• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

mrsjones

Diehard Prepper
Ik heb mijn eind rekening voor mijn energie ontvangen, , 470 electra. 1120 gaz. Maar mijn totale betaling zit op bijna 4000 euro. De kosten aan belasting, extra belasting en bloody btw maak het ongelooflijk duur. Behalve mega veel hout , dat doe ik al, of dood vriezen, wat zouden slim moven zijn. Ik vindt dit een enorme incentive om off grid te gaan. Plus de problem in Iran, samen met de gebrek aan productie van Venezuela, maak een petro crisis niet ondenkbaar . Ik stook al veel hout, daar betaal je gewoon een keer btw op.
 

Candyman

Diehard Prepper
Stelletje oplichters zijn het.
De prijzen van gas gaan nog verder omhoog de komende jaren om mensen te laten overstappen op warmtepompen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Als ik dat jaarverbruik invul op een site voor overstappen, kom ik op jaarkosten van rond de 1000 euro.
Klopt het dat dit verbruik van jullie niet voor een heel jaar is?

Komende tijd gaat gas duurder worden en elektra goedkoper.

De truuk voor bezuinigen is ook jaarlijks overstappen, je krijgt dan een welkomstbonus.
Kijk eens op "overstappen.nl" en gaslicht.com wat voor jullie de beste deal is.
Jaarverbruik invullen en aantalpersonen en postcode...dan komen de beste deals bovenaan te staan.
 

mrsjones

Diehard Prepper
Als ik dat jaarverbruik invul op een site voor overstappen, kom ik op jaarkosten van rond de 1000 euro.
Klopt het dat dit verbruik van jullie niet voor een heel jaar is?

Komende tijd gaat gas duurder worden en elektra goedkoper.

De truuk voor bezuinigen is ook jaarlijks overstappen, je krijgt dan een welkomstbonus.
Kijk eens op "overstappen.nl" en gaslicht.com wat voor jullie de beste deal is.
Jaarverbruik invullen en aantalpersonen en postcode...dan komen de beste deals bovenaan te staan.
Als electra goedkope woord dan is de voordeel van zonnepanelen bijna weg. Die is voor het jaar dat wij in NL zijn. Mijn huis is uit 1909, vrijstaand en slecht geïsoleerd . Ik denk om een rocket stove in de keuken erbij te zetten. Ik zoek en meer off grid en long term ook goedkoeper .
 

mrsjones

Diehard Prepper
Als ik dat jaarverbruik invul op een site voor overstappen, kom ik op jaarkosten van rond de 1000 euro.
Klopt het dat dit verbruik van jullie niet voor een heel jaar is?

Komende tijd gaat gas duurder worden en elektra goedkoper.

De truuk voor bezuinigen is ook jaarlijks overstappen, je krijgt dan een welkomstbonus.
Kijk eens op "overstappen.nl" en gaslicht.com wat voor jullie de beste deal is.
Jaarverbruik invullen en aantalpersonen en postcode...dan komen de beste deals bovenaan te staan.
Het zijn geen gebruik maar bedragen in euro.
 

Ray

SHTF Expert
@mrsjones Dat klinkt wel heel scheef, of reken je de netbeheerder ook mee als overheid?

Mijn situatie afgelopen jaar:

1 . Leveringskosten van stroom en gas: 379,42
2 . Overheidsheffingen op stroom en gas, dit dragen we af aan de overheid: 65,74
3 . Netbeheerkosten op stroom en gas, dit dragen we af aan je netbeheerder: 388,06
4 . Eenmalige aanmeld korting: -145,00
Totale kosten over deze jaarnota (incl. 119,44 btw) = 688,22

Behalve de BTW is hier dus zo'n 10% energiebelasting, duurzaamheidsbelasting, etc.

Die site van gastlicht.com is een goede vergelijkingssite, werkt al een tierelier en is betrouwbaar, in tegenstelling tot een hoop vergelijkingssites waar je juist duurder uit bent.

Ook ik stap jaarlijks over voor de bonus, dat tikt nogal aan bij zo'n kleinverbruiker als ik. Nu met de nieuwe situatie (geen gas meer, 33 panelen op 't dak), ben ik juist aan het kijken naar aanbieders die hoge prijs geven voor teruggeleverde kWh's, 11 cent is bij een paar mogelijk. Bij Greenchoice kan zelfs iemand anders mijn overcapaciteit gebruiken en dan krijg ik er zelfs 15 cent per kWh voor.

Om volledig offgrid te gaan, zou ik hier 15.000 moeten investeren voor een accu. Ik vermoed dat zodra de terugleveringsregeling wordt afgeschaft die dingen populair gaan worden.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ah...meestal wordt het verbruik doorgegeven.
Op de site van gaslicht.com moet je ook de verbruikgegevens invullen, niet wat je betaald hebt.
 

mrsjones

Diehard Prepper
@mrsjones Dat klinkt wel heel scheef, of reken je de netbeheerder ook mee als overheid?

Mijn situatie afgelopen jaar:

1 . Leveringskosten van stroom en gas: 379,42
2 . Overheidsheffingen op stroom en gas, dit dragen we af aan de overheid: 65,74
3 . Netbeheerkosten op stroom en gas, dit dragen we af aan je netbeheerder: 388,06
4 . Eenmalige aanmeld korting: -145,00
Totale kosten over deze jaarnota (incl. 119,44 btw) = 688,22

Behalve de BTW is hier dus zo'n 10% energiebelasting, duurzaamheidsbelasting, etc.

Die site van gastlicht.com is een goede vergelijkingssite, werkt al een tierelier en is betrouwbaar, in tegenstelling tot een hoop vergelijkingssites waar je juist duurder uit bent.

Ook ik stap jaarlijks over voor de bonus, dat tikt nogal aan bij zo'n kleinverbruiker als ik. Nu met de nieuwe situatie (geen gas meer, 33 panelen op 't dak), ben ik juist aan het kijken naar aanbieders die hoge prijs geven voor teruggeleverde kWh's, 11 cent is bij een paar mogelijk. Bij Greenchoice kan zelfs iemand anders mijn overcapaciteit gebruiken en dan krijg ik er zelfs 15 cent per kWh voor.

Om volledig offgrid te gaan, zou ik hier 15.000 moeten investeren voor een accu. Ik vermoed dat zodra de terugleveringsregeling wordt afgeschaft die dingen populair gaan worden.

Electra 470, gaz 1200, energiebelasting 1890, opslag duurzame energie? 300, netbeheerkosten 385, btw 660.

Om grote investering te doen , zo ik eerst, weer een beetje moeten spekken.
Maar als ik zeker weet of ik dit huis aan houd, gaan ik richting offgrid .
Dan maar kinderen van school.
 

mrsjones

Diehard Prepper
Ben net overgestapt . Maar ik Will graag ook meer alternatieven . In ieder geval weer 8 kuub hout bestellen. 2 elektrisch kachels voor de slaapkamers( als elektra goedkopere woord) en kijken voor een rocket stove voor de keuken.
 

Ray

SHTF Expert
Electra 470, gaz 1200, energiebelasting 1890, opslag duurzame energie? 300, netbeheerkosten 385, btw 660.

Om grote investering te doen , zo ik eerst, weer een beetje moeten spekken.
Maar als ik zeker weet of ik dit huis aan houd, gaan ik richting offgrid .
Dan maar kinderen van school.
Ik snap er geen biet van, zo zonder de rekening, dat jouw energiebelasting hoger is dan het verbruik.

Ook als ik kijk naar de rekeningen hier van vorige jaren (andere aanbieders) is het percentage energiebelasting en opslag duurzame energie veel lager dan die 120% zoals bij jou.

Ik zou zeker eens kijken naar een andere leverancier en die rekening eens voorleggen aan iemand die er echt verstand van heeft.
 

petroman

SHTF Expert
@mrsjones ,
Ik zou eerst kijken of je huis uit 1909 te isoleren is. Kieren dichten en geen tocht, spouwmuur isolatie bubbel glas. Dat geeft in ieder geval comfort terug.
Dan eens kijken wat je verbruik is dus op de meter en waar dat heengaat, dus welke apparaten verbruiken het meeste gas dan wel elektra.
Van je rekening of berekening snap ik ook niets.
Maar je schrijft dat je net overgestapt bent, heb je daar een boete op gekregen ?
Kloppen de meterstanden op de jaarrekening met die op de meter ?
 

mrsjones

Diehard Prepper
Nou, isolatie is niet te doen.... er is maar 4 mm tussen de spouwmuren, wij hebben dubbel glas. Het oude kelder is vol puin gestoord en daar is in de jaren 70 beton en tegel opgeleg. Om de dak te kunnen isoleer moet de plafond uitgebroken worden. De manier om dit huis te isoleren zo zijn van buiten uit volledig inpakken , en dat is ongelooflijk duur. Wij zijn nog aan het twijfelen over verkopen, of langzaam in investeren .
 

mrsjones

Diehard Prepper
Ah...meestal wordt het verbruik doorgegeven.
Op de site van gaslicht.com moet je ook de verbruikgegevens invullen, niet wat je betaald hebt.
Er zijn wat aparte regels btw voor eigenaren zonnepanelen...daar weten zonnepaneelhouders wel een en ander van.
Dit schrijft de belastingdienst over teruggave btw--> https://www.belastingdienst.nl/wps/...n-van-zonnepanelen/eigenaren_van_zonnepanelen

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/milieubelastingen/energiebelasting
Ik heb geen zonpanelen .
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Wij zitten op 150-175€ per maand, laten we zeggen 2000€ per jaar voor een herenhuis van 3 etages. Okay, we hebben een nieuwe ketel met boiler, vloerverwarming en koken voornamelijk op gas. Behalve dat we overal zuinige verlichting hebben, letten we nergens op. Elke dag gemiddeld 3 personen in bad of douchen no pasa nada.

Wanneer ik echter op 4000€ zou uitkomen voor uitsluitend de energie, exclusief het stookhout, dan zou ik of het huis verkopen of volledig offgrid gaan.

Ik schat dat het offgrid gaan minimaal 6000-8000€ zal gaan kosten, maar dat heb je er dan met een goed jaartje uit. Er is momenteel zoveel op de markt en in Nederland zul je een combi moeten maken. Ook kun je voor jong gebruikt of demo modellen gaan. Enkele voorbeelden.

Houtkachel met CV, zonneboiler, wind- en zonne-energie, warmtepomp (duur), etc etc

Maar als je huis slecht geïsoleerd is, dan zul je met welk systeem dan ook veel energie verliezen. Dat lijkt me de eerste prio om over na te denken.
 

mrsjones

Diehard Prepper
Wij zitten op 150-175€ per maand, laten we zeggen 2000€ per jaar voor een herenhuis van 3 etages. Okay, we hebben een nieuwe ketel met boiler, vloerverwarming en koken voornamelijk op gas. Behalve dat we overal zuinige verlichting hebben, letten we nergens op. Elke dag gemiddeld 3 personen in bad of douchen no pasa nada.

Wanneer ik echter op 4000€ zou uitkomen voor uitsluitend de energie, exclusief het stookhout, dan zou ik of het huis verkopen of volledig offgrid gaan.

Ik schat dat het offgrid gaan minimaal 6000-8000€ zal gaan kosten, maar dat heb je er dan met een goed jaartje uit. Er is momenteel zoveel op de markt en in Nederland zul je een combi moeten maken. Ook kun je voor jong gebruikt of demo modellen gaan. Enkele voorbeelden.

Houtkachel met CV, zonneboiler, wind- en zonne-energie, warmtepomp (duur), etc etc

Maar als je huis slecht geïsoleerd is, dan zul je met welk systeem dan ook veel energie verliezen. Dat lijkt me de eerste prio om over na te denken.
150 m2 ,vrijstaand en nog een klein huisje die verwarmd woord. Ik heb al meerdere keren isolatie bedrijven laten komen.die komen steeds op niks uit. Dit huis bid heel veel privacy, heel central voor werk en school, en met veel bos in de buurt. Ik vindt het een moeilijke keus.
 

petroman

SHTF Expert
Alles valt en staat met de locatie.
Westen, gooi is 1x zo duur als richting oosten. Maar combi dicht bij bos, privacy en dicht bij school wordt lastig.
 

mrsjones

Diehard Prepper
Maar ik bal er vooral van dat mijn werkelijk kosten, de energie wat mij woord geleverd , minder dan de half is van wat ik betaal. Dus veel hout ... en wat nog meer.
 
Bovenaan