• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Preppen voor: WO3

homerun

Diehard Prepper
Beste Alle,

Ik vind dit persoonlijk altijd een heel lastig onderwerp om met mede preppers erover te hebben. Dit komt omdat, ik veel meningen over dit bepaalde onderwerp al weet. Maar toch ben ik benieuwd naar wat de rest hierover denkt en wat voor maatregelen ze nemen.

Hoe bereiden jullie je voor op een mogelijke WO3 (3e wereldoorlog)?
 

homerun

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ter scenario neem ik de huidige situatie tussen de VS en Iran als voorbeeld voor mijn stelling.

Ik denk dat er een mogelijkheid is dat deze uitgevochten gaat worden met kernwapens. Maar ook vind ik het een grote kans van niet. Hierdoor ga ik dit opsplitsen tussen twee scenario's.

Scenario 1:
De oorlog word uitgevochten met kernwapens. Dan zijn we simpel weg f*cked. Ik geloof wel dat je jezelf hier op kan voorbereiden. Maar dit hangt voornamelijk af van je locatie. Ik heb een locatie gevonden die mij "relatief veilig" lijkt (veiliger dan waar ik nu zit). Het bijzondere van deze locatie is dat er geen strategische punten liggen. Er is werkelijk niks, alleen bos. Geen bijzondere snelwegen, vliegvelden of steden. Daarom DENK ik dat er hier een grotere kans in zit om naar toe te gaan dan waar ik nu werkelijk zit.

Maar dan moet je er natuurlijk wel komen. De oplossing lijkt mij om van te voren weg te gaan. Minpunt is hiervan dat je nooit met een 100% zekerheid weet dat het gaat gebeuren en het is lastig te bepalen wanneer het "tijd" is.

Scenario 2:
De oorlog word niet uitgevochten met kernwapens. Dit maakt het toch een stuk gemakkelijker. Als het in het midden-oosten word uitgevochten dan zullen we hier in NL/BE er niet al te veel last van hebben (neem ik aan). Wat ik daarmee bedoel is, dat de kogels je niet om de oren zullen vliegen en mij persoonlijk het daarom geen reden lijkt om een "bug-out" te doen.

Maarrr, mocht er dan wel een "invasie" komen (wat me redelijk sterk lijkt, maar niet onmogelijk). Dan is het weer andere koek, zijn het de Russen dan ga ik ze te lijf (excuses, dit is een oud en slecht grapje, die sommige hier wel zullen begrijpen @JamHard ;)).

Nee, even serieus mocht het zo zijn dat er een invasie komt. Dan trek ik het zelfde plan uit als in scenario 1 (mocht dit mogelijk zijn)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Volgens mij staat het hele forum vol met hoe mensen preppen, en soms ook waarvoor ze preppen.

Ik ben wat nuchter, er is al oorlog, en er komt meer oorlog...en oorlogen stoppen ook weer.
Ik maak me meer zorgen over het individualisme en de hufterigheid die daarmee gepaard gaat. Misschien helpt een oorlog wel om weer een "wij zullen overwinnen samen"-visie te krijgen, samenwerking en verbinding.

Overigens is het nu al mis,Amerikaanse basis is aangevallen....'Directe Iraanse aanval op basis in Irak waar zich VS-troepen bevinden. Iedereen had mogelijke Iraanse wraak verwacht via haar proxies in regio. Niet dit. Potentieel dramatische escalatie'(Harald Doornbos)
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik denk dat het beter is om in het algemeen te preppen dan voor een specifieke situatie zoals WW3, zeker omdat de kans op echte globale oorlog alsnog relatief klein is. Dat is om dezelfde reden als dat er de afgelopen 75 jaar geen kernwapens zijn gebruikt, ondanks dat er best wat landen zijn die er over beschikken. De economische en politieke belangen zijn simpelweg te groot en men weet dat er bij een echt grootschalig conflict alleen verliezers zijn.

Dat neemt niet weg dat de kans op meer lokale conflicten, zeker in het midden-oosten toeneemt. Dit kan zorgen voor een nieuwe vluchtelingenstroom en hogere olieprijzen. Zeker in combinatie met bestaande milieuproblemen en handelsconflicten zullen we dan ook zeker gevolgen merken. Maar voorlopig verwacht ik dat die gevolgen vooral economisch zijn (althans hier in West-Europa) en niet zozeer wapens of invasies.

Overigens heb je het over een bos als scenario om naartoe te vluchten. Hoewel een bos mij een relatief veilige plek lijkt vergeleken met een stedelijke regio bij onrust is de grote uitdaging in een bos voedselvoorziening. Zeker in Nederland kun je bijna niet langdurig overleven in een bos. Je zou dus in ieder geval rekening moeten houden met het meenemen of vantevoren droppen van een aanzienlijke voedsel- en brandstofvoorraad.

Voorlopig prep ik zelf vooral op drie gebieden;
- Voedsel- en watervoorraad, hoef ik niet de straat op als er voor wat voor reden onrust is.
- Zilver- en goudvoorraad, heb ik nog wat geld als er een flinke economische crisis komt of de euro op de fles gaat om wat voor reden dan ook
- Anonimiteit, een onopvallende woning en onopvallende kleding, effectiever dan de meeste wapens is voorkomen dat je een doelwit wordt.

Natuurlijk doe ik nog meer dan dat, maar dit is denk ik de basis. Een BOL heb ik nog niet dus voorlopig richt ik me op mijn thuis.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Als er echt oorlog op Europees grondgebied zou uitbreken, ga ik met mijn gezin en bevriende preppers genieten van onze preps. Wanneer je zo goed als mogelijk voorbereid bent, kun je een tijdje vooruit.

De prioriteit ligt dan op verdedigen en voorraad proberen aan te vullen.
 

Flos

SHTF Expert
@homerun toen ik jou leeftijd had woede de koude oorlog en het slagveld zou dus Europa geworden zijn.
Ik heb in die tijd ook mijn huis gebouwd dat eigenlijk een halve bunker is ( daar heb ik nu het nadeel van want WiFi gaat heel slecht door overdreven dikke muren in beton en veel te dikke betonnen weefsels.) De oorlog is uiteindelijk op papier opgelost.
Dus voor de rest weten jullie wel wat ik in huis heb aan prep.
Ook veel van die dingen waar we hier niet over praten.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Flos dan bent u goed voorbereid :D wat de wifi betreft er zijn wifi systemen die via het stopcontact gaan
en u zo in u wifi systeem kunt plaatsen waardoor u overal waar een stopcontact is wifi kan hebben ;)
gr will
 

Flos

SHTF Expert
@Wafels Dat weet ik en heb ik ook. Maar aan gezien hier elke kamer min 1 afzonderlijke groep heeft en dat het nog zekeringen zijn uit de prehistorie werkt dat hier maar zus en zo.
 

Ray

SHTF Expert
Ik zou juist bij een kernoorlog niet het bos in trekken, maar thuis blijven. In het bos heb je geen enkele bescherming tegen fall-out, terwijl je in een huis wat je zo goed mogelijk stofdicht maakt indien nog nodig, al meteen vrij veilig zit.

Problematisch wordt het als de kernbommen idd lokaal inslaan, maar bij strategische doelen (haven Rotterdam) blijf je beter thuis (als je niet in Rotterdam woont).

Huidige situatie in Iran geeft me weinig zorgen. Beide kampen kunnen zich geen oorlog permitteren. Iran moest wel iets terugdoen om gezichtsverlies, igg binnenlands, te vermijden. Die claimen nu 80 Amerikaanse doden die er helemaal niet zijn gevallen. Amerika zal vanwege materiële schade niet groot uithalen, hoogstens een zelfde plaagstootje uitdelen.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt door een moderator:
Laten we het hopen, ook in Iran hebben ze internet......

Precies, dit is nog niet klaar, zelfs als er vanuit de regering niets wordt ondernomen zijn er nog tal van strijdgroepen of éénlingen die zelfstandig kunnen gaan opereren. Als daar Amerikaanse ( soldaten) slachtoffers bij gaan vallen, kan een reactie bijna niet uitblijven vanuit de VS etc etc....

Huidige situatie in Iran geeft me weinig zorgen. Beide kampen kunnen zich geen oorlog permitteren.

Waarom niet? Trump wil liever niet, maar als hij besluit van wel dan zie ik geen beperkingen in het kunnen uitvoeren ervan. Van Iran zou ik niet weten waar ze toe in staat zijn, maar als het niet anders kan denk ik toch dat de VS en allianties zich er flink op stuk zullen bijten.

[MOD] Opeenvolgende posts samengevoegd, gebruik a.u.b. het "bewerk" linkje onderaan je post. [MOD]
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Wanneer de VS los gaat zullen ze eerst de luchtmacht uitschakelen en de munitiedepots/fabrieken.

Iran heeft veel wapentuig maar technisch zwaar verouderd t.o.v. de VS. Een paar dagen bombarderen en het is gedaan met Iran.

De VS zal en wil zelf geen grond oorlog, want dat kost soldatenlevens. Wil je het regime omver werpen dan heb je de oppositie nodig en zijn die wel beter dan wat er nu de scepter zwaait?
 

petroman

SHTF Expert
De 3e wereldoorlog is al begonnen: dat is een handelsoorlog. Kijk en volg hoe Chinezen overal ter wereld zich inkopen.

Oud wapentuig of niet, kwam toch allemaal als een verrassing uit de lucht vallen.
 

Larik

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Van Iran zou ik niet weten waar ze toe in staat zijn, maar als het niet anders kan denk ik toch dat de VS en allianties zich er flink op stuk zullen bijten.

Kijk, zo een land omver donderen moet te doen zijn voor Amerika. Het in de hand houden gaat niet lukken, zie bv Irak en Afghanistan.
Als je de top 10 defensie budgetten hebt, staat Amerika bovenaan uiteraard. Nr 2 tm 10 bij elkaar opgeteld is nog minder dan Amerika alleen. En dan Staat Iran nieteens in de top 15.
Ervaring, manschappen, materiaal van Amerika daar kan geen enkel land aan tippen.

Sterker nog, Nederlands budget was in 2010 nog 3 miljard hoger dan die van Iran.
Maargoed, ik zie liever geen ellende daar of elders, vind het maar vervelend.
Inmiddels is Iran wel wat meer aan defensie aan het spenderen, staan 17e en Nederland ergens tussen 20 en 25.
 

Jack72

Elementary prepper
Trump is mi niet uit op een oorlog, hij is een economist. De Deep State daarentegen heeft Iran op haar lijstje staan, het land heeft namelijk een onafhankelijke nationale bank. Maar de USA kan zich geen tweede Vietnam veroorloven. Maar je weet nooit, helaas, 1 gek is voldoende om de lont van het Kruidvat te ontsteken.
 

petroman

SHTF Expert
Wat ik eigenlijk zou willen weten @homerun, waarom denk je dat er een oorlog op Nederlands grondgebied zou losbarsten ?

Ik zie werkelijk geen reden waarom bv Iran, of Noor Korea, hier grondgebied zou willen hebben en dus troepen zou sturen.
Het enige wat NL heeft is een vette haven met toegang tot Europa als ahcterland. Maar daar heb je niets aan want je wordt volledig geboycot. Dus er komen geen goederen meer aan in de haven. Grondstoffen hebben we niet (voldoende).

Wraak ? Dat zou kunnen maar alle wapends moeten dan over europees grondgebied. De kans dat dat ongemerkt lukt is niet groot.
Verder zal de vergelding van alle andere bondgenoten dusdanig zijn dat je eigen land er geen enkel voordeel uithaalt.
Nu gaan wraak en logisch denken niet vaak samen maar ook Kim heeft de USA nog niet aangevallen.

Wij zijn geen Israel od US die default gehaat worden.
 

logan1202

Prepper goeroe
Volgens de berekeningen is Yellostone park al 40.000 jaar te laat met uitbarsten https://nl.wikipedia.org/wiki/Yellowstonecaldera en daar zitten honderden wetenschapper met hun neus boven op. Dus een het berekenen van wanneer de volgende wereldoorlog begint kan je rustig met een vrachtwagen zout nemen. Vergeet niet dat de wereld in de laatste +/- 80 jaar een stuk kleiner is geworden, eerst door vliegtuigen en daarna door het internet. En waar eerst enorme legers over de halve wereld vervoerd werden schiet een drone, bestuurd vanuit een container in Zuid Engeland in Irak (zo een 4000 km ) een generaal preventiev voor zijn klote. De oorlog om grondstoffen is al jaren aan de gang, wat Amerika zit niet overal vanwege het mooie weer. Het zit overal om haar bedrijven te beschermen of een voordeel te verlenen. Een bevrijder die niet meer weg gaat is ook een bezetter,hoe mooi ze het ook verpakken.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Technisch gezien is er voldoende munitie en wapentuig om zeker drie wereldoorlogen te voeren.

M.u.v. NL dan, onze soldaten moeten pief paf poef roepen om een eventuele vijand weg te jagen.:thumbsup::thumbsup::thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
Bovenaan