• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Houtkachel en cv mogelijkheden

bourgogne

Elementary prepper
Welkom op dit forum. Leuk dat je je voorsteld.
Welkom
Even over de kachels. Sinds wij in Frankrijk wonen heb ik een 55 kw houtvergasser en cv geïnstalleerd ook heb ik in de woonkamer en de keuken gewone houtkachels mocht de stroom voor langere uitvallen ook nog een paar olie kachels als reserve .ik heb voor een houtvergasser gekozen omdat het hier bosrijk is en als inwoner van het gebied heb je recht op hout uit het bos .een houtvergasser heeft daarbij ook nog een hoog rendement. Maar je moet er goed over nadenken wat het beste voor je is maar ik ben zeer tevreden met mijn situatie
Groeten uit de bourgogne
 

Bert353

Prepper
Welkom
Even over de kachels. Sinds wij in Frankrijk wonen heb ik een 55 kw houtvergasser en cv geïnstalleerd ook heb ik in de woonkamer en de keuken gewone houtkachels mocht de stroom voor langere uitvallen ook nog een paar olie kachels als reserve .ik heb voor een houtvergasser gekozen omdat het hier bosrijk is en als inwoner van het gebied heb je recht op hout uit het bos .een houtvergasser heeft daarbij ook nog een hoog rendement. Maar je moet er goed over nadenken wat het beste voor je is maar ik ben zeer tevreden met mijn situatie
Groeten uit de bourgogne

Dank je wel, ik zit in de Allier, ook bosrijk.
Wat ik mij bij jouw verhaal voorstel, is de houtvergasser buiten, of in een schuur? en dan nog de twee kachels binnen geinstalleerd?
Helaas weet ik niet precies wat je bedoelt met een houtvergasser?
 

bourgogne

Elementary prepper
Dank je wel, ik zit in de Allier, ook bosrijk.
Wat ik mij bij jouw verhaal voorstel, is de houtvergasser buiten, of in een schuur? en dan nog de twee kachels binnen geinstalleerd?
Helaas weet ik niet precies wat je bedoelt met een houtvergasser?
In een houtvergasser verbrand je hout de gassen die daarbij vrij komen verbranden onder in de ketel die het water dat door de ketel stroomt verwarmd. Het hete water wordt opgeslagen in 2 duizend liter vaten. Uit die vaten worden de radiatoren verwarmd. Wij hebben door het hele huis radiatoren maar in de woonkamer en keuken een extra hout kachel voor nood .de houtvergasser en vaten zijn geïnstalleerd in het stook hok dat aan het huis vast zit.heb het allemaal zelf geïnstalleerd
 

Bert353

Prepper
dat vind ik precies erg interessant!
Ik heb hier n.l. nog een nieuwe Bullerjan staan die qua capaciteit te groot is voor mijn huis, (zeker nu het geisoleerd is) en ik niet zo makkelijk verkocht krijg.
Dit is de enige Bullerjan die ik ken met een watermantel.
Nu heb ik mij pas laten vertellen dat als je zo'n systeem gebruikt als jij uitlegt, de capaciteit eigenlijk niet helemaal belangrijk is?
wat men mij vertelde was: als je stookt totdat de watertemperatuur in de reservoirs zo'n 70* is, laat je de kachel uitgaan, en dan circuleert het warme water nog zo'n 8-12 uur door de radiatoren, totdat het zo koud word dat je het weer moet opstoken, klopt dat?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Als je alles nog aan moet leggen lijkt het me een prima systeem om te werken met LTV(lagetemperatuurverwarming)
"Terwijl bij traditionele verwarming de aanvoertemperatuur van het cv-water tussen 75° C en 85° C ligt, ligt die bij lagetemperatuurverwarming tussen 35° C en 55° C. Door die lage temperatuur ligt het rendement van verwarmingstoestellen een stuk hoger dan bij traditionele verwarming."
 

bourgogne

Elementary prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
dat vind ik precies erg interessant!
Ik heb hier n.l. nog een nieuwe Bullerjan staan die qua capaciteit te groot is voor mijn huis, (zeker nu het geisoleerd is) en ik niet zo makkelijk verkocht krijg.
Dit is de enige Bullerjan die ik ken met een watermantel.
Nu heb ik mij pas laten vertellen dat als je zo'n systeem gebruikt als jij uitlegt, de capaciteit eigenlijk niet helemaal belangrijk is?
wat men mij vertelde was: als je stookt totdat de watertemperatuur in de reservoirs zo'n 70* is, laat je de kachel uitgaan, en dan circuleert het warme water nog zo'n 8-12 uur door de radiatoren, totdat het zo koud word dat je het weer moet opstoken, klopt dat?
@bourgogne, die 1000 liter vaten, wat is dat voor iets? zelfbouw met ibc's? of gekochte geisoleerde etc?

Klopt maar in ons geval is capaciteit wel belangrijk omdat we het hele huis verwarmen.
En de vaten zijn gekocht inderdaad met isolatie
 

bourgogne

Elementary prepper
Als je alles nog aan moet leggen lijkt het me een prima systeem om te werken met LTV(lagetemperatuurverwarming)
"Terwijl bij traditionele verwarming de aanvoertemperatuur van het cv-water tussen 75° C en 85° C ligt, ligt die bij lagetemperatuurverwarming tussen 35° C en 55° C. Door die lage temperatuur ligt het rendement van verwarmingstoestellen een stuk hoger dan bij traditionele verwarming."

Dat ltv is meer voor huizen met vloerverwarming h
Helaas was dat bij ons niet mogelijk met de grondwaterstand zou alles omhoog kunnen drukken. Na veel wikken en wegen voor de houtvergasser gekozen
 

Bert353

Prepper
Ehm een Bullerjan is toch ook een houtvergasser?

Ik heb nog steeds niet helemaal begrepen wat een houtvergasser eigenlijk is, (althans in de vorm die bourgogne daraan geeft) maar mijn Bullerjan is een gewone houtkachel die voor een deel lucht verhit met de bekende halfronde pijpen eromheen, en een deel waar een watermantel rondom het vuur zit, zodat het vuur de warmte uitstraald en dat word door het water opgevangen. En ja, ik moet alles nog aanleggen.

@bourgogne, heb je een adviseur gehad om die beslissingen te maken? of heb je jezelf ingelezen?
 

bourgogne

Elementary prepper
Ik heb nog steeds niet helemaal begrepen wat een houtvergasser eigenlijk is, (althans in de vorm die bourgogne daraan geeft) maar mijn Bullerjan is een gewone houtkachel die voor een deel lucht verhit met de bekende halfronde pijpen eromheen, en een deel waar een watermantel rondom het vuur zit, zodat het vuur de warmte uitstraald en dat word door het water opgevangen. En ja, ik moet alles nog aanleggen.

@bourgogne, heb je een adviseur gehad om die beslissingen te maken? of heb je jezelf ingelezen?

Ik heb eerst informatie gezocht en ben toen bij drie installateurs geweest voor meer info en advies en heb toen een keuze gemaakt.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Dat ltv is meer voor huizen met vloerverwarming
Nee, vloerverwarming is één mogelijkheid, muurverwarming een andere en ook een mogelijkheid is met radiatoren.

"Voor een LTV zijn veelal speciale LT-radiatoren (convectoren) nodig. Je kunt dus niet zomaar je oude radiatoren laten hangen. De speciale types zijn wat groter, zodat ze toch genoeg warmte kunnen afgeven. Er zijn ook Low H2O-radiatoren, die minder water bevatten en de warmte beter geleiden. Ze warmen dus sneller op en geven de warmte extra goed af." link

Voor waterzijdig inregelen van een doorsnee CV, met aanpassen watertemperatuur naar 60 graden en andere doorstroomsnelheid, is meestal geen speciale radiator nodig. Deze aanpassing is ook met lagere aanvoertemperatuur, maar niet onder de 60 graden. Dit waterzijdig inregelen kan 10 tot 30% energie besparen.

@Bert353 Ik snap de titel van het topic niet goed, je weet nog niet wat een houtvergasser is, maar wilt hem wel aan cv koppelen. Misschien kan je nog eens uitleggen wat je bedoeling eigenlijk is, wat je nu hebt, waar je naartoe wilt.
Een installateur kan je helpen een aansluitschema te maken, en zo nodig uit te voeren....zoiets als dit bv.

Aansluitschema-op-buffervat_direct-300x212.jpg


Dat ziet er dan bv zo uit...
Aansluitschema-buffervat_int_3dbeeld.jpg

https://nordicfire.nl/informatie/cv...els/aansluitschemas-cv-houtkachels-buffervat/
 

Flos

SHTF Expert
Mag ik er even tussen.
Zo een kleine 40 jaar geleden heb ik ook een houtkachel zelf gebouwd met water mantel.
En het is geen kouwe kak om het water op 60 a 65° te krijgen en te behouden.
Er zat onderandere ook een thermische regeling op om de lucht aanvoer van de verbrandingskamer af te sluiten als de temperatuur te hoog opliep. Want de afkoelings spiraal voldeed soms niet genoeg.
En bij te hoge temperaturen wordt de druk te hoog kan het expansie vat het niet aan.
En gaat jou verwarming de lucht in.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
@Bert353 Ik snap de titel van het topic niet goed, je weet nog niet wat een houtvergasser is, maar wilt hem wel aan cv koppelen. Misschien kan je nog eens uitleggen wat je bedoeling eigenlijk is, wat je nu hebt, waar je naartoe wilt.

Dat komt omdat dit verplaatste post zijn en ik de topic titel heb verzonnen. Ik zal de titel aanpassen naar houtkachel en cv mogelijkheden
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Wat @Stuudje zegt is het verstandigst over na te denken, lage temperatuur verwarming. Hiermee ben ik ook bezig bij mijn nieuwe BOL.

Hierbij krijg ik advies van een oude kennis van de familie, een goeroe destijds op het gebied van vloerverwarming met enkele uitvindingen op zijn naam.

Het grote voordeel is met vloerverwarming dat je de vloer zelf ook verwarmd en eenmaal warm koelt deze ook niet zo snel af als bijvoorbeeld radiatoren. Al kun je uiteraard ook radiatoren op basis van LTV nemen.

@Flos, tegenwoordig heb je allerlei beveiligingen in en om je watervat en de isolatie is veel beter van vroeger. Het hete water kun je instellen, ik zou denk ik een 85-90 graden maximaal kiezen.

Hoewel ik niet voor een houtvergasser ga kiezen maar voor een solar variant, is de werking in principe hetzelfde vanaf je voorraad vat.

Ik weet dat dit systeem werkt en heb het bij een bevriende prepper al werkend gezien. Daar draait het al enkele jaren. In Nederland komt hij in de koudste winter dagen alleen niet hoger dan 42 graden in het vat, maar dat is geen probleem omdat de cv altijd kan na verwarmen.

In een Zuidelijker land kom je denk ik niet onder de 60 graden in je buffervat.
 

Bert353

Prepper
Ik heb een huis met een salon/keuken 50m2 daarachter een gang waarvan ik nog een gedeelte ga veranderen in een badkamer 20m2 en op de eerste verdieping slaapkamers en zo, ook 50m2, en daarbovenop de zolder ook 50m2, de zolder heeft de vloer geisoleerd (dat doen ze hier zo.) de eertse verdieping heeft een houten vloer, bg liggen tometjes (aardewerk tegeltjes) in aangestampte grond direct.
Muren zijn en pierre (granieten blokken met leem en zand op elkaar gestapeld) 80cm dik. wel is het dus zo dat de Nederlandse berekeningen voor hoeveel Kw je nodig hebt voor je huis hier niet werken, een aantal parameters zijn anders. (Ik heb bijv. ook geen spouw of zo)

In dit huis heb ik op bg een 9Kw "turbo"kachel staan die in de winter volle dagen brand, en aan de andere kant (dat komt zo eenmaal uit met de schoorstenen) een ik geloof 5Kw kacheltje staan die in de late zomer / voorjaar aangaat als het te warm word voor die andere.

Dat is alles. de gang/badkamer is in de herfst/winter altijd koud/vochtig, en dat moet nu maar eens gaan veranderen.
Op de bg is het s'winters in de keuken te heet en voor de tv te koud, omdat de hoofdverwarming in de keuken staat, ook vanwege de schoorsteen, en omdat ik niet met alle vuiligheid van het hout het hele huis door wil.

Daarnaast heb ik dus die nieuwe Bullerjan staan, een lucht water verwarmer. die had ik eens gekocht om te installeren toen ons huis nog niet geisoleerd was.
nu dus wel, en denk ik dat die BJ veel te groot van capaciteit is.
Nu hoorde ik pasgeleden dat dat (de capaciteit) dus niet zoveel uitmaakt als je met een buffervat gaat werken. dan mag zo'n kachel best eens een maatje (of misschien wel twee?) te groot zijn.(is mij dus verteld)

Wat is mijn idee nu? als dat klopt wat mij werd verteld, zou ik in huis radiateuren op kunnen hangen, een buffervat en de BJ installeren, en zo met mijn huis eens lekker EGAAL warm kunnen krijgen, en dat we niet meer onder de douche uitbibberen, en de gang eens minder vochtig word.
dat lijkt me ook wel lekker.

Maar hoe? Ik wil het meeste zelf gaan doen, maar ben nog helemaal niet op de hoogte met de mogelijkheden.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
tegenwoordig heb je allerlei beveiligingen in en om je watervat en de isolatie is veel beter van vroeger. Het hete water kun je instellen, ik zou denk ik een 85-90 graden maximaal kiezen.
Dat is geen LTV met 85-90 graden. En voor tapwater zou ik een plintboiler nemen met tijdklok.

Weet je dat er al installaties draaien op koeienmelk van 34 graden. Het innovatieve systeem draait op een warmtewisselaar die in de melkstroom wordt geplaatst. Hierdoor wordt de koemelk direct gekoeld van 34 naar 4° C.
Ook in veelal oudere boerderijwoningen, wordt het systeem toegepast naast conventionele installaties. De besparingen bij de eerste projecten zijn aanzienlijk; op aardgas wordt 80 procent bespaard, op elektra tot 10 procent. link

Er zijn zoveel ontwikkelingen, en zoveel handige systemen. Wel moet je je goed inlezen en niet in de handen van een spullenboer vallen(die wil alleen aan je verdienen, is merkgebonden en wil zijn percentage winst) maar liever contact maken met iemand die écht helemaal op de groene toer is en mee wil denken aan de voor jou beste systeem voor jouw persoonlijke situatie. En dan kom je ver. (ja zo iemand maakt ook winst, hij levert tenslotte een goede dienst...maar niet ten koste van jou)
Preppers Lowieke en F150 waren jaren geleden ook bezig met unieke voor hen goed werkende systemen. Een beetje van dit, een beetje van dat, dat dan koppelen tot een goed voor hun huis werkend systeem. Zo ken ik nog een paar mensen die zelf huis bouwden, zelf alles bedachten, en NulOpDeMeterwoning hebben of zelfs Plushuis (levert meer op dan er opgemaakt wordt) Dan heb je architecten en bouwbedrijven nodig die zeggen "ik denk mee" ipv "dat is overdreven wat u wilt kan niet".
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Wat is mijn idee nu? als dat klopt wat mij werd verteld, zou ik in huis radiateuren op kunnen hangen, een buffervat en de BJ installeren, en zo met mijn huis eens lekker EGAAL warm kunnen krijgen, en dat we niet meer onder de douche uitbibberen, en de gang eens minder vochtig word.
dat lijkt me ook wel lekker.

Maar hoe? Ik wil het meeste zelf gaan doen, maar ben nog helemaal niet op de hoogte met de mogelijkheden.
Ik heb een beeld van het huis, maar mis in het hele verhaal nog de ventilatie. In een geïsoleerd huis wat je verwarmd en koelt, moet een goed binnenklimaat gecreëerd worden met een ventilatiesysteem. Dat maakt ook heel veel uit voor het comfort van de woning. Een WTW-systeem zorgt voor comfortabele warmte(en koelte) en natuurlijke ventilatie zorgt voor koudeval en koude plekken. Dus als je plannen maakt voor een dure grote installatie voor het verwarmen van het hele huis, maak je ook plan voor ventilatie.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Een vriend van me heeft een houtgestookte cv instalatie. De instalatie staat in de schuur naast het huis. Hij zegt dat hij het de hele winter lekker warm heeft in huis. En die winter duurt lang en is koud. Hij woont in Lapland. Motto: het moet dus ook bij Bert mogelijk zijn.
 
Bovenaan