• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bosgrond kopen

Marcov

Prepper goeroe
Vraag ik mij af: recreeren betekend NIET blijven slapen.
Kamperen is dus iets anders.
Een camper mag je overal neerzetten (waar dat mag) maar je mag er niet overal in gaan slapen dus overnachten.
Vrachtwagen met slaapcabine nemen. ;)
 

Graaf

Prepper
Overnachten op je eigen bosperceel is in beginsel verboden, dit komt door de bestemming van het stuk grond: natuur.
Ook kan men bosgrond kopen met met een recreatiebestemming. Dit is over het algemeen duurdere grond en hierop mag dan ook gebouwd worden.

Voor iedereen met bosgrond met bestemming natuur die erop wil overnachten (bijv in een tent) kan het slim zijn om hierover te informeren bij de gemeente waarin het perceel zich bevind.
Vaak krijg je te horen dat overnachten niet is toegestemd.

Echter, zolang niemand last van je heeft is er geen reden voor de gemeente om te handhaven.
Wanneer er een klacht door bijvoorbeeld overlast komt zal de gemeente moeten handhaven.
 
F

forumlid 1447

Gast
Het verblijven in de bossen s’nacht, buiten de voorziene plaatsen,
Is in Belge geheel verboden.
Dus ook geen dropping, nachtwandeling of wat dan ook.
Wat betreft de jacht, met vergunning, weet @Flos vast meer.
 

Flos

SHTF Expert
Ok ik weer.
In België mag je als eigenaar van een perceel al dan niet bos. Overnachten in een caravan camper of zelfs een pipowagen en tent.
Maar je mag niet langer dan 24u terplaatse blijven. Zelfs een reclame bord moet verplaatst worden na 24u en ook op wielen staan. Maar geen enkele Belg die zich daar aan houd.
Jagen op jou eigen stuk grond of bos ( je ) is verboden. Met gelijk wat dan ook.
Om te mogen jagen heb je het jacht recht nodig. En een Lap grond van min. 40ha groot in een blok hebben waar je overal een cirkel kan trekken met een straal van 25meter. Dus op een strook van 45m breed langs de rijksweg al is die 50km lang mag je niet jagen. Toch niet met het geweer. ( Ik geef dit vb aan omdat een bevriende jager dat geeft voor had. )
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Beste @Graaf,

Welkom op het forum, voorstellen is niet verplicht maar je maakt er wel vrienden mee.

Echter, zolang niemand last van je heeft is er geen reden voor de gemeente om te handhaven.
Dat is pure theorie.
De gemeente handhaaft ook als je niemand tot last bent.

Recreëren , overnachten mag je alleen op daartoe aangewezen plaatsen.
Enigste uitweg is uitzoeken waar de juridische grens ligt. Volgens mij bij : kan je er liggen om te slapen.
En dan bedoelen ze niet gewoon op de grond maar heb je daar een "ding" voor neergezet. Voor boswerkzaamheden is volgens mij een schuilplek wel toegestaan en geld dat niet als recreatie. Denk aan pipowagen, die zijn in de eerste plaats niet geschikt om in te overnachten, maar hebben wel dixie en soms een keukenblokje.
 
J

J.J

Gast
Beste @Graaf,

Welkom op het forum, voorstellen is niet verplicht maar je maakt er wel vrienden mee.
Dat niet alleen maar dat schrijft ook makkelijker, je hebt dat een basis waar je op voord kan borduren, je kan op meer dingen in spelen.
En geeft een stukje vertrouwen, en band.
Ook hartelijk welkom @Graaf
 

Graaf

Prepper
Dankje @petroman & @J.J .Het voorstellen is er inderdaad bij ingeschoten.
Ik heb dit forum opgezocht om inspiratie op te doen rondom het aanschaffen en het bewerken van een stuk (bos) grond.
Verder moet ik zeggen dat ik niet een ontzettende prepper goeroe ben, maar wat niet is kan nog komen ;) .
Ik ben dan ook benieuwd wie van jullie in het bezit is van een stukje (bos) grond, wat jullie ermee doen (bijv houtwinning en/of dagrecreatie) en wat jullie ervaringen ermee zijn.

Wat betreft de reactie van Wiliam, mijn reactie zag indd alleen toe op NL.
 

PBear

Mankinds only hope
Misschien haalbaar om met een aantal vertrouwde personen een cooperatie te beginnen die het perceel aankoopt waarna de cooperatieleden het bij toerbeurt gebruiken? Interesse?
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Als ik het zo bekijk is het perceel niet zo groot, je verkijkt je door het meertje. Zo op de foto's af te gaan is 3/4 water.
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Corporatie oprichten en dan te laat zijn?
Dan kan je beter eerst een vennootschap oprichten en daarna iets gaan zoeken.
De vennootschap koopt dan namens de partners.
Wel zo veilig en financieel overzichtelijk.
En mocht het fout gaan geen persoonlijke financiële aansprakelijkheid.
(Er zal maar iemand onverwachts een SHTF situatie meemaken en uitgekocht moeten worden)
Dus vooral "bezint eer ge begint"
Beter eerst een juridisch veilig kader creëren , dan financieel uitgekleed worden.
En dit gebeurd regelmatig zonder echt schuld van een van de "partners".
Life happens.
 

petroman

SHTF Expert
Nog afgezien van de lokale regels: als ik de beschrijving lees lijkt het er bijna op dat de verkoper gedoogt wordt, "oud recht" ?
Maar de nieuwe koper zit vast aan allerlei beperkingen.
Nog afgezien dat het m.i. vreemd is dat je iets verkoopt zonder dat je het kadaster ID opgeeft.
Dat zou ik als eerste willen weten.
Op wiens naam staat het,
wat zijn de werkelijke grenzen,
wat zijn de wettelijke beperkingen,
toegang(srecht), recht van overpad, etc. etc.
Nuts voorzieningen, (septic tank ?)
eigen drinkwaterpomp/put ?

Dat zouden de standaard vragen van een voorzitter van een vennootschap of coöperatie moeten zijn.

Net als dat eerder genoemde duitse stekkie, blijkt dat bewoning niet mag, kan je eerst alles afbreken inclusief asbest golfplaten verwijdering.
Of erger: bodemverontreiniging.
 
F

forumlid 1447

Gast
@petroman , dit soort vragen stelt een Belg niet meteen.
Oppervlakte is 5500, kunnen geen rechte aan ontleend worden.
Grenzen van de grond? Volgens laatste meting.
(kan 2020 geweest zijn maar ook 1985.)
Toegangsrecht, recht van overgang, wordt vermeld bij bezichtiging. (als je geluk hebt, en het niet zou vragen)
Nuts voorzieningen ,bij bezichtiging.
Water voorziening bij bezichtiging.
Vergeet niet dit is in BELGIË, bijna alles wat je niet ziet of opmerkt,
kan geen rechten aan worden ontleend.
perceelgrenzen zijn vaag, oppervlakteberekening bij benadering,
rest wordt bij navraag gemeld ,niet vooraf. (als je geluk hebt)
En verkoper wordt niet gedoogt, wat niet weet niet deert.
Je moet je wel hier afvragen ,ligt het niet in overstromingsgebied.
Septic tank is leuk, maar bij overstroming betaald de vervuiler.
 
Bovenaan