• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Demonstraties en rellen, how to...

hans013

Senior Prepper
De laatste tijd demonstreren de boeren natuurlijk in Nederland. Een recht waar ieder inwoner van ons land trots op mag zijn.

Helaas laten de beelden ook situaties zien die uit de hand lopen. Het omrijden van hekken en het rammen van deuren met tractoren.

Wat zou jij doen als je spontaan in een dergelijke situatie terecht komt waarbij een demonstratie gigantisch uit de hand loopt? Ik hoop met zijn allen een mooi draadje te kunnen maken met tips en tricks voor dit soort situaties.

Een begin:
  • Verken bij aankomst de omgeving, hoe en waar kan je weg
  • Loop niet tegen de menigte in, je valt op en wordt misschien gezien als een afhaker
  • Zorg dat je aan de rand van het protest komt, je kan makkelijker een zijstraat in
  • Kijk NIEMAND in de ogen, men zit al vol met adrenaline en je kan geen massa mensen tegenover je gebruiken
Wie vult aan???
 

hans013

Senior Prepper
Ik weet het @Prepfarmer, kom van de boerderij hè...

Maar was een voorbeeld of mensen hier een idee bij hebben.

In NL is het inderdaad lekker rustig qua acties. Maar wat niet is kan nog komen.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
De mannen die de deur open reed en de bijrijder die de hekken omver reed zijn gearresteerd.

Volgens de media heeft de vader van de bijrijder uiteindelijk zelfmoord gepleegd door de steeds wijzigende regelgeving en het boertje pesten. Dus de zoon was kennelijk wat geïrriteerd.

Ik vind dat de meeste boeren zich meer dan fatsoenlijk gedragen.

Op een filmpje is te zien dat een agent zonder aanleiding vanuit het niets een boer een klap gaf in het provinciehuis. Terwijl de boeren juist naar buiten liepen. Toen sloeg de vlam ff in de pan.

Wat mij betreft sluit de rest van NL zich aan bij de boeren en gaat de politiek op de schop en de macht terug naar het volk.
 

Papillon

Diehard Prepper
Het zou de politie idd sieren met de boeren mee te doen ipv ze te slaan. Ook de politie gaat gebukt onder rare regels. land mag van mijn part weer terug in de tijd met veldpolitie, weer respect voor de hulpdiensten, respect voor de mensen die keihard werken om eten te regelen, eigenlijk de peilers van een samenleving die je naar mijn idee niet om moet gaan zagen. Laten ze eerder kritisch kijken naar andere ontwrichtende invloeden in de maatschappij. Als er met innovatie beter geboerd kan worden, besteed dan daar maximaal aandacht aan in het onderwijs en help de boeren om te schakelen naar een effectievere manier van boeren. Maar ga ze niet lopen pesten.

On topic ineens in een situatie terecht komen met rellen en ongeregeldheden? Het valt mij altijd op dat zelfs bij uit de hand lopende demonstraties er wat knullige burgers staan toe te kijken. Dus kennelijk zijn er in de chaos ook safe zones. Loop daar naar toe, en vanuit daar uit de situatie weg.
 

Arie

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
1 ding weet ik wel zeker. Dat het voor een hoop mensen beter is dat IK het NIET voor het zeggen heb.

ik wilde nog een filmpje posten uit amerika.
Maar kan hem niet meer vinden.
Daar loopt een vader met 2 kinderen in eens in een grote demonstratie waar met veel agressie tegen gesproken word.
Die man jut zijn kinderen op en loopt brullend mee en langzaam van de menigte vandaan. Door zijn aanpassing aan de situatie valt deze niet meer op.
Hij heeft het gefilmd met zijn telefoon.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Dat is een deel van het volk.

Precies, minder dan een paar procent.

Laten we zeggen dat 95% van de mensen best zelf kunnen nadenken en beslissen over hun toekomst.

Kijk maar eens naar hoe het gaat in Zwitserland. Daar wordt het volk bij iedere belangrijke beslissing geraadpleegd. Voorbeeld van goed geregelde referenda.
 

Ray

SHTF Expert
[MOD] Dit topic gaat niet over de boerenprotesten, zie openingspost. Voor discussie over het boerenprotest moet je gewoon even een topic aanmaken in het discussie gedeelte. [MOD]
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik denk dat er verschil in zit of je per ongeluk bij rellen terecht komt of dat je bij een demonstratie bent waar je jezelf in wilt zetten voor het onderwerp.

Als je jezelf in wilt zetten voor het onderwerp ben je waarschijnlijk meer emotioneel betrokken. Wil je dan risico lopen om je standpunt duidelijk te maken? Bij sommige onderwerpen ben ik bereid risico te nemen. Maar als ik een risico verwacht zou ik me daar op voorbereiden om mezelf heel te houden. Denk aan beschermende kleding en vluchtroutes.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Je kan er zomaar in terecht komen, in mensenmassa's.

Zo kwam ik in een wachtrij voor pendelbus naar de luchtlandingen terecht waar de gemeente niet(s) goed geregeld had, geen vluchtweg bv(rij liep vanaf perron naar tunnel en dan de volle zon in) Na anderhalf uur wachten ging er eindelijk een bus die vervolgens in de file kwam. (Fiets was ook geen goede optie hoor, ook op fietspaden stond file) In de wachtrij werden stoeltjes(van bezoekers zelf) neergezet voor de ouderen en minder mobiele mensen(veteranen bv op weg naar de luchtlandingen, dat zijn toch oudjes he)...we hebben wat kinderen vermaakt, die werden vervelend door het lange wachten, gelukkig geen calamiteiten, maar er was bv ook geen EHBO of informatiepersoon.
De terugweg heb ik gelopen, wachten in de volle zon leek me niks, de drukte ook niet, en het was totaal onduidelijk hoe laat de laatste bus zou vertrekken, info was er nergens...ja is 15 kilometer, en ja was een stuk relaxer dan de heenweg, tussendoor een pauze genomen bij een snackbar.
 

Wolfje

Senior Prepper
De laatste tijd demonstreren de boeren natuurlijk in Nederland. Een recht waar ieder inwoner van ons land trots op mag zijn.

Helaas laten de beelden ook situaties zien die uit de hand lopen. Het omrijden van hekken en het rammen van deuren met tractoren.

Wat zou jij doen als je spontaan in een dergelijke situatie terecht komt waarbij een demonstratie gigantisch uit de hand loopt? Ik hoop met zijn allen een mooi draadje te kunnen maken met tips en tricks voor dit soort situaties.

Een begin:
  • Verken bij aankomst de omgeving, hoe en waar kan je weg
  • Loop niet tegen de menigte in, je valt op en wordt misschien gezien als een afhaker
  • Zorg dat je aan de rand van het protest komt, je kan makkelijker een zijstraat in
  • Kijk NIEMAND in de ogen, men zit al vol met adrenaline en je kan geen massa mensen tegenover je gebruiken
Wie vult aan???
- dump zaken die je opvallend maken, zoals sjieke werk tassen/koffers
- stop opvallende sieraden/horloges in een zak
- gedraag je neutraal, niet bang, niet agressief
- go with the flow. Achterblijven in een mensen massa is lastig en identificeert je als buitenstaander cq potentiële tegenstander. Ga rustig mee met de menigte, zoals al gezegd beweeg je langzaam naar de zijkant en probeer er uit te stappen naar een portiek of zijstraat. Ren daar niet weg maar wandel rustig weg, of als er plekje in de schaduw is ga daar op je hurken zitten en beweeg zo min mogelijk tot de menigte voorbij is.
- kom je de ME of politie tegen, ga tegen een muur staan met gezicht naar de muur en armen om je hoofd, handen in je nek. Dit beschermt je en signaleert naar de ME/politie dat je niet agressief bent.
 

Preppertt

Senior Prepper
Er zijn naar mijn mening 2 verschillende scenario's:

1. Je woont/werkt ergens waar je door heibel en rellen niet weg kunt, bijvoorbeeld centrum van grote steden, waar winkels door ongeregeldheden gesloten blijven dan wel geplunderd worden of in de buurt van belangrijke plaatsen als ambassades, consulaten, kerken, moskeeën, noem maar op.

2. Je komt "toevallig" in een beschreven scenario terecht. In Nederland vaak niet heel toevallig aangezien de meeste protesten altijd worden aangekondigd.

Situatie 1, thuis, kun je preppen door genoeg middelen in huis te hebben zoals iedereen hier al doet. Mocht het echt heel erg uit de hand lopen moet je altijd een vluchtplan hebben en als dat niet kan ramen en deuren barricaderen en proberen de storm uit te zitten.

Situatie 2, zo onopvallend mogelijk met de protesten meelopen totdat je ergens kunt afslaan en weg kunt komen. Bij de meeste protesten richt de woede zich op een bepaalde groep of op de politie. Zorgen dat je niemand voor de voeten loopt en tussen de demonstranten en politie wegblijven. Probeer een beetje aan de zijkant of achterkant van het protest te lopen en manoeuvreer je zo rustig mogelijk naar plekken waar je kunt wegkomen. Mocht je in een protest terechtkomen van welke je het doel steunt zou ik lekker meedoen, wellicht dat je nog wat gelijkgestemde tegen het lijf loopt.

Ik vind het sowieso nog heel erg rustig in Nederland gezien de problemen en het uitknijpen van de bevolking. Iedereen moet toch de volgende dag weer naar zijn werk/kinderen van school halen. Zodra dat weg valt hoeft de spreekwoordelijke druppel maar te vallen en de shit is aan.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Grote demonstraties worden altijd aangekondigd en er moet toestemming zijn van de overheid.

Dus deze zie je van mijlenver aankomen. Bijvoorbeeld morgen is er de grote demonstratie in heel Catalunya.

Dan weet je al dat vele wegen worden afgezet en dat het vrijwel zeker op rellen gaat uitlopen. Dus zorg je ervoor dat je niet over hoofdwegen gaat rijden of dat je helemaal niet hoeft te rijden.

Demonstraties die niet zijn aangekondigd bijvoorbeeld de tegen demonstratie van Turken tegen de Koerden in Rotterdam dat kan lastig zijn. In principe hoort de overheid direct in te grijpen en hadden ze de Turken nooit moeten toestaan in dd buurt van deze Koerden te komen. Wat mij betreft een dikke faal van de overheid en uiteindelijk is dat ook uit de hand gelopen.

Dan heb je nog hooligans of rellen naar aanleiding van een evenement of gebeurtenis waar een massa het niet eens is met iets.

Ik zoek risico's nooit op. Dus een hoop kun je al vermijden.
 

Alexandra

Survivor
1, kleed je in onopvallend zwart en zorg dat je gezicht onherkenbaar is
2, zorg dat je altijd minstens 3 rijen diep staat, zo lang zijn die wapenstokken niet.
3, have fun :)
 

petroman

SHTF Expert
Ik ken helemaal niemand in mijn familie of directe omgeving die ooit per ongeluk in een demonstratie terecht gekomen is.
Of iedereen was verdomde lucky of verdomd goede prepper.
 
Bovenaan