• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Victorinox Spirit Black , Multitool Defensie .

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Toch wel weer een zeer mooi Victorinox item dat binnen Defensie vandaan komt . Heb het ook niet eerder kunnen aankopen voor net bedrag . Als ze al te koop zijn !?

Ook dit mooie item komt uit één van de Korpsen vandaan .
Zeer zeker geen verkoop item , deze blijft .

Zie je link met zeer uitgebreide info ( reviewer was beroeps Militair )

Tevens erbij en tegelijk d3stijds verstrekt een tweede model Vinterservice zakmes ( met twee duimgaten

http://www.bushcraft.nl/victorinox-spirit

Edit

Een link die ik zojuist tegenkwam met verkoop gerelateerde info

https://www.knivesandtools.nl/nl/pt...-3cn-black-oxide-multitool-nylon-foedraal.htm

20190610_134616.jpg 20190610_134926.jpg 20190610_134725.jpg 20190610_134852.jpg20190610_144914.jpg
 

Carismo

Prepper goeroe
Ik zie deze regelmatig verschijnen in de loten die ik af en toe aangeboden krijg helaas vaak met gebroken of verbogen zools dat heel de tool blokkeerd. de garantie service van victorinox heb ik geen ervaring mee maar volgens ervaringen van een kennis zijn kromgetrokken of afgebroken elementen dingen die vaak niet tot de fabrieksfouten behoren waar de garantie op doelt.
en komt men soms met een offerte die duurder is dan de tool zelf. ook het veiligheidssysteem die vaak gebruikt wordt bij de swisstools(en ook bij gerber) is voor mij niet het meest gebruiksvriendelijke qua onderhoud... dan prefereer ik nog altijd Leatherman als het om solid tang-vouw multitools gaat.

Van de groene krijg ik er ook regelmatig binnen, deze zouden gebruikt worden door eenheden die met parachutes werken (krom gekarteld lemmet) .
 
F

frans81

Gast
Ik zie deze regelmatig verschijnen in de loten die ik af en toe aangeboden krijg helaas vaak met gebroken of verbogen zools dat heel de tool blokkeerd. de garantie service van victorinox heb ik geen ervaring mee maar volgens ervaringen van een kennis zijn kromgetrokken of afgebroken elementen dingen die vaak niet tot de fabrieksfouten behoren waar de garantie op doelt.
en komt men soms met een offerte die duurder is dan de tool zelf. ook het veiligheidssysteem die vaak gebruikt wordt bij de swisstools(en ook bij gerber) is voor mij niet het meest gebruiksvriendelijke qua onderhoud... dan prefereer ik nog altijd Leatherman als het om solid tang-vouw multitools gaat.

Van de groene krijg ik er ook regelmatig binnen, deze zouden gebruikt worden door eenheden die met parachutes werken (krom gekarteld lemmet) .

Deze komen beide uit Korps Mariniers vandaan .
De Victorinox Multitool is jaren gebruikt . En dit is minimaal aan de Tool zelf te zien :rolleyes: Het lederen Foudraal daar is het aan af te lezen .
Het was zijn eerste tool en nooit iets aan kapot gegaan . Van ene uitzendig naar Andere , tijdens de vele oefeningen en nog steeds ;) Niets krom , afgebroken , geen stukjes uit enz
Wel heeft de tang een klein beetje speling , maar dat hebben mijn gewrichten eigenlijk ook door vele jaren gebruik :lol:
Waarschijnlijk wist hij hoe om te gaan met gereedschap ten velde .
Men noemt dat verstand gebruiken en benutten waar nodig .

Die Groene zakmessen kan ik zeer vaak kopen .
Maar ik ga daar geen Fanta bedragen voor betalen .

Zakmes is trouwens door mijn Zoon ingepikt :hug:

Zakmes en Tool hebben mijn 12.50 p/st gekost .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook blijkt het dat er vele modellen zijn van deze Multitool ( zie stukje kopie onderaan uit tekst van tevens bijgevoegde link naar site .

Ik heb een model S . En gezien Mariniers veel uit US afkomstige uitrusting hebben , kan / zal het een van daaruit verstrekte versie zijn . Combination tang , 10 Tools , 5 in iedere kant en no Scissors .

15603342680331633802446650186025.jpg

Misschien dat bepaalde nieuwere versies toch van slechtere kwaliteit zijn .
  • 53800 - US Model: - Spirit includes leather case
  • 53809 - US Model: - Spirit S - includes leather case
  • 53815 - US Model: - Spirit S - Black Oxidized version - includes leather case
  • 53814 - US Model: - Spirit X
  • 53819 - US Model: - Spirit X BO CC (Cap Crimper) with Ratchet Kit and Brown Leather Pouch
  • 53922 - US Model: - Spirit RT - A Spirit X with black anodized handles, black leather case
  • 3.0227: - Spirit Standard Model
  • 3.0223: - Spirit S
  • 3.0224: - Spirit X
  • 3.0224.3CCH: - Spirit X with black-oxide coated with basting-cap crimper in the pliers
  • 3.0224.3CN: - Spirit X with burnished steel and a basting-cap crimper in the pliers
  • 3.0224.L10: - Spirit RT - A Spirit X with black anodized handles, black leather case
  • 3.0238.L: - Spirit XC Plus - with bit-wrench, corkscrew, mini screwdriver, bits
  • 3.0239.L: - Spirit XC Plus Ratchet - with ratchet, corkscrew, mini screwdriver, bits

http://www.sakwiki.com/tiki-index.php?page=Spirit
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Zo dan! Heel mooi stukje gereedschap voor een miniprijsje! Hij flikt et em weer hoor! Hier opt eiland de spirit XC in de backpack. Normale swisstool is eiland-riemtool geworden vanwege gladde mes en zware kwaliteit.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo dan! Heel mooi stukje gereedschap voor een miniprijsje! Hij flikt et em weer hoor! Hier opt eiland de spirit XC in de backpack. Normale swisstool is eiland-riemtool geworden vanwege gladde mes en zware kwaliteit.

Deze Swiss Tool in defensie uitgave ( met opdruk op bruin lederen Foudraal) blijken ze ook bij een niet nader te noemen Dump te hebben . 2 stuks a 125 € .

Flinke prijs of toch niet ?
Verkoper ( Marinier ) vertelde mij dat deze door hem gebruikte Tool , zeer veel gebruikt was , maar wel met verstand .
Betere Review kan je niet hebben . Een direct uit het veld en over jaren gebruik .
Het ding werkt perfect maar wel wat minimale speling op gewricht van tangetje .

Kwaliteit ja , althans ! Deze productie is kwaliteit .
 
F

frans81

Gast
Ik heb mijn bij @Carismo vandaan komende Leatherman Surge weer gevonden en heb deze even ter vergelijk langs de Victorinox Spirit Black type II gelegd. Lengte verschil is er minimaal maar de algehele proporties zijn natuurlijk wel wat meer .

De leatherman bevalt mij natuurlijk zeer goed , maar wat mij nu aan de leatherman niet bevalt haha is dat shiny uiterlijk .

Nu ik in bezit ben van deze Victorinox besef ik dat pas .

Nee , mijn Leatherman behoud ik en kies er ik ;)
Waarom ? .... hij / zij :oops: is gewoon wat zwaarder uitgevoerd . Nu hoef ik de lichtere Victorinox niet te v.rkr.chten door/ voor iets waar ik eigenlijk een zwaardere multitool voor nodig heb .

20190621_203558.jpg 20190621_203532.jpg 20190621_203510.jpg
 

Carismo

Prepper goeroe
leg beide tools in het donker in het gras en loop er 3 meter vanaf schijn dan met een zaklamp erop en je zal die shiny tool des te meer gaan appreciëren ;)
 
F

frans81

Gast
leg beide tools in het donker in het gras en loop er 3 meter vanaf schijn dan met een zaklamp erop en je zal die shiny tool des te meer gaan appreciëren ;)

Natuurlijk heeft het voor en Nadelen dat toch wel mooie Shiny , vooral als je het onbedoeld verliest die glanzende dure tool .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb deze mooie Victorinox Spirit Black nu 6 mnd in gebruik .
Dit is ook de enigste multitool die ik gebruik en aan mijn riem hangt ;)

De Leatherman Surge die ik heb ligt te verstoffen en is derhalve nog gloed nieuw.

De Victorinox Spirit S Black is vertrouwd . Je hebt er ook meteen iets mee :rolleyes: Victorinox hoef zich eigenlijk niet te bewijzen .
Simpel en mooi ontwerp .
Alle gereedschappen zo te openen zonder uitklappen van de beentjes ( op de tang na ) .
En dan nog het mooie en goed bedienbare vergrendel systeem niet vergeten .
Zelfs met pijnlijke Artrose aan duimen laat het zich simpel bedienen zonder er nog meer last van te krijgen .

Heb hem dus al flink gebruikt en de meeste gereedschappen benut . Sommige echt met kracht erachter . En nergens op de onderdelen is er iets van te zien of voelen . Ook de zwarte finish ( black oxide ) is onveranderd . Wat beschadigt was door gebruik ( minimaal ) is niet verergerd .

De vorige eigenaar die het verstrekt gekregen heeft en jaren benut binnen Defensie was er nog steeds tevreden over na die periode .

Maar ook ik ben inmiddels overtuigt van dit type en uit die Generatie .
Waarom vermeld ik " .. uit die Generatie " !? .

Ik weet namelijk niet of de generaties erna van de zelfde kwaliteit zijn en zonder mankementen die aan een bepaald ontwerpproces te wijten zijn of door gebruik van andere materialen ( metaalsoorten) .

Wat ik met de Leatherman Surge ga doen weet ik nog niet !
Maar als de Spirit Black het nog 10 jaar volhoud dan is de Surge over 10 jaar nog in nieuwstaat haha
 

Larik

Diehard Prepper
Toevallig is de toen en nu van de Checkpoint aan het defensie mes gewijd.
 

Bijlagen

  • 15799566474027628731732549781433.jpg
    15799566474027628731732549781433.jpg
    30.3 KB · Weergaven: 28
  • 15799566700688987793541887943531.jpg
    15799566700688987793541887943531.jpg
    33 KB · Weergaven: 25
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Een helemaal nieuwe en nog in de olie zittende Victorinox Spirit S black opgehaald .
Verkregen uit inruil en omgerekend 70 euro gekost .
Dit voor een gloednieuwe in origineel lederen foedraal met Interservice opdruk .
Marine/ Landmacht/ Luchtmacht symbolen .

Waarschijnlijk is het een Model van na 2010 ! Zie oa foto hieronder .
Dit denk ik daar de merktekens anders geplaatst zijn en op de tang kop staat aan geen enkele zijde het Victorinox kruisje . De éérste versies hadden dit nog wel .
Deze nieuwe is les opbouw identiek aan mijn andere Victorinox uit dit topic . Een nsn uitgave en in het zwart .

Ik denk dat ik deze mooi in deze staat laat en hem dus niet ga gebruiken .

We hebben deze optie daar no 1 aan iedere dag aan mijn riem hangt .

Even een bende detailfoto van de nieuwe aanwinst .

SmartSelect_20200212-213407_Chrome.jpg 20200213_121008.jpg 20200213_121052.jpg 20200213_121113.jpg 20200213_121127.jpg
 
F

frans81

Gast
De oude en nieuwe naast elkaar En zichtbaar andere merkteken plaatsing . Foto 1 en 5

20200213_122644.jpg 1581605050738489667114726045474.jpg 20200213_122518.jpg 15816052187227460728793755291689.jpg 15816052894031109543040288097739.jpg
 
Bovenaan