• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe kan een rvs thermosfles kapot gaan?

Lai

Prepper goeroe
Ooit, lang geleden, eens eentje gekocht bij de aldi. De dop is al jaren in 2 delen, door hitte is plastic broos geworden en afgebrokkeld, ondanks dit blijft heet water na 10 uur nog heet. Nadeel is wel dat de kan ten alle tijden rechtop moet staan, ander loopt ie leeg. Deze blijft dus ook thuis.
Na deze vele anderen erbij gehad, groot en klein, maar die waren niks.
Zelfs eentje gehad die vrij vlot ging roesten waar je het water in doet. Heerlijk kopje roest koffie :mad:
Nee, die oude blijft. Ondanks dat de dop hoe langer hoe slechter word en ik helaas geen andere passende kan vinden. Dat word straks een dop maken van hout ofzo.
Voor op pad word het een flesje water mee en anders een metalen mok + klein leeg tomatenpuree blikje met gaatjes rond om, flesje spiritus/aanmaakblokjes. En dan zo water koken.
 

miss-elliot

Survivor
Laatst bewerkt:
Omdat het geen roest vrij staal is, maar roest VAST staal.
https://www.encyclo.nl/begrip/rvs

Metalen thermoskannen worden volgens mij niet vacuum getrokken tussen binnen en buitenwand.
Niet alle metalen maar wel sommige,
Hier voorbeeld:
" De hoge kwaliteit vacuüm isolatie technologie van Thermax® zorgt voor maximaal behoud van koude of warme temperaturen en houdt de inhoud tot 3x langer warm dan vergelijkbare isoleerflessen!"
https://www.bol.com/nl/p/thermos-is...ltgh=hy9-6UgRkkYyEjGs1d5DoA.1.37.ProductTitle



Ik koop nooit meer goedkope thermosflessen met schenkdop, die schenkdop wil ik niet. Thermosfles van Stanley heeft een vaste dop, ja die moet je bij schenken dus opendraaien, maar het blijft wel veel langer warmer.
Wil ik kokend hete koffie of thee dan neem ik klein brandertje mee en zet ik ter plekke koffie of thee.

Dichte dop zoals bij Stanley classic

s-l1000.jpg

,

Ik heb 2 thermosflessen gehad met precies zo'n dop. (plaatje van mijn eerste post toont een andere dop dan ik heb)
Thermosfles 1 liet warmte door aan de bovenkant, de andere niet. Dus de dop zegt niet zoveel.
Ook wel logisch want doppen zijn altijd van plastic en dus houden geen warmte tegen.


Ik vind deze test eigenlijk waardeloos eerlijk gezegd.
Mijn thermosflessen waren toen ze nieuw waren net zo goed als in deze test word omschreven.
Als ik smorgens kokend water erin giet, dan brandde ik de volgende ochtend nog mijn lippen aan het water.
Fles isoleerde dus perfect, maar na 10 a 15x gebruik kwam er dus lekkage en verloor het warmte aan de zeikant.
(en dit na heel voorzichtig gebruik)

In deze test worden de flessen gelijk na aankoop 1x getest, tja dat zegt niks over de robuustheid.

Ik kwam wel deze test tegen van de kassa, Daar hebben ze het over dat ze de flessen ook hebben laten vallen tijdens de test.
Dat zegt al (iets) meer...
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/test-thermosflessen
Uit deze test kwam het merk Leifheit het beste eruit.
Deze zijn rvs en vacuum, en nu ik verder kijk zie ik ook veel goede recenties bij bol.com
https://www.bol.com/nl/p/leifheit-c...bltgh=k-16kF2T8bTjuwWpmXBPkQ.1.5.ProductTitle

Ik ben zo benieuwd of de flessen van defensie iets speciaals hebben wat kwaliteit en robuustheid echt bevorderd.
Kan er helaas niks over vinden.
 

Ray

SHTF Expert
@miss-elliot RVS is niet een soort materiaal, het is een legering van diverse soorten metalen. Afhankelijk van de gewenste eigenschappen wordt er gekozen wat belangrijker is. Een mes moet bijvoorbeeld taai zijn en een harde snede hebben, daarvoor wordt ander RVS gebruikt dan voor boot onderdelen die blootgesteld worden aan zoutwater. Dus heel leuk zo gevonden definitie (die ook nog eens incorrect is), maar het is allemaal zo simpel niet als vijf seconden googlen. Hier een tabel met diverse soorten staal voor messen alleen al en vele soorten daarvan RVS: https://www.knivesandtools.nl/gen/banners/staalsoorten/20160209-staalsoorten-v2.pdf

NL Defensiemateriaal moet vooral een eigenschap hebben: Goedkoop. Dat het voor defensie is, zegt weinig over de kwaliteit. Ik denk dat karpervissers eerder veel ervaring hebben met kwalitatieve thermosflessen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik heb 2 thermosflessen gehad met precies zo'n dop. (plaatje van mijn eerste post toont een andere dop dan ik heb)
Thermosfles 1 liet warmte door aan de bovenkant, de andere niet. Dus de dop zegt niet zoveel.
Ook wel logisch want doppen zijn altijd van plastic en dus houden geen warmte tegen.
Die plastic dop, is toch beter dan de plastic dop die ook nog hol is van binnen omdat er een beweegbaar schenkklikmechanismeding in zit.
Doppen zijn niet altijd van plastic. De bamboedop niet, dop van kurk niet en de RVS-dop ook niet.
 

petroman

SHTF Expert
Was net bij de action: staan genoeg varianten om te kopen en zelf te testen.
Dat is de enige manier om zekerheid te hebben. Zoals @Marcov dat al schreef, gewoon zelf kokend water er in doen en dan na 4, 8, 16 uur, meten.
Waarbij je dan ook rekening moetn houden met het feit dat je warmte laat ontsnappent.

Volgens mij bestaan er geen vacuum flessen, dan zou namelijk de normale luchtdruk de fles direct laten imploderen, samendrukken.
Minder lucht doordat je de flessen warm, of heet dichtmaakt kan wel.

RVS is ook geen RVS, daar heb je diverse soorten en dus kwaliteiten in.
 

Erny

Last (wo)man standing
Naar aanleiding van dit topic en eigen behoefte aan kleinere goed warmhoudende thermosfles ook maar eens een testje ondernomen met dat wat ik hier in huis heb.
Dat zijn:
De slechte kleine van de Action (met bloemetjesprint)
De even kleine van de Hema (gestreept modelletje)
De nieuwe kleine van de Xenos die 6 uur heet zou moeten houden (Lock&Lock Tumbler)
Mijn oude vertrouwde RVS "bouw"thermosfles 1 L
Blauwe plastic Thermo, glas van binnen... breed model met schenktuit, 1 L
Soepthermo v/d Blokker (met apart bakje bovenin voor losse dingetjes).

Heb ze allemaal eerst voorverwarmd met kokend water en daarna volgegoten met weer kokend water. In de thermo bleek de temperatuur daarna 96 graad of hoger te zijn.
Ze staan gezellig met elkaar in de wat koelere keuken.

Na 2 uur zijn er al duidelijke verschillen.
Ten eerste is die van de Action eerder een kruik, zoals al eerder genoemd. De nieuwe van de Xenos blijkt ook een warme dop te produceren. Bij het Hemaexemplaar en de blauwe schenktuitthermo was ook aan de bovenkant enige warmte te bespeuren. De Soepthermo was ook aan de zijkant lauwwarm.
De fav. 1L bouwthermo was koud aan de buitenkant.

En wat bleek, de temperatuur van het water (test na 2 uur) onderstreepte dat.
De Actionversie was nog maar 64 graad, de soepthermo 69.
Xenos 81, Hema 83, Blauwe schenktuit 89. En de BouwRVS was nog maar liefst 95 graad.

Ben benieuwd hoe dit verder gaat, hoewel ik natuurlijk al weet wie de winnaar gaat zijn. :cool:
Maar de nieuwe Xenos belooft water van 100 gr na 6 uur nog op >50 gr te hebben. Dus nog een paar uurtjes afwachten. :fluit:
 

PBear

Mankinds only hope
Naar aanleiding van dit topic en eigen behoefte aan kleinere goed warmhoudende thermosfles ook maar eens een testje ondernomen met dat wat ik hier in huis heb.
Dat zijn:
De slechte kleine van de Action (met bloemetjesprint)
De even kleine van de Hema (gestreept modelletje)
De nieuwe kleine van de Xenos die 6 uur heet zou moeten houden (Lock&Lock Tumbler)
Mijn oude vertrouwde RVS "bouw"thermosfles 1 L
Blauwe plastic Thermo, glas van binnen... breed model met schenktuit, 1 L
Soepthermo v/d Blokker (met apart bakje bovenin voor losse dingetjes).

Heb ze allemaal eerst voorverwarmd met kokend water en daarna volgegoten met weer kokend water. In de thermo bleek de temperatuur daarna 96 graad of hoger te zijn.
Ze staan gezellig met elkaar in de wat koelere keuken.

Na 2 uur zijn er al duidelijke verschillen.
Ten eerste is die van de Action eerder een kruik, zoals al eerder genoemd. De nieuwe van de Xenos blijkt ook een warme dop te produceren. Bij het Hemaexemplaar en de blauwe schenktuitthermo was ook aan de bovenkant enige warmte te bespeuren. De Soepthermo was ook aan de zijkant lauwwarm.
De fav. 1L bouwthermo was koud aan de buitenkant.

En wat bleek, de temperatuur van het water (test na 2 uur) onderstreepte dat.
De Actionversie was nog maar 64 graad, de soepthermo 69.
Xenos 81, Hema 83, Blauwe schenktuit 89. En de BouwRVS was nog maar liefst 95 graad.

Ben benieuwd hoe dit verder gaat, hoewel ik natuurlijk al weet wie de winnaar gaat zijn. :cool:
Maar de nieuwe Xenos belooft water van 100 gr na 6 uur nog op >50 gr te hebben. Dus nog een paar uurtjes afwachten. :fluit:
Een waardevolle praktijktest @Erny ! Al gaat de vergelijking niet helemaal op voor kannen met verschillende inhoud. Die van 1 liter zal minder snel afkoelen bij gelijke isolatie, omdat die een relatief kleinere oppervlakte heeft en dus dus minder stralingswarmte verliest.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

miss-elliot

Survivor
Naar aanleiding van dit topic en eigen behoefte aan kleinere goed warmhoudende thermosfles ook maar eens een testje ondernomen met dat wat ik hier in huis heb.
Dat zijn:
De slechte kleine van de Action (met bloemetjesprint)
De even kleine van de Hema (gestreept modelletje)
De nieuwe kleine van de Xenos die 6 uur heet zou moeten houden (Lock&Lock Tumbler)
Mijn oude vertrouwde RVS "bouw"thermosfles 1 L
Blauwe plastic Thermo, glas van binnen... breed model met schenktuit, 1 L
Soepthermo v/d Blokker (met apart bakje bovenin voor losse dingetjes).

Heb ze allemaal eerst voorverwarmd met kokend water en daarna volgegoten met weer kokend water. In de thermo bleek de temperatuur daarna 96 graad of hoger te zijn.
Ze staan gezellig met elkaar in de wat koelere keuken.

Na 2 uur zijn er al duidelijke verschillen.
Ten eerste is die van de Action eerder een kruik, zoals al eerder genoemd. De nieuwe van de Xenos blijkt ook een warme dop te produceren. Bij het Hemaexemplaar en de blauwe schenktuitthermo was ook aan de bovenkant enige warmte te bespeuren. De Soepthermo was ook aan de zijkant lauwwarm.
De fav. 1L bouwthermo was koud aan de buitenkant.

En wat bleek, de temperatuur van het water (test na 2 uur) onderstreepte dat.
De Actionversie was nog maar 64 graad, de soepthermo 69.
Xenos 81, Hema 83, Blauwe schenktuit 89. En de BouwRVS was nog maar liefst 95 graad.

Ben benieuwd hoe dit verder gaat, hoewel ik natuurlijk al weet wie de winnaar gaat zijn. :cool:
Maar de nieuwe Xenos belooft water van 100 gr na 6 uur nog op >50 gr te hebben. Dus nog een paar uurtjes afwachten. :fluit:

wat is jou bouw rvs precies?
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Karpervissers zijn niet zulke hufters hoor. Die zetten een lekkere stoel neer, tentje, thermoskannetje koffie voor als het koud wordt erbij, en verder beetje turen naar de dobber. :)
 

Erny

Last (wo)man standing
Vervolg uitslag van mijn kleine thuistest:
Na 4 uur:
Hema: 74, Xenos: 72, BouwRVS: 91, Blauwe schenktuit: 83, Soep: 51, Action: 36
Na 6 uur:
Hema: 67, Xenos: 65, , BouwRVS: 88, Blauwe schenktuit: 78, Soep: 44, Action: 28
Na 10 uur:
Hema: 57, Xenos: 54, BouwRVS: 83, Blauwe schenktuit: 69, Soep: 31, Action: 23
De laatste twee heb ik bij de plantjes gegoten en deze doen dus niet meer mee.
Na 22 uur:
Hema: 39, Xenos: 36, BouwRVS: 70, Blauwe schenktuit: 52
Na 48 uur:
BouwRVS: 50 graden!!

De "bouwrvs" is van geen merk, staat niets op. Heeft zo'n draagbeugel aan de zijkant, drinkdop bovenop en schroefdop om af te sluiten. Is duidelijk een goede koop geweest.:cool:
 

miss-elliot

Survivor
BouwRVS: 50 graden!!

De "bouwrvs" is van geen merk, staat niets op. Heeft zo'n draagbeugel aan de zijkant, drinkdop bovenop en schroefdop om af te sluiten. Is duidelijk een goede koop geweest.:cool:
De volgende stap zou zijn de thermos van keer van tafel hoogte te laten vallen op harde ondergrond (zoals ze bij kassa ook hebben gedaan) en dan opnieuw de temp en tijd te maken.
Succes.
 

Erny

Last (wo)man standing
Nou... deze is zeker al een aantal keren gevallen en er zit een deuk in de zijkant. Ook moeilijk kapot te krijgen dus. ;)

@PBear Opvallend was wel dat de 1L Rvs ook bijna tot geen warmteverlies aan de buitenkant te kennen gaf in tegenstelling tot de anderen.
 

Roel

Mankinds only hope
Ik onderschrijf @Erny haar verhaal volledig.
Ik weet niet of haar merkloze bouwvakkerskan net zo eentje is als op de foto, maar ook dezen blijven heel lang heet en sluiten goed af.
Ze hebben vele bushcraftsessies meegemaakt, wat overigens wel te zien is...:fluit:...en hebben menig val doorstaan.
Ik denk dat ze nog vele jaren trouwe dienst voor de boeg hebben...
P1010849.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Er is natuurlijk al veel verteld omtrent redenen van en wat kan en wanneer kapot of ondeugdelijk daardoor .

Welke koop je of laat je beslist liggen .

Vacuüm weg !?... fles leegschudden en dan schudden . Hoor je vloeistof dan zit dit tussen de wanden en is idd vacuüm opgeheven . Duidelijk ! No vacuum.
Andere boosdoener .. slechte constructie / materialen . Toleranties die niet bij elkaar horen waardoor slecht passend .
Resultaat ! Kapot kunnen gaan bij uitzetting en krimp .
Mijn Alladdin Challenger RVS doet wat ie moet doen en is perfect . Ook mijn Oudere zware groene van Defensie werkt perfect .

Goed doordacht ontwerp met mooie toleranties tussen de materialen en kwaliteit .

Uren en uren genieten van lekker heet of ijskoud drinken .

Ook heb ik er nog een ALFI kan bij voor soep of ander eten .Duur Ja , maar kwaliteit .

Sinds kort heb ik er een Stanley coffee percolator bij . Ook geschikt voor ( ruwe ) thee lijkt mij .

Laatst genoemde kan ook voor een thermoskan door het leven .

Alle lek vrij

1573559605958389536439738018262.jpg 1573559619819424595532667545590.jpg 15735600301705585888424159938505.jpg 1573560090201590087769724625677.jpg

Edit;

Nooit laten vallen kun je gebaseerd op eigen gebeuren invullen !

Maar je moest maar een weten wat klanten in shops of medewerkers in winkels of orderplukkers allemaal laten stuiteren .

:oops::oops:
 

Erny

Last (wo)man standing
Die rechterthermo op de foto van @Roel lijkt erg op de mijne. Het enige verschil is dat mijn draagbeugel aan de fles (op de lasnaad) is gelast ipv dat er van die zwarte banden omheen zitten.

Vandaag, na 72 uur, was de temperatuur van het water in de Bouwrvs nog 38 graden (fles stond in koude keuken). Einde test want morgen wordt ie weer gebruikt. :cool:
 

miss-elliot

Survivor
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik onderschrijf @Erny haar verhaal volledig.
Ik weet niet of haar merkloze bouwvakkerskan net zo eentje is als op de foto, maar ook dezen blijven heel lang heet en sluiten goed af.
Ze hebben vele bushcraftsessies meegemaakt, wat overigens wel te zien is...:fluit:...en hebben menig val doorstaan.
Ik denk dat ze nog vele jaren trouwe dienst voor de boeg hebben...
Bekijk bijlage 17194
grappig, ik heb precies deze, zelfde handvat, zwarte banden, dop.
Maar mijne was na paar keer al stuk (verliest warmte aan buitenkant) zonder 1x te laten vallen.

Er is natuurlijk al veel verteld omtrent redenen van en wat kan en wanneer kapot of ondeugdelijk daardoor .

Welke koop je of laat je beslist liggen .


Vacuüm weg !?... fles leegschudden en dan schudden . Hoor je vloeistof dan zit dit tussen de wanden en is idd vacuüm opgeheven . Duidelijk ! No vacuum.
Andere boosdoener .. slechte constructie / materialen . Toleranties die niet bij elkaar horen waardoor slecht passend .
Resultaat ! Kapot kunnen gaan bij uitzetting en krimp .
Mijn Alladdin Challenger RVS doet wat ie moet doen en is perfect . Ook mijn Oudere zware groene van Defensie werkt perfect .

Goed doordacht ontwerp met mooie toleranties tussen de materialen en kwaliteit .

Uren en uren genieten van lekker heet of ijskoud drinken .

Ook heb ik er nog een ALFI kan bij voor soep of ander eten .Duur Ja , maar kwaliteit .

Sinds kort heb ik er een Stanley coffee percolator bij . Ook geschikt voor ( ruwe ) thee lijkt mij .

Laatst genoemde kan ook voor een thermoskan door het leven .

Alle lek vrij

Bekijk bijlage 17195 Bekijk bijlage 17196 Bekijk bijlage 17199 Bekijk bijlage 17200

Edit;

Nooit laten vallen kun je gebaseerd op eigen gebeuren invullen !

Maar je moest maar een weten wat klanten in shops of medewerkers in winkels of orderplukkers allemaal laten stuiteren .

:oops::oops:
Goh verrassend, frans heeft thermosflessen van defensie... :p
Hoe bevallen deze? al lang en veel in gebruik? beetje hufterproof?
ALFI voedsel container of een ijsemmer?
kan alleen deze kleintjes vinden van dat merk: https://cookinglife.nl/alfi-voedseldrager/

[MOD] Opeenvolgende posts samengevoegd, gebruik a.u.b. het "bewerk" linkje onderaan je post.[MOD]
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Goh verrassend, frans heeft thermosflessen van defensie... :p
Hoe bevallen deze? al lang en veel in gebruik? beetje hufterproof?
ALFI voedsel container of een ijsemmer?
kan alleen deze kleintjes vinden van dat merk: https://cookinglife.nl/alfi-voedseldrager/

Alles wat ik toon is goed en degelijk .

Eerst heet water erin en 10 min staan en dan de warme drank .
Zo ook bij koud ( eerst ijskoud water er in ) .

Ik koop Alleen nieuwe spullen en geen zooi .
Test alles .
Bij zeer hete drank kan het zijn dat bij schudden er druk op komt en je dop eraf plopt. Niet te vol doen dus .

Mijn Alfi voedsel container is uit de jaren 90 en een Hufterproof ABL Belgische leger verstrekking .
Glazen vacuüm dubbelwandig binnenglas.
Rondom geïsoleerd en dan de metalen buitenlaag .

ALFI is goed
 
Bovenaan