• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

voedselbos

Ray

SHTF Expert
Tijdens het wandelen vandaag ook heel wat mensen gespot die tamme kastanjes aan 't verzamelen waren. Sommigen waren niet echt slim bezig, bv. op de middenberm tussen twee wegen en dan tijdens het bukken de kont een halve meter over de rijbaan steken. :lol:

Ik sla dit jaar even over, ondanks dat ik er een fijn soepje van kan maken, het gevloek en blaren op m'n vingers van vorig jaar nog niet vergeten. :rolleyes:
 

Roel

Mankinds only hope
@Ray, je kunt eenvoudig een spleut/splijthout maken om de bolsters te scheiden.
Zoiets als waar je bramenstengels mee splijt, maar dan wat dikker.
Je zou óók kunnen overwegen om handschoenen te dragen tijdens het rapen....;)
 

Ray

SHTF Expert
@Roel Ik doelde meer op het warm pellen van die krengen. Gepoft vind ik ze niet zo lekker, ik maak er meestal een soepje van en daarvoor moet je ze eerst koken en daarna pellen. Als ze heet zijn gaat dat makkelijk, naarmate ze afkoelen steeds lastiger.

Nu is er wel een truukje om dat simpeler te doen, gewoon wat langer koken zodat de inhoud een puree wordt en daarna in de pers. Kan alleen als je tamme kastanje puree nodig bent voor een recept uiteraard.

Bij het rapen stamp ik er gewoon eens met m'n voet op, barst de bolster compleet open. :)

Wat me ieder jaar wel enorm verbaasd, is dat veel mensen niet zo handig zoeken. Ze speuren en turen de grond af, maar als je even met een tak door het losse gebladerte woelt, vind je er nog veel meer, maar dat hoef ik jou niet te vertellen.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik heb sinds kort een paar personen leren kennen die actief bezig zijn met een voedselbos waarvoor bioversiteit en gesloten kringloop centraal staan (permacultuur).

Een groot verschil met de met bekendere survivalfood bossen en tuinen is dat er voornamelijk gebruik gemaakt wordt van pioniersbomen en supergrassen om de bodem te verrijken. Ik heb enkele groentes en bessen gegeten en het verschil met groenten uit de supermarkt of zelfs van een lokale boerderij is enorm.

Kortom ik ben fan.. minimum inspanning, maximum resultaat, geen pesticides of gebruik van mest.

Ik hoop ooit een eigen stukje bos te kunnen bemachtigen in de omgeving waar ik ga wonen.
 
Bovenaan