• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Urineren, hoe?

Hoi iedereen,

pas aangemeld en al meteen een vraag, hoe jullie plassen lijkt mij wel duidelijk maar de vraag luidt als volgt;
vorige nacht heb ik in mijn tent doorgebracht en het was behoorlijk fris. Ik schat zo'n -2°C en dan is het lekker warm vertoeven in mijn donsslaapzak + liner tot dat ene moment...
Midden in de nacht krijg je met een overvolle blaas te maken en ze moet geleegd worden vanwege
1) het ongemakkelijke gevoel
2) plas ophouden kost heel veel energie wat ten koste gaat van je lichaamstemperatuur.

maar het is behoorlijk koud om helemaal de slaapzak uit te moeten dus kruip ik half uit mijn slaapzak en plas in
een bidon (drinkbus) met behulp van een trechtertje.
Het is goed mikken en richten wil je niet de hele tent + slaapzak onder plassen. :eek:

Maar dan komt het, ik plas zoveel dat ik mijn plas moest ophouden, tent openmaken, bidon leeg kieperen en weer verder plassen. Dat is behoorlijk vervelend werken midden in de nacht bij vriestemperaturen en bovendien erg onaangenaam. Ik heb geen idee hoeveel de inhoud van de bidon (drinkbus) bedraagt.
Dus ben ik op zoek naar een andere manier waarin ik kan plassen op zo'n momenten.
Misschien een groter formaat bidon aanschaffen of hebben jullie andere suggesties, tips en info's?

Alle hulp en advies zijn van harte welgekomen.

Mvg, Kirsten
 

logan1202

Prepper goeroe
Ik snap je probleem niet. Je kruipt uit je tent , en een minuut ( of 2 , 3 ) kruip je weer in je warme slaapzak. Zelfs bij nog mindere temperatuur is dit geen probleem. Alleen met regen vind ik het wat minder :(
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Eerste wat bij me opkwam was, welke onderliggende ziekte is er, hoge bloeddruk/hartfalen, suikerziekte, nierproblemen...alledrie hebben veel nachtelijk plassen als gevolg (naast het toch al wat vaker je bed uit moeten als je ouder wordt)
En verder denk ik, koop bij de chinese webshop twee 0,7 liter Vapur opvouwbare flessen. Of drie. Nemen weinig ruimte in, want zijn opvouwbaar.Opvouwbare emmer kan ook nog. Of de herbruikbare plaszak Uribag inhoud van 1,2 liter.
 

Jade

Senior Prepper
Tja, ik ga er snachts ook gewoon even uit, als je goed warm in je slaapzak ligt is het alleen maar vervelend.
Bij voldoende warmte slaap je gewoon weer in, vind het eigenlijk dan wel lekker, je voel dan de warmte van je slaapzak extra.
 

Erny

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Haha... had eerst een heel relaas getypt en toen had ik pas door dat je een vrouw was. ;)
(Iets over luxeprobleem omdat mannen toch al een handige plastuit hebben etc etc :fluit:)

Er zijn plastuitjes voor vrouwen te koop en zie op internet diverse mogelijkheden voor gemakkelijker plassen zonder naar buiten te moeten.

Een grote (opening) plastic pot (of klein emmertje met afsluitbare deksel) meenemen is ook een idee. Zipzakjes met kattebakkorrels ter absorbatie, kun je gewoon in de zak piesen.

In mijn drinkfles piesen zal mijn laatste keuze zijn.
 
@logan1202 , dank voor je reactie. Als 'stoere' man lijkt het mij iets vanzelfsprekender dan als 'timide' vrouw om 's nachts bij vrieskou uit je tent te kruipen om te plassen.
Ik ben een enorme koukleum en zeker met het huidige weertype heb ik daar echt problemen mee.
Laat het -20°C zijn met een NNO luchtstroming erbij en ik loop bij wijze van in een topje en zomersandalen rond maar een combinatie van vocht én kou = no go voor mij.

@Stuudje , voor zover ik weet ben ik zo gezond als een vis en heb ik geen ziektes. Thuis hoef ik 's nachts nooit me bed uit om te plassen. Enkel wanneer ik bij koud weer
in de tent overnacht. Maar een geweldige tip m.b.t. opvouwbare flessen, ga ik dadelijk een keer op toeleggen en nader bekijken. Bedankt hiervoor iig.

@Jade slaapzak is zeker voldoende warm, daaraan ligt het niet en ook niet aan mijn merino wollen thermo ondergoed.
Ligt er gewoon aan dat ik, zoals hierboven reeds vermeld, een enorme koukleum ben. :(

@Erny , mijn naam luidt Kirsten dus ja ik ben vrouw.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
Een grote (opening) plastic pot (of klein emmertje met afsluitbare deksel) meenemen is ook een idee. Zipzakjes met kattebakkorrels ter absorbatie, kun je gewoon in de zak piesen.

In mijn drinkfles piesen zal mijn laatste keuze zijn.

Plastic pot of klein emmertje is oké wanneer je dicht bij huis overnacht maar wanneer je meerdaagse trektochten doet lijkt het mij niet praktisch om zo'n ding mee te zeulen.
De bidon (drinkfles) die ik momenteel gebruik is een afgedankt, versleten en oud item dat uitsluitend wordt gebruikt om in te plassen. ;)

Heb al een keer naar optie welke @Stuudje voorstelde gekeken maar om nou 29.99 pleuro's neer te gaan tellen voor een Vapur opvouwbare waterfles Shades 1.5 liter om in te plassen vind ik nét een brug te ver.
Dan zijn er volgens mij goedkopere alternatieven op de markt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

petroman

SHTF Expert
Meest praktische lijkt mij de combinatie van een plastuit en 2ltr pet fles.
Of een liter.
Ik zou even checken hoeveel en dan hoe groot.
 

Flos

SHTF Expert
Het grootste temperatuur verschil gemeten in België is bij mijn weten 41°C op 12 uur.
Dwz 25° C op 12.00u s'middags en - 16° C om 12.00 s' nachts.
Wel die nacht stond ik met mijn bus in de hoge venen ( Duits talig België) op een parking al daar.
Wel je mag nog een speklaag hebben van 5 cm als je uit jou slaapzak moet heb je koud.
Ik weet niet hoe het bij vrouwen is maar bij mannen is de kroket snel verdwenen en schiet er enkel paneermeel over. Na mijn plas beurt terug mijn zomerslaapzak in en ik heb het die nacht niet meer warm gehad.
Dus voor mij ook geen stoer doenerij meer en nu heb ik de plas fles bij de hand. Dus deze is groot genoeg ook voor een vrouwen plas. Nadeel is dat dat ding veel plaats in neemt in een rugzak. ( waar ik met mijn bus geen probleem mee heb.)
 

logan1202

Prepper goeroe
@logan1202 , dank voor je reactie. Als 'stoere' man lijkt het mij iets vanzelfsprekender dan als 'timide' vrouw om 's nachts bij vrieskou uit je tent te kruipen om te plassen.

Waarom nu weer een "stoere" man en een "timide" vrouw? Er zijn genoeg vrouwen die een stuk "stoerder" zijn dan ik. En kom niet aan met dat jullie het "zwakke" geslacht zijn, want dat stokje hebben de heren ondertussen al overgenomen.
Oja, en het is s'nachts donker dus het is niet alsof je op zaterdagmiddag op de albertkuip neerhurkt om een plas te doen. Gewoon naast je tent ziet geen hond
 

Ray

SHTF Expert
De plasfles/pisfles, ik zweer er al jaren bij. Lekker in je tent blijven, half nog in je slaapzak, ipv half in de kleren moeten, koude schoenen aan en buiten de tent een boompje gaan bezoeken bij winterse temperaturen. Ook bij groepsgelegenheden, SC's of de reguliere camping wel zo handig want dan sta je niet voor lul als een andere gast net komt terug lopen omdat hij wel netjes helemaal naar 't toiletgebouw is geweest.

Hij moet goed sluiten, brede opening hebben en degelijk genoeg zijn dat je er, bij wijze van spreken, bovenop kunt gaan liggen, of als voeten kruik kan gebruiken. Ik heb al een 'collega' meegemaakt die het idee van een plasfles erg aansprak en een fruitsap fles ook wel goed leek, maar dus 's morgens wakker werd in een natte bende en daar wordt je dag niet beter van. :lol:

Ik heb er diverse. Een stalen waterfles van bijna een liter met goede dop. Oerdegelijk, ondoorzichtig (als je ermee richting toiletgebouw loopt wel handig), maar dus ook groot en lomp.

Goedkoop zijn de flessen van wasverzachter, die hebben een degelijke dop die niet openspringt als je er op gaat staan. Die van vloeibaar wasmiddel ook, maar die zijn meestal veel te groot. Dat is trouwens ook de goede manier om te testen of een fles/dop wel degelijk genoeg zijn voor zulke smakelijke inhoud, er flink met de voet op gaan staan en kijken op door de druk de dop er niet af knalt. Ik heb e.o.a. wat plat model 850 ml geloof ik en die krijg je nog wel eens vol, maar is meestal wel genoeg.

De Vapur 1 liter zak vind ik wat onhandig om uit te drinken, dus die is inmiddels ook 'plasfles' geworden. Ideaal, want die rol je weer op als je hem niet in gebruik hebt. Wel beetje extra uitkijken bij 'het vullen', zo slappe zak.

Als je al een trechter of plastuit gebruikt, @offline_avonturen zijn oprolbare zakken zoals bv. bij de Sawyer waterfilters worden geleverd (of de merkloze varianten daarvan) wellicht ook een compact alternatief. Nadeel is hun kleine opening, net als bij petflessen, waardoor die voor mannen sowieso afvallen, hun eigen tuitje past daar niet in.

De Chinese nep Vapur zakken zijn qua zakken heel aardig maar de doppen falen snel, ik zou die te onbetrouwbaar vinden als plasfles. Wel zijn de Chinese kloonzakken ideaal om een versleten vapur zak mee te vervangen en dan de originele dop te blijven gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
Dank voor de toelichting en uitleg @Ray ! Kan ik heel wat mee hoor.

Onlangs kwam ik een Nalgene oprolbare zak tegen met grote vulopening en 1000ml inhoud die mijn aandacht trok en waarvan ik op het punt stond om te bestellen
maar de prijs (16€) heeft mij ervan tegengehouden. Ik vind het veel geld voor iets waarin je gaat zitten plassen. Want enkel daarvoor kan ie dan nog dienen en dat is een
beetje zonde van de zestien pleuro's.
Voorlopig kijk ik nog een beetje rond en gebruik ik mijn oude bidon (drinkbus) met trechter. Er hoeft voorlopig toch niet in de tent te worden overnacht aangezien de weersomstandigheden
niet bijster oké zijn.
 

DO-it

Diehard Prepper
Ik zou zeggen: overdag meer drinken en ‘s avonds na 19:00 of 20:00 (afh. van hoe laat je naar bed gaat) niet meer drinken..... Hoef je er ‘s nachts ook niet meer uit....en scheelt in alle opzichten geld (voor materialen om in te plassen, tot aan je drinken ‘s avonds ;))
 

Niels

Mankinds only hope
Nou, zal ook eens een duit in de zak doen.

Als de buitentemperatuur de 2 cm. niet overstijgt dan ga ik ook absoluut mijn slaapzak niet graag uit om te plassen.
Ik ga plassen voor ik ga slapen, en word de volgende ochtend pas weer wakker, zo doe ik het doorgaans.
Meestal is het zelfs zo dat ik eerst koffie zet en dan pas een keer ga plassen.
Maar goed het is in het verleden voorgekomen dat ik moest plassen, en toen ben ik er gewoon uit gegaan, snel een broek aan het gat, jas er over en even de stuiken in
gele sneeuw creëren.
Een plasfles of wat dan ook ga ik echt niet aan beginnen! Mijn slaapzakken zijn niet super ruim, zeker die van dons niet, en moet er niet aan denken om te knoeien!
Dan maar de kou in als het moet.
 

Jannes

Prepper goeroe
Ik zou zeggen: overdag meer drinken en ‘s avonds na 19:00 of 20:00 (afh. van hoe laat je naar bed gaat) niet meer drinken..... Hoef je er ‘s nachts ook niet meer uit....en scheelt in alle opzichten geld (voor materialen om in te plassen, tot aan je drinken ‘s avonds ;))

Dit werkt voor veel mensen niet en is zelfs af te raden. Sommige ouders proberen het ook bij kinderen om ze ‘s nachts droog te krijgen.
Het wel of niet plassen wordt hormonaal geregeld.
Het is natuurlijk wel zo dat ‘s avonds veel drinken niet bevordelijk is voor het niet willen plassen ‘s nachts. ;)
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Hier ook een nachtelijke zeikerd, door de theeleutziekte.

Heb een klein kannetje waar ruitensproeier vloeistof in heeft gezeten samen met een plastuit. Niet doorzichtig, je kan er op gaan staan en de verpakking is niet van een voedingsmiddel. Voorheen gebruikte ik een kan waar siroop in had gezeten van bananen voor in milkshakes enzo o_O Erg leuk om daarmee een toilet gebouw in te gaan haha.
 
Bovenaan