• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kerstdiner

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik zie wat "goedkope" opties voor kerstdiners voorbij komen, van AH bijvoorbeeld.
Daar kom ik zelden, maar ik dacht wel, wat eten jullie....doe je duurzaam, lokaal of uitgebreid en extravagant of gewoon boerenkoolkliekje uit de vriezer omdat je toch alleen bent en boerenkool gewoon best lekker is.

Wij hadden vroeger, toen ik nog kinderen thuis had, altijd hetzelfde kerstdiner. Een van de kinderen trok veranderingen en drukte niet, dus het menu hetzelfde houden schiep veel rust. Zo vaak hetzelfde, dat de mooie kerstmenu's zo de doos met kerstspullen ingingen die op zolder bewaard werd en het jaar erop weer tevoorschijn gehaald werd.

Tomatensoep
Bladerdeegbakje met champignonragout
Kip uit de oven, Sperziebonen in spek gerold, Rösti
Vanilleijs met slagroom en chocolade
(alles zelfgemaakt en glutenvrij ivm coeliakie en ja ook de kerststol werd zelfgemaakt)

Ik eet nu waar ik op dat moment zin in heb, het staat nog niet echt vast, hoewel ik kip uit de oven nog steeds lekker vind, en ik zelden vlees eet dus dat is ook wel een traktatie. Of warmgeroookte zalm, met asperge, of een groentesoepje...Tja, als alleenstaande is kerst gewoon ruk...dus het maakt me echt niet uit, maar...

...Wat eten jullie, of wat is jullie favoriete kerstmenu?
 

Jannes

Prepper goeroe
Ik zie wat "goedkope" opties voor kerstdiners voorbij komen, van AH bijvoorbeeld.
Daar kom ik zelden, maar ik dacht wel, wat eten jullie....doe je duurzaam, lokaal of uitgebreid en extravagant of gewoon boerenkoolkliekje uit de vriezer omdat je toch alleen bent en boerenkool gewoon best lekker is.

Wij hadden vroeger, toen ik nog kinderen thuis had, altijd hetzelfde kerstdiner. Een van de kinderen trok veranderingen en drukte niet, dus het menu hetzelfde houden schiep veel rust. Zo vaak hetzelfde, dat de mooie kerstmenu's zo de doos met kerstspullen ingingen die op zolder bewaard werd en het jaar erop weer tevoorschijn gehaald werd.

Tomatensoep
Bladerdeegbakje met champignonragout
Kip uit de oven, Sperziebonen in spek gerold, Rösti
Vanilleijs met slagroom en chocolade
(alles zelfgemaakt en glutenvrij ivm coeliakie en ja ook de kerststol werd zelfgemaakt)

Ik eet nu waar ik op dat moment zin in heb, het staat nog niet echt vast, hoewel ik kip uit de oven nog steeds lekker vind, en ik zelden vlees eet dus dat is ook wel een traktatie. Of warmgeroookte zalm, met asperge, of een groentesoepje...Tja, als alleenstaande is kerst gewoon ruk...dus het maakt me echt niet uit, maar...

...Wat eten jullie, of wat is jullie favoriete kerstmenu?

Dat klinkt allemaal erg lekker!

Wij eten 1e kerstdag bij mijn schoonouders. De bakplaat moeten we meenemen. We gaan vaak wel 1 dag met de bakplaat/gourmet in de weer.

De 2e kerstdag eten we rollade (van de scharrelboer) en aardappeltjes van eigen bodem. Of we die gaan bakken of zelf patat van gaan maken: geen idee. Groente is ook nog onbekend.

Ik vind dit altijd heel gezellig, maar dat komt meer door het samen eten en de aankleding: kaarsjes, mooi kleed op tafel dan door het eten. Ik zou het net zo leuk vinden als we een gehaktbal, aardappelpuree en rode bietjes zouden eten.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Dit jaar eten we 1e kerstdag konijn (reeds bereid en ingevroren). Simpel uit de vriezer trekken en verhitten. Als voorgerecht kreeftensoep met verse hollandse garnalen, en na een ijstaard. Ook allemaal al klaar in de vriezer. 2e kerstdag gourmet met biologisch vlees van het locale zelfslachtende slagertje.
Dus géén stress in huize mossel! :thumbsup::D
 

Flos

SHTF Expert
Hier komt het elk jaar ook op het zelfde neer.
Omdat we maar met zijn tweetjes zijn.
Voorgerecht.
Sint. Jacco schelp.
Hoofdschotel.
Het éne jaar vleesfodu het andere gourmette.
Dessert.
Iets van bij de bakker.

Op kerst zelf komt de hele familie de een wat later dan de andere.
Dan is het buffet wokking dinner .
Vlees vis kaas groenten warme en koude hapjes je bedenkt het maar
Vooral gegeten met brood ook in alle geuren en kleuren.

Op 2de kerst met ik klussen samen met mijn broer omdat hij dan vrij heeft.
Dus dan wordt het een patatje uit een van de vele frituren in mijn gemeente.
 

phtvs

Sysop
Admin
Wij gaan dit jaar voor het eerst met de hele familie uit eten 1e kerstdag. Uniek omdat dit jaar voor het eerst iedereen ook echt kan. ivm werk in de zorg altijd een probleem om iedereen bij elkaar te krijgen. Geen idee wat het menu precies gaat worden, maar er schijnt iets van (paas?)haas op het menu te staan.
2e kerstdag doen mijn vrouw en ik rustig aan en eten we samen wat. Misschien een hamburgertje scoren op de A28 als de boeren er weer staan :p
 

Flos

SHTF Expert
In België wordt na kerst ook oud en nieuw gevierd. Soms in een feestzaal of restaurant maar steeds meer thuis. Door de grote alcohol controles maar ook voor het prijs kaartje dat er aan vast hangt.
Zo heeft mijn broer een tafel gereserveerd alles in begrepen aan 310€ per persoon.
En met zijn tweetjes loopt dat aardig in de cijfers. Gelukkig heeft hij een opvang voor zijn 3 stiefkinderen.
 

Erny

Last (wo)man standing
Van mij hoeft het allemaal niet persé (kerst zijn ook maar gewone weekdagen... niets anders, alleen meer gezeur en nadruk over dat je dan vooral niet alleen mag zijn/eten/jezelf vermaken) maar voor mn moeder doen we het maar wel.
Dus de verdeling is elk jaar als volgt: ik doe het hoofdgerecht, mijn broer en gezin doen voor en na en hapjes.

Nou is moeders ook nog wel kieskeurig én ik moet daar ter plekke in het kleine keukentje (waar op dat moment natuurlijk ook iedereen iets te zoeken lijkt te hebben en dus geweldig in de weg lopen) niet te veel moeten doen dus is het handig als ik de boel thuis al kan voorbereiden en daar alleen hoef op te warmen en af te maken. Maar dat maakt de keuze wat lastiger.
Dit jaar wordt het:
Reeschenkel (van de poelier) met zoete aardappelpuree, paddestoelen, kweepeercharlotte, en kerstige rode kool.

En ben voornemens er ook een hapje tussen te smokkelen want de ingelegde zalm (ála gravax lachs) op blini's leek me ook wel heel erg lekker.
Verder heb ik geen idee wat mijn broer e.a. ter tafel brengen. Het lijkt of hij het begrip "overleggen" niet echt begrijpt. Altijd goed voor de eerste Kerstirritatie van het jaar... proberen overleg te plegen met iemand die niet overlegt. Zucht. :rolleyes:

Ben nu trouwens toevallig net bezig met de zoete aardappelpuree. Een goede voorbereiding is het halve werk. ;)
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Kerst, Nieuw jaar, Pasen, Pinksteren etc. doet me allemaal niets. Allemaal verzonnen onzin door de mens. Als ik lekker wil eten, dan ga ik niet op een feestdag wachten.

Het probleem is dat een deel van mijn familie en gezin het wel wil vieren dus onderga ik het ritueel. Normaal ben ik altijd in de weer en deze dagen is bijna alles gesloten. Sowieso ga ik niet net als half NL winkelen op bijvoorbeeld 2e kerstdag. De kids houden wel van vuurwerk dus daar schaffen we wat van aan. Ook houden ze van cadeaus dus ook aan die onzin doen we mee.

Meestal bestel ik op kerstavond Indonesisch eten, zo'n beetje voor een heel weeshuis. De dagen erna kan ik dan de kliekjes gebruiken.

Eerste kerstdag meestal bij mijn ouders, veel vleesgerechten daar hou ik van. De kliekjes neen ik dan mee.

Tweede kerstdag brunch bij mijn schoonouders, want die gaan later die dag meestal de hort op. Mijn schoonmoeder is niet normaal zoveel eten dat ze voor de brunch haalt. Dus van wat er overblijft neem ik het meeste ook mee.

Samen met de kliekjes van kerstavond en eerste kerstdag maak ik dan iets voor tweede kerstdag diner, maar vaak nog over voor de dagen erna.

Man, man wat een gevreet.

Vaak zijn we na kerst in het buitenland en dan gaan we net als @Flos en andere Vlamingen naar een feest met live muziek. Alleen waar wij heen gaan betaal ik hooguit 50€ per persoon voor het all in buffet en all in drank arrangement. Dit jaar wilden de kids echter in NL blijven voor het vuurwerk, dus wordt het een ander feest bij Kroatische vrienden. Die weten ook wel hoe ze iets moeten vieren.

Daarna ben ik blij dat het voorbij is, althans 1 januari is het avondeten traditioneel de Chinees bij ons.o_O
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Kerstavond en eerste kerst heb ik kiddo. Dus redelijk 'makkelijk' gekozen voor dingen die hij gegarandeerd lust;
-Kerstavond; op de gourmet mini-pannekoekjes bakken (zoete belegjes, fruitcocktail & slagroom, voor mij nog kaas, ham en uisnippertjes erbij).
-1e kerst; 'sochtends de cadeautjes, daarna samen de vruchtenbowl maken (en kiddo een deel van het fruit al opsnoepen :lol:), door de dag heen dus wat bowl waarschijnlijk, en 'savonds met een (kerst) film een tomatensoepje en hapjes-tafel (plakjes kook- en leverworst, blokjes kaas, plakjes serrano- en parmaham, kipkluifjes, toastjes, gehaktballetjes, tonijnsalade, ...verder nog even kijken)

2e kerst gaat kiddo voor de rest van het jaar naar z'n vader, en komt de leuke buuf weer eten, 3e kerst (als het doorgaat) een moeder van kiddo's klasgenootje.
Menu's daarvoor staan nog niet vast. Ik heb qua vlees de keuze uit ganzenborst(misschien met peer combineren), konijnenbout perziksaus, hertenbiefstukje cranberrysaus of varkenshaas. Voor erbij minder keuze, waarschijnlijk in de richting stoofpeertjes, puree, aardappelkroketjes, evt. gevulde portobello. (of wat er in het overleg uitrolt/gasten evt aan bijgerecht meenemen). Voor dessert lekker makkelijk een paar voorgevulde glaasjes gehaald (mango en framboos).

Oud en nieuw zie ik dan wel, iets in de richting kliekjes, hapjes, vriezervoorraad ofzo. (en natuurlijk wat zelfgemaakte oliebollen)
 

Robert

Diehard Prepper
Hier gaan we kerstavond naar de griek en de overige dagen vooral gourmetten en de frietpan aanknallen. Normaal staat dat ding het hele jaar in de kelder maar nu mag ie er een paar weekjes uit.
@Harry Nack > wat een ellende zeg, als je hulp nodig hebt met die indische rijsttafel kom ik wel ff helpen. ;)
@iedereen> smakelijk en hele fijne dagen gewenst.
 

Vempain

Prepper goeroe
Zelf hebben we niet zoveel "verplichte" dingen met kerst.
De grote familiebijeenkomst slaan we dit jaar over omdat het best druk is met ruim 40 mensen in een woonkamer als er ook nog gegeten moet worden.
Op kerstavond wil ik eens gaan experimenteren om zelf pasta en pasta-saus te maken (als back-up hebben we altijd nog pasta en saus in de kast liggen)
1e kerstdag is het bij oma eten wat vaak neerkomt op een boterham met beleg of een soepje aangezien we dan meestal al vol zitten van de toastjes met salades:lol:
2e kerstdag bij m'n ouders en daar wordt het een typische hollandse maaltijd.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Wij gaan de eerste van een lams stoofschotel genieten. De tweede kerst gaan we gourmetten....blijkt dat meer mensen dat doen:p

Al die lichtjes buiten in bomen etc. vind ik super leuk, net als dat ik een paar weken de kerstboom in huis ook leuk vind, daar houd het voor mij dan ook wel mee op. Hoop, zoals elk jaar, dat het verplicht verlof op nemen deze dagen (incl. Pinksteren en Pasen ) eens omgezet kunnen worden naar ‘ speciaal verlof ‘ en dat men zelf kan bepalen wanneer, hoe en waarom ze vrij willen zijn/nemen. Ik zou gewoon gaan werken net als elke andere dag en juist dan, omdat het hoogstwaarschijnlijk heerlijk rustig is op het werk. :D
 

Jannes

Prepper goeroe
Hoop, zoals elk jaar, dat het verplicht verlof op nemen deze dagen (incl. Pinksteren en Pasen ) eens omgezet kunnen worden naar ‘ speciaal verlof ‘ en dat men zelf kan bepalen wanneer, hoe en waarom ze vrij willen zijn/nemen. Ik zou gewoon gaan werken net als elke andere dag en juist dan, omdat het hoogstwaarschijnlijk heerlijk rustig is op het werk. :D
:off: Je mag mijn nachtdienst tijdens kerst wel overnemen. Ik kan niet beloven dat het rustig is. ;)
 
Bovenaan