• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

EchoSOS app

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik kreeg een tip dat de app Echosos heel handig is wanneer je regelmatig op plaatsen bent waarvan je de straatnaam niet kent of waar geen straatnaam is. Heeft iemand ervaring met deze app? Ik ben benieuwd of deze in nl werkt. Hoe zit het met broekzak bellen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Locatiegegevens voor hulpdiensten
Locatiegegevens zijn belangrijk als u bijvoorbeeld niet precies weet waar u bent. Of als u gewond bent en niet meer duidelijk kunt maken waar u bent. Daarom wordt de locatie van de zendmast waarmee uw mobiele telefoon is verbonden altijd meegestuurd. De medewerker van de centrale meldkamer verbindt u door met de meldkamer in uw regio. Hij of zij vraagt ook om uw locatie om te controleren of deze goed ontvangen is. In 2019 is een nieuwe techniek in gebruik genomen waarmee uw locatie nog nauwkeuriger bepaald kan worden als u 112 belt. Deze techniek heet Advanced Mobile Location (AML). AML werkt op Androidtelefoons (met minimaal versie 4.0) en op iPhones (met minimaal iOS versie 13).
Ook als u zelf niet kunt zeggen waar u precies bent, en ook als de locatievoorzieningen in uw telefoon uit staan. link

In de hippe telefonie zit al Advanced Mobile Location waardoor 112/politie je locatie kan uitlezen. Dit is geen app, maar een functie in moderne telefoons. Een extra app is niet nodig, in noodgevallen ben je te vinden.
Mijn eerste gedachte was, ah, zo'n (gratis?) app, welke info verzamelt die van jou?
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
@Stuudje dank je voor het uitzoeken. Ik wist niet dat de techniek op de telefoon al zo ver was.

Een aantal jaar geleden had ik voor iemand 112 nodig op een zandpad waarvan ik de naam niet wist. Het kostte toen veel moeite om de centralist uit te leggen waar het was.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Belgie is nog iets verder. Naast de invoering van de AML-technologie werd in juni 2017 tevens de mobiele app '112 BE' gelanceerd, waarmee men in België ook de hulpdiensten kan bereiken. Wanneer men met de app een noodoproep doet, geeft deze net als bij AML de exacte locatie van het toestel door aan de hulpdiensten. Naast de locatiefunctie biedt de app ook de mogelijkheid om medische gegevens of ICE-contacten op te slaan, die bij een noodoproep eveneens aan de hulpdiensten worden doorgegeven. Ook kan de operator bij een noodoproep een chatfunctie activeren waarmee met de beller kan worden gecommuniceerd indien deze niet kan praten. Verder kan de noodcentrale de smartphone van de beller via de app laten rinkelen indien de hulpdiensten hem moeilijk kunnen vinden. De app werkt echter niet buiten België. link

Ook handig om te weten of je AML in het buitenland ook kan gebruiken,of dat je als je naar het buitenland gaat een app moet regelen of een SPOT (satallite GPS messenger)
Naast België werkt AML in Estland, Finland, Ierland, IJsland, Litouwen,Nieuw-Zeeland, Oostenrijk(alleen Android) Slovenie en Verenigd Koninkrijk. Verenigde Staten.
Aanvulling,ook aanwezig in: Moldova, Zweden, Verenigde Arabische Emiraten,Dubai,Mexico,Duitsland
 

phtvs

Sysop
Admin
Op zich kan ik zo'n EchoSos app wel waarderen. Ik reis een paar keer per week op en neer over de grens en kom dan ook op plekken in 'the middel of nowhere' waar geen straatnamen te vinden zijn.
Ik ga eens kijken of die app wat voor mij is
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
De gratis app SOS ALARM is geen initiatief van de overheid. Het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft laten weten, dat de officiële hulpdiensten kunnen alleen worden gealarmeerd door te bellen met het alarmnummer 112.

Overheid waarschuwt tegen 112 app
Het ministerie is verantwoordelijk voor de bereikbaarheid van de hulpdiensten en volgens de overheid komen deze en andere apps niet in de plaats voor het bellen met het alarmnummer 112.
SOS Alarm App is een burgerinitiatief van de non-profit organisatie Landelijk SOS Alarm Hulpdienst. Hier kunnen vrijwillige hulpverleners gewaarschuwd worden, die zich hebben aangemeld hiervoor. Er wordt in een noodsituatie aangeraden direct 112 te bellen. link

U kunt het alarmnummer 112 altijd bereiken. Ook als u met uw mobiel belt zonder beltegoed en zonder een (geldige) simkaart. Alle 112 oproepen krijgen voorrang boven andere gesprekken.Valt ineens de verbinding weg? Dan belt de medewerker van de centrale meldkamer u terug als uw gegevens met de oproep worden meegestuurd. Uw gegevens worden niet meegestuurd als er geen simkaart in uw mobiel zit. link

Noodhulpverlening via internet is niet wettelijk geregeld.
In de wet staat niets voor noodhulpverlening via internet of een app. Wel voor bellen met 112. In de Telecomwet staat onder meer het volgende.Iemand die 112 belt, krijgt voorrang op gewone bellers.Bellen met 112 is gratis. Een 112-oproep kan gebruik maken van elk beschikbaar netwerk, niet alleen van het netwerk van uw eigen provider. In de link wordt ook specifiek gewaarschuwd dat de SOS-alarm app een particulier initiatief is. link

Lijkt op het eerste oog prima om te gebruiken, maar ook nuttig om te weten dat dit geen overheidsinitiatief is, ik zie nu bv al diverse websites die hiermee werkten niet meer bestaan, hoe lang de app dan blijft bestaan of blijft werken is nog maar de vraag. Het lijkt me ook iets teveel rekenen op toevallig EHBO’ers.
Zoek dus vooral de app die je wilt gebruiken goed uit.


Ik geloof niet in gratis handige app's.

AML is geen app, en AML is ook niet gratis, maar de kosten zijn niet voor de hulpvrager.
Net zoals bellen naar 112 gratis is, en zelfs mogelijk zonder geldige simkaart of beltegoed.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Bei einem AML Notruf von einem Smartphone wird der Standort des Anrufenden gleich mit an die Leitstelle gesendet.Der dreijährige Probebetrieb für das neue Notrufsystem startet heute offiziell deutschlandweit.
11 oktober 2019 link

Met een AML-noodoproep vanaf een smartphone wordt ook de locatie van de beller naar de alarmcentrale gestuurd.De officiële proefperiode van drie jaar voor het nieuwe noodoproepsysteem begint vandaag officieel landelijk.


 

Ray

SHTF Expert
AML lijkt mij een verrekte handige toepassing waarbij de nadelen niet opwegen tegen de enorme voordelen.

Zo'n goedbedoelde EchoSOS app altijd goed nakijken of hij alleen actief is als jij hem activeert. Ongetwijfeld zullen mensen met meer verstand van apps dat ding wel onder de loep leggen, maar dat moet kennelijk nog gebeuren want zelfs dit topic komt al voor op de eerste pagina zoekresultaten van google. :lol: Nog weinig onafhankelijke info over te vinden dus.... Niemand onder de preppers die apps in een sandbox kunnen checken op activiteit en dataverzameldrift?
 

martin

Mankinds only hope
Niemand onder de preppers die apps in een sandbox kunnen checken op activiteit en dataverzameldrift?

Dit is relatief eenvoudig zelf uit te voeren door het netwerkverkeer via bijvoorbeeld een raspberry met 2 netwerkkaarten te gebruiken als capture device.
Je kan dan met bijvoorbeeld wireshark minimaal achterhalen naar welke ip nummers er gegevens worden verzonden.
En afhankelijk van de manier van encryptie (of het ontbreken hiervan) kan je mogelijk de inhoud achterhalen.

Maar AML is niet een app maar een functie die een telefoon wel of niet ondersteund. Indien een telefoon AML geschikt is kan een applicatie deze gebruiken of een fabrikant van een telefoon deze functie combineren met bijvoorbeeld het bellen van een specifiek telefoon nummer.

Het is onderdeel van IOS 13 (apple) en geen idee of/wanneer het in android zit.
Op de meeste telefoons kan je door 5 keer het toestel aan/uit te zetten bij een menu "medische ID" of "sos-noodmelding" komen.
Bij android is dat 3 keer uit/aan zetten.
Dit kan net het verschil maken tussen leven/dood als je met flink letsel met je auto in een sloot bent beland.
Het is ook wel handig om zonder enige pincode een telefoonnummer te bellen op een vergrendelde telefoon.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
De politie, meldkamer en hulpdiensten hebben een aantal veelgestelde vragen beantwoord over Advanced Mobile Location (AML). link

Nog een filmpje met uitleg.
 

martin

Mankinds only hope
Dit kan net het verschil maken tussen leven/dood als je met flink letsel met je auto in een sloot bent beland.

Nooit geweten dat ik een voorspellende gave bezit.
Ok, het is iets minder dramatisch dan je zou denken maar ik ben dus net getuige geweest hoe enorm lastig het is om in geval van een ongeval je positie door te geven.

Ik was vanavond rond 23:00 op weg naar huis en zag ineens een auto op zijn kop in de sloot liggen.
Er stond 1 auto naast geparkeerd met alarmlichten en er stopte een auto aan de andere kant van de weg.

Er kwam rook uit die auto en ik hoorde iemand roepen "ik kan er niet uit!"
En dat was niet gek want het was een 2deurs en die zat dus compleet vastgeklemd in de sloot.
"Is er al gebeld?" roep ik maar dat was niet het geval (blijkbaar was het echt nog maar net gebeurd)

Ik was zo helder van geest om 5 keer snel op mijn uit/aan knop te klikken want op zo'n moment is het best wel lastig om "even" het alarmnummer te bellen.
Dus dat ging redelijk soepel en toen krijg je de vraag "politie,brandweer,ambulance" dus ik reageer met "doe maar brandweer en ambulance" maar blijkbaar kan dat niet.
En dan sta je dus echt jezelf af te vragen.... wat moet ik kiezen... doe maar brandweer (auto openknippen was mijn gedachte)
Die andere gast was ondertussen zo slim om met een lifehammer het achterraam uit zijn auto te tikken en de inzittende kon op eigen kracht uit zijn auto klimmen.

Ik probeerde de persoon van de brandweer duidelijk te maken waar het ongeval plaats had gevonden maar dat was echt heel lastig.
Ik kwam niet verder dan een straal van 15 km en men verzend toen een SMS met positieverzoek. Ik kan je melden dat dit ook voor geen meter werkte want mijn Iphone liep compleet vast.
Toen ik de opmerking maakte naar die gast aan de telefoon dat ik er niet aan moest denken dat ze dit effect ook hebben in een levensbedreigende situatie kreeg ik het verwijt naar mijn hoofd geslingerd dat ik zo aan het sukkelen was omdat ik hem niet de locatie kan melden.

Resumerend had ik achteraf met die update van IOS13 het een stuk soepeler kunnen laten verlopen.

Een ding was in ieder geval duidelijk. De hulpdienst heeft mijn locatie echt niet kunnen achterhalen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik was zo helder van geest om 5 keer snel op mijn uit/aan knop te klikken want op zo'n moment is het best wel lastig om "even" het alarmnummer te bellen.
Dus dat ging redelijk soepel en toen krijg je de vraag "politie,brandweer,ambulance" dus ik reageer met "doe maar brandweer en ambulance" maar blijkbaar kan dat niet.
En dan sta je dus echt jezelf af te vragen.... wat moet ik kiezen... doe maar brandweer (auto openknippen was mijn gedachte).
"op zo'n moment is het best wel lastig om "even" het alarmnummer te bellen."
Ja, hoe voorbereid je ook bent in een crisissituatie werken je hersens gewoon anders. Daarom worden situaties vaak geoefend zodat het routine wordt. Maar ja, een ongeluk oefen je niet.
Fijn dat je jouw ervaring hier deelt @martin
 

martin

Mankinds only hope
Ja, hoe voorbereid je ook bent in een crisissituatie werken je hersens gewoon anders.

Dat kan je wel zeggen ja.

Hier nog een link naar het ongeval met foto's.

132302.jpg


Zie je ook gelijk hoe kwetsbaar je bent met een auto op zijn kop.

Echt bizar dat je lichaam en geest in een compleet andere modes schiet.
Ik was uitermate rustig maar ik had dus totaal niet stilgestaan om zijn achterruit er uit te tikken.
Maar aan de andere kant was ik wel zo helder om gelijk te bellen met 112.
Die 3e persoon die was helemaal in paniek een poging aan het doen om die deur op te krijgen en in de tussentijd gillen "GEEN PANIEK, WE HALEN JE ERUIT!!!!"
3 mensen met 3 verschillende reacties. Het is in ieder geval goed afgelopen en ik heb ondertussen IOS 13.3 op mijn Iphone gezet :)

p.s. Het is best wel een flinke bug binnen IOS 12.x dat zodra je een noodoproep doet (dus 5 keer op de aan/uit knop klik) je dus op geen mogelijkheid een andere functie kan opstarten tijdens het gesprek.
Dat was de reden dat ik nooit op die link van het SMS heb kunnen klikken om mijn positie door te geven.
Ik heb dit vandaag nog maar even gemeld aan de meldkamer want het zat me echt niet lekker dat ik overkwam als een idioot die niet op een link kon klikken van een SMS.
Dus stel dat je ooit zoiets meemaakt dan gewoon het gesprek afronden en dan pas naar je SMS functie gaan en op de link klikken. (of zorgen dat je telefoon/versie AML ondersteund)
 

petroman

SHTF Expert
Nu ben ik in verwarring:
de link van @Stuudje meld dit:

Als uw telefoon geschikt is voor AML, dan werkt AML vanzelf.
U hoeft hiervoor niks te doen.
AML werkt alleen tijdens het gesprek met 112 en als u in Nederland belt.
...
Heeft uw telefoon AML, dan verstuurt uw telefoon automatisch een bericht naar de centralist terwijl u 112 belt. Hier merkt u niets van tijdens het 112-gesprek. In dat bericht staat uw locatie, ook als u zelf niet kunt zeggen waar u bent en ook als uw locatievoorzieningen uitstaan. De centralist kan hierdoor sneller de juiste hulp sturen naar de juiste plek.

Dus het verhaal van @martin om x keer op je aan/uit knoppie te drukken hoeft dus niet.
Of mis ik nu iets in de uitleg ?

ps ik heb een Samsung android vanmiddag toevallig geupgrade naar nwe os (8.0.0), maar ik kan drukken wat ik wil ding gaat alleen maar aan/uit drie keer of 5 keer.
 

Ray

SHTF Expert
@petroman zoals ik het begrijp, werkt @martin 's telefoon niet met AML.

Ik snap ook niet waarom hij dan vijf keer op de aan/uit knop moet klikken op 112 te bellen ipv gewoon 112 te bellen, want nu kon hij niet bij zijn SMS die de meldkamer hem stuurde, wat de manier voor locatie bepaling is zonder AML.
 

petroman

SHTF Expert
Op dit moment zit er een bekende in Nepal, in een nu niet echt dichbevolkte deel tussen hoge bergen.
Als die een whatssapp locatiebericht stuurt, dan opent mijn navigatie app die en "sta" ik gewoon in Nepal ....
Ok ik had de kaart van Nepal nog niet gealden maar het werkte perfect.
Als dat werkt op die afstand met die infrastructuur dan snap ik niet waarom een 112 melding zo ingewikkeld moet worden gemaakt.
 

martin

Mankinds only hope
Of mis ik nu iets in de uitleg ?

Sorry, ik ben wat onduidelijk maar ik ga het proberen uit te leggen.

Er zijn 2 losse stukjes en dat is het gebruiken van een noodoproep en het andere (staat er compleet los van) is het toepassen van AML.

1- Noodoproep smartphone

Ik doe even een copy/paste van een uitleg:

/plak
iPhone (iOS 11)
Bij de iPhone moet je deze functie wel zelf instellen. Dat doe je door bij 'Instellingen' de optie 'SOS-noodmelding' in te schakelen. Hier kun je zelf jouw SOS-contactpersonen kiezen en is er de aanvullende functie 'Aftelgeluid'. Daarmee laat je iPhone een schel waarschuwingsgeluid horen die mogelijke belagers afschrikt en omstanders alarmeert. Eenmaal ingesteld werkt de SOS-functie dan bij 5 keer snel de aan/uit-knop indrukken.

Samsung (Galaxy S4 en hoger)
De SOS-functie zit ook bij de laatste Galaxy-modellen van Samsung ingebakken. Bij de Galaxy S4 en opvolgers S5, S6, S7 en S8 is het mogelijk om noodberichten te sturen. Bij 'Instellingen' onder 'Geavanceerde functies' bij de optie 'SOS-berichten verzenden'. Daarbij stuur je bovendien je locatiegegevens door (met behulp van gps of wifi) en kun je ook foto's en geluidsopnames meesturen. Bij deze Samsung-modellen werkt de SOS-functie dan bij 3 keer snel de aan/uit-toets indrukken.
/end

Het nut van deze functie is dat in geval van een stresssituatie het heel lastig blijkt te zijn om "even" het alarmnummer te bellen. Je moet me geloven op mijn woord dat ik best wel relaxed ben en al flink wat panieksituaties heb meegemaakt. Tijdens een panieksituatie kan zowel je lichaam als geest compleet blokkeren en iets simpels als het bellen van een nummer is domweg niet meer helder voor de geest te halen. In een situatie als dit weet je nog wel dat je 3 of 5 keer je telefoon uit/aan kan zetten en dan krijg je 3 knoppen voor je neus die je kan kiezen. En dat is een stuk eenvoudiger dan je telefoon te moeten deblokkeren en dan naar de telefoonkiezer te gaan en dan te kiezen voor "toetsen, 112, groene knop indrukken" want dat zijn dus flink wat handelingen.

Probeer het eens (je moet natuurlijk niet echt op die SOS noodmelding klikken) en kijk of je de optie krijg
LET OP dat je bij android gelijk een aftelmenu krijgt en je 3 seconden heb om je oproep af te breken!

Ik snap ook niet waarom hij dan vijf keer op de aan/uit knop moet klikken op 112 te bellen ipv gewoon 112 te bellen

Ik moet niks maar als je op een auto afloop die in de sloot ligt waar rook uitkom en iemand is aan het gillen "ik kan er niet uit" dan werkt het brein in een compleet andere modes en ben je domweg niet meer instaat om nog rationeel te denken. Je kan op zo'n moment zelfs je pincode van je telefoon niet meer voor de geest halen en je mag van geluk spreken dat je nog weet dat het alarmnummer 112 is.
(het klink ongelooflijk maar als je het een keer zelf meemaakt dan pas kan je dit begrijpen)

Het 5 keer indrukken van aan/uit is een stuk eenvoudiger dan je telefoon deblokkeren en naar het juiste menu gaan om te bellen.
De 2e reden is dat iemand van een hulpdienst op deze manier een geblokkeerde telefoon kan "deblokkeren" om in ieder geval de medische info op te vragen en een contactpersoon kan contacteren.
Kijk eens op deze link voor extra info

https://support.apple.com/nl-nl/HT207021

2- AML
Mijn toestel is geschikt voor AML. Mijn IOS versie was niet > V 13 dus vandaar dat ik geen positie heb verzonden met mijn noodoproep.
En dat de operator niet op de hoogte was dat tijdens het gesprek (via de functie noodoproep) het onmogelijk is om andere functies op je telefoon aan te klikken is meer een fout van de operator dan van de telefoon (ik snap heel goed waarom Apple er bewust voor heeft gekozen om tijdens een noodoproep alle andere functies uit te schakelen, jammer dat die persoon me dat niet kon vertellen.)

maar ik kan drukken wat ik wil ding gaat alleen maar aan/uit drie keer of 5 keer.

Kan je het nog eens proberen maar nu echt SNEL 3 keer uit/aan
En let er op dat indien je een aftelscherm krijg je wel even moet annuleren want anders zit je 112 te spammen.
Laat aub weten wat het resultaat is.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik ben ooit flauwgevallen, met hoofd op een kastje, veel bloed, ik wiebelde van bewusteloos naar beetje bij...en ik dacht ik moet de buurvrouw bellen...dat nummer wist ik niet meer, het werkte niet in mijn hoofd...
112 intoetsen was zelfs moeilijk, naast dat mijn hoofd niet goed werkte, was ik ook raar onhandig met indrukken toetsen. Noodtoetsen zijn dus fijn als er echt nood is.

Zoek uit hoe het met je eigen telefoon werkt, houd er rekening mee als je andere telefoon aanschaft, en heb je oudere of kwetsbare ouders, schenk hen een grootcijfertelefoon,of een telefoon met een grote noodknop voor op de slaapkamer bv.Willen ze niet, maar ze weten pas dat ze dat nodig hebben als het te laat is.
(of een alarmsysteem wat je kan bellen in nood, die systemen zijn er als combinatie met zorgverleners, maar ook met buren/familie, sociaal alarmsysteem,voor als het nog niet zo ver is dat ouders zorg nodig hebben)
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is wat ik op mijn Android 9 kan vinden.

Was mij totaal onbewust van die optie :(

Nu dus ingesteld en als ( Nood ) contact 112 ingesteld en nog een nummer .

Goed of niet goed !?


Screenshot_20191216-202651_Safety assistance.jpgScreenshot_20191216-203629_One UI Home.jpg
 
Bovenaan