• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zorg altijd voor extra voorraad medicijnen.

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Beste RockyFlats,
Als je op doktersadvies, dat is toch de basis, plaspillen moet slikken. Zou hij/zij dan ook niet vertellen dat die vochtafdrijvend zijn? Immers je gaat er van plassen !
Verder:
Als je medicatie afhankelijk bent, en je wilt beslagen ten ijs komen of op de "hemel valt naar beneden" party, dan denk ik, maar wie ben ik, dat je je ook gaat inlezen op bijwerkingen, alternatieven, andere bezorglijnen.
Per slot van rekening ga je preppen !
Dat is niet alleen maar je opslag vergroten.
Toch ?
@petroman , dat lijkt mij ook, dat een dokter dat vertelt, en misschien ook dat iemand niet alles gaat uitplassen. Maar iemand die op het punt staat om voor het eerst dikke benen te krijgen, die ziet z'n dokter misschien niet en nooit meer (even afhankelijk van de aard en omvang van een crisis).

Het lijkt mij ook dat men met dit draadje er beter niet alleen van uit gaat dat alle medicijnen "voldoende te preppen" zijn. Eventuele alternatieven (als die er zijn) op voorhand als ontoereikend beschouwen is niet raadzaam als er situaties kunnen ontstaan waarin er alleen alternatieven voorhanden zijn. Verder denken, dus ook in die richting, lijkt mij niet slecht.
 

petroman

SHTF Expert
Even off topic: waarom quote je nu (weer) ?
Je geeft gewoon antwoord op mijn schrijfsel, prima. Waarom niet gewoon alleen een antwoord schrijven ?
 

RockyFlats

Ruttaan
Even off topic: waarom quote je nu (weer) ?
Je geeft gewoon antwoord op mijn schrijfsel, prima. Waarom niet gewoon alleen een antwoord schrijven ?
Omwille van jouw vraag, ook even off-topic: Volgens mij vergis je je @petroman , of zoek je nu spijkers op laag water? Je kreeg een reactie en vindt dat prima, en vraagt vervolgens waarom ik niet alleen een reactie schreef? Geef a.u.b. eens concreet aan wat je bedoelt, dan snap ik dat misschien...
 

martin

Mankinds only hope
Geef a.u.b. eens concreet aan wat je bedoelt, dan snap ik dat misschien...

Ik denk een misverstand tussen een "mention" en een "quote"
Een mention is dat iemand een bericht krijgt zodat de persoon weet dat er op zijn opmerking een reactie is gekomen. Dit kan heel handig zijn.

Een mention is door een @ voor iemand zijn naam te zetten
dus @petroman hier heb je een mention.

En een quote is als je een stukje van iemand aanhaalt. En dan krijg die persoon dus ook gelijk een melding.
Dus dit kan ook handig zijn

Maar goed, ik ben hier de TS dus ik mag lekker hier de tiran uithangen en vragen om weer een beetje OT te gaan. Het bericht is door mij als een herhaling gepost om mensen die mogelijk nog maar net hier op dit forum rondhangen te attenderen dat het niet zo vanzelfsprekend is dat medicijnen keurig beschikbaar zijn.

En de oplossing is dan in eerste instantie om iets "achter de hand" te hebben.
Ik zou dan eerst gaan voor extra voorraad.
Een alternatief is uiteraard op langer termijn onvermijdelijk indien je ervan uit zou moeten gaan dat de voorraad vroeg of laat niet meer kan/zal worden aangevuld.

Maar daar ga ik nu even niet vanuit. Ik ga uit van korte periodes van tekorten. Niet van een SHTF waardoor we terug naar het stenen tijdperk zullen gaan. Maar uiteraard sluit ik dat ook niet uit.

En nu weer terug OT Manmanman, het lijkt bijna het Eurovisie songfestival. (grapje)
 

joepmeloen

Prepper goeroe
... heeft er iemand ervaring met pillen van 't internet... ik zelf zou het niet zo snel doen, eigenlijk helemaal niet, maar ik ben dan ook een 'speciaal' geval. Toch ben ik wel benieuwd naar om zo de voorraad te vergroten.
 

martin

Mankinds only hope
... heeft er iemand ervaring met pillen van 't internet...

Enige ervaring die ik heb is om via het internet pillen aan te schaffen als "plan b" voor een direct familielid met een duidelijk "voltooid leven."
Dat is dan alsnog keurig via de levenseindekliniek verlopen. (dat heeft tegenwoordig als naam Expertisecentrum Euthanasie)
En hoewel we die pillen (inclusief antibraak middel) nooit hebben toegepast ga ik er wel vanuit dat het zal werken.
Maar voor reguliere medicijnen zou ik echt meer vertrouwen hebben in extra aanschaf via "het buitenland" en dan bedoel ik aankoop als je op vakantie bent, of dicht aan de grens bij België/Duitsland woont.
En dan gewoon bij een normale "farmacia" Men is tegenwoordig een stuk voorzichtiger en je moet tegenwoordig ook vaak een recept kunnen overleggen. En als je die niet hebt dan willen ze alsnog dat je dit kunt tonen via bijvoorbeeld een foto van een recept. Maar met een zielig verhaal en een leeg doosje en wat paniek in je stem kom je er meestal ook wel mee weg.
 

preparator

Elementary prepper
We hebben niet heel veel reguliere medicatie nodig en we proberen met "slim" bestellen wat bufferruimte in te bouwen. Een langdurige shtf kom je daar niet mee door maar tijdelijke verstoringen in de productie/distributie keten kun je er wel mee opvangen.
Verkrijgbaarheid en houdbaarheid zitten je dwars om de ideale voorraad aan te leggen maar ik zie ook nog een moreel dilemma. Er is voor veel medicijnen een wankel evenwicht tussen vraag en aanbod (al dan niet kunstmatig gecreerd door beleidskeuzes) en als iedereen een jaarvoorraadje gaat aanleggen dan loopt het systeem helemaal spaak en zullen er veel medepatienten achter net vissen.

Zelf ben ik erg geinteresseerd in het oprekken van de houdbaarheidsdatum. Uiteraard zit daar een veilige marge in voor de fabrikant en er zijn wel artikelen op het internet te vinden waarin men daar dieper op in gaat. Lastig daarbij is dat sommige medicijnen met gemak 5 tot 10 jaar na de exp datum nog bruikbaar en werkzaam zijn terwijl andere niks meer doen of zelfs gevaarlijk kunnen zijn.
Ook op dit forum is dit wel eens aan de orde geweest maar het is lastig om meer details boven water te krijgen
 

RockyFlats

Ruttaan
Zelf ben ik erg geinteresseerd in het oprekken van de houdbaarheidsdatum. Uiteraard zit daar een veilige marge in voor de fabrikant en er zijn wel artikelen op het internet te vinden waarin men daar dieper op in gaat. Lastig daarbij is dat sommige medicijnen met gemak 5 tot 10 jaar na de exp datum nog bruikbaar en werkzaam zijn terwijl andere niks meer doen of zelfs gevaarlijk kunnen zijn.
Ook op dit forum is dit wel eens aan de orde geweest maar het is lastig om meer details boven water te krijgen
@martin , mij zou meer informatie daarover ook interesseren. Niet vanwege een actuele behoefte hier (afkloppen...) maar juist om ook op die extra speelruimte alvast grip te krijgen, omwille van allen. Wat hoe het beste te bewaren, en hoe lang is het dan nog bruikbaar, inclusief een eventuele afgenomen werkzaamheid?

Via o.a. de WHO zal er vast wel informatie te vinden zijn die verder helpt. Het wordt even gezamelijk:hug: zoeken, maar vinden doen we vast zinvols vermoed ik...👍

https://cdn.who.int/media/docs/defa...25-annex8.pdf?sfvrsn=dfb3eca3_2&download=true
 

martin

Mankinds only hope
Zelf ben ik erg geinteresseerd in het oprekken van de houdbaarheidsdatum. Uiteraard zit daar een veilige marge in voor de fabrikant en er zijn wel artikelen op het internet te vinden waarin men daar dieper op in gaat. Lastig daarbij is dat sommige medicijnen met gemak 5 tot 10 jaar na de exp datum nog bruikbaar en werkzaam zijn terwijl andere niks meer doen of zelfs gevaarlijk kunnen zijn.

Hier is inderdaad eerder aandacht aan geschonken en ik blijf het lastig vinden om op dit punt adviezen te geven.

We kunnen met 100% zekerheid stellen dat bepaalde zaken niet kunnen bederven.
Denk hierbij aan zout,suiker,honing,azijn.
Ik persoonlijk durf te stellen dat aspirine en diclofenac onbeperkt houdbaar zijn.
Echter.......
De hulpstoffen kunnen alsnog deze stelling teniet doen. En ook de omgeving hoe je medicijnen bewaard.
En er zijn bepaalde zaken die echt gaan bederven zoals oogdruppels en bepaalde crèmes. En ik zou ook niet graag de gok nemen met antibiotica. (want daar zijn de meningen echt flink over verdeeld)
1 a 2 jaar geleden hebben we als "echte Google toetsenbord krijgers" heel het internet afgestruind. En kwamen we met diverse medische artikelen waarvan de een de ander ontkrachte

Korte versie van het verhaal is dat ik mijn vingers er niet aan ga branden, maar als ik alsnog mijn vingers zou branden dan gebruik ik die brandcrème die 5 jaar over de datum is alsnog, net zoals een diclofenac die 10 jaar over de datum is. En ik spoel het weg met een fles goede wijn die 15 jaar "over de datum" is.
 

phtvs

Sysop
Admin
Lastig daarbij is dat sommige medicijnen met gemak 5 tot 10 jaar na de exp datum nog bruikbaar en werkzaam zijn terwijl andere niks meer doen of zelfs gevaarlijk kunnen zijn.

Even bij mijn dochter geïnformeerd die verpleegkundige is in een ziekenhuis. De exp. datum verteld alleen tot welke datum de werking gegarandeerd is en zijn (in noodgevallen) nog prima te gebruiken. "na opening x dagen houdbaar" of "niet te gebruiken na" is andere koek. Die kun je beter meteen wegdoen als de datum verstreken is want dat kan best link worden. Er zijn zelfs medicijnen die na de "niet te gebruiken na" datum sterker worden in kracht of zelfs andere bijwerkingen kunnen opleveren.

Zoals @martin al zei, antibiotica is zo'n medicijn wat je echt weg moet mieteren als de datum langer dan een paar weken verstreken is. Ik heb zelf slechte ervaringen met van die kogeltjes slaaptabletten, die werden na verloop van tijd zacht en gingen lekken. Ook sommige pillen verpulverden.

Wil je medicijnen toch liever bewaren, zorg dan dat je ze koel, droog en donker bewaart. Pijnstillers doe ik met een sealapparaat luchtdicht verpakken in een niet lichtdoorlatende plastic zakje. Dichtsealen en in de kelder bewaren. De exp. datum zet ik op een sticker die ik erop plak. Zijn ze bijna over datum, dan gaan ze de kast in en koop ik nieuwe die ik op dezelfde manier dan weer bewaar.
 
Ehm.. er is vanuit de VS een pakket te koop waar antibiotica in inbegrepen is, het kost wel wat, ongeveer €1.000,= (uit mijn hoofd)
En wanneer je deze luchtdicht sealt dan kan je dat veel langer gebruiken.
Indien mensen dit wenselijk vinden; dan ga ik even zoeken naar het bedrijf.
 
Bovenaan