• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Singer 29K51 uit 1927 .

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren op de Carboot een mooie Singer 29K51 kunnen kopen voor zeer weinig . Zonder onderstel !
Onder de stof maar wel in een grote Spaanplaat kist opgeborgen .
Alles loopt soepel en het is 99% compleet .
Enigste dat weg is , is de as met tandkrans om het handwiel aan voorzijde te kunnen plaatsen . Was optioneel maar veel machines zijn er wel van voorzien .
Gezien het een korte arm uitvoering is vind ik het alleen maar lastig wanneer dat handwiel aan voorzijde zit .
Binnenkort eerst even de boutjes zoeken om de machine vast te zetten op het onderstel .
Daarna een eerste probeer .
Ben al blij dat alles soepel loopt en er niets vastzit of krom is .

Voor onderdelen echter geen probleem daar ik een hele tijd geleden een Andere Singer heb geruild , die als donor dient .

Mooie ook van die Donor machine is dat het gietijzeren originele onderstel behoort bij de gisteren gekochte Korte arm Singer Industrial . De Rood geverfde die er nu op staat is een lange arm type .

Op één foto zie je de Korte arm en lange arm versie ( op de vóórgrond ) .

@Flos heeft als ik het min goed herinner een Singer 29K58 type met Korte arm .

20190909_162734.jpg 20190909_162821.jpg 20190909_162651.jpg 20190908_175734.jpg 20190909_162842.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Op de dag van de Carboot heb ik net zolang gezocht totdat ik een busje wd40 had gevonden.Heb het weten te ontfutselen bij een verkoper ( was voor eigen gebruik en had er dus maar 1 ) . Dit omdat ik de machine terplaatse al wou reinigen van stof en verdere zaken . Gezien ik de machine nog had uitgestald bij de kraam kreeg ik vele vragen in de zin van , wat kost ie .
Natuurlijk balen dat ik het niet weg deed haha .
Ik heb hem bewust voor de kraam gezet om reacties uit te lokken en misschien in gesprek te komen met mensen die iets gelijkends hebben of zelfs weg doen .

Ik had hem al 7x kunnen verkopen . Zelfs tegen een serieus en hoog bod .

Prachtig al die mensen die je ziet denken tijdens het prutsen aan die Stokoude Singer Industrial.

Ik was en ben niet de enigste liefhebber .

Foto 1, 2 en 5 is de machine in ongereinigde staat op de markt en langs de kraam .20190908_102447.jpg 20190908_164330.jpg 20190908_160426.jpg 20190908_160444.jpg 20190908_160521.jpg
 

Flos

SHTF Expert
Mooi ding dat je daar aangeschaft hebt.
Vorige week heb ik er ook een gescoord. Uit 1928.
Compleet met 10 klossen garen wel 50 naalden en het instructie boekje in het Nederlands ( wel erg versleten )
Maar ik heb het hier zo druk dat ik nog geen tijd gevonden heb het op het forum te plaatsen.
 
F

frans81

Gast
Mooi ding dat je daar aangeschaft hebt.
Vorige week heb ik er ook een gescoord. Uit 1928.
Compleet met 10 klossen garen wel 50 naalden en het instructie boekje in het Nederlands ( wel erg versleten )
Maar ik heb het hier zo druk dat ik nog geen tijd gevonden heb het op het forum te plaatsen.

Ben benieuwd naar de foto's . Welk type heb je ?

En dan ook nog klossen garen en Naalden . Boekje zelfs .

Garen en Naalden en boekje is mij nog niet gelukt erbij te bemachtigen.

Mooi @Flos
 

Flos

SHTF Expert
Het type dat ik al had is de 29K58 en ik heb er een 29K51 bij.
20190910_135708.jpg
De voet heb ik ook natuurlijk maar voor transport heb ik dat gedemonstreerd. En aangezien de machine nog geen vast plaats heeft in mijn loods zijn de bijde delen nog niet gemonteerd.
 

Flos

SHTF Expert
20190910_135829.jpg 20190910_135717.jpg
Een foto van elke machine met het type plaatje.
Aan de laatste aanschaft zal er zeker nog een flesje olie aan te pas komen om deze operationeel te maken.
Ik heb ook dat houten ladetje er bij ik zie dat jij dat niet hebt.
Op zijn minst 5 spoelen er bij ook spoel houders waar lip en schroefje van ontbreken.
Maar het mooie is ik heb die lange naald er bij om de draad door het huis te steken.
 
F

frans81

Gast
Bekijk bijlage 16853 Bekijk bijlage 16854
Een foto van elke machine met het type plaatje.
Aan de laatste aanschaft zal er zeker nog een flesje olie aan te pas komen om deze operationeel te maken.
Ik heb ook dat houten ladetje er bij ik zie dat jij dat niet hebt.
Op zijn minst 5 spoelen er bij ook spoel houders waar lip en schroefje van ontbreken.
Maar het mooie is ik heb die lange naald er bij om de draad door het huis te steken.

Is de machine in redelijke staat of slechter ?

Idd mooi dat je die Naald erbij hebt en die spoelen met huis .

Een laatje was tevens optioneel . Bij het onderstel dat ik heb zitten er ook geen geleiders in verwerkt waar laatje in hangt . Wel de 4 bevestigings punten .

Ik hoop toch een keer iets met spoelen/ Naalden en enz tegen te komen .

Heb ik niets van . Zelfs nog niet van die Juncker en Ruh

Is het boekje nog te kopiëren ? Zo ja dan wil ik wel een kopie .

Bij naalden moet je wel de juiste draad hebben . De groef in de naald heeft een bepaalde breedte waar een juiste dikte draad in past .
Het moet matchen . Anders krijg je geen goed stikwerk. Valt niet af te stellen .
 
F

frans81

Gast
@frans81 de machine is in heel goede staat heeft alleen de laatste 30 jaar niet gestikt.
Heb jij niets van spoelen ? Ook niet van jou Adler ?

Nee helaas verder geen spoelen .
Het lijkt of bij jullie in België veel meer onderdelen te vinden zijn .
Hier juist niet .

1 voor de Adler
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
En heb je een spoel houder?
Want zonder dat kan je niet naaien.

Ik zoek idd nog 2 x spoel en spoelhouder.

Edit

Ik heb er spoelhouder bij maar die blijkt versleten / afgestompt.
Een goede ziet er zo uit

20190911_095726.jpg

Mooi puntig aan die zijde
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag heb ik wat spulletjes besteld bij een Schoenmaker .

En ik heb gratis een koperen doorvoernaald gekregen voor bij de Singer of Adler.

Ook blijkt dat deze naalden in twee types te krijgen zijn .
Namelijk een met gleufje aan onderzijde ( van boven naar beneden met de draad ) en een met haakje . Deze hanteer je van onder naar boven . Je trekt de draad naar onderen .

Duur !? Nee , 2.20 € ongeveer .

Onmisbaar item

Ik heb er twee van ieder besteld .
2 stuks voor @Flos .

20190912_195409.jpg1568311303728545055451730988376.jpg
 
F

frans81

Gast
@Flos , iets voor jou ?

Heb ze in iedergeval voor jou meegenomen ;)

Gratis . Een Singer en een Victoria/ Lewenstein .

Ik verneem het wel ;)

20190917_162804.jpg 20190917_162827.jpg 20190917_162855.jpg 20190917_162859.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81 die neem ik wel van jou over. Bedankt.

Ik draag ze gratis aan u over :rolleyes:

Edit 0.25 uur

Hij vroeg eerst 5 euro per stuk, maar gezien we een salontafel ( leuk verhaal voor andere keer ) aldaar bij die kringloop kochten vroeg ik om een All In :rolleyes:

Dat was gelukt :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan jij of @Flos mij vertellen hoe het bij een singer precies werkt met die 2 kromme revetten voor de draadspanning? Ik heb ze al schoongemaakt maar weet niet hoe het precies bedoeld is.

Al naar gelang gekozen draad dikte en bijpassende naald , voor type te naaien materiaal , pas je de spanning aan .
Draad ligt tussen de kromme revetten geklemd onder een bepaalde spanning .

Maar ook moet de draad onder een bepaalde spanning van het spoeltje in het spoelhuis afrollen .

Al naar gelang de steek bepaal je wat fout of goed is en waar probleem zit .
Lussen onderkant of bovenkant mag niet .

Eigenlijk moet je eerst weten hoe een goede steek eruit ziet . YouTube is je vriend .
Maar ook moet de naald met de draad matchen !
In de naald zit een groef waar een bepaald type draad dikte bij past .

Die kromme revetten dus zijn een klein gedeelte van het geheel en net zo belangrijk als de rest .

Genoeg YouTube filmpjes met tips .

Zie oa link 1 2



 
Bovenaan