• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat vind je zelf van de smaak van NRG-5?

  • Ik ben Ray, ik eet nog liever een blok zeep.

  • Ughh, dat is echt niet te hachelen, ik ga liever knollen verzamelen!

  • Niet bepaald lekker, maar als m'n leven erop hangt eet ik het wel...

  • Ik vind het eigenlijk wel prima te doen, ik weet niet waar die anderen last van hebben?

  • Ik ben Pignonwiel, ik eet het dagelijks als tussendoortje.


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

Pignonwiel

Senior Prepper
Ik snap de ophef eerlijk gezegd niet.

NRG-5 is nood-eten. Je eet het niet voor de geweldige smaak maar om verder te kunnen als je niets anders hebt.

De eigenschappen die het heeft, waaronder: 20 jaar houdbaar, niet temperatuur gevoelig, hoge voedingswaarde per gewichtseenheid, goed verpakt (stevig, licht, niet breekbaar, te openen zonder gereedschap), geschikt voor baby's vanaf 6 maanden en dergelijke maken het het ideale voedsel voor in de auto, bob's, caches, ruil etc.

Voorwaarde is uiteraard dat je het lust, daarom altijd proberen voordat je er op vertrouwt. Dat hebben we hier gedaan en het is prima eetbaar.

Ben wel benieuwd naar welke alternatieven de mensen die alleen maar klagen voor NRG-5 hebben.


Los van deze opmerking vind ik de ideeën van mengen met pindakaas/satésaus en ander eten goed gevonden. Moeten we op een SC maar eens proberen.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Een soort chocolademelk maken?
Het ligt inderdaad voor de hand om dit enigszins zoetige spul te combineren met zoete smaakjes om daar wat variatie in aan te brengen. Ik ben zelf geen fan van zoet, en ben dus eigenlijk juist op zoek naar hartige combinaties. Dat gezegd hebbende, ga ik zeker ook nog een paar zoete variaties maken om hier te laten beoordelen door de 3-koppige jeugdjury thuis. Tenslotte zullen zij dit spul ook te eten krijgen als het ooit zo ver komt.
Een blokje of potje bouillon
Dit ga ik zeker weten ook proberen binnenkort, klinkt eigenlijk best veelbelovend, en dat kan een bron zijn van behoorlijk wat variatie.
Dat wordt dus een prepper-meeting organiseren en dan met z’n allen prutsen en proeven tot we iets smakelijks hebben.
:lol:Ik zie het helemaal voor me!
Als ik een maaltijd kook (je raad het al), kan ik er wel NRG5 doorheen verkruimelen!
Goed dat je op nieuwe ideeën komt, @Niels! Bij welke maaltijden denk je dat dit kruimelen goed zou passen? En ben je ook van plan dit in de praktijk te testen?
Het ideale voedsel voor in de auto, bob's, caches, ruil etc.
Helemaal mee eens. Vooral caches, want die wil je niet elk (half) jaar weer op moeten graven om te gaan rouleren...
 

Pignonwiel

Senior Prepper
Lol @ de poll.

Wie o wie geeft zich voor mij uit? 2 personen iig, ik heb op "
Ik vind het eigenlijk wel prima te doen, ik weet niet waar die anderen last van hebben?
" gestemd :lol:

Edit:
Ik had de poll en startpost dus nog niet gezien, dacht dat het een ouder topic was. Je schrijft in de startpost al meteen ongeveer wat ik aanhaalde in mijn vorige post haha
 

Jannes

Prepper goeroe
Lol @ de poll.

Wie o wie geeft zich voor mij uit? 2 personen iig, ik heb op "
Ik vind het eigenlijk wel prima te doen, ik weet niet waar die anderen last van hebben?
" gestemd :lol:

Edit:
Ik had de poll en startpost dus nog niet gezien, dacht dat het een ouder topic was. Je schrijft in de startpost al meteen ongeveer wat ik aanhaalde in mijn vorige post haha

Even op het aantal stemmen klikken en je weet wie de schuldigen zijn.....:D
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik vind dit topic wel een grappig uitgangspunt hebben. NRG-5 is natuurlijk het ultieme noodvoedsel en als je eenmaal in nood bent ben je blij dat je nog iets te eten hebt. Maar ik kan me ook voorstellen wat de Bezorgde Burger zegt dat juist in moeilijke omstandigheden lekker eten wel goed kan zijn voor moraal.

Toch denk ik niet dat je NRG-5 echt lekker kunt maken. Als je het ergens doorheen mixt misschien, maar feitelijk kook je dan al een maaltijd dus is de NRG-5 niet noodzakelijk. Mijn idee zou dan ook zijn om de NRG-5 simpel op te leuken met wat broodbeleg. Het voornaamste ingredient is immers gebakte tarwe dus ergens is het toch verwant aan bisquitjes, koekjes en brood.

Dus ik zou simpelweg een dikke laag broodbeleg erop gooien (zal het binnenkort eens testen op smaak). Suggesties;
Zoet:
Jam (lang houdbaar) (aarbeienjam overheerst denk ik wel)
Stroop (lang houdbaar, overheerst ook denk ik redelijk)
Chocopasta

Hartig:
Zalmpate in blik (lang houdbaar, overheerst ook aardig)
Leverpastei in blik
Amandelnotenpasta, Cashewnotenpasta (iets duurder dan pindakaas, maar geweldig gezond en lekker)
Tomatenpuree in blik

Wellicht niet zo verfijnd als dat je het een recept kunt noemen, maar eenvoudig te preppen en sterk qua smaak.
 

Lai

Prepper goeroe
Maar @Pignonwiel als je maag het spul er weer uitwerkt na 2 happen heb je nog geen reet aan de voedingswaarde.

Ik gebruik als alternatief maispasta's met gevriesdroogde groentemix en bouillon blok. Eventueel gedroogde worst/ham uit blikje of smack (of hoe dat spul nu heet). Heet water er op in de thermische voedselcontainer, na een uurtje gaar en goed te eten (eventueel wat tomatenprut en bij) en weinig werk. Oké, is meer volume en gewicht, maar dit blijft wel in de maag. En hier heb ik geen probleem mee om dit 2 of 3 keer per dag te eten over een langere tijd.

Denk dat ik eerder een pakket voor 7 dagen Katadyn noodrantsoen in huis zou halen.

Zelfs Bol. heeft noodvoedsel zag ik. :confused: Van alle markten thuis.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag even de tijd genomen om wat NRG-5 ideeën uit te proberen, met als focus om hier een simpele hartige maaltijd van te maken. Ik heb 3 reepjes aangemaakt met verschillende hoeveelheid kokend water om substanties uit te testen, daarna ging ik verschillende smaakmakers (m.n. specerijen) uitproberen door per hap steeds een klein beetje van iets toe te voegen, en tenslotte heb ik nog een paar combinaties uitgeprobeerd die als basis voor een recept kunnen dienen, waar ik in de toekomst nog weer verder mee ga experimenteren. Hier volgt het verslag van mijn lunch:

nrg-5 keuken 1.jpg

Substantie:
  • 100 ml kokend water per reep: vrij dikke substantie, lijkt op pasta of puree
  • 200 ml kokend water per reep: wat dunnere substantie, lijkt op pap
  • 300 ml kokend water per reep: waterige substantie, lijkt op soep

Smaakmakers (zoet):
  • Kaneel - past er prima bij, geeft een dessert-achtig effect.
  • Koekkruiden - past er prima bij, geeft een dessert-achtig effect... misschien ook wel geschikt om koekachtige dingen mee te bakken?
  • Limonade (bosvruchtensmaak) - past er prima bij, m.n. de zure fruitige smaken compenseren een beetje voor dat weeïge.
  • Chocopoeder - redelijk ok, maar niet mijn persoonlijke favoriet.

Smaakmakers (hartig):
Let op, in eerste instantie geïsoleerd getest, dus gewoon pure NRG-5 met slechts 1 toevoeging steeds!
  • Bouillonblokje "kruiden" - zeer veelbelovend. Geprobeerd in de soepsubstantie (300ml per reepje NRG-5) volgens aanbevolen mengverhouding (1 bouillonblokje per 500ml water), maar had van mij wel iets geconcentreerder gemogen.
  • Gemberpoeder - best lekker, veelbelovend
  • Korianderzaadpoeder - best lekker, veelbelovend
  • Chilipoeder - best lekker, pittige smaak camoufleert weeïgheid
  • Knoflookpoeder - kan ermee door, werkt vast beter in combinatie met iets anders
  • Paprikapoeder - op zichzelf niet geweldig
  • Zout - op zichzelf niet geweldig
  • Komijnpoeder - op zichzelf niet geweldig

Combinaties:
  1. Een flinke lading van het papspul opgegeten met een combinatie van knoflookpoeder + korianderzaadpoeder + chilipoeder + zout, dit was zeer prima te eten en geeft een beetje een hint van Mexicaanse keuken of Chili con Carne ofzo. Zeker de moeite waard om in de toekomst verder te verkennen.
  2. Een flinke lading van het soepspul opgegeten met toevoeging van kruidenbouillon, gemberpoeder en kokosolie. Dit geeft meteen zeer Oosters effect aan de soep, doet denken aan een Thaise currysoep ofzo. Ik heb uiteindelijk nog wel een flinke snuf zout toegevoegd om te compenseren voor het feit dat ik de bouillon eigenlijk te slap vond in de aanbevolen verhouding.
Ik ben zelf verder helemaal niet zo'n fan van de pure NRG-5, maar deze combinaties waren echt goed te doen!

nrg-5 keuken 2.jpg

Toekomstideeën:
  • De twee bovenstaande geslaagde basiscombinaties (Mexicaans, Thais) verder uitwerken toch echte recepten
  • Ook de eerder geposte pindasausvariant natuurlijk verder uitwerken tot degelijk recept
  • Een simpel maar zeer smaakvol toetje proberen te maken, waarschijnlijk iets met kaneel en vanillesuiker als smaakbasis
  • Experiment met koekkruiden doen om te zien of hier deeg van te maken is waar koekjes van te bakken zijn??
  • Ook nog uitproberen met tomatenpuree, oregano, basilicum om iets te krijgen in de richting van Italiaanse tomatensaus
  • Ook een keer iets proberen in combinatie met zuurkool
Voor nu weer de groeten en tot een volgende keer!
DBB
 
Bovenaan