• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Alles wat je altijd had willen weten over Brandstoffen

petroman

SHTF Expert
Alles wat je altijd had willen weten over gas en petroleum.
Beetje off line, maar hier komt de top van iedereen die wat verzamelt op petroleum lampen en gasverlichting bijeen. Voertaal zal Duits zijn, maar Engels, Deens en Nederlands zal ook wel lukken.
http://lampentreffen.de/treffen16/

Basis was ooit ontstaan uit lampen verzamelaars maar is ondertussen verwatert in bijna alles wat maar enigszins zeldzame fossiele brandstof verbrand.

Nu nog uitvinden hoe dit aan de kalender te knopen...
ook weer gevonden ;-)
 

petroman

SHTF Expert
@Tom , ja: dat mag je zelf niet.
Flauw antwoord maar wel zo eerlijk. En nadat een aantal jaren geleden bij iemand door zo'n actie de tent affakkelde (waar z'n vriendin in sliep) is het thema denk ik zowiezo "not done".
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Houdbaarheid en Kwaliteit behoud na jaren van opslag ;):(
Titel begint met oudste omschrijving en dan naar mij laatst bekende .
Heeft iemand ervaring met de kwalitiet en werking na jaren van opslag .
Op de doosjes staat oa , bij Hexamine Prod. Dat : 5/93 RID: 5/95
bij ESBIT Prod. datum :1 /85 R . I . D 12/86
Brandstof gecomprimeerd staat geen datum van Productie en Houdbaarheid .

Ik koop ze altijd als ik ze zie liggen , maar of dit verstandig is weet ik niet :confused:
Doen ze nog wel dat wat ze moeten doen ? Namelijk een hele tijd branden ;)

1466859595590-1977670702.jpg

;);) bedankt voor Verplaatsen ;)
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Ik zou zeggen, gewoon de fik er in en kijken of het werkt ;) laatst heb ik nog van die el cheapo aanmaak blokjes gebruikt die open en bloot in de tuin lagen. Meerdere keren nat geworden (gewoon te lam geweest om het op te ruimen). Lag er wel een maand zo bij. En dacht, weet je wat, ik ga die dingen eens aansteken. En ja hoor, die deden het nog prima....
 

phtvs

Sysop
Admin
Hexamine is onbeperkt houdbaar volgens mij. Wat je wel hebt is dat er een soort lijmlaagje opzit wat moeilijker in de fik te krijgen is. Maar als je het blokje doorbreekt, gaat het goed. Ook laat het een vreemd soort paarse drab achter als het uitgebrand is en wat je bijna niet meer weggepoetst krijgt. Let er dus op waar je het op legt als je het in de fik steekt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tux

Mayo

Last (wo)man standing
hi all,

ik vond vandaag in de garage een jerrycan met nog wat oude benzine erin (schat dat t 8-10 jaar oud is, heb al tijden een diesel auto... :p).
Wat doe ik hiermee, kan ik het naar de vuilstort brengen?

Mayo
 

Wafels

Diehard Prepper
@frans81 let wel op met die groene doosjes van het leger ,want het leger had (weet niet of ze het nog hebben ) ook zakjes met trioxaan tabletten en op zich is daar niets mis mee , enkel de verbranding moet goed zijn want bij een niet goede verbranding (te weinig zuurstof in een kleine ruimte )
kan er formaldehyde dampen vrijkomen en dat is niet zo gezond :rolleyes: let er dus op dat je esbit blokjes hebt
gr will
 
F

frans81

Gast
@frans81 let wel op met die groene doosjes van het leger ,want het leger had (weet niet of ze het nog hebben ) ook zakjes met trioxaan tabletten en op zich is daar niets mis mee , enkel de verbranding moet goed zijn want bij een niet goede verbranding (te weinig zuurstof in een kleine ruimte )
kan er formaldehyde dampen vrijkomen en dat is niet zo gezond :rolleyes: let er dus op dat je esbit blokjes hebt
gr will

Bedankt voor de Hint !
Ik zal zulks spul ook nooit in een gesloten ruimte gebruiken .
Als het toevallig met het door jou genoemde is dan zal ik het alleen onder de Hemel gebruiken .
Ik heb die Hexamine en Esbit uitvoeringen . Ik ga het ook alleen gebruiken in echte nood en in gebrek aan wat anders .
Of als aanmaak blokjes wanneer vochtig . En dat is in de buitenlucht .
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Oke, ik weet het, ik ben een ontzettende zeur wat betreft branders en brandstoffen etc.
Maar goed, onlangs heb ik een brander gekregen van @Jasje de coleman 550b met een generator voor vluchtige brandstoffen.
De meeste mensen met een multi-feul brander waar bij al dan wel of niet de generator en/of sproeier vervangen moet worden bij gebruik van verschillende brandstoffen stoken toch bij voorkeur op een vluchtige brandstof omdat dit goed ontsteekt en de generator snel op temperatuur heeft, en dat ook in koude omstandigheden, dus de volgende vraag betrekt zich puur op vluchtige brandstoffen.
Wat zijn die vluchtige brandstoffen? Nou, Euro95 (of andere ongelode benzine), Coleman feul, wasbenzine, terpentine, enz...

Nu zul je zeggen, Coleman feul er in! Dat is er voor gemaakt!
Klopt, en als ik een geldboom had zou ik zeker Coleman feul stoken, maar de geldboom wou geen wortel schieten hier dus helaas.
Als je de brander weinig gebruikt kan Coleman feul wel een overweging zijn omdat er spul in schijnt te zitten tegen corosie, bla bla...

Nou, Euro95 schrijf ik gewoon af omdat er giftige rotzooi als benzeen inzit wat zeker bij opstart van de brander (onvolledige verbranding) niet zo best is om op te snuiven.
Best zal ik op vakantie het er eens in gooien en de ethanol in de benzine voor lief nemen en de giftige dampen en de brander zo zetten dat de walm niet mijn kant op komt, maar de voorkeur heeft het allerminst.

Dan komen we bij wasbenzine... in principe "schone" benzine waar ook geen vet meer in zit.
Word volgens mij door de meeste mensen met een fulti-feul brander gebruikt hier op het forum, brand mooi, generator snel warm, redelijke vermogensoutput.
Verstopt de brander ook niet snel van, en het kost geen drol. Ik betaal 1,32 per liter in een nette fles gewoon bij de supermarkt.
Goedkoper dan autobenzine dus! Als je dus wasbenzine kan krijgen zou ik nooit euro95 nemen :p.

Dan nog terpentine. Terpentine bevat wel vetten schijnt, en kan de brander vervuilen schijnt.
Terpentine schijnt meer vermogensoutput te hebben dan wasbenzine.

De laatste 2:
Wasbenzine en terpentine zijn beide zogenaamde "kookpunt benzine", alleen het koopkunt schijnt bij de 2 te verschillen.

Nu is het dus de truc om uit te vinden wat de beste "koopkunt-benzine" is voor een fulti-feul brander met het oog op het beoogde gebruik.
Als we nu een weekend gaan paalkamperen, 1 of 2 nachten, ja, lekker belangrijk, dan gaat er gewoon wasbenzine mee, want... schoon en goedkoop!
Maar goed, nu gaan we een week de bossen van Zweden is wandelen, dan willen we zo min mogelijk meenemen aan gewicht, maar wel hete koffie!
We willen dus een brandstof waar zo veel mogelijk warmte in zit die toch makkelijk ontsteekt en toch snel de generator opwarmt.
(De tijd dat de brander je generator opwarmt is verloren tijd natuurlijk, maar wel verbruikte energie).
Dus ook de factor van hoe vaak je de brander aansteekt is bepalend (niet de duur er van in deze).
Nu wil je eigenlijk "kookpunt-benzine" met een wat hoger kookpunt dan wasbenzine mijn inziens, omdat... meer warmte van de zelfde hoeveelheid brandstof.
De gewone wasbenzine in de supermarkt heeft een kookpunt tussen de 40 en 60 graden als ik het goed heb, en is dus behoorlijk vluchtig.
Bij terpentine ligt deze als het goed is tussen de 80 en 100 graden. Minder vluchtig, maar meer warmte per liter vloeistof als ik het goed heb?!?!
Maar volgensmij is terpentine niet zo "schoon" als wasbenzine.
We willen dus eigenlijk "kookpunt-benzine" met een kookpunt was hoger ligt dat de wasbenzine in de supermarkt, dus bijvoorbeeld 80-100.
Dus eigenlijk terpentine zonder zooi.

Heeft iemand al eens terpentine in de multi-feul geprobeerd?
Zo ja: Met welke generator en/of sproeier?
Hoe ging het ontsteken? Was de generator snel voorverwarmd?

Of lul ik nou complete bull-shit hier? Wie kan informatie verschaffen?

Linkjes:
Bleko, aanbieder van kookpunt-benzine 40-65.
Oliehandel.nl kookpunt-benzine 100-140.
Bol.com kookpunt-benzine 60-80. (deze lijkt mij zeer interessant eens te proberen).

Edit:
Ik lees nu op het "De Waard forum" dat de wasbenzine die ik heb een kooktraillect heeft van 98 - 104 graden.
 

Marcov

Prepper goeroe
Maar goed, nu gaan we een week de bossen van Zweden is wandelen, dan willen we zo min mogelijk meenemen aan gewicht, maar wel hete koffie!
We willen dus een brandstof waar zo veel mogelijk warmte in zit die toch makkelijk ontsteekt en toch snel de generator opwarmt.
(De tijd dat de brander je generator opwarmt is verloren tijd natuurlijk, maar wel verbruikte energie).
Dus ook de factor van hoe vaak je de brander aansteekt is bepalend (niet de duur er van in deze).
.

Zelf zette ik mijn pan vaak al op de brander tijdens het opwarmen. Word hij wel wat zwart van, maar dan is het niet allemaal verloren energie.
Wel als het even kan een deksel op de pan, er kunnen wat zwarte vlokken loskomen.
 

Hamster

Elementary prepper
zo jammer dat mijn link is verwijderd maar goed onder mijn naam staat een permalink voor een ieder die wat wil weten over oa
energie :
> biogas
>diverse vormen van briketten maken
>wind turbines
>alcoholstove
>ruwe petroleum
>petrolieum lont
>solar vuurstarter
>solar oven
>vereenvoudige houtvergasser

verder staat er nog bushcraft , diy en diversen , jagen en energie natuurlijk

greetzz Hamster
 

Bert353

Prepper
zover ik weet is terpentine een natuurlijke brandstof die uit dennen(hout) gewonnen word, ik ken het niet anders als van schilderen, en is volgens mij ook reteduur!
 

Bert353

Prepper
gezien, jee wat zit er weinig verschil in naam maar veel in product! de white spirit die ik hier in FR koop zou volgens mij wasbenzine moeten zijn. (daar gebruiken wij het wel voor.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik ben dagen bezig geweest om het verschil tussen diesel, petroleum, terpentine, wasbenzine enz. te achterhalen.
Wasbenzine is er in TIG soorten met verschillende vlampunten.
Het mag volgensmij al snel wasbenzine heten.
Petroleum kan ook van elkaar verschillen qua samenstelling, maar ook qua zuiverheid.

Ik denk dat de namen niet precies gedefinieerd en bij wet zijn vastgelegd, en dat er daarom verschil in zit her en der.
 
Bovenaan