• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Voedselvoorraad die je zonder SHTF niet opgebruikt

V

Verwijderd lid 1511

Gast
Vandaag heb ik de sterk uitgedunde prep voedsel voorraad weer wat meer op peil gebracht.Vrijwel alles uit deze voorraad wordt regulier gebruikt waaronder de droge zaken zoals zilvervliesrijst en volkorenpasta alsmede potten en blikken.

In het topic https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/hoe-droog-bulk-voedsel-het-beste-bewaren.3297/ staat veel nuttige info. Met name de opmerking : Je hebt ook mensen die een soort gevulde kast willen samenstellen waar ze daarna de komende 25 jaar niet meer naar om willen kijken is voor mij reden om hier op door te borduren. In aanvulling op de roulerende voorraad zoek ik ook wat extra buffers.

Ik vind de dure spullen met 25 jaar houdbaarheid niet nodig maar een jaar of 5 zou wel leuk zijn. De voorkeur gaat uit naar veel calorieen voor weinig geld die ook nog eens lang houdbaar zijn. Tegen de tijd dat het niet meer bruikbaar is gaat het de container in en koop ik nieuwe voorraad.

Zo heb ik een paar 5kg baaltjes witte rijst die nu 5 jaar over datum zijn. Er is nog niks aan te zien maar ik denk dat ze voor de zekerheid maar vervang.

Ook aardappel puree zit in de categorie "veel voor weinig" maar daarvan is de houdbaarheid erg beperkt. Wat ik vandaag in de diverse winkels tegenkwam had een THT datum tussen 9 en 12 maanden vanaf nu.
Heeft iemand een idee waarom dit zo kort is? Want wat kan er mis gaan met poederdroog zetmeel?

Welke andere voedingsmiddelen zou ik nog op kunnen nemen als extra?
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik zal aftrappen.

1. Stap over voor een deel naar een andere rijstsoort. Zilvervlies bevat zemelen en kiemen die weer vetten bevatten en na verloop van tijd ranzig worden.

2. Ga wecken. Geweckte gerechten zijn in principe decennia houdbaar. Ook kun je dan je eigen lekkerste recepten maken zoals heerlijke stoofpotjes.

3. "Je moet de groeten van Hak hebben." De groenten in pot zijn ook decennia houdbaar al loopt ook hier de voedingswaarde terug na een jaar of 5.

4. Producten vacuüm verpakken met een goede machine. Geen lucht betekent langer houdbaar.

5...
 

Ray

SHTF Expert
Je witte rijst blijft wel even goed hoor, als je het mooi droog opslaat, dat kan nog wel wat jaartjes mee. Je kunt natuurlijk een portie koken om te zien hoe het zich gehouden heeft. Als 't kan rijst voor het koken even goed wassen met water. Standaard praktijk is dat in Aziatische landen en met onze supermarktrijst niet nodig, maar goede praktijk om rommel kwijt te raken. Bij oude zilvervliesrijst verbeterd de smaak enorm, want idd, die vliesjes bevatten van vetten die ranzig kunnen worden.

Ik denk dat de THT van aardappelpuree vooral te maken heeft met de werkzaamheid van de emulgatoren die erin zitten, zodat je geen klontjes in je puree krijgt. Netjes en droog opgeslagen, blijft dat ook veel langer goed dan de THT, dat is slechts de datum waarop de 'garantie' van de producent afloopt.

Alles in blik en pot is sowieso wel vijf jaar houdbaar, dat is een goedkopere optie dan gevriesdroogd eten. Blikken tomaat en wat kruiden voor bij je rijst en pasta en je kunt al best wat eetbaars op tafel zetten. Doe eens luxe en trek een pot groenten erbij los, bonen (als je die verdraagt) voor de eiwitten of vlees/vis in blik en je hebt de schijf van vijf wel rond. Ideaal, nou nee, maar aardig te happen en het eerste jaar zul je geen tekorten hebben aan mineralen, vitamines of andere voedingsstoffen hebben. Potje multivitaminen altijd handig erbij.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Je witte rijst blijft wel even goed hoor, als je het mooi droog opslaat, dat kan nog wel wat jaartjes mee.

In de betreffende berging is het droog en de temperatuur is nagenoeg het hele jaar tussen 10 en 20 graden, er komt geen daglicht bij want alles zit in een afgesloten kast.

Ik denk dat de THT van aardappelpuree vooral te maken heeft met de werkzaamheid van de emulgatoren die erin zitten, zodat je geen klontjes in je puree krijgt. Netjes en droog opgeslagen, blijft dat ook veel langer goed dan de THT, dat is slechts de datum waarop de 'garantie' van de producent afloopt.
Als het je laatste voedsel is maken die eventuele klonten niet zo veel meer uit. Vraag is wel of die toevoegingen zelf ook degraderen tot iets ongezonds.

In het oude forum heb ik nog een omvangrijk puree topic gevonden. https://forum.preppers.nl/topic/2943-aardappelpuree/
Intrigerend vond ik daar het ompakken van de puree zakjes naar vacuum verpakkingen. Vanwege het feit dat de puree foliezakken redelijk gevul zijn met "lucht" had ik voor mezelf de conclusie getrokken dat deze misschien afgevuld zouden zijn met stikstof en in dat geval doe je met ompakken juist meer kwaad dan goed.

Ben benieuwd of er op het forum mensen met kennis uit de voedsel industrie zijn die hier iets over kunnen zeggen.
 

Jannes

Prepper goeroe
Intrigerend vond ik daar het ompakken van de puree zakjes naar vacuum verpakkingen. Vanwege het feit dat de puree foliezakken redelijk gevul zijn met "lucht" had ik voor mezelf de conclusie getrokken dat deze misschien afgevuld zouden zijn met stikstof en in dat geval doe je met ompakken juist meer kwaad dan goed.

Dat is ook mijn gedachte. Weet je, het gemakkelijkst is om de fabrikant op te bellen en het te vragen. Misschien kost het een paar telefoontjes of een paar keer doorverbinden, maar het antwoord op deze vraag lijkt me niet moeilijk te vinden.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Met mijn ver over de datum baaltjes rijst was iets vreemds. Ze hebben opgestapeld gelegen in een kast waarvan de planken van spaanplaat zijn gemaakt. De rijst in de bovenste zak zag er uit alsof deze gisteren gekocht was maar de onderste was bruin verkleurd, met name aan de onderkant. Ook de rijst was een beetje stoffig en verkruimeld in het gedeelte wat op de plank lag. Alsof er lijm en/of oplosmiddelen uit het spaanplaat in de zak getrokken zijn.

Deze rijst voer ik dus af maar wil wel graag die ruim 30.000 kcal op voorraad houden dus even bij Lidl twee nieuwe zakken gehaald. Meteen ook even langs de xenos voor een aantal glazen potten van 3 liter die in de aanbieding waren.
De nieuwe voorraad bestaat nu uit 4 van deze exemplaren:

rijst.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik verkoop de leger warme maaltijden in blik niet meer door . Deed ik eerst wel maar eten is toch wel belangrijk .
Niet alleen voor de honger maar ook voor de motivatie in slechtere tijden .
In blik zeer lang over tht te nuttigen . Kleur kan iets veranderen en kwaliteit .
Maar dat neem ik voor lief . Heb nu honderden blikjes staan met Chili con carne, Lasagne en Indische kip .
Maar ook nog veel zakken met menu's . Goed opgeslagen ook jaren na tht te nuttigen .

Ik heb er een Goed gevoel bij dat ik voorraad heb .

Het is nog beperkt in zijn geheel maar de rest komt wel .

Het zijn tenslotte complete maaltijden en op gaan ze waarschijnlijk onder de huidige omstandigheden niet haha .

En een Prepper die voedsel in blik verkoopt is niet echt snugger . Hè frans

Edit

Potten Hak wil ik idd nog een voorraad van hebben .
Wanneer beurs weer wat dikker dan wacht ik tot bij de Action weer leuke aanbiedingen zijn .
Grote potten voor 1 euro .
 

Roel

Mankinds only hope
Wij doen (bijna) het zelfde..
Alleen doen we het jaar in jaar uit...
Met wat we uit de moestuin halen...
aardappelen, bonen, erwten, prei, uien, boerenkool, rode, witte kool, wortelen, watdanook....
Alles is in de weck te doen.
Toch ook bij ons, een voorraad, rijst, macaroni, mihoen, bamie... al dat soort zaken...
Leuk te combineren met wat we uit de tuin halen.....;)
 
Meteen ook even langs de xenos voor een aantal glazen potten van 3 liter die in de aanbieding waren.
De nieuwe voorraad bestaat nu uit 4 van deze exemplaren:

Bekijk bijlage 17760

Ik gebruik deze potten al enige jaren. Luchtdicht en een evt verdwaalde muis kan er niet aan knabbelen. Ik heb van rijst en diverse pasta's een pot in de keuken voor gebruik. Als deze leeg is pak ik een pot uit de voorraad om die te gaan gebruiken en vul ik de lege pot weer met rijst of pasta en die gaat achter de andere potten in de opslag zodat de nieuwste tht altijd achteraan staat (niet dat ik naar die tht kijk :lol:). Altijd een mooie voorraad die door de tijd heen toch wordt gebruikt en weer aangevuld. Misschien niet de methode die veel van jullie volgen of afraden, maar gezien mijn flinke voorraad potten, blikken en noodrantsoenen, kan ik het wel een hele tijd volhouden. En iedere week komt er weer iets bij, uiteindelijk een mooie grote voorraad om het buikje gevuld te houden.
 

Ray

SHTF Expert
@Chris van Straaten Rouleren is bij uitstek de manier om een voedselvoorraad aan te houden.

Door te profiteren van aanbiedingen kost een voedselvoorraad dan geeneens extra geld, je kan zelfs wat besparen en ook langzaam je voorraad uitbouwen.

In het begin heb ik wel producten ingeslagen die ik toch echt alleen igv SHTF opeet, zoals boerenkool en aardappeltjes in glazen potten. Ik was al geen fan van stamppot, met alleen ingredienten uit blik/glas ben ik er al helemaal geen fan van!

Dus tja, de aardappeltjes en boerenkool zijn al lang over hun THT, maar zolang er geen duidelijk bedref optreedt, laat ik ze nog even staan. Ze herinneren me eraan om betere keuzes te maken, want er blijft genoeg over wat ik wel kan rouleren.
 

Dreutel

Prepper goeroe
SPAM! Smac, corned beef, en ingeblikte ham worden hier zelden of nooit gegeten, maar het staat in de kast voor het geval dat … je weet maar nooit.
 
SPAM! Smac, corned beef, en ingeblikte ham worden hier zelden of nooit gegeten, maar het staat in de kast voor het geval dat … je weet maar nooit.
Corned Beef, ham in blik, zeer geschikte voor allerlei maaltijden en ook deze gebruik ik gewoon en vul weer aan. Maar ik heb ook andere voorraad die ik niet gebruik, brood in blik met lange houdbaarheid, vriesdroog eten, eipoeder, melkpoeder. Ik heb een excel lijst waarin deze noodrantsoenen staan beschreven inclusief de uiterste data van deze producten. Deze zal ik dan tzt gebruiken en weer aanvullen. Zo blijft er een goede doorlooptijd van alle producten en kan ik in het uiterste geval een half tot driekwart jaar hiermee overleven. Water is voldoende in mijn omgeving, overigens is dat altijd goed voorradig in Nederland, een goed waterfilter helpt je om het schoon en drinkbaar te maken. Maar ik spit dit forum regelmatig flink door en neem alle tips en trucs goed in me op. In een andere bijdrage las ik of het wel zin heeft om meer dan een maand in te slaan omdat bij calamiteiten de overheid haar burgers zal moeten helpen. Ik probeer me toch iets meer mogelijkheden te geven en met wat ik nu heb ben ik redelijk onafhankelijk.
 

Robert

Diehard Prepper
Knetbief is precies zoiets wat ik zonder shtf niet opgebruik. Ik zou niet weten hoe ik het in een maaltijd moet combineren. Geldt ook voor zalm in blik> niet te combineren.

Wat ik verder zonder shtf niet gebruik zijn blikjes varkensvlees van de real in duitsland. Heb ik eens van @Niels afgekeken. Maar ik weet zeker dat ik een prima linzensuupke van brouw. (moet ik trouwens nog eens een keer mee experimenteren voor le zekerheid)
 

Roel

Mankinds only hope
Smac, corned beef, je kunt er vrijwel niets mee, behalve uiteraard in een noodsituatie.
Er is echter één uitzondering... Zo gauw de nieuwe oogst vroege piepers klaar is.
Aardappeltjes bakken, uitje erdoor en dan in kleine blokjes gesneden smac bruin bakken en toevoegen.
Snufje zout en peper... smullen maar....:)
 

Lai

Prepper goeroe
Smack verwerkten wij vroeger thuis in de macaroni. Lekker goedkoop. Het kan ook in soep als laatste toegevoegd worden.
Al het vlees en vis in blik/pot kan ook op brood, crackers, toostjes, in wraps.

Mijn insteek is een voedselvoorraad aanleggen wat ik dagelijks eet. En regelmatig rouleer. Ik ga niet lang houdbaar spul inslaan wat ik niet echt te eten vind of niet weet hoe het smaakt. Ik maak liever zelf met losse ingrediënten mijn maaltijden. Dan hou en heb je variatie naar eigen smaak.
 
Bovenaan