• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Lai

Prepper goeroe
Ik heb een specie bak staan met druiven er in, moeten verplant wat een beetje een probleem gaat worden. Bak is namelijk "gekraakt" door mieren. :SC: Dus dat kan je ook nog plaatsen, een bak of emmer met grond er in en gaatjes onder op net boven de grond. Mieren zijn goede opruimers in de tuin. En maken limonade flessen en jampotten heel mooi schoon. :fluit: (als ze leeg zijn leg ik ze in de buurt, na een paar weken helemaal schoon :D)
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Maar eens updaten.

Nog aardig aan het schuiven geweest met de indeling in de tussentijd. Kreeg de locatie voor een vuurkuil maar niet naar mn zin, met de hoeveelheid ruimte die het in ging nemen, dus die is eigenlijk een beetje van de baan.
M.u.v. een klein stukje grindtegelpad zijn alle ongewenste tegels eruit. Plantvakken zijn verruimd/vloeiender, en de toekomstige kippenren/'coniferen'hoek ligt nu uitgestippeld in de lengte in de rechterachterhoek ipv in de breedte achterin. Pad loopt daarlangs naar waar nog een poort in de schutting moet gaan komen, met aan de andere kant een composthoopje en de wilde hoek welke flink uitgebreid is en ook de vogelvoerboom omspant, en sinds gisteren het begin van een mini takkenril bevat. Pad loopt dan in een bocht verder rond het sier- en vijvergedeelte naar het terras. Siergedeelte bevat nu dus een vijver met vogelbad/insectendrinkplaatsje (moet nog iets van een watervalletje bijkomen) en een overloop-optie naar een klein moerassig gebiedje. Loopt ook een klein paadje dwars door het sierdeel wat omgedoopt is tot het 'bospaadje', vanaf de kippenren-to-be langs de zandbak naar het terras. Het is nog de bedoeling dat de paden bedekt worden met houtsnipper. Ook zal eerst de rechterkant nog voorzien moeten gaan worden van een degelijke schutting (waarom is die zooi zo duur?), voordat er aan de kippenren geknutseld kan gaan worden.
Moestuinplan bij de buuf ligt even in de koelkast, de schutting tussen ons is gedicht, het schiet aan haar kant niet op met onkruidverwijdering o.a. (issues met hulptroepen), en zonder mijn poort dus niet erg handig daar te komen voor tuinieren. Misschien volgend jaar weer eens verder naar dat idee kijken.

Inmiddels valt mijn tuin onder de definitie 'tuinreservaat' volgens tuintelling.nl (leuke site als je graag het leven in je tuin observeert), ben ik stiekem wel een beetje trots op. De dierenrijkdom is ook behoorlijk inmiddels.

Qua 'prepwaardigheid' aan eetbare/geneeskrachtige dingen momenteel;
- kruidenhoek (salie, rozemarijn, tijm, citroentijm, basilicum, bieslook) en her en der in de tuin spontaan opgekomen appelmunt, citroenmelisse en viooltjes
- in het siergedeelte wat geneeskrachtig en eetbaar spul ertussen; longkruid, smeerwortel, vrouwenmantel, hibiscus, sering, lavendel en 2 rimpelrozen.
- aan het terras een iets verhoogde bak met de drie aardbeisoorten (gewoon, framberry en yellow wonder), hebben allemaal prima oogst gegeven dit jaar en de gele gaat nog steeds door nu
- in de wilde hoek braam, kaasjeskruid, moederkruid, goudsbloem, klaversoorten, klaverzuring (door de hele tuin), ook lavendel (bij de composthoop) en een krentenboompje (moet iig nog vlier bij komen en misschien sleedoorn)
- in de ren de granaatappel (dit jaar 2 bloemen!!, helaas geen vrucht, maar gaat vooruit), jeneverbes, klimop, en een poging een wilg op te kweken uit tak (gaat daarna naar de wilde hoek)
- bessenstruikjes, rabarber en patio-appeltje moeten nog verzet worden, staan nu nog opgenomen in de wilde hoek
- recent 3 flinke wilgenstammen verkregen, daar wil ik er minstens 1 van enten met oesterzwam.
- in het nieuwe voortuinplan zijn zonnebloem, aardpeer, leonotis en hamamelis opgenomen.

Oudere foto's;
Juni; appeltjes in de maak & longkruid op de oude plek
IMG_4329.JPG IMG_4333.JPG
Juni; sierhoek (nog zonder 'bospaadje') met vijver + vooraan overstroom stukje. & net aangelegde vijver
IMG_5338.JPG IMG_4344.JPG
 

Ray

SHTF Expert
Dat heeft idd even tijd nodig, maar in een jaartje is er heel wat werk verzet en heb je er al een hoop plezier van. Moet je nagaan als alles gesetteld is.
Ik ben hier heel veel in huis bezig, opruimen, indelen, schoonmaken, alles tegelijkertijd en lekker door elkaar en dan opeens is het af. Me ook helemaal ziek gekocht bij de kringloop de laatste maand, plankje voor hier, betere toiletrolhouder, allemaal van dat soort kleine dingen, 't wordt nog eens wat. :D

Volgend jaar wellicht die ellenlang tuin aanpakken, iig in 't voorjaar het perenboompje eens snoeien. :)
 

Ray

SHTF Expert
@ReadyMom Ik heb afgelopen maand echt 150 euro uitgegeven in de kringloop. Praktische zaken, badkamerkastje, plankjes, handdoekenrekjes, etc, maar bv ook een 1,20 brede, 50 centimeter hoge prachtige foto. Woestijnduinen met windribbels met enkel plukje gras in 't midden. Professioneel ingelijst, dubbele passe-partout op kleur van de foto, helemaal top en dat voor 12,50. Ook nog een rustiek hobby olieverf schilderijtje die best aardig is, 40 x 60 van een beekje, huisje, boompjes met veel diepte voor 4,50. :)

A.s zondag komt er vanuit Vlaardingen een nieuw pannenset aan, naast degenen die ik al her en der gescoord heb, want nu ik inductie heb kan m'n dure AMC set (kostte in 1971 1750 guldens) naar de schroot. M'n pa vond die en dat zijn pannenset van Duitse kwaliteit waar net iets aan mankeert, enkel deksel handvatje ontbrekend wat ik wel fix. I.p.v. een kleine duizend ben je dan 100 euro kwijt.

Een Bodum gietijzeren grillpan scoorde ik zelfs voor 2 euro, nieuw en ongebruikt, terwijl ze in de winkel voor 123 euro staan. :thumbsup:

Ik ben gek op de kringloop! Als je het kwaliteitsspul eruit weet te vissen, ben je spekkoper.

Het toch niet al te slechte IKEA spul gaat standaard in die zaken voor een habbekrats weg, zodra ze die sticker zien is het prijsje meer dan aangenaam. Dubbel RVS handdoekenrek voor boven de verwarming in de douche, 2,50. :D
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Hmz, ze hebben bijna alleen maar tuinen van 250 m2, das dan wel weer een beetje veel 'meer' :rolleyes: En weet niet of bewind zo positief gaat staan tegenover een +/- 200,- per jaar (+80,- borg).
 

ReadyMom

Prepper goeroe
@ReadyMom, misschien een idee om bij die moestuin vereniging een papiertje te plakken, of er mensen zijn die een tuin willen delen.
Hmm, dan krijg je reacties van mensen die er al zitten, en ben je dus afhankelijk van hun grillen hoelang je er gebruik van mag maken. Dan ben ik liever de persoon die dat kan doen :rolleyes::lol:
 

Ray

SHTF Expert
Nou, je pakt gewoon een nieuw 250 meter stuk en zoekt daar iemand bij. Betalen voor een jaar en daarna zie je wel. Ik weet niet hoe het daar bij jou zit, maar meestal is er veel animo en het is wat makkelijker bij het bewind te verkopen.
 

Erny

Last (wo)man standing
Nou, je pakt gewoon een nieuw 250 meter stuk en zoekt daar iemand bij. Betalen voor een jaar en daarna zie je wel.
En dat heet "onderhuur" en bij ons mag dat in ieder geval niet. Je weet dan als vereniging namelijk niet wie je op de tuin hebt. ;)
Heb het wel gezien dat mensen eerst enthousiast samen proberen te doen maar in tuinierstijl verschillen mensen nogal en dat bleek ook funest te zijn voor deze samenwerkingen. Verwachtingen over hoeveel werk er te doen is voor je kunt oogsten lopen vaak nogal uiteen.

Maar denk dat ReadyMom best wel 250 m2 aankan? Groot stuk met aardappels, pompoenen, courgettes, zoete aardappels (bewaargroentes voor de wintermaanden). Dat neemt al heel veel ruimte in. Wat rijen frambozen en bessenstruiken e.d. Weer een aantal vierkante meters gevuld. Kolen nemen per stuk ook al gauw een vierkante meter dus... En wat denk je van een flinke rabarberstruik, hopla weer een paar vierkante meter bezet. :)
Overal lekker ruimte tussen voor gemakkelijk werk en snoeien e.d. Grond bedekt houden met mulch (en/of stro/mest) zodat er weinig onkruid groeit en dus minder onderhoud en goed voor de tuin.

Kan "Het Bewind" niet veel op tegen hebben lijkt me. Gezond actief buiten bezig zijn en ook nog eigen voedsel verbouwen. Dat is op verschillende fronten een besparing. :cool:
 

Larik

Diehard Prepper
Misschien kan je een mooi financieel plaatje maken, de kosten van de tuin die je graag wilt en de kosten van de huidige.
Maak een mooi lijstje met de winst die je denkt te behalen door zelf je eten te kweken.
En de supermarkt kosten die je daarmee bespaard.

Ik heb nooit iets te maken gehad met bewindvoering, alleen door mijn werk wel bij mensen thuis geweest die daarmee te maken hadden. En ik denk, als zij een pakje shag mogen kopen, moet zelf je eten creëeren er helemaal inzitten.
 
Bovenaan