• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Verschil tussen ADH (Aanbevolen Dagelijkse hoeveelheid) en minimum behoefte

Henk88

Diehard Prepper
Beste Forumleden,

Ik zat gisteren eens de etiketten van wat blikken te lezen en zoals bij bijna alle Nederlandse producten vind je daar de Aanbevolen Dagelijkse hoeveelheid terug. Meestal ziet dat eruit als zoiets;
Referentieinname.jpg
Waarbij energiewaarde, vet, verzadigde vetten, suikers en zout in ieder geval zijn vermeld. Het is een richtlijn waar ik tot voorheen een beetje mijn voedingspatroon maar ook voedselvoorraad op heb ingericht. Gisteren kwam ik er echter via dit artikel achter dat de ADH helemaal niet zo betrouwbaar is als ik dacht
https://www.volkskrant.nl/economie/...elijkse-hoeveelheid-adh-een-minimum~b560665a/ ook deze site geeft een uitvoerig verhaal waarom de ADH achtehraatl zou zijn of zaken niet kloppen. https://www.foodlog.nl/artikel/de-adh-deugt-niet/

Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld zout, de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid of referentieinname van zout is 6 gram per dag. Dit suggereert dat je minimaal 6 gram zou per dag nodig zou hebben, terwijl dit eigenlijk beter als maximum kan worden geintrepeteerd. https://www.nierstichting.nl/zoutmeter#/

Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld vitamine B12. Deze vitamine komt alleen voor in dierlijke producten zoals ei, melk, kaas, vis en vlees en is voor veganisten essentieel om te slikken als voedingssupplement. Echter je lichaam kan van specifiek deze vitamine een jarenlange voorraad aanleggen. Het duurt dan ook jaren voordat een eventueel tekort van vitamine B12 resulteert in echte nadelige effecten of problemen. Het is echter dus geen probleem om enkele maanden geen B12 binnen te krijgen omdat je lichaam dit makkelijk kan opvangen. https://stichtingb12tekort.nl/

Overigens lees ik ook dat veel vitamines en supplementen ook schadelijk kunnen zijn als je er teveel van inneeemt. https://www.volkskrant.nl/mensen/ha...-de-zekerheid-hoe-verstandig-is-dat~b9648555/

Kortom, er is dus veel onduidelijkheid maar ook tegenstrijdige informatie te vinden over dit onderwerp. Ik was dus benieuwd (in het kader van zelfvoorzienend leven en mijn voedselvoorraad) wat nu het minimum is wat je nodig hebt om geen deffienctie, te korten of ziektes te ontwikkelen. Op de wikipedia staat namelijk;

"Een veelgehoord misverstand is dat de adh de minimumhoeveelheid is van een voedingsstof die nodig is om deficiëntie te voorkomen. De adh's zijn ontworpen om voor verreweg de meeste mensen groter te zijn dan de fysiologische behoefte voor die voedingsstof. Ze zijn gebaseerd op schattingen van de behoeften van diverse leeftijdsgroepen, mannen en vrouwen, en gelden op groepsniveau."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aanbevolen_dagelijkse_hoeveelheid

Ik wilde dus graag weten, hoeveel groter is de ADH dan de fysiologische behoefte. Ik kan hier echter bijzonder weinig informatie over vinden. Dus hoeveel eiwitten/vet/vitamines e.d. heb je nu minimaal nodig om te kunnen functioneren. Dit is (aanzienlijk) lager dan de ADH, maar hoeveel lager kan ik dus niet vinden.

Weet iemand hier wellicht wat zinnigs over te zeggen? Het lijkt me vanuit preppers oogpunt erg interessant om een beetje een beeld te krijgen wat nou de minimumbehoefte is van bepaalde zaken. Uiteraard blijft dit verschillen per geslacht of leeftijdsgroep, maar voor mijn gevoel is er meer informatie te vinden dan de ADH tabelletjes op verpakkingen ons geven.
 

Jannes

Prepper goeroe
Hallo @Henk88

Mag ik het nog een beetje ingewikkelder maken voor je?
Aan die ADH heb je niet zoveel. Het is, zoals je zelf al citeert een getal die voor een groot deel van de mensen de behoefte dekt.
Maar ik denk, weet zelfs, dat dit heel erg verschilt per mens.
En die ADH’s zijn niet alleen maar te hoog, ze zijn ook regelmatig te laag. Dit omdat later blijkt dat de fysiologische behoefte toch hoger is.
Neem nu vitamine D. De fysiologische behoefte is ca 10 ug/dag. Ben je ouder dan 70 of heb je een donkere huid of jonger dan 4, dan is je behoefte ca 20 ug/dag. (Nu zie je meteen al een paar verschillen: huidskleur en leeftijd.)
Ikzelf red het daar niet op en gebruik 100 ug/dag. En grofweg de meeste mensen op onze breedtegraad redden het daar niet mee.

Verder, vitamines, denk je niet dat het enorm afhankelijk is van je verdere eetpatroon? Als je elke dag een glas vers geperst sinaasappelsap drinkt en ‘s avonds broccoli, heb je echt geen vitamine C in een tabletje nodig.

Ijzer, als jij voldoende vlees eet, waarschijnlijk ook geen tekort, maar misschien wel weer als je dit nuttigt met melk. Dat verminder namelijk de opname van ijzer.

Sorry, ik kan je hiermee niet helpen. Ben bang dat je er ook niet uitkomt.
Ik ben geïnteresseerd of iemand anders je verder kan helpen, maar 1 ding weet ik zeker: er is geen pasklaar antwoord.
 

Henk88

Diehard Prepper
Hallo @Henk88

Mag ik het nog een beetje ingewikkelder maken voor je?
Aan die ADH heb je niet zoveel. Het is, zoals je zelf al citeert een getal die voor een groot deel van de mensen de behoefte dekt.
Maar ik denk, weet zelfs, dat dit heel erg verschilt per mens.
En die ADH’s zijn niet alleen maar te hoog, ze zijn ook regelmatig te laag. Dit omdat later blijkt dat de fysiologische behoefte toch hoger is.
Neem nu vitamine D. De fysiologische behoefte is ca 10 ug/dag. Ben je ouder dan 70 of heb je een donkere huid of jonger dan 4, dan is je behoefte ca 20 ug/dag. (Nu zie je meteen al een paar verschillen: huidskleur en leeftijd.)
Ikzelf red het daar niet op en gebruik 100 ug/dag. En grofweg de meeste mensen op onze breedtegraad redden het daar niet mee.

Verder, vitamines, denk je niet dat het enorm afhankelijk is van je verdere eetpatroon? Als je elke dag een glas vers geperst sinaasappelsap drinkt en ‘s avonds broccoli, heb je echt geen vitamine C in een tabletje nodig.

Ijzer, als jij voldoende vlees eet, waarschijnlijk ook geen tekort, maar misschien wel weer als je dit nuttigt met melk. Dat verminder namelijk de opname van ijzer.

Sorry, ik kan je hiermee niet helpen. Ben bang dat je er ook niet uitkomt.
Ik ben geïnteresseerd of iemand anders je verder kan helpen, maar 1 ding weet ik zeker: er is geen pasklaar antwoord.
Beste Jannes,

Bedankt voor je reactie. Ik snap uiteraard dat er geen pasklaar antwoord is, maar ik hoopte wat meer inzicht te krijgen. Bijvoorbeeld die vitamine D behoefte waar jij het over hebt, hoe ben jij er achtergekomen dat je zelf 100 ug/dag nodig hebt/gebruikt?

Wat betreft het eetpatroon, ik zou het eetpatroon aanpassen op de behoefte. Dus het dagelijkse glas vers geperst sinasappelsap op basis van wat ik aan behoefte vitamine C heb.
 

Jannes

Prepper goeroe
Beste Jannes,

Bedankt voor je reactie. Ik snap uiteraard dat er geen pasklaar antwoord is, maar ik hoopte wat meer inzicht te krijgen. Bijvoorbeeld die vitamine D behoefte waar jij het over hebt, hoe ben jij er achtergekomen dat je zelf 100 ug/dag nodig hebt/gebruikt?

Wat betreft het eetpatroon, ik zou het eetpatroon aanpassen op de behoefte. Dus het dagelijkse glas vers geperst sinasappelsap op basis van wat ik aan behoefte vitamine C heb.

Ik ben achter mijn relatief lage vitamine d gekomen omdat ik me niet fit voelde en vroeg aan de huisarts mij eens even na te kijken.
De korte versie van het verhaal is dat ik maar met mijn kinderen mee moest slikken (10 ug/dag), maar ik slikte al 20 ug/dag. Dus na literatuuronderzoek en navraag bij een endocrinoloog die ik ken mezelf op 150 ug/dag gezet voor 8 weken en nu elke dag 100 ug. Ik zit nu veel beter in mijn vel.

Ik kan je trouwens afraden om elke dag een glas vers geperst sinaasappelsap te drinken. Dit verhoogt weer de kans op nierstenen...

Van alle rommel een beetje, is doorgaans het beste advies. ;)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Mijn vit D inname is 2000IE (50 ug) per dag. Achter gekomen door bloedprikken, stootkuren van idioot hoge dosis van 25000 IE per week, en steeds weer snel zakken. Het blijkt dat als je veel cortisol in je systeem hebt, je geen voorraad vit D kan opbouwen. Ook al zou je hele dagen in de zon zitten.
(cortisol,stresshormoon, best wel een belangrijk weetje want in SHTF zal stress hoger zijn en dus ook cortisol)


Ik zou niet voor een dagelijks glas sinaasappelsap gaan, ook geen verse, beter is een sinaasappel in zijn geheel eten, dan heb je de vezels ook binnen.
En kijk ook wat je kan eten als er geen sinaasappels beschikbaar zijn.
Rozenbottels hebben hoge dosis vit C bijvoorbeeld. Zwarte bessen bevatten drie keer meer vitamine C dan sinaasappels.Aardbeien en frambozen ook. En die kan je zelf verbouwen.
 

PBear

Mankinds only hope
En kijk ook wat je kan eten als er geen sinaasappels beschikbaar zijn.
Rozenbottels hebben hoge dosis vit C bijvoorbeeld. Zwarte bessen bevatten drie keer meer vitamine C dan sinaasappels.Aardbeien en frambozen ook. En die kan je zelf verbouwen.

Ook kiwi bevat meer vitamine C dan sinaasappels en groeit in het gematigd klimaat van NL.
Volgens google bevat guave het meest, maar ook papaya en pompelmoes (kruising van grapefruit en sonaasappel) bevatten meer vitamine C dan sinaasappel, maar die hebben met de sinaasappel gemeen dat ze (nog) niet in het huidige NLse klimaat groeien.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Omdat we in Nederland leven, beperk ik me grotendeels tot Nederlands fruit en groenten. Eten naar de seizoenen.
Ook spruiten bevatten veel vit C, paprika(veel vit C), spitskool, bloemkool(alle kolen) witlof, pompoen, en boerenkool...en vergeet zuurkool niet. We hoeven geen exotische dingen tot ons te nemen om genoeg vit C binnen te krijgen. Scheelt weer in het wereldwijd vervoeren van voedsel, lagere impact op het milieu enzo. Bovendien als het hier SHTF is, komen die exotische fratsen niet deze kant op.
Dat kon je goed zien aan het voedselpatroon van de Engelsen in de tweede wereldoorlog. Gebrek aan schepen om al dat exotische aan te leveren was daar een groot probleem. Ze hebben dat deels opgevangen door zelf meer proberen te verbouwen, en recepten te delen via Ministerie van voedsel...mooi terug te zien in de documentaire Wartime farm(youtube)
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) wordt al een tijdje niet meer gebruikt. Er wordt nu gesproken van referentie-inname, en dit dient slechts als leidraad bij het bepalen van geschikte voeding voor een specifiek persoon. Ik citeer het Voedingscentrum (zie link):

"Bij het bepalen van de referentie-innames wordt uitgegaan van een gemiddelde volwassen vrouw. Er wordt geen rekening gehouden met leeftijd, geslacht of hoe actief iemand in het dagelijkse leven is. Zo kan iemand die veel sport meer energie nodig hebben dan de referentie-inname.​

De afbeelding [DBB: die eerder in de tekst gebruikt werd] is dus vooral informerend bedoeld en is geen leidraad van hoeveel je moet eten."
Ter illustratie: de 2000 kcal die gehanteerd wordt is voor mij veel te laag voor een behoudend voedingspatroon. Als ik mijn dagelijkse energiebehoefte uitreken (bijvoorbeeld bij deze link) die past bij mijn leeftijd, geslacht, lichaamsbouw en bewegingspatroon, dan zie ik dat ik mijzelf meer moet richten op 2700-2800 kcal per dag.

Bovendien wordt er ook uitgegaan van 50 gram eiwit, wat gevaarlijk laag is voor iemand van mijn postuur die behoorlijk veel wandelt en fietst, en bovendien nog een paar keer per week sport: volgens heersende opvattingen in sportvoedingsleer zou ik minstens 1.2x mijn lichaamsgewicht aan eiwitten moeten eten om spieren te behouden (zie link), dat komt voor mij neer op 103 gram per dag.

Kortom, de referentie-inname is bedoeld als handige vuistregel voor mensen die verder niet de tijd willen nemen om zich te verdiepen in de voedingsleer, maar slaat voor veruit de meeste mensen de plank behoorlijk mis, en het kan zelfs gevaarlijk zijn om deze richtlijn precies te volgen zonder verder rekening te houden met jouw specifieke lichaam en behoeften.

(En dan heb ik die slangenkuil van de vitaminen en mineralen nog niet eens opengedaan.)
 

drent

Diehard Prepper
ADH adviezen verschillen nogal per land ook, Nederland schijnt behoorlijk laag te zitten qua advieswaardes op dit punt.
 
Bovenaan