• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het koken van regenwater van een plat dak genoeg om drinkbaar te maken?

miss-elliot

Survivor
Ik vang regenwater op in een regenton wat van mijn platte dak afkomt wat ik normaal gesproken voor de tuin gebruik in de zomer maanden.
Op dit dak valt natuurlijk veel meer dan alleen water. Blaadjes, takjes, uitwerpselen van vogels, en krieoelt vast van de bacterien, misschien ook wel vol met eieren van muggen in de zomer.
Het dak is overigens gelegd met bitume, misschien dit spul ook iets chemisch afgeeft in het water, ik weet het niet.
Daarnaast is bitume zwart en word gauw warm, dus rottingsprocesses gaan gauw van start als zon erop schijnt.

Nou vroeg ik mij af, als ik alle grove rommel uit het water filter en de rest kook voor 10 minuten.
Is dit voldoende om te kunnen drinken?

Ik lees overigens dat mensen ook beetje suiker, druppel bleek en nog iets anders erbij gooien (ben het even kwijt)
maar begrijp niet helemaal waarom?
 

Flos

SHTF Expert
Na het koken kan je het gewoon drinken. Mijn moeder zet er elke dag koffie mee. Dat beetje suiker zal voor de smaak zijn en dat druppeltje bleek voor als je dat water wil gaan bewaren.
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik vroeg me dit ook af, ik heb nu water in de regenton wat al een tijdje stilstaat en het ziet er niet helemaal fris uit.

Koken is volgens mij altijd goed maar dat kost veel energie, ik weet niet hoeveel waterzuiveringstabletten je moet gebruiken om het veilig te kunnen drinken. Ik vroeg me ook af of het kwaad kan om het vervuilde water ongefilterd en ongezuiverd over je planten heen te gooien.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Dat ligt eraan wat jij onder vervuild water verstaat. Als je die groene drap uit je regenton bedoelt: geen probleem.
 

petroman

SHTF Expert
.. ik weet niet hoeveel waterzuiveringstabletten je moet gebruiken om het veilig te kunnen drinken.

Wij ook niet, waarom zou iemand hier dat kunnen weten?
Niemand weet hoe en waarmee jouw water vervuild is, niemand weet wat voor tabletten jij hebt. Nog afgezien van de hoeveelheid water die je daarmee kan ontsmetten.

Ik vroeg me ook af of het kwaad kan om het vervuilde water ongefilterd en ongezuiverd over je planten heen te gooien.

Ik zou dat nooit doen regenwater dat moet je gewoon inleveren bij het inzamelpunt van je gemeente.
Grote kans dat het zuur is (zure regen) of dat er chemtrail sporen in zitten.
 

PBear

Mankinds only hope
Ik vang regenwater op van een plat dak in een grote regenton. Hoewel ik het het dusver niet als als drinkwater gebruikt heb, is dat in de toekomst wel de bedoeling. Met het oog daarop heb ik de bitumen dakbekleding vervangen door verzinkt stalen golfplaat. Aangezien het water dat over bitumen loopt een bruinig kleurtje krijgt, ga ik er vanuit dat er stoffen in opgelost zijn, die mij minder gezond lijken en moeilijk uit te filteren zijn.
Voordat het de regenton in gaat wordt het 2 x gefilterd m.b.v. afzuigkap-filterdoek en die filters worden elk half jaar gereinigd c.q. vervangen. In het aftappunt na het 1ste filter in de regenpijp zit een rooster die het grovere vuil met het eerste regenwater laat wegspoelen. Pas als er flink wat regen valt wordt het water via het 2e filter in de ton opgevangen.
De ton staat in de wasruimte waar het koel blijft en practisch geen zonlicht komt, zodat er geen algengroei plaatsvindt. Ik voeg regelmatig een dopje chloorbleekmiddel toe (op 300 liter water) voor bacteriele ontsmetting.
Toch zou ik dit water niet zonder nafiltering m.b.v een sawyer mini filter en een actueve koolfilter als drinkwater willen gebruiken, hoewel meting van elektrische geleidbaarheid met een watertester aangeeft dat minder mineralen bevat dan het water dat in Nederland uit de kraan komt. Zo'n watertester kan niet alle vormen van verontreiniging meten o.a. van zware metalen. Ook koken zal zulke verontreinigingen niet verwijderen.
Maar in noodgevallen denk ik dat het filteren met een sawyer sawyer mini nadat grovere bestanddelen zijn gefilterd met een doek om verstopping van de sawyer mini tegen te gaan en koken of toevoegen van wat chloorbleek tegen bacteriele verontreiniging bruikbaar drinkwater oplevert.
Maar voor dagelijks drinkwater gebruik van opgevangen c.q. opgepompt water lijkt mij de uitgebreidere filtering gewenst.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Er zijn in de hele wereld miljoenen mensen die gewoon ongefilterd water uit eigen bron drinken. Zelfs in Europa. En bronwater heet niet voor niets bronwater. anders kunnen ze wel leidingwater op het pak zetten
 
bronwater ja, maar waarom zou je van je platdak water gaan drinken? Water uit de kraan kost bijna niets. (zelf in de moestuin vaak genoeg grondwater gedronken, zo uit de grond. Nooit iets van gehad.) Platdak water zou ik liever gebruiken in de wc of douche..
 
  • Leuk
Waarderingen: Sieb
V

Verwijderd lid 482

Gast
bronwater ja, maar waarom zou je van je platdak water gaan drinken? Water uit de kraan kost bijna niets. (zelf in de moestuin vaak genoeg grondwater gedronken, zo uit de grond. Nooit iets van gehad.) Platdak water zou ik liever gebruiken in de wc of douche..

Mischien omdat er mensen zijn die ervaring willen opdoen en zich ook voorbereiden op een moment dat er geen water uit de kraan komt?
En de reactie op bronwater heeft betrekking op de laatste zin van @PBear hierboven.
 

Carismo

Prepper goeroe
Ik vang regenwater op in een regenton wat van mijn platte dak afkomt wat ik normaal gesproken voor de tuin gebruik in de zomer maanden.
Op dit dak valt natuurlijk veel meer dan alleen water. Blaadjes, takjes, uitwerpselen van vogels, en krieoelt vast van de bacterien, misschien ook wel vol met eieren van muggen in de zomer.
Het dak is overigens gelegd met bitume, misschien dit spul ook iets chemisch afgeeft in het water, ik weet het niet.
Daarnaast is bitume zwart en word gauw warm, dus rottingsprocesses gaan gauw van start als zon erop schijnt.

Nou vroeg ik mij af, als ik alle grove rommel uit het water filter en de rest kook voor 10 minuten.
Is dit voldoende om te kunnen drinken?

Ik lees overigens dat mensen ook beetje suiker, druppel bleek en nog iets anders erbij gooien (ben het even kwijt)
maar begrijp niet helemaal waarom?


Werken met een overloop (al dan niet met basis filter dampkapdoek) doet ook al veel echter met 1 regenton is niet echt een optie...

Dus vanboven aan de regenton een verbinding maken naar een andere regenton en dit eventueel doen tot 3-4 regentonnen naast of bij elkaar. de laatste ton zal het helderste water hebben.

in de eerste ton (direct van het dak) giet je bleek of hadex. dit zal voorkomen dat het water gaat stinken en laat ook het vuil naar beneden zinken.. en wordt naarmate de overloop zodanig verdund dat wanneer je het gaat filteren en koken niet gaat ruiken.

Een andere optie met slechts 1 regenton is filteren en daarna destilleren maar kost veel brandstof en de opbrengst is vele malen lager dan het oorspronkelijk volume.
 

PBear

Mankinds only hope
In aanvulling op mijn voorgaande post wil ik even verduidelijken dat ik in mijn Duitse huisje niet ben aangesloten op elektriciteitsnet, drinkwaternet of afvalwaternet en ik vooralsnog ook niet beschik over een put waaruit ik water kan oppompen. Vandaar de regenwateropvang van het dak @Joogvanhedel.
Overigens is niet alle put- of bronwater betrouwbaar omdat de bodem verontreinigd kan zijn en daarmee het grondwater. En die verontreinigingen kunnen ook voorkomen in water dat op het oog geschat klaarhelder is. Opgeloste verontreinigingen haal je er niet uit met een systeem van meerdere bezinkvaten zoals @Carismo schetst.
Dat miljoenen mensen ongefilterd uit eigen bron drinken zoals @logan1202 noemt, wil niet zeggen dat ze daar op langere termijn geen nadelige gezondheidseffecten van ondervinden.
Onze pomp in de Filipijnen geeft mooi helder water, maar zonder het eerst getest te laten hebben, wil ik het niet als drinkwater gaan gebruiken. Het water uit onze put aldaar blijkt in het tropisch klimaat binnen enkele dagen te bederven - er ontstaan witte schimmelvlokken in. Je kan er wel mee wassen of planten bevloeiien, maar ik heb er geen trek in het als drinkwater te gebruiken.
Met het bronwater dat je in Nederland in de supermarkt koopt, mag je aannemen dat het getest is op het voorkomen van (opgeloste) verontreinigingen, voordat het op de markt komt. Dat bronwater te drinken lijkt me geen probleem, behalve de prijs wellicht. :D
 

Ray

SHTF Expert
Er zijn vele topics over en ik kan niet alles hier herhalen, maar het is vrij simpel.

Eerste plaats wil je bacteriën eruit halen, die veroorzaken ziekte. Oplossing is een deeltjes filter, keramiek of beter, holle vezel en membraantechniek. Bv. zo'n Sawyer filter.

Dan ben je al veilig bezig, geen noodzaak om te koken meer, wat uberhaupt het laatste reddingsmiddel is om water veilig te maken als je echt niets anders meer hebt.

Hierna gaat het alleen nog maar om smaakverbetering of noodzakelijke vervolgstappen als in in de Tropen bent.

Smaak en chemicaliën filtreren doe je met actieve kool. Veel actieve kool, moet je kopen, kan je niet zelf maken, ondanks vele youtube video's die anders beweren.

Je bitumendak en zinkenregenpijp zijn niet ideaal, maar ook geen echt probleem. Een jaar na constructie is het sowieso wel veilig genoeg om vrij oud mee te worden.

In tropische regio's wil je standaard ook alle virussen neutraliseren, dat gaat het eenvoudigst met UV licht, maar kan ook met dunne bleek.

In nood geldt altijd: 3 druppels dunne bleek, 1 liter water, 30 minuten laten inwerken = veilig drinkwater.
 

Carismo

Prepper goeroe
het is ook niet de bedoeling om rechtstreeks van het laatste vat met meerdere bezinkingsvaten te drinken. echter met minder bezinksel in het te filteren water is de kans veel kleiner dat je filter gaat verstoppen met allerlei troep (hetgeen ik al vernomen heb best mogelijk is met een sawyer mini) de andere bezinktonnen kan je gerust andere dingen mee doen (al is het je toilet mee doorspoelen...)
 
Mischien omdat er mensen zijn die ervaring willen opdoen en zich ook voorbereiden op een moment dat er geen water uit de kraan komt?
En de reactie op bronwater heeft betrekking op de laatste zin van @PBear hierboven.

Ok, ja zo had ik het niet bekeken. Weet zelf meerdere hand waterpompen, stopt de kraan, ga ik daar wel water halen om te drinken...
 

Roel

Mankinds only hope
Ik ga voor een Black Berkey of iets soortgelijks.
Plastic emmers kosten weinig, alleen de filters kopen.
Goedkoop? Nee. Werken ze goed. Ja.
 

miss-elliot

Survivor
Er zijn vele topics over en ik kan niet alles hier herhalen, maar het is vrij simpel.

Eerste plaats wil je bacteriën eruit halen, die veroorzaken ziekte. Oplossing is een deeltjes filter, keramiek of beter, holle vezel en membraantechniek. Bv. zo'n Sawyer filter.

Dan ben je al veilig bezig, geen noodzaak om te koken meer, wat uberhaupt het laatste reddingsmiddel is om water veilig te maken als je echt niets anders meer hebt.
geen noodzaak om te koken meer, wat uberhaupt het laatste reddingsmiddel is om water veilig te maken als je echt niets anders meer hebt.
ik ben bekend met die filters, maar waarom filteren als je alles dood kan koken. lijkt koken goedkoopste optie.


Wacht even... iemand had het over bron water... Met bron water bedoeld men een pomp diep in de grond toch?
je kan je toch niet rechtstreeks water drinken dat uit de grond gepompt is?
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik overweeg ook om regenwater op te gaan vangen. Maar dat wil ik dan gebruiken voor toilet, tuin en zwembad in eerste instantie.

Drinken alleen in geval van nood.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Als je nieuw bouwd of grondig verbouwd kan je overwegen een dubbel water systeem te nemen. Dan gebruik je via een eigen leidingnet regenwater voor de wc spoeling, wasmachine, e.d..
En gewoon drinkwater voor de keuken en badkamer. Op het "grijswater" komt dan alleen een noodventiel vanaf het drinkwater om te voorkomen dat je droog komt te staan.
 

Ray

SHTF Expert
ik ben bekend met die filters, maar waarom filteren als je alles dood kan koken. lijkt koken goedkoopste optie.
Heb je het al geprobeerd? Waarschijnlijk niet en dan blijft het een theoretische optie.

Als je eens wat slootwater of regenwater uit de ton zou koken, laten afkoelen en proeven, weet je meteen waarom deze optie verre van ideaal is. Algen, eencelligen en andere vervuiling gekookt, geeft een beroerde smaak. Kost je bovendien veel brandstof, elk litertje opstoken tot 100 graden. Dat is nu niet erg met een werkend fornuis, maar bij een SHTF is brandstof waarschijnlijk schaars. Ook bederft gekookt en weer afgekoeld water erg snel, ik zou het op dag twee al niet meer durven te drinken.

Water uit diepe bron kun je heel vaak meteen drinken, schadelijke bacteriën zitten er niet in. Wel in sommige gevallen veel te veel ijzer, dat is vaak wel een dingetje. Door contact met zuurstof (lang laten staan of luchtpomp erin) wordt dat ijzer roest wat door bezinking gescheiden kan worden van het water. Na het slaan van een bron, loont het om het water in een lab te laten testen, weet je wat voor vervolg stappen nog nodig zijn.
 
Bovenaan