• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

iemand ervaring met een gamel/voedsel container?

miss-elliot

Survivor
Ik heb een gamel aangeschaft voor een 10tje.
Dat ding is loei zwaar en van dik rvs, dus ik dacht dit kreng wel hufterproof zou zijn.
Word vaak voor horeca doeleinde gebruikt.
Dit is hem: https://www.jostenberg.nl/maaltijdd...n-en-voedselcontainers/gamel-voedselcontainer

Maar nu ik er kokend water in gooide merk ik dat de buitenkant warm word :O
Kan toch niet zo zijn dat ding microlek heeft? Ding is totaal onbeschadigd en lijkt mij niet dat dit goedkope rommel is (gezien de bovenstaande link)
Eerst thermosflessen en nu dit weer..

Iemand anders ervaring met deze dingen?
 

Vitor

Survivor
Wordt het warm of kokend heet van buiten?
Ik heb deze model nooit gebruikt in de horeca, maar dit soort dingen kunnen wel een beetje warm worden, vooral als het metaal/metaal is (binnen en buiten).
Als het heel heet wordt, kan dat ook wel de reden zijn waarom je zo weinig voor hebt betaald... :)
Zonder de isolatie vaccuumlaag die ertussen zit heb je eigenlijk een mooie RVS pot.
 
F

frans81

Gast
Als ie enkelwandig is valt er niets te isoleren en word het gewoon erg heet aan buitenzijde .

In jou link worden verschillende uitvoeringen getoond .

Een dikwandige enkelwandige lijkt mij dan logisch
 

miss-elliot

Survivor
Heb je een foto van die gamel?
Heet worden aan de buitenkant is niet de bedoeling denk ik.

Als ie enkelwandig is valt er niets te isoleren en word het gewoon erg heet aan buitenzijde .

In jou link worden verschillende uitvoeringen getoond .

Een dikwandige enkelwandige lijkt mij dan logisch

Het is precies hetzelfde als op deze foto. (scroll naar beneden voor de echte pics)
Gezien de dikte van de wanden gok ik zelf dat het dubbelwandig is.
Ook de de deksel is dubbelwandig (zit een schroefje in die eruit kan en je dan tussen de wanden kan kijken, geen idee wat nut hiervan is maar goed)
https://files.jostenberg.nl/1439984053-Gamel+voedselcontainer+stapelbaar+roestvrijstaal+deksel.jpg

Ik werk bij defensie en de legergamellen worden niet warm aan de buitenkant. wel zijn ze tyfuszwaar.
Haha ja die van mij is ook loodzwaar, Ik kan mij hierom dus ook niet voorstellen dat er een lek zou kunnen ontstaan waardoor het de warmte doorlaat.

Ik heb zelf ook 2 shakebekers die dubbelwandig zijn en deze blijven ijskoud aan de buitenkant als ik er kokend vloeistof ik giet.
Maar de gamel word gewoon warm aan de buitenkant.
 

Larik

Diehard Prepper
Als ik naar die afbeelding Google, is het er eentje van zo een 300 euro nieuw, zelfs iets meer.
En dubbel wandig.
Je kan er kokend water ingooien en testen hoe lang het heet/warm blijft.
Als ie werkt, is het een geweldige aankoop voor dat geld.
 

miss-elliot

Survivor
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik naar die afbeelding Google, is het er eentje van zo een 300 euro nieuw, zelfs iets meer.
En dubbel wandig.
Je kan er kokend water ingooien en testen hoe lang het heet/warm blijft.
Als ie werkt, is het een geweldige aankoop voor dat geld.

Ja dat was precies ook mijn gedachte voordat ik deze kocht.
Maar na 10 minuten is de buitenkant al warm. En na een uurtje of 2,3 is het water al lauw.
Vraag mij af of dit te repareren valt.

Hier de echte fotos

[MOD] Opeenvolgende posts samengevoegd, gebruik a.u.b. het "bewerk" linkje onderaan je post. [MOD]
 

Bijlagen

  • gamel1.jpg
    gamel1.jpg
    25.1 KB · Weergaven: 33
  • gamel2.jpg
    gamel2.jpg
    28.9 KB · Weergaven: 31
  • gamel3.jpg
    gamel3.jpg
    30 KB · Weergaven: 24

petroman

SHTF Expert
Heb je al geprobeerd om de leverancier te benaderen en je vragen, constateringen kenbaar gemaakt ?
Ik vind 300euro veel geld voor een dubbelwandig "verfblik".
Voor zo'n prijs zou ik ook enige vorm van garantie verwachten.

Maar asl je dat ding in een emmer water onderdompelt, zie je dan ergens belletjes, dus lek ?
Met een gat en schroefje klinkt voor mij als geen vacuum of luchtdichte constructie.
 

Ray

SHTF Expert
Wat verwacht je, @miss-elliot eigenlijk van zo'n ding? Dat eten 8 uur warm blijft? Ze zijn puur bedoeld voor het transporteren van voedsel en niet om het eten een halve dag warm te houden. Dubbelwandig RVS heeft als voordeel dat het degelijk is, maar is nou niet het beste materiaal om te isoleren.

Het is de minst isolerende optie die betreffende webshop verkoopt, dus ik denk dat de verwachting veel te hoog is voor wat zo'n RVS gamel kan. Zie ook je eigen thermosflessen draadje.....

Ook is het lastiger om aardappelen en boontjes warm te houden (weinig warmtecapaciteit, het is veel lucht) dan een liter soep.

Heb je al ergens gevonden wat de 'prestaties' van deze gamel zouden zijn? Hoelang hij geacht wordt om warm te blijven? Anders kun je eindeloos blijven veronderstellen dat hij lek is, terwijl je geeneens weet hoe hij zou moeten werken.
 

miss-elliot

Survivor
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar asl je dat ding in een emmer water onderdompelt, zie je dan ergens belletjes, dus lek ?
Met een gat en schroefje klinkt voor mij als geen vacuum of luchtdichte constructie.
Good thinking!
Net gedaan, ligt nu in een emmer water maar geen bubbels.

Wat verwacht je, @miss-elliot eigenlijk van zo'n ding? Dat eten 8 uur warm blijft?
uh ja eigenlijk wel...
Ik bedoel, kleine rvs voedselcontainers beweren ook minimaal voedsel 8 uur warm te kunnen blijven houden.
2 voorbeeldjes:
1: https://www.bol.com/nl/p/vacuum-thermosbeker-rvs-1-0l-pioneer/9200000079571922/?bltgh=nUapFjlUk-L3yyLFNA5BWw_qjPveu22b19ZOopxp3xNLA_2.24.ProductTitle
2: https://www.bol.com/nl/p/thermos-ki...kVBtw_jD38U56l8L9WeAdsNg9DuA_2.3.ProductImage

En als je reviews leest op bol.com of amazone dan houden deze producten zeer zeker voedsel 8 uur goed warm (dat je mond nog eraan verbrand)
Dus zo'n professionele gamel als deze dat veel in de horeca word gebruikt had ik wel wat meer verwacht.
Zeker als je ziet hoe duur deze krengen zijn.
En waarom maak je anders zo'n ding? Warm voedsel transporteren kan je ook gewoon in een pan doen... zo snel word het niet koud...


@miss-elliot
Heb je al ergens gevonden wat de 'prestaties' van deze gamel zouden zijn? Hoelang hij geacht wordt om warm te blijven? Anders kun je eindeloos blijven veronderstellen dat hij lek is, terwijl je geeneens weet hoe hij zou moeten werken.

Deze website verteld dat hun gamel (is wel andere type dan van mij maar ik kan daar geen info over vinden)
het voedsel 6-8 uur warm houd.
Nou ging ik er dus vanuit dat die van mij dat ook moet kunnen.
https://www.horecastyle.nl/hendi-gamel-10-liter-7955?tax_display=2

[MOD] Opeenvolgende posts samengevoegd, gebruik a.u.b. het "bewerk" linkje onderaan je post. [MOD]
 

Ray

SHTF Expert
Je twee links betreffen containers voor vloeistof en bij de een staat max 8 uur en bij de ander alleen dat de firma Thermos producten maakt die het tot wel 24 uur warm kunnen houden. Dat geldt dus niet perse voor het product op de pagina, het is een algemene beschrijving die bij alle Thermos producten staat.

De aanname, als de een het kan, moet die van mij het ook kunnen, zou ik mee oppassen. Assumption is the mother of all fuckups.....
Je vergelijkt jouw kleine gamel met eentje van 10 liter inhoud en met zo'n grote massa, blijft het sowieso langer warm.

Wat wil je eigenlijk warm houden? Soep, drinken, maaltijd aardappelen en boontje?

Voor het vloeibare spul ben je gewoon een goede thermosfles nodig en daar presteren degenen met glazen inzet een stuk beter dan de RVS versies. Met wat zoeken vind je ook wel een RVS versie die het vele uurtjes volhoudt, maar dan moet je echt op de praktijktesten af gaan en niet de mooie woorden van de fabrikant. Je hebt ze ook met brede opening, zodat soep met ballen en fusilli pasta (die grote wokkels) er nog makkelijk in en uit gaat.
 

miss-elliot

Survivor
Wat wil je eigenlijk warm houden? Soep, drinken, maaltijd aardappelen en boontje?

Voor het vloeibare spul ben je gewoon een goede thermosfles nodig en daar presteren degenen met glazen inzet een stuk beter dan de RVS versies. Met wat zoeken vind je ook wel een RVS versie die het vele uurtjes volhoudt, maar dan moet je echt op de praktijktesten af gaan en niet de mooie woorden van de fabrikant. Je hebt ze ook met brede opening, zodat soep met ballen en fusilli pasta (die grote wokkels) er nog makkelijk in en uit gaat.

grote pasta en rijst maaltijden die ik smorgen kan maken en de rest van de dag en avond ervan kan nuttigen.
Die kleine voedselcontainers van halve liters zijn mij veelte klein, dus zo grote gamel leek mij precies geschikt.

Vloeibaar wil ik gewoon thermosflessen voor gebruiken, maar ook daar heb ik tot nu toe nog niet veel geluk mee gehad.
 

Ray

SHTF Expert
's Morgens maken en 's avonds pas nuttigen, dan heb je wel een hele goede isolatie nodig. Bovendien blijft je rijst en pasta maar door garen en wordt een slappe hap. Ik denk niet dat het goed gaat uitpakken.

Ik zou dat eerst eens testen met een thermoskan met brede hals als je die hebt, hoe de pasta/rijst na acht uur 'slow cooking' zich houdt.

Zelf zou ik het koud meenemen en opwarmen met een brandertje, doen karpervissers ook, die zie ik nooit met dergelijke voedselcontainers en dat zal echt een reden hebben.

Kan het echt niet anders, je hebt ook bakjes eten die zichzelf verwarmen, google bv. op " Self Heating Pot" en bv die zakken Amerikaanse MRE's hebben dat ook. Water erbij gooien en dan worden ze warm/heet. Zie bv dit topic erover: https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/self-heating-hot-pot-nieuw-bij-amazing-oriental.4862/

Iedere kampeerzaak verkoopt wel zelf verwarmende maaltijden.

Volgens mij bestaan die self heating pots ook in een variant waar je zelf eten in kunt stoppen met vervangende zakjes (met ongebluste kalk) die voor de verwarming zorgen. Bv. de BaroCook: https://freshgadgets.nl/barocook-koken-zonder-vuur
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
@Ray, je dwaalt wel een beetje af. Zelf eten klaar maken en warm houden kan je niet vergelijken met zelf opwarmende shit uit de winkel.
Dan kan je ook zeggen er zijn restaurants genoeg.
 
Bovenaan