• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Preppers-Shelter.nl

Alcohol brander

Alcohol brander

  • 801
  • 5

DIY_Beverage-can_alcohol_burner.jpg

Één van de eerste dingen die ik zelf maakte toen ik ging preppen was een alcohol brander (alcohol stove). Prima geschikt om op te koken, water voor de koffie of thee te maken en zelfs als kacheltje te gebruiken. Ik heb gezocht, maar kon nergens een topic vinden over zulke handige brandertjes. Dus bij deze alsnog: de Instructies hoe je zo'n brander zelf kunt maken.



Website met instructies in het Nederlands...
https://pelerinroland.wordpress.com/uitrusting/alcohol-brander/

Uiteraard kun je er ook één kopen...

image.jpg

https://www.bushcraftshop.nl/origin-outdoors-alcohol-spiritus-brander.html

Nederlander vreest ramp, maar bereidt zich niet voor

Nederlander vreest ramp, maar bereidt zich niet voor

  • 1,519
  • 32

Nederlander vreest ramp, maar bereidt zich niet voor​

Onder Nederlanders leeft vrees voor een ramp die leidt tot het wegvallen van stroom, gas en water. Maar ons voorbereiden op een dergelijke crisis doen we niet, blijkt uit een enquête. Het publieksonderzoek is gedaan door I&O Research voor de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV). Die probeert al langer burgers te stimuleren zich voor te bereiden op een ramp.
https://www.ad.nl/binnenland/nederlander-vreest-ramp-maar-bereidt-zich-niet-voor~af3f2e47/

Dat houdt in dat nog lang niet iedereen ons forum kan vinden...

Iedereen een noodpakket in huis, adviseert NCTV: ‘Nederland extra kwetsbaar’

Iedereen een noodpakket in huis, adviseert NCTV: ‘Nederland extra kwetsbaar’

  • 3,925
  • 73
Iedereen een noodpakket in huis, adviseert NCTV: ‘Nederland extra kwetsbaar’
Minimaal twee dagen overleven zonder stroom, gas en water. Iedere Nederlander moet zich 48 uur zélf kunnen redden als een cyberaanval of ramp het land platlegt. Dat zegt Pieter-Jaap Aalbersberg, de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV).
https://www.ad.nl/politiek/iedereen...eert-nctv-nederland-extra-kwetsbaar~ad468981/

Eindelijk dan vanuit de overheid ook het advies om te gaan preppen!

Tips om gas en elektriciteit te besparen

Tips om gas en elektriciteit te besparen

  • 10,115
  • 315
De prijzen van gas en elektriciteit gaan vele malen over de kop en door het dak. Velen zijn maandelijks enorme bedragen kwijt en een groot aantal mensen kan de rekening niet meer betalen. Tijd dus voor een topic met tips om gas en/of elektra te besparen.

Alle kleine beetjes helpen dus brand maar los. Welke maatregelen neem jij om je verbruik naar beneden te krijgen?

Water bewaren in IBC tanks -HOW TO-

Water bewaren in IBC tanks -HOW TO-

  • 11,598
  • 28
Hoi,

Ik wilde water kunnen bewaren voor als... Maar ook voor de tuin oid.
Grondwater oppompen is een optie, maar moet ik de grond in met een buis.
Water opvangen en bewaren is gemakkelijker en IBC containers zijn er genoeg!
Maar ik wilde geen grote witte bakken in mijn tuin, waar de zon het alg in laat groeien en wat een kweekbak voor muggen is. Dan in de grond...

Hieronder wat foto's over hoe ik twee IBC container heb ingegraven, aangesloten op de waterafvoer buizen van het dak en een mooie pomp (elektrisch). Ik heb ook nog een handpomp klaarstaan voor als...

Eind resultaat:

IMG_20160527_121846.jpg

regenwater opslaan

regenwater opslaan

  • 7,714
  • 40
Naar aanleiding van de challenge van vorige maand vandaag 2 regentonnen aangeschaft van 250ltr (elk). ;)

Is er iemand die iets aan de regenwater-opslag doet om algen te voorkomen?

Ik heb dat tot nu toe nooit gedaan, maar met deze hoeveelheid zal het water waarschijnlijk langere tijd in de tonnen zitten en dan krijg je ongetwijfeld algen. Op zich niet dodelijk, maar als ik het kan voorkomen zou dat weer schelen :)

Petroleum, waar is het goedkoop?

  • 6,376
  • 134
Vragen over de prijs van de verschillende soorten/merken petroleum kun je hier in dit topic kwijt.

Ik heb iemand gevonden die Zibro Kristal (Qlima Kristal) voor een habbekrats keurig bij mij aan huis levert. Ik betaal inclusief bezorgen voor 3 flessen 120 euro. Als je meer afneemt wordt het goedkoper maar ik heb aan 3 flessen genoeg. Heb 'm gevonden op speurders.

Aanbiedingen in de winkel (prepspullen)

Aanbiedingen in de winkel (prepspullen)

  • 148,819
  • 622
Vanaf 19-12 bij de aldi

Merino thermo onderkleding 16,99

De mensen die graag wol dragen weten inmiddels dat het vrijwel niet te betalen is, zeker niet voor volwassenen. Ik weet niet hoe het staat met de diervriendelijkheid van de aldi producten en hoe de wol verkregen is. Maar als dit op een "humane" manier is gedaan dan is dit een erg mooie aanbieding. (De kleuren zijn wat minder, roze en blauw maar een verfbadje doet natuurlijk wonderen)

:) :) :)

Waterfraude: we zijn jarenlang geflest

Waterfraude: we zijn jarenlang geflest

  • 297
  • 32
Waterfraude: we zijn jarenlang geflest
Het is een grof schandaal: grote mineraalwatermerken hebben jarenlang gefraudeerd en miljoenen Europese consumenten misleid. De bedrijven, waaronder Vittel, Perrier en Cristaline, hebben verontreinigd mineraalwater gedesinfecteerd met illegale methodes, zoals UV- of koolstoffilters. De watermerken van onder andere Nestlé en Sources Alma hebben behandeld kraanwater verkocht als mineraalwater. Dit nieuwe schandaal bewijst eens te meer dat grote voedselbedrijven zich ongestraft ver boven de wet wanen!
https://www.foodwatch.org/nl/current-nieuws/2024/waterfraude-we-zijn-jarenlang-geflest

Nu drink ik zelden water uit een flesje, maar op vakantie weleens in een restaurant een Perrier flesje gekregen. En op verre autoritten hadden we voor noodgevallen flesjes Cristaline in de auto liggen. Nou vind ik er niks mis mee als water gedesinfecteerd word met UV of koolstoffilters maar wel als kraanwater of...

Singer 29k51 naaimachine, handleiding

Singer 29k51 naaimachine, handleiding

  • 619
  • 14
Ik ben op zoek naar naalden voor singer 29k51 naaimachine en eventueel een handleiding kan iemand mee helpen deze te vinden. :)

Gezonde voeding

Gezonde voeding

  • 912
  • 38
Vanaf medio augustus ben ik bezig met afvallen.
Met ongeveer 7 kilo in ruim 7 weken heb ik het tempo er aardig in zitten.
Volgens de afval-sites komt een kilo gewichtsverlies overeen met het "inleveren" van 7000 kCal.
En dat klopt verdraaid goed, die 1000 kCal is inderdaad de hoeveelheid die ik dagelijks NIET meer tot me neem.
(Qua beweging doe ik momenteel niks extra's)

Als hulpmiddel gebruik ik de Eetmeter app van het voedingscentrum. Met een paar simpele supplementen en af en toe wat bijsturen op bepaalde levensmiddelen slaag ik er in om bijna alle bouwstoffen in het groene gebied te houden. Alleen met kalium is dat nog wat lastig.

Essentie van mijn dieet is minder koolhydraten en meer vet en eiwitten. Ik was aanvankelijk van plan om dit 6 tot 8 weken vol te houden maar het gaat fluitend, dus ik plak er nog 3 maanden aan vast.

UWV verzamelde illegaal gegevens van uitkeringsgerechtigden

UWV verzamelde illegaal gegevens van uitkeringsgerechtigden

  • 715
  • 10

UWV verzamelde illegaal gegevens van uitkeringsgerechtigden​

Het UWV heeft illegaal gegevens verzameld van uitkeringsgerechtigden. Het gedrag van bezoekers van UWV-sites werd gevolgd en geanalyseerd. Álle bezoekers werden gevolgd, ook als daar geen concrete aanwijzing voor was, staat in een advies van de landsadvocaat.
https://nos.nl/artikel/2482915-uwv-verzamelde-illegaal-gegevens-van-uitkeringsgerechtigden

EU akkoord met export persoonlijke data burgers naar de VS

EU akkoord met export persoonlijke data burgers naar de VS

  • 486
  • 3

EU akkoord met export persoonlijke data burgers naar de VS​

De EU stemt in met een nieuwe regeling voor het versturen van persoonlijke data van Europese burgers naar de VS door onder meer socialemediabedrijven. Dit zogenoemde EU-US Data Privacy Framework biedt voldoende bescherming tegen onder meer spionage door Amerikaanse inlichtingendiensten, aldus de EU, en is vergelijkbaar met de beschermingsmaatregelen die binnen de EU van kracht zijn.
https://nos.nl/artikel/2482331-eu-akkoord-met-export-persoonlijke-data-burgers-naar-de-vs

Kwetsbaarheid in wachtwoordmanager KeePass, oplossing volgt in juni

Kwetsbaarheid in wachtwoordmanager KeePass, oplossing volgt in juni

  • 1,029
  • 17
Mocht je KeePass gebruiken...

Kwetsbaarheid in wachtwoordmanager KeePass, oplossing volgt in juni​

Door een kwetsbaarheid in wachtwoordbeheerder KeePass is het voor aanvallers mogelijk om het hoofdwachtwoord van gebruikers in plaintext op te halen. De ontwikkelaar werkt aan een oplossing, al verschijnt deze pas ten vroegste in juni.
https://tweakers.net/nieuws/209936/...utm_medium=email&utm_campaign=twk_nieuwsbrief

Uit het artikel:
Gebruikers moeten voor de zekerheid mogelijk het besturingssysteem van hun pc opnieuw installeren en bestaande gegevens overschrijven zodat het wachtwoord niet meer in het geheugen staan opgeslagen.

Ik zou op zoek gaan naar een beter alternatief.

Stop Windows Spying

Stop Windows Spying

  • 828
  • 1
Dit youtube kanaal heeft uitgezocht wat Microsoft Windows allemaal aan gegevens verzameld en doorstuurt. In onderstaande video wordt uitgelegd hoe je dit kunt uitzetten.



Hier ook nog even de video waarin ze laten zien hoe deze gegevens verzameling werd ontdekt en wat er allemaal met je gegevens gebeurd.



Wel even oppassen en maak voor je wijzigingen in je systeem aanbrengt, eerst een systeem back-up!!!

Moestuin van Tanfana

Moestuin van Tanfana

  • 956
  • 18
December 2021 heb ik me aangesloten bij een groepje mensen die een gezamenlijke moestuin wilde beginnen.
Dit draadje wil ik gebruiken om ervaringen te delen.

Het idee was om op een No-dig manier te werken. De groep was toen ik aansloot 2 maanden bezig om van alles te organiseren. Er was bijvoorbeeld al een perceel grond beschikbaar van bijna 1,4 hectare.

Na wat denkwerk zijn we eind februari 2022 begonnen met karton leggen en compost opbrengen. De moestuin is 70× 70 meter. Er zijn 60 bedden van 1,2 breed en 30 meter lang. En nog 3 bedden van 60×1 meter. Daarbij hebben we een tunnelkas geplaatst van 30×6 meter.

Ik ben van origine een traditionele tuinder. Maar de no-dig methode vind ik een grote verbetering.
De onkruiddruk is veel lager dan bij de traditionele manier van werken. Het enige onkruid wat je kwijt moet zijn voor je aan de no-dig methode begint is kweek. En dat staat dus bijna nergens beschreven......
En bij ons was het dus een en al kweek. Desondanks is het een...

DataLeaks, gehackte websites en systemen

DataLeaks, gehackte websites en systemen

  • 764
  • 3
Vandaag kreeg ik een bericht dat Deezer is gehackt en er email adressen, namen en geboortedata zijn gejat. Ik wil hier een overzicht bijhouden van dataleaks.

Op Wikipedia staat een complete lijst met alle dataleaks ooit.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_data_breaches

Heb je een account bij een website wat gehackt is:

- wijzig onmiddellijk je wachtwoord. Gebruik je hetzelfde wachtwoord ook ergens anders, wijzig het daar dan ook.
- Wees bedacht op verdachte email berichten op het e-mailadres wat je gebruikt.
- Is het een website waar je creditcard betalingen hebt gedaan, informeer de creditcard maatschappij onmiddellijk!

We beginnen dus met Deezer.

We were recently informed that one of our former service providers suffered a cyberattack in 2019 that allowed a hacker to misappropriate non-sensitive personal data about our users.

Deezer's systems and databases have not been affected and remain secure.

The exposed data includes information...

Experts waarschuwen dat storing zoals bij ING vaker zal gebeuren

Experts waarschuwen dat storing zoals bij ING vaker zal gebeuren

  • 968
  • 15

Experts waarschuwen dat storing zoals bij ING vaker zal gebeuren: ’Zorg voor contant geld’​

Volgens ict-beveiligingsexpert Sijmen Ruwhof is ING in feite een groot ict-bedrijf geworden met duizenden techneuten in dienst en veel software. „Helaas is die software storingsgevoelig en complex. Bij een andere bank werkte de app ook al eens twee dagen niet. We gaan dit in de toekomst dus vaker zien.”
https://www.telegraaf.nl/financieel...ing-vaker-zal-gebeuren-zorg-voor-contant-geld

Beveiligingsupdates Windows 7 en Windows 8.1 stopt op 10 januari 2023!!

Beveiligingsupdates Windows 7 en Windows 8.1 stopt op 10 januari 2023!!

  • 739
  • 3

Beveiligingsupdates Windows 7 stopt op 10 januari 2023!!​

Microsoft stopt per 10 januari 2023 met het uitgebreide beveiligingsprogramma voor Windows 7 SP1 en Windows 7 Professional Edition for Embedded Systems.
https://www.microsoft.com/nl-nl/windows/end-of-support

Stap dus zo spoedig mogelijk over naar minimaal windows 10 of indien mogelijk windows 11 als je nog van oudere versies van windows gebruik maakt.

Haardhout gekocht? Grote kans dat het niet wil branden: ‘Waardeloos, een...

  • 1,056
  • 19

Haardhout gekocht? Grote kans dat het niet wil branden: ‘Waardeloos, een miskoop’
Het is brandhout! De kwaliteit van aangeboden haardhout lijkt de laatste maanden fors te zijn afgenomen. Consumenten klagen over rook en geknetter. En ze mopperen vooral over hout dat maar niet wil doen waar het voor aangeschaft is: branden. De schaarste heeft de inkoopprijs van 180 euro per kuub opgestuwd naar 450 tot 480 euro.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/165...t-het-niet-wil-branden-waardeloos-een-miskoop

Bezwaar maken tegen wetsvoorstel over het verbieden van dragen van messen.

Bezwaar maken tegen wetsvoorstel over het verbieden van dragen van messen.

  • 2,317
  • 27
De wet wapens en munitie gaat gewijzigd worden. De wijziging is dat het in openbare ruimtes verboden wordt om onverpakt een mes te dragen. Er komen wel een aantal uitzonderingen.
Er is nu een consultatie periode. Dit houd in dat je kunt aangeven hoe je benadeeld wordt door deze wet. Of wat er niet klopt aan deze wet. Je feedback moet wel onderbouwd zijn.

https://www.internetconsultatie.nl/...en_en_dragen_daarvan_in_de_openbare_ruimte/b1

Bloempotkachel

Bloempotkachel

  • 1,473
  • 28
ik denk niet dat jullie dit van plan waren, maar toch nóg maar keer: het is ongezond en werkt níet

Waxinelichtjes onder bloempot is 'fijnstofbom', laat experiment zien​


https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/ned...tkachel-kleine-fijnstofbom-bewijst-experiment

"Mensen zoeken allerlei creatieve manieren om hun huis warm te houden.
Inmiddels lijkt ook de bloempotkachel een trend: waxinelichtjes met daarbovenop een bloempot.
Het heeft alleen één groot nadeel. Fijnstof, heel veel fijnstof. "Alsof je naast een snelweg zit.""

En voor wie het wil weten: de temperatuur in de kamer steeg tijdens de meetperiode van ca 1 uur, slechts 0,3 graden.

Einde droogte nog niet in zicht

Einde droogte nog niet in zicht

  • 606
  • 1
Einde droogte nog niet in zicht
Er komt voorlopig dus nog geen einde aan de droogte. De aanvoeren van de rivieren zijn nog steeds laag, het neerslagtekort is verder opgelopen en ook de grondwaterstanden zijn uitzonderlijk laag. De effecten van de droogte zijn voor de scheepvaart, landbouw en natuur nog zeer goed voelbaar.
https://www.rijkswaterstaat.nl/nieu...lvallig-weer-maakt-nog-geen-einde-aan-droogte

neerslagtekort.png

neerslagtekort_kaart.png

rdsom.png



De droogtemonitor van de Landelijke Coördinatiecommissie Waterverdeling (LCW) is vanaf 29 juni 2021 dagelijks digitaal te raadplegen in een nieuwe online omgeving.
Deze...

koffie branden tegen wespen

  • 1,186
  • 10
In de maand augustus hebben we het meeste last van de wespen. Die vervelende indringers die ons leven zuur kunnen maken als we lekker op een terrasje of in eigen tuin een drankje en een hapje nuttigen. Door het warme weer zijn er veel meer wespen dan andere jaren en het ziet er naar uit dat de wespenplaag steeds groter word. Tijd om daar iets tegen te doen!

Wespen hebben een gloeiende plakkend-zweet-hekel aan koffie. Wanneer ze in aanraking komen met de heerlijke vers gebrande koffiegeur maken zich dan ook snel uit de voeten. Daar kunnen we dus mooi gebruik van maken.

Zet vlak in de buurt van de plek waar je zit schaaltjes met gemalen koffie neer. Je kunt ook gewoon schaaltjes vouwen van een stuk alufolie! Let er wel op dat het schaaltje warm word. Zet het dus niet op je mooie kunststof tuintafel neer maar op een stoeptegel bijvoorbeeld. Steek de gemalen koffie aan, zodat deze gaat smeulen. Wees gerust, er ontstaan geen vlammen bij het verbranden van gemalen...

Vrijwillig laten afsluiten van Gas /elektriciteit.

  • 4,141
  • 127

Waar ik al langer over nadenk is het vrijwillig laten afsluiten van Gas en Electra .
Zonnepanelen liggen op het dak en ik verwacht dat ik daar nog wat mee kan!? Ik neem op en lever terug. Het zit na de meter op het netwerk . Of denk ik te simpel ?

Ik wil dus ook dit jaar nog een mobiele energie genererende installatie aanschaffen . Kosten +- 4000 € . Is nog in behandeling .
Wil een stalen badkuip buiten plaatsen waar vuurtje onder kan en een buitendouche creëren.
Douchen doe ik nu al in zwembad waar ik toch al 34 € per mnd aftik.
Wil tevens een buiten kookgedeelte maken . Heb daar al de middelen voor aangeschaft .

Dit zou mij dus een flinke besparing opleveren wanneer mijn contract verloopt en ik veel duurder moet gaan afnemen .

Hoe zien jullie zo'n mega stap terug en de nadelen hierin .

Olielampen heb ik genoeg . Alleen nog veel lonten kopen en wat ander spul .
Zo vlug mogelijk Slapen gaan wanneer donker en op wanneer licht en die tijd nuttig besteden ...

Meal preppen

  • 686
  • 0
Meal preppen

Uit onderzoek is gebleken dat een Nederlander tussen de 30 en 35 kilo voedsel weggooit per jaar. Dat is natuurlijk super zonde want je gooit niet alleen je zuurverdiende centen de kliko in, het is natuurlijk ook nog eens niet duurzaam. Al die energie die het kost voor het produceren van voedsel, opslag en vervoer, gaat zomaar de vuilcontainer in. Bovendien gaat het meeste weggegooid voedsel ook nog eens zo de verbrandingsoven in.

Voedselverspilling tegengaan is dus niet alleen goed voor je portemonnee, je helpt ook mee om klimaatvriendelijker te leven. Te vaak gebeurd het nog dat mensen een pan rijst, een bloemkool of een grote pan soep niet helemaal op krijgen wat dan vervolgens de kliko in verdwijnt. Door meal preppen zal dat niet meer voorkomen.


Wat is meal preppen?

Meal preppen houd in dat je vooraf hele maaltijden of een deel van een maaltijd bereid en die in bakjes in de koelkast of je vriezer opslaat. Je haalt...

Waterfilters

Waterfilters

  • 3,041
  • 49
Goedemiddag,
Ik ben aan het kijken voor een andere waterfilter.
Nu gebruik ik Brita (i know) en ik wil beter.
Hiervoor hebben we Zero water geprobeerd, alleen vonden gezinsleden dit water niet lekker. Geen idee waarom.
Nu twijfel ik tussen een Berkey, Berkefeld en Aqualine. Bij de eerste 2 ben ik bang dat deze het zelfde smaken als Zerowater. Iemand die hier ervaringen mee heeft?

advies gezocht over goed slaapmatje

advies gezocht over goed slaapmatje

  • 2,072
  • 17
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuw slaapmatje en merkte op tijdens het gebruik van de zoek functie dat er eigenlijk hier helemaal geen topic over is.

Tijdens het lezen van soortgelijke topics viel mij wel op dat 2 a 3 mensen het merk Exped gebruiken.
Dit is een goed a merk?

ik heb niet veel ervaring met matjes maar wat denk ik wel belangrijk is dat ze opblaasbaar zijn gezien gezien dit het comfort verbeterd maar ook beter isoleerd dan de dunne matjes zonder lucht.
Ook is belangrijk dat ze hufterproof zijn en dus niet snel lek.
En dan het gewicht... tja ik verwacht dat hoe lichter ze zijn hoe eerder ze kapot gaan maar ik zag ook dat Exped matjes verkoopt rond de 2 kilo.. dat lijkt mij weer wat overdreven..

Budget: Goede nachtrust is cruciaal en denk dat je van 200 euro wel iets goeds kan kopen? en daarboven kwa kwaliteit niet veel meer zal toe doen dus weggegooid geld is?

Dus kortom:
- opblaasbaar vanwege comfort en betere isolatie waarde
- hufterproof
- Wat...

Plank monteren zonder te boren

Plank monteren zonder te boren

  • 2,850
  • 33
G
Dit is niet perse relevant voor preppen, maar met handige mannen op het forum wilde ik toch even de vraag stellen. (Voel je vrij de post te verwijderen als deze tegen de regels in gaat ivm relevantie).

Mijn probleem is dus het feit dat ik in een appartement woon van 60m2 en niet over al teveel opberg ruimte beschik.

Heb een prima badkamer, maar ook hier geen opbergruimte. Badkamer meubel zou me zo €1000 kunnen kosten gezien het formaat (120x50) in combinatie met het feit dat deze slechts 1 sifon heeft. Zo’n beetje alle betaalbare wastafel onderkasten (ikea, praxis etc) van 120cm zijn voorzien van twee sifon uitsparingen namelijk.

Prima, misschien dan gewoon een lange plank van 120x40 cm onder de wastafel monteren en daar de handdoeken opleggen.

Nu loop ik tegen het probleem aan dat een zwevende plank van dat formaat behoorlijk dikke schroeven vereist, dikker dan de breedte van de voeg. En het is in een huurappartement verboden om in de tegels zelf te boren.

Nu vroeg ik mij...

Vluchtplan appartement 3 hoog

Vluchtplan appartement 3 hoog

  • 4,688
  • 77
Mijn appartement bevindt zich op ongeveer 7 meter hoog. Nu heb ik een hoofdingang en een brandtrap (welke tot de 2e verdieping gaat en niet lager).

Nu heb ik voor het extreemste geval waarin ik geen kant op kan een vluchtplan gemaakt via het balkon:
Ik had gedacht deze spullen aan te schaffen:

Een ladder, tot 10 meter, welke aan de railing van het balkon vastgemaakt kan worden:
- https://www.brandvluchtladder.nl/product/touwladder-10-meter/


Ik moet het aan de bovenkant van de balkon railing vastmaken, ik denk dat ik er iets van grote steiger haken bijkoop (zie beneden), zodat ze om de bovenkant van de balkonrailing passen.

Een rope grap, eenvoudig te gebruiken (ook door leek als ik):
- https://www.stagefreaks.nl/m-safe-rope-grab-valstopapparaat.html...
Bovenaan