• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hiken, waar beginnen en leren navigeren

Preppertt

Senior Prepper
Ik zou graag een keer of twee per jaar een lange afstandshike gaan doen, 80 - 120 km in 5 dagen bijvoorbeeld. Nu weet ik dat er allerlei bestaande routesloor heel Europa liggen en die wil ik ook zeker gaan uitproberen. Het lijkt mij alleen erg leuk om zelf routes uit te stippelen, bijvoorbeeld met de trein naar Maastricht (een voorbeeld) en dan van daaruit richting een vooraf bepaalde slaapplaats te lopen om zo een X aantal kilometers per dag te lopen.

Mijn vraag, aangezien er hier een aantal fervente hikers rondzwerven (@De Bezorgde Burger bijvoorbeeld), hoe pak ik dit aan? Ik ben al bezig uiteraard om mezelf vertrouwd te maken met het lopen met bepakking, dus de training is begonnen. Maar ga ik aan de slag met een kompas en kaart, neem ik een GPS mee, plan ik vooraf de route of kan ik dat per dag in de ochtend voor de tent doen? En zijn daar goede cursussen voor?

Welke gear is echt onmisbaar voor in de tas, lopen jullie bijvoorbeeld met stokken of is dat echt overbodig?
 

Ray

SHTF Expert
Of je een kaart en kompas of GPS meeneemt is natuurlijk je eigen keuze.

Voordeel van een kaart en kompas is dat die het ook zonder stroom doen. Vooral een GPS app op de smartphone kost veel stroom. Een apart navigatie systeem gaat wel de hele dag mee, zo niet langer.

Het nadeel van een kompas met kaart is, als je midden in het bos staat, zonder enig herkenningspunt aan de horizon het niet mogelijk is je positie te bepalen en dus je route. Nu zijn de bossen hier niet zo groot, dus je komt al snel wel herkenbare punten op de kaart tegen, maar midden in een groot bos, woestijn of op zee, heb je dan een probleem, zelfs al schiet je er nog een zonnetje bij.

Maar het een sluit het ander niet uit. Kaart, kompas en GPS. Kom je er met de kaart en kompas niet uit..........

Routes zou ik voor de tent plannen, want mocht het weer tegenvallen, of heb je last van een kleine blessure, kies je waarschijnlijk een korter stukje.

Nordic Walking stokken zijn handig voor oudere mensen voor meer stabiliteit, vooral als het niet zo vlak is en om tevens je armen een beetje mee te trainen. Het lijkt alweer aardig op z'n retour, die hype, in NL zijn ze een beetje overbodig voor een gezond persoon. In lastig terrein en bergachtig gebied is een stok of zijn twee nordic walking stokken best handig, zeker als je met gewicht op je rug loopt.

Als je zonder lange stok van de paadjes afgaat in het Bargerveen bv. (bij voorkeur als de avond valt) loop je het risico vast te komen zitten tot de volgende dag als de eerste wandelaars je geschreeuw of fluitje kunnen horen. En ja, helaas komt dat voor, zelfs op minder gevaarlijke plekken, eergisteren nog moest de brandweer mensen uit de modder bevrijden, in de Noordbeemster en bij een bouwplaats in Zoetermeer: https://nos.nl/artikel/2319323-brandweer-redt-weggezakte-man-en-vrouw-uit-de-modder.html

Onmisbaar in de tas zijn iig extra sokken, talkpoeder en evt. blarenpleisters. Zelf heb ik alleen op hete dagen een extra paar sokken nodig gedurende de dag, sommigen hebben altijd last van zweetvoeten.
 

petroman

SHTF Expert
Natuurlijk zijn er cursussen. Loop gewoon binnen bij je (berg)sportzaak van vertouwen en vraag naar het aanbod.
Ook google zal antwoord geven.
Lid worden van de scouting werkt ook prima.
NIVON heeft ook veel cursussen en slaapplekken.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Van de Hikingsite...
Om het makkelijker voor je te maken om te leren omgaan met kompas en kaart, heb ik alle informatie over het gebruik van kompas en kaart in een cursus gestopt. Deze cursus kun je dan in één keer downloaden en op je eigen printer printen.
De cursus zelf is bedoeld als theorie gedeelte. Het praktijk-deel zul je zelf moeten doen door een kompas en kaart ter hand te nemen en buiten te oefenen.
https://www.hiking-site.nl/navigatie_kompas_cursus.php
 

logan1202

Prepper goeroe
Zoe een gebied wat je leuk lijkt op het net. ga er met de trein naartoe en wandel gewoon over de aangegeven wandelroute. Koop een wandelkaart van de omgeving. Maar het jezelf in het begin niet te moeilijk. Voor slapen ga je gewoon een kleine afstand van je pad af. Na een aantal keren weet je wat je wel en niet mee moet slepen kom je erachter dat je een aantal spullen helemaal niet nodig heb. Daarna kan je altijd nog op kompas een korte weg zoeken door het bos. En bedenk, als het je geen plezier geeft is het snel de laatste keer dat je de rugzak omhangt. ( met een kleine groep is het een stuk leuker)
 
D

Deleted member 2825

Gast
Jij kan ook omgekeerd een situatie voorbereiden. Bestudeer een aantal mogelijke eindpunten en bekijk wat hiervoor nodig is om er te komen in goede tijden. Onder het motto van "preppen" zou jij dan ook de voor- en nadelen kunnen bestuderen wanneer eventueel de crisis uitbreekt.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Hey @Preppertt, leuke vragen man! Ik zie dat er hierboven al een flink aantal nuttige reacties zijn gegeven, maar omdat je mij bij naam genoemd heb, doe ik ook nog even een duit in het zakje.

Routes plannen

Zelf routes uitstippelen is inderdaad heel erg leuk, maar hoe je dat aan moet pakken is lastig om in een paar zinnen uit te drukken. Een en ander is ook enorm afhankelijk van het gebied waar je loopt, zolang het gaat over plat Nederland kan je redelijk straffeloos in een willekeurige richting gaan om altijd wel ergens op een camping o.i.d. uit te komen, maar in de Schotse Hooglanden kan het maar zo zijn dat je ineens voor een razende rivier of een steile bergwand blijkt te staan als je niet oplet. Als je voor bergachtige landen zou willen gaan, dan raad ik je aan om voor de eerste ervaring eens mee te gaan met een groep, dat kunnen ervaren vrienden van je zijn, of een georganiseerde huttentocht door de Alpen bijvoorbeeld. Navigatiefoutjes kunnen je gemakkelijk een paar uur omweg kosten, maar ook plotseling omslaande weersomstandigheden kunnen ervoor zorgen dat je ineens gedwongen wordt in weer en wind op een kale bergrug te overnachten. Hou er bij het plannen ook rekening mee dat verschillende terreinen heel verschillende wandelsnelheid kan opleveren: buiten de paden gaat een stuk langzamer dan op de paden, en bergachtig is ook weer een stuk langzamer dan vlak. Ook dingen zoals hoe lang is het licht (m.n. in de winter), hoe snel bouw en breek je je kamp, hoeveel tijd besteed je aan koken, hoeveel uur kan je op tempo lopen, al die dingen hebben invloed op hoeveel kilometer je op een dag kan doen.

Navigeren

Wat betreft kaart vs. GPS zou ik altijd zeggen: beide. Zorg dat je vaardig bent met beide, en beide bij je hebt. Een kaart is romantisch en low-tech, maar kan scheuren, verregenen, vlam vatten, wegwaaien. Bovendien is het (zoals @Ray boven ook al aangaf) soms ontzettend moeilijk om te bepalen waar je precies bent als je alweer een paar kilometer op gevoel verder bent gelopen. Omgekeerd is een GPS weliswaar vrij precies en high tech, maar het is een elektronisch ding dat leeg kan raken of kapotvallen. Bovendien vinden veel mensen het saai om de hele tijd de GPS te volgen, er is dan geen kans meer op (avontuurlijke) verdwalingen. Bij mijn eigen hikes loop ik meestal primair op gevoel + zonnestand + landmarks, secundair op kaart + kompas en als we er echt niet meer uitkomen en de richting doet er wel toe, dan pakken we alsnog de GPS. Bovendien staat de GPS (Garmin inReach) ook continue aan om de route te tracken, vooral voor het verhaal achteraf, maar ook voor het thuisfront die ons dan live kan volgen op onze dwalingen. Vanzelfsprekend zorgen we ervoor dat we onderweg ook de boel kunnen opladen met een powerbank.

Uitrusting

Welke gear voor jou echt onmisbaar is, dat is voor ons onmogelijk om te zeggen. Zoveel hangt af van persoonlijke stijl, het gebied, het jaargetijde, hoeveel dagen, of je onderweg kan bevoorraden, hoeveel ongemak je wenst te tolereren, hoeveel gewicht jouw rug wil dragen, hoeveel kilometer je wenst af te leggen. De beste tip hier is: laat alles weg wat niet essentieel is. Hoe lichter je loopt, hoe gemakkelijker en verder je loopt. Voor je trainingsdagen/-weekenden zou ik je adviseren met een volle tas te lopen, waarbij je ook het gewicht van 5 dagen proviand (3-4 kilo) en 2 liter water meerekent. Ik weet niet hoe je uitrusting er nu al uitziet, maar dat voert ook te ver voor dit draadje om daar dieper op in te gaan, er zijn al zoveel andere topics over op dit prachtige forum.

Voor mijn eigen stijl: ik ben een redelijk minimalistische kampeerder met bushcraftneigingen, loop gerust 2/3 dagen achter elkaar in hetzelfde (wollen) ondergoed, kook astronautenvoedsel (just add water) aangevuld met dingen uit de natuur, en heb me flink verdiept in allerlei grammenjager technieken. Mijn standaarduitrusting zonder water en voedsel is iets van 8-9 kilo geloof ik (bij mijn Schotland-verhaal had ik ook een lijstje gepost, zie link). Op Nederlandse paden loop ik altijd zonder stokken, maar voor off-road of bergachtig heb ik inderdaad wel trekking poles bij tegenwoordig, het helpt ten eerste om vermoeidheid tegen te gaan, maar het helpt ook om trefzekerder en risicovrijer te lopen juist als je wel al flink vermoeid bent maar toch nog een (paar) uur door moet.

Pro tips - veiligheid
  • Ga niet alleen, als er wat gebeurt heb je iemand nodig die kan helpen of hulp kan halen, als er niks gebeurt heb je iemand nodig om de verveling tegen te gaan.
  • Plan en train voor de zwaarst mogelijke omstandigheden en de grootst mogelijke tegenvallers, in het ergste geval valt het enorm mee.
  • Bij hikes naar meer afgelegen gebieden: zorg dat je vangnetten inbouwt! Mensen die weten van je plannen (begindatum, einddatum, globaal routeplan), communicatie met achterwacht (let op dat mobiele dekking niet overal vanzelfsprekend is), kennis van basis survivaltechnieken (beschutting, water, vuur), kennis van noodsignalen, kennis van EHBO.
Hopelijk heb je hier wat aan, en als je nog meer gerichte vragen hebt dan weet je ons of de vrienden van hiking-site.nl te vinden natuurlijk.

Groet,
DBB
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@Ray , deze stokken zijn ook heerlijk wanneer je pad niet helemaal vlak loopt, dus een beetje scheef afloopt. Wanneer je de ene stok iets langer maakt dan ontlast je daarmee je lichaam, zeker wanneer je een rugtas draagt.

Persoonlijk vind ik stokken wel een must, vooral bij de wat langere afstanden. Voor mij is het net als of het ademhalen dan wat makkelijker gaat.

Begin vooral met routes die niet te lang zijn, loop bv een paar dorpen verder op met uitrusting, koop een ijsje en ga weer terug. Maak het vooral niet te moeilijk en laat het vooral leuk zijn.

Neem de weersvoorspellingen in acht, het is geen schande om terug te keren of om een dagje niet te lopen. (winter kampeer topic met meer info: https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/winterkamperen.4250/ )
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

hilveramazon55

Elementary prepper
hallo
Ik ben sinds enige jaren overgegaan van het gebruik van kaarten naar gps. Wat een verbetering. Kaarten die inderdaad nat worden, scheuren, te groot zijn om vast te houden.
Heb vorig jaar de garmin Oregon 750 t, kost wat maar dan heb je ook wat. In heel Europa op 3 meter alle paden, wegen in bossen, in dorpen en steden op 1 apparaat!
Wat doe je als je plots moet evacueren, pak je dan 'ff'' alle kaarten van alle provincies in NL? Want ja als je moet lopen in een stad of dorp of dicht bos moet het wel enorm
nauwkeurig zijn. Je hebt wel wat anders aan je hoofd om nog met kompas en kaart te hanessen, je bent moe en dan is elke meter teveel!
Je bestemming hoef je simpel op je scherm aan te tikken en het apparaat rekent de route uit, hoeveel km en tijd die het kost. Je kunt er 1 dag mee lopen.
Je powerbank tankt hem bij. Uiteraard heb je een portable solar scherm op je bugout rugzak om je powerbank op te laden.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Een kompas als backup is onmisbaar wanneer je oa moet evacueren/ op de vlucht.
Dit vooral ook in zo'n situatie met hiken door onbekend terrein / Bos / landschap
Je kunt Dan op zijn minst nog op richting lopen .
En dan zelfs zonder een fysieke kaart .

In Nood heb je dan nog mooi een optie
 

petroman

SHTF Expert
Ik ben het wel eens met de idee dat het handig is om te weten hoe een kompas werkt, hoe je het kan gebruiken, al dan niet in combinatie met een (staf/topografische)kaart.
Maar ik denk dat de realiteit is dat men/je als eerste een normale weg gaat volgen om snel ergens weg te komen.
Daar heb je ook wegwijzers, fietsknooppunten en misschien zelfs nog de oude paddestoelen van de ANWB.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Ik weet wel dat dit een prepforum is, maar de openingspost ging toch echt niet over evacueren of vluchten... :off:
Ik ben overigens nog steeds wel benieuwd naar het antwoord op de vraag van @petroman over welk solar scherm @hilveramazon55 gebruikt!
En wat te denken van topic starter @Preppertt, zou hij nog meelezen, nog vervolgvragen hebben over zijn eigen topic? Al bezig zijn met concrete hike-plannen, navigatiecursussen en uitrustingszaken?
 
F

frans81

Gast
Ik weet wel dat dit een prepforum is, maar de openingspost ging toch echt niet over evacueren of vluchten... :off:
Ik ben overigens nog steeds wel benieuwd naar het antwoord op de vraag van @petroman over welk solar scherm @hilveramazon55 gebruikt!
En wat te denken van topic starter @Preppertt, zou hij nog meelezen, nog vervolgvragen hebben over zijn eigen topic? Al bezig zijn met concrete hike-plannen, navigatiecursussen en uitrustingszaken?

Gelijk heb je BB . Gerelateerd aan inhoud van tekst dwaalt men vlug af ;)
Zo ook ikke :eek: :lol:

Heb 40 % tekst verwijderd eer ik mijn reactie plaatste .
 

hilveramazon55

Elementary prepper
hallo, ja je hebt helemaal gelijk. Het ging om je navigeren....
Natuurlijk is een kompas onontbeerlijk. Inderdaad om alleen al te weten welke richting je moet oplopen. Je wilt niet weten hoe je fout kunt lopen in het bos!
Toch blijf ik bij gps systemen. Je kunt bijna niet fout lopen, best wel lekker. Maar goed wij preppers hebben altijd plan B, dus kaart en kompas.
Je zou even op de site van gpswijzer moeten kijken. Er zijn cursussen te volgen. Ik ga die ook doen dit jaar. Het leuke van gps navigeren is dat je op je
scherm met de kaart van Europa 1. weet waar je bent 2. op het scherm kan klikken en garmin de route uitrekent. Daarnaast kan je enorm veel hiking routes
downloaden all over the world.
In Nl heb je bv de site mooiste routes.nl, hiking-sites.nl kijk er eens op.

Ik ben van mening dat spullen die je koopt voor meerdere doelen moet kopen. Want preppen is je voorbereiden op worst case. Die gaat echt niet zo
snel optreden. Preppers zijn mensen die gewoon wat proactiever zijn maar geen neuroten.
Daarom heb ik voor mijn navigatie de garmin oregon gekocht voor onze wandelvakanties en ook nog voor de shtf .

Wat is mijn solar setup systeem? Even een foto:
upload_2020-2-6_23-13-38.png

1. portabel zonnepaneel die je aan je rugzak kan bevestigen of gewoon op de grond legt. Dit is de LIDL silvercrest foldable solar panel sls 13a1
Als de zon schijnt ontvang je in 1 uur 10 watt.
2. hier hang ik zie foto mocht de gps of gsm leeg is deze apparaten aan.
3. Ook kan je er een Xtar li ion/ ni-mh charger aan koppelen: zit ook een usb uitgang op.
4. Natuurlijk doe je daar eneloop AA of AAA batterijen in.
5. Daarnaast heb ik ook altijd een powerbank mee. Die achteraan de foto is een Power oak k2: vermogen 185 wh, doe je ff mee.
De powerbank kan ik ook (deels) opladen met de lidl rakker.

veel succes
 

Preppertt

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Hey @Preppertt, leuke vragen man! Ik zie dat er hierboven al een flink aantal nuttige reacties zijn gegeven, maar omdat je mij bij naam genoemd heb, doe ik ook nog even een duit in het zakje.

Routes plannen

Zelf routes uitstippelen is inderdaad heel erg leuk, maar hoe je dat aan moet pakken is lastig om in een paar zinnen uit te drukken. Een en ander is ook enorm afhankelijk van het gebied waar je loopt, zolang het gaat over plat Nederland kan je redelijk straffeloos in een willekeurige richting gaan om altijd wel ergens op een camping o.i.d. uit te komen, maar in de Schotse Hooglanden kan het maar zo zijn dat je ineens voor een razende rivier of een steile bergwand blijkt te staan als je niet oplet. Als je voor bergachtige landen zou willen gaan, dan raad ik je aan om voor de eerste ervaring eens mee te gaan met een groep, dat kunnen ervaren vrienden van je zijn, of een georganiseerde huttentocht door de Alpen bijvoorbeeld. Navigatiefoutjes kunnen je gemakkelijk een paar uur omweg kosten, maar ook plotseling omslaande weersomstandigheden kunnen ervoor zorgen dat je ineens gedwongen wordt in weer en wind op een kale bergrug te overnachten. Hou er bij het plannen ook rekening mee dat verschillende terreinen heel verschillende wandelsnelheid kan opleveren: buiten de paden gaat een stuk langzamer dan op de paden, en bergachtig is ook weer een stuk langzamer dan vlak. Ook dingen zoals hoe lang is het licht (m.n. in de winter), hoe snel bouw en breek je je kamp, hoeveel tijd besteed je aan koken, hoeveel uur kan je op tempo lopen, al die dingen hebben invloed op hoeveel kilometer je op een dag kan doen.

Uiteraard zijn verschillende gebieden anders qua voorbereiding. In wil het in het begin ook niet al te moeilijk maken en gewoon lekker in Nederland of eventueel net over de grens in Duitsland of de Ardennen blijven. Ik werd geïnspireerd door jouw verslag van je tocht in Schotland. Zoiets wil ik uiteindelijk ook gaan doen. Ik zag ook de Fjallraven Classic, dat lijkt me ook nog een mooie middenweg tussen Nederland en helemaal alleen een trek uitzetten. Qua concrete plannen zit ik er aan te denken om ergens na de zomer vanuit IJmuiden naar huis te lopen langs de kust, ik woon in de omgeving van Rotterdam en als ik het een beetje leuk uitstippel moet dat in 3 dagen te lopen zijn.

Zo'n huttentocht met een groep, heb je daar ervaring mee? Als ik daar aan denk zie ik een groep met gepensioneerde voor me en dat ik daar als 30-jarige dan tussen loop.

Navigeren

Wat betreft kaart vs. GPS zou ik altijd zeggen: beide. Zorg dat je vaardig bent met beide, en beide bij je hebt. Een kaart is romantisch en low-tech, maar kan scheuren, verregenen, vlam vatten, wegwaaien. Bovendien is het (zoals @Ray boven ook al aangaf) soms ontzettend moeilijk om te bepalen waar je precies bent als je alweer een paar kilometer op gevoel verder bent gelopen. Omgekeerd is een GPS weliswaar vrij precies en high tech, maar het is een elektronisch ding dat leeg kan raken of kapotvallen. Bovendien vinden veel mensen het saai om de hele tijd de GPS te volgen, er is dan geen kans meer op (avontuurlijke) verdwalingen. Bij mijn eigen hikes loop ik meestal primair op gevoel + zonnestand + landmarks, secundair op kaart + kompas en als we er echt niet meer uitkomen en de richting doet er wel toe, dan pakken we alsnog de GPS. Bovendien staat de GPS (Garmin inReach) ook continue aan om de route te tracken, vooral voor het verhaal achteraf, maar ook voor het thuisfront die ons dan live kan volgen op onze dwalingen. Vanzelfsprekend zorgen we ervoor dat we onderweg ook de boel kunnen opladen met een powerbank.

In het begin ga ik in de buurt lopen waar ik redelijk bekend ben en dan oefenen met een kompas en kaart, lijkt me de meest basic techniek om onder de knie te hebben. Daarna zou ik eventueel geblinddoekt mezelf ergens in een straal van 15 KM van huis kunnen laten afzetten en dan naar huis of een bekend punt navigeren, denk dat ik het op die manier wel aardig onder de knie krijg. Zo'n GPS is uiteraard handig, maar voorlopig ben ik daar nog niet aan toe.

Uitrusting

Welke gear voor jou echt onmisbaar is, dat is voor ons onmogelijk om te zeggen. Zoveel hangt af van persoonlijke stijl, het gebied, het jaargetijde, hoeveel dagen, of je onderweg kan bevoorraden, hoeveel ongemak je wenst te tolereren, hoeveel gewicht jouw rug wil dragen, hoeveel kilometer je wenst af te leggen. De beste tip hier is: laat alles weg wat niet essentieel is. Hoe lichter je loopt, hoe gemakkelijker en verder je loopt. Voor je trainingsdagen/-weekenden zou ik je adviseren met een volle tas te lopen, waarbij je ook het gewicht van 5 dagen proviand (3-4 kilo) en 2 liter water meerekent. Ik weet niet hoe je uitrusting er nu al uitziet, maar dat voert ook te ver voor dit draadje om daar dieper op in te gaan, er zijn al zoveel andere topics over op dit prachtige forum.

Voor mijn eigen stijl: ik ben een redelijk minimalistische kampeerder met bushcraftneigingen, loop gerust 2/3 dagen achter elkaar in hetzelfde (wollen) ondergoed, kook astronautenvoedsel (just add water) aangevuld met dingen uit de natuur, en heb me flink verdiept in allerlei grammenjager technieken. Mijn standaarduitrusting zonder water en voedsel is iets van 8-9 kilo geloof ik (bij mijn Schotland-verhaal had ik ook een lijstje gepost, zie link). Op Nederlandse paden loop ik altijd zonder stokken, maar voor off-road of bergachtig heb ik inderdaad wel trekking poles bij tegenwoordig, het helpt ten eerste om vermoeidheid tegen te gaan, maar het helpt ook om trefzekerder en risicovrijer te lopen juist als je wel al flink vermoeid bent maar toch nog een (paar) uur door moet.

Ik loop nu de laatste tijd om er een beetje in te komen 3 keer in de week naar het werk, 5 km Met verschillende omwegen kan ik dit heel gemakkelijk aanpassen naar 10 en 15 km. Ik heb dan gewoon mijn normale 30 liter rugzak bij met drinken, laptop en wat andere spullen. Weegt 7 - 8 kilo. Echt uitrusting ben ik nog voor aan het kijken en als ik iets tegenkom wat me handig lijkt schaf ik het aan, zo beetje bij beetje komt het dan wel in orde.

Pro tips - veiligheid
  • Ga niet alleen, als er wat gebeurt heb je iemand nodig die kan helpen of hulp kan halen, als er niks gebeurt heb je iemand nodig om de verveling tegen te gaan.
  • Plan en train voor de zwaarst mogelijke omstandigheden en de grootst mogelijke tegenvallers, in het ergste geval valt het enorm mee.
  • Bij hikes naar meer afgelegen gebieden: zorg dat je vangnetten inbouwt! Mensen die weten van je plannen (begindatum, einddatum, globaal routeplan), communicatie met achterwacht (let op dat mobiele dekking niet overal vanzelfsprekend is), kennis van basis survivaltechnieken (beschutting, water, vuur), kennis van noodsignalen, kennis van EHBO.
Hopelijk heb je hier wat aan, en als je nog meer gerichte vragen hebt dan weet je ons of de vrienden van hiking-site.nl te vinden natuurlijk.

Groet,
DBB

Handige tips, hier ga ik ook zeker wat mee kunnen. Je tweede tip neem ik al ter harte. Ben afgelopen maandag toen het nog flink waaide en regende hier in de buurt naar het werk gaan lopen. Mijn vriendin verklaarde me voor gek, maar ik wilde dit juist ook ervaren omdat het nu eenmaal wel eens voorkomt. En ik vond het verbazingwekkend wel lekker dat beetje afzien in slecht weer.

Over je andere post mbt navigatiecursussen: ik heb wel wat boeken gevonden maar echte cursussen ben ik nog niet tegen gekomen. Wellicht zoek ik niet goed, want ze zullen ongetwijfeld bestaan.

Ook ben ik al verschillende groepen tegengekomen waar je kunt aansluiten voor wandeltochten, maar ik heb het idee dat dit soort groepen voornamelijk ouderen mensen aantrekken. Ik wil dan wel met mensen van rond mijn leeftijd lopen.


Aan allen:

Iemand ervaring met paalkamperen? Ik zag dat er een aantal redelijk in de buurt liggen, hier kan ik dan naar toe lopen, kamperen en weer terug naar huis. Zo kan ik al een beetje oefenen met lopen met en opzetten van de tent. Uiteraard is ook dit een persoonlijke voorkeur, maar wie zou er kiezen voor een lichtgewicht trekkerstent en wie voor een tarp?
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Zo'n huttentocht met een groep, heb je daar ervaring mee? Als ik daar aan denk zie ik een groep met gepensioneerde voor me en dat ik daar als 30-jarige dan tussen loop.

Zelf geen ervaring mee als 30-er, alleen tig jaar geleden, als kleine jongen ging ik met mijn vader en broers mee op een 5-daagse door de Oostenrijkse Alpen. Maar ik stel me zo voor dat dergelijke dingen ook voor jongeren / singles bestaan... Google is your friend?

Ben afgelopen maandag toen het nog flink waaide en regende hier in de buurt naar het werk gaan lopen. Mijn vriendin verklaarde me voor gek, maar ik wilde dit juist ook ervaren omdat het nu eenmaal wel eens voorkomt. En ik vond het verbazingwekkend wel lekker dat beetje afzien in slecht weer.

Jep, jij bent uit het juiste hout gesneden! Ik had ook gewoon gekampeerd met mijn clubje afgelopen weekend, beetje regen of wind worden wij echt niet minder van. Enne, naar het werk lopen doe ik ook inderdaad, bij alle weersoorten, van maandag t/m donderdag. Helpt ook om de basisattitude op peil te houden :).

Iemand ervaring met paalkamperen? Ik zag dat er een aantal redelijk in de buurt liggen, hier kan ik dan naar toe lopen, kamperen en weer terug naar huis. Zo kan ik al een beetje oefenen met lopen met en opzetten van de tent. Uiteraard is ook dit een persoonlijke voorkeur, maar wie zou er kiezen voor een lichtgewicht trekkerstent en wie voor een tarp?

Ook enigszins ervaring mee inmiddels. Ik ben zelf tot nu toe vooral tarper, dat gaat prima als je weet wat je doet, wind of regen geen enkel probleem. De ware uitdaging zit hem in de insecten. Muggen, spinnen, maar vooral teken. Ik haat die klotebeesten met een passie. Vandaar dat ik aan mijn tarpsetup een bivakzak met insectennet (zie link) heb toegevoegd. Werkt prima tegen de insecten, maar nu heb ik een nieuw probleem: krapte. Ik ben een zijslaper en/of benenoptrekker, en dat past eigenlijk niet als je in zo'n krap tunnelding ligt. Daardoor word ik meerdere keren per nacht wakker, kan mijn draai niet goed vinden. Nu inmiddels een stuk of 8 nachten in de bivakzak gedaan weet ik het zeker: als ik ooit comfortabel wil slapen buiten moet ik een tent hebben waar ik in kan draaien (tijdens de slaap) en rechtop zitten (voor het omkleden).

Succes met je voorbereidingen verder, hopelijk lezen we hier nog eens vaker over je vorderingen!

DBB
:SC:

PS. Ik ben nu dus bezig met orienteren op tent kopen, daar zal ik binnenkort even een post over maken denk ik.
 

Guust

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
Hi prepertt,

ik loop elk jaar met een vriend een week.
Dat doen we al jaren en het is altijd een avontuur.
We zijn er gewoon een keer aan begonnen.
Zo van, dat lijkt ons wel leuk en lets go.
Het was een wandelroute in zwitserland, via een boek van jolanda van lindschooten op gezocht.
Toen onze spullen bijelkaar gezocht, ik had sl wel wat maar mijn maat moest van alles aanschaffen via marktplaats enzo.
En toen zijn we gewoon gegaan.
Het was afzien, al de spullen te zwaar, en niet waterdicht en veel te veel bij, over de etappes die jolanda schijnbaar fluitend en springend als een gazelle in record tijd aflegde, daar deden wij wel 2x zo lang over.
We hadden eten dat per persoon wel 7 min moest koken, das niet handig met een brandertje.
Ik kan nog van alles op noemen maar daar gaat het nu niet om.
Achteraf was het zo’n avontuur dat we besloten hebben om het elk jaar te doen.
En elk jaar hebben we onze uitrusting aangepast, zo hebben we een jet boil en hikingvoedsel, wel duurder maar licht en makkelijk. Betere rugzak en kleding.
En ook meer ervaring en eigen kennis.
We weten nu wel wat voor ons een haalbare afstand is. En ook dat je rugzak, ook al eet je al je eten eruit op, toch elke dag zwaarder weegt.
En dat berg wandelen wel heel erg mooi is maar ook echt super zwaar.
Vooral als je een heel jaar gewoon op je reet achter de computer zit.
maar het is nog steeds leuk en dit jaar gaan we weer.
Ik ben van mening dat je hierin net als wij een beetje moet groeien.
Je kan niet zo naar de winkel gaan en alles zo maar kopen, er is zoveel verschil in uitrusting dat moet je door ervaren leren wat goed bij je past.
Bv, mij vriend vind een camelbag geweldig, ik vind het echt niks.
Maar een paar basis regels kan ik wel meegeven;
1: lightgewicht
2: waterdicht
3: ga nou zeker niet in het begin op kompas lopen zwerven, er zijn echt hele mooie routes waar je al goed moet opletten om die niet kwijt te raken.
4: maak je etappes niet te lang.
5: verzorg je voeten elke dag, voor je gaat lopen en als je aankomt.


Ik ga elk jaar met meer plezier, je leert jezelf en je wandelmaat goed kennen, natuurlijk is het afzien en zwaar maar achteraf super verhalen.
wij hebben gelopen in Zwitserland, spanje (picos), hardangervidda, lapland, senja, zweden , frankrijk en nu gaan we naar duitsland.
Om en om kiezen we een route.
Ik wens je veel plezier met de voorgenomen wandelingen!
 
Bovenaan