• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zoektocht naar de perfecte lichtgewicht 1-persoonstent

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Beste preppers,

Ik heb inmiddels enige ervaring met rugzakkamperen en begin mezelf en het buitenleven een beetje te kennen. Omdat ik het mooi vind om letterlijk "in" de natuur te slapen (en bovendien het pakgewicht laag wil houden) heb ik op een gegeven moment gekozen om voor een bivakzak + tarp setup te gaan, waar vele mensen goed mee uit de voeten kunnen. Ook voor mij werkt dit allemaal best redelijk, op het kleine detail na dat ik zeer gebroken nachten heb in de bivakzak. Ik ben namelijk een zijslaper en/of benenoptrekker, en dat past eigenlijk niet als je in zo'n krap tunnelding ligt, en elke keer als ik wil gaan verliggen maar dat niet lukt, dan word ik wakker. Voor een enkele nacht op een weekenduitje vind ik dit niet eens zo erg, maar met mijn kampeerclubje willen wij nog wel eens een meerdaagse tocht doen in het buitenland, en dan weegt dat gebrek aan slaapcomfort toch wel behoorlijk zwaar.

Vandaar dat ik nu op zoek ben naar een 1-persoonstentje. Maar niet zomaar een tentje. Ik ben op zoek naar de perfecte tent, die precies voldoet aan al mijn wensen. En dat zijn er nogal wat:
  • Vestibule voor rugtas + schoenen (zodat deze ook droog staan bij zeikweer)
  • Hoogte om rechtop te kunnen zitten bij het omkleden en de tekencheck (> 95 cm)
  • Breedte om te kunnen draaien tijdens slaap (> 80 cm)
  • Insectbestendigheid (liefst fijnmazig genoeg ook tegen Schotse midges)
  • Onopvallende kleur (donkergroen of boscamo)
  • Weersbestendigheid (waterkolom)
  • Lichtgewicht (liefst < 1 kilo compleet, hoe minder hoe beter)
  • Betaalbaar (liefst < 200 euro, hoe minder hoe beter)
Nu ben ik dus met deze wensen op onderzoek gegaan naar wat er zoal te koop is, maar het meerendeel van de tentjes die ik vind komen niet echt in de buurt hiervan, tenminste, niet als ik vasthoud aan genoemde gewicht en prijs. Behalve deze ene: DD Hammocks Superlight Tarp Tent (zie link). Deze tent wordt opgezet met gebruik van wandelstokken (dat vind ik prima) en is enkelwandig uitgevoerd (hopelijk geen probleem voor mij). Verder heeft deze voldoende ruimte om heerlijk te draaien 's nachts, is lichter dan mijn huidige tarp + bivakzak (slechts 710 gram!!!), en blijft ook prima binnen budget (in NL te koop voor 175,-).

DD_SL_Tarp_Tent_gallery_0307.jpg


SL_Tarp_tent_floor_plan-finer_mesh-1-750x500.jpg


SL_Tarp_tent_floor_plan-finer_mesh750x500.jpg


Deze tent lijkt dus ideaal voor mijn doel, en voldoet aan alle bovenstaande criteria. Maar voordat ik tot aanschaf overga van een tent die ik niet in het echt kan zien of beproeven, heb ik voor jullie de volgende vragen:

  1. Heeft iemand van jullie ervaring heeft met deze tent, en kan daar een paar woorden aan weiden?
  2. Heeft of kent iemand misschien nog een andere vergelijkbare tent, die ook aan deze wensen voldoet?

Ik kijk uit naar jullie reacties.
Groet, DBB.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
F

frans81

Gast
Ik heb er geen ervaring mee maar ga helemaal mee in dit onderwerp .

Mooi tentje en ideaal gewicht . Maar wat mij vooral aanspreekt is het aanschaf bedrag . Dat zit idd nog onder een mooie 200 euro grens .

Ik had echt niet verwacht toen ik jou 200 euro bedrag zag dat je iets ging vinden .

Succes

Ik hoop dat je wat positieve ervaringen gaat zien , alhier of op andere fora .
 

Jannes

Prepper goeroe
Hallo DBB,

Zelf heb ik totaal geen verstand van tenten, maar heb net wel een tent gekocht: MSR Elixir V2 voor 4 personen. Dit na lang nakijken, vergelijken en zien van de tent in het echt.
Deze tent is er ook voor 1 persoon, ook binnen je budget (mits je ‘m koopt in Duitsland), maar....hij weegt 2 kg.

Succes met je zoektocht.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
@Jannes MSR Elixir 1 heb ik ook naar zitten kijken inderdaad, mooi tentje en op zich nog net aan mijn budget, maar dat verschil in gewicht kan ik maar moeilijk verkroppen, ook staat daar dan wel de dubbelwandigheid (geen condens is een pre) en de vrijstaandheid (mogelijkheid tot opzetten zonder scheerlijnen en haringen een duidelijke pre) tegenover die de DD Hammocks hierboven allebei dus niet heeft... keuzes keuzes keuzes.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Geen ervaring met deze tarptent maar boeiend genoeg om ook in te stappen in dit topic.

Hoe zie je de eis "insectenvrij" in relatie tot het ontbreken van een binnentent? Het lijkt mij dat het ongedierte zo naar binnen kruipt/wandelt.
Met welk type tent heb je minder goede ervaringen? Ik heb zelf een vango blade 100 look-a-like en die is voldoende ruim, wel ca 1,5 kilo.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Hoe zie je de eis "insectenvrij" in relatie tot het ontbreken van een binnentent? Het lijkt mij dat het ongedierte zo naar binnen kruipt/wandelt.

De "kamer" van deze tent is dus volledig aaneengesloten, vloer zit aan muurwanden vast, binnendeur en ventilatiegaten zijn met gaas.

Met welk type tent heb je minder goede ervaringen?

Ik heb zelf nooit eerder een 1-persoons trekkerstent gehad. Mijn matige slaapervaring wegens ruimtegebrek is dus met mijn huidige bivakzak, de OR Helium Bivy (zie link). Tenten die ik heb gehad waren allemaal ofwel el-cheapo kwaliteit festivalgevalletjes, ofwel zware meerpersoons die teveel ruimte innemen om echt bij een lichtgewicht meerdaagse wandeltocht te passen.

Vango Blade 100 vind ik een goede tip, die had ik nog niet gevonden. Past met dat gewicht en constructie een beetje bij het type van de MSR Elixir 1 die Jannes net noemde, ook vooral vanwege de dubbelwandigheid en de vrijstaandheid.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Net als @Jannes heb ik de MSR Elixer, die er in twee gewichten is, de lichtgewicht heet MSR Hubba NX
en zoals alle outdoorspullen geldt lichter is duurder, de MSR Hubba NX kost 370
De Hubba NX is de best verkochte MSR solo-tent en met slechts 1,29 kg. ongelofelijk licht.
Maar, fijn tentje want je kan alleen de buitenkant opzetten, alleen de binnenkant of beide. Als je weet hoe het weer is kan je dus nog minder gewicht meenemen.
 

JiJi mind

Senior Prepper
Kijk ook eens naar de Mid-X.
Voldoet aan al je eisen muv je breedte eis (71cm vs 80) en prijs (houdt rekening met ca. 275 eur incl. invoerrechten).

Deze tent heeft een gelimiteerde oplage met productiebatches obv pre-orders, het duurt daarom even voordat je hem in huis hebt.
Enige nadeel wat ik ondervond is dat hij niet vrijstaand is, wat soms op hard/bergachtig terrein onhandig is.
Op zacht terrein zeer snel op te zetten (<2 min) door 1 persoon. De 4 hoeken vastzetten, stokken erin en klaar.

Ook dit is een trekkingpole tent; er worden daarom geen tentstokken meegeleverd.
Afhankelijk van het soort hike gebruik ik mijn Helinox TLA130 trekking poles of mijn Zpacks 122cm tentstokken.
6 (van de 8) haringen heb ik daarnaast vervangen voor Titanium pennen van "gram counter gear" á 1 gram/stuk.
Totaal gewicht (excl stokken) is 789 gram.

Eventueel zou je de binnentent (ca. 290 gram) thuis kunnen laten en alleen de buitentent opzetten.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Dank allen weer voor de tips! Helaas moet ik voor mezelf erg streng zijn met de ligbreedte en de zithoogte, de afmetingcijfers die ik in de openingspost noem zijn helaas voor mij fysiek beperkende minima.

@Harry Nack Thanks, die had ik nog niet gezien! Tin Man bevestigt ook wel de indruk die ik van dit tentje kreeg.

@Stuudje Oh ja, dat is een goeie tip zeg! Ik zit namelijk nog steeds enorm te twijfelen over vrijstaand of niet en dubbelwandig of niet... Het grootste twijfelpunt voor deze Hubba is voor mij wel de maatvoeringen denk ik, hoogte is te weinig om voluit rechtop te kunnen zitten en dat zal op termijn een enorm irritatiepunt worden. Ook in de lengte hou ik bij mijn hoofd erg weinig ruimte over voor spullen, en 76 cm breedte passen mijn opgetrokken knieen maar net in. Als deze 5% ruimer was geweest in de hoogte dan zou ik deze zeker in mijn overweginglijstje zetten, maar zelfs met deze specs ga ik zeker even kijken of ik een outdoorwinkel kan vinden waar ik het even in het echt kan beproeven.

@JiJi mind Die tent die jij noemt vind ik ook een zeer goeie tip, technisch mooi product voor die prijs, maar hier vooral zit die breedte mij dwars. Als ik op mijn zij draai en de knieen optrek ben ik breder dan 71 cm. (Bovendien, met de huidige verwachte productie/levering zou die ook niet op tijd zijn voor mijn volgende meerdaagse avontuur in April). Maar alsnog kan dit echt een perfecte keus zijn voor iemand anders die meeleest met dit draadje.
 
F

frans81

Gast
Ik denk dat je idd het beste naar één van de betere outdoor winkels kunt gaan . Zien/ Voelen ( fysieke belevenis ) is wat anders dan het visuele online gebeuren . Dat is alleen maar één mentale bezigheid haha .

Maar het is moeilijk ..zeer moeilijk . Ook ik slaap met opgetrokken been . Wisselend . Dit ben ik gaan doen om een bepaalde spanning uit mijn onderrug te krijgen .

Dus ook ik heb die breedte nodig . En dat vrijstaand en gewicht en dubbelwandige en formaat , ja al die wensen . Eigenlijk gewoon must have noodzakelijk om er lang van te genieten .

Bugs free is ook een pré om te :hug:
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
@frans81 Toch beginnen mijn onderzoeken naar het perfecte product altijd online, het is de enige manier om een goed beeld te krijgen van wat er allemaal bestaat. Als ik bijvoorbeeld nu naar het tentaanbod kijk van mijn favoriete, toch zeer welvoorziene outdoorwinkel, zie ik een fikse showroom staan met allemaal demomodellen. Maar als ik daar nu een filter op instel van maximaal 1200 gram EN maximaal 300 euro, dan blijkt dat er precies geen een in aanmerking komt. De reden hiervoor is dat grote outdoorzaken nu eenmaal een ander soort publiek in gedachten hebben dan jij en ik, meer mainstream. Geen een fysieke winkel zit erop te wachten om een product te gaan voeren waarvan er misschien 0 of 1 per jaar van verkocht worden.

Soms wou ik dat wij hier ook iets meer langeafstandwandelaars cultuur hadden, zoals in de VS met de "thru-hikers".
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81 Toch beginnen mijn onderzoeken naar het perfecte product altijd online, het is de enige manier om een goed beeld te krijgen van wat er allemaal bestaat. Als ik bijvoorbeeld nu naar het tentaanbod kijk van mijn favoriete, toch zeer welvoorziene outdoorwinkel, zie ik een fikse showroom staan met allemaal demomodellen. Maar als ik daar nu een filter op instel van maximaal 1200 gram EN maximaal 300 euro, dan blijkt dat er precies geen een in aanmerking komt. De reden hiervoor is dat grote outdoorzaken nu eenmaal een ander soort publiek in gedachten hebben dan jij en ik, meer mainstream. Geen een fysieke winkel zit erop te wachten om een product te gaan voeren waarvan er misschien 0 of 1 per jaar van verkocht worden.

Soms wou ik dat wij hier ook iets meer langeafstandwandelaars cultuur hadden, zoals in de VS met de "thru-hikers".

Ik kom nooit in outdoor winkels !
Dus ik begrijp nu beter waarom het voortraject via online gaat haha .
Ik oriënteer mij ook online . Pluis daar alles uit , sla het op en schrijt voort .

Tja ... Dat lange afstandwandelen daar word je moe van hè :lol:

Ik heb dat vroeger veel gedaan . Helaas vind ik NL daar ook niet echt voor uitnodigen . Trainen kun je en ook wel wat ontspanning erin vinden .
Maar nagenoeg ( niets ) ongerepts meer. Scandinavië/ Schotland/ Nieuw-Zeeland enz
Prachtige long distance hike gebieden .
Rust en ontspanning ondanks toch ( in ) spanning . Er zijn ook ontberingen :fluit: Jezelf weer vinden , je kunnen . Leren te falen en improviceren. De natuur kan hard zijn .

Maar vooral het niet hoeven tegenkomen van hordes mensen . Eén met je omgeving .

Ik ga bijna off topic haha en zet mijn verlangens hier neer :D
 

Ray

SHTF Expert
@De Bezorgde Burger Ik heb de Vaude Power Lizard SUL 1-2P en die voldoet uitstekend.
Net genoeg ruimte om te zitten (al blijft dat krap) en te liggen terwijl je nog wat spullen en kleding om je heen kan stallen. Vestibule groot genoeg voor Saracen en een paar schoenen, omdat het dubbel gecoat doek is maakt het niet uit als er spul tegenaan drukt.

Tweedehands wellicht te vinden voor 200. De degelijkheid van dit tentje heeft me verrast, als je voor 't eerst dergelijk lichtgewicht doek ziet, vermoed een mens al snel anders, maar hij gaat al heel wat nachtjes mee.

Inmiddels zijn er heel wat gelijkende kloontjes voor heel veel minder geld.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Ik ben afgelopen weekend dus naar de outdoorwinkel geweest om even wat verschillende dingen te ervaren, en ben tot de volgende conclusies gekomen:
  • De kwaliteitsmerken 1-persoonstrekkerstentjes zijn echt DDDUUURR! En sommige daarvan niet eens zo licht als ik zou willen.
  • Mijn lengte is een belangrijke beperkende factor in de keuzevrijheid. Een tentje van 90 cm binnenhoogte is zeker weten uitgesloten, en eigenlijk zijn de 95-ers ook nog aan de krappe kant voor mij. Hiermee zijn een flink aantal gangbare / populaire tenten niet geschikt.
Waar ik echter nog weinig over gehoord heb (en waar ook een ervaring in een showroom niet veel bij helpt) zijn de voors en tegens van een enkelwandige tent, en van een niet-vrijstaande tent. Is er iemand met ervaring die daar iets over zou kunnen zeggen?
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Toevallig nu net nog een toevoeging gevonden, in dit filmpje van Darwin onthetrail wordt gesproken over "de perfecte tent" voor langere mensen: de Zpacks Altaplex. Deze tent heeft alles wat ik zoek, dit is een enkelwandige tent met een paar slimmigheidjes tegen condens (oh yes!) en weegt minder dan een halve kilo (als je tenminste 1 trekking pole bij je hebt voor het opzetten)... Alleen de prijs zit een beetje tegen, dat zal waarschijnlijk dan toch uiteindelijk de reden zijn dat ik niet voor deze zal gaan o_O.

Filmpje van Darwin:
Website van de fabrikant: https://zpacks.com/products/altaplex-tent
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Toevallig nu net nog een toevoeging gevonden, in dit filmpje van Darwin onthetrail wordt gesproken over "de perfecte tent" voor langere mensen: de Zpacks Altaplex. Deze tent heeft alles wat ik zoek, dit is een enkelwandige tent met een paar slimmigheidjes tegen condens (oh yes!) en weegt minder dan een halve kilo (als je tenminste 1 trekking pole bij je hebt voor het opzetten)... Alleen de prijs zit een beetje tegen, dat zal waarschijnlijk dan toch uiteindelijk de reden zijn dat ik niet voor deze zal gaan o_O.

Filmpje van Darwin:
Website van de fabrikant: https://zpacks.com/products/altaplex-tent


Da's idd jammer dat ie zo aan de prijs zit .
Ik schrok ervan en zelfs in $$ .

Edit

Het woord " Perfecte " in Topic titel geeft de moeilijkheidsgraad aan van deze zoektocht ;):)
 

Ray

SHTF Expert
@De Bezorgde Burger Elke kleine tent van kunststof materialen heeft last van condensvorming, uiteraard afhankelijk van het weer en dat is vaak al vervelend genoeg. Bij enkelwandige tentjes is dit probleem echter vele malen groter.

Als het gewoon lekker droog weer is, kun je zo'n enkelwandig tentje grotendeels open laten staan en het horregaasje z'n werk laten doen. Als het nat weer is, met wat wind, zal het tentje helemaal dicht geritst moeten worden anders waait de regen naar binnen of de tent aan stukken.

Als een enkelwandige tent groot genoeg is, valt er met die nadelen beter om te gaan dan in een heel klein tentje, waarbij spullen en persoon in de slaapzak onvermijdelijk de zijwanden gaan raken. Dan krijg je zoiets, ruime pyramide enkeldaks: http://nl.aliexpress.com/item/32991335837.html

Sowieso misschien handig te kijken naar de voordelige opties daar, beter een tentje van 120 euro die niet bevalt, dan meteen eentje van 500+ Hier zo maar een voorbeeldje 1 en iets ruimere 2 persoons: http://nl.aliexpress.com/item/32779431468.html
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Da's idd jammer dat die Zpacks Altaplex zo aan de prijs zit .
Ik schrok ervan en zelfs in $$ .

En aangezien die alleen bij de fabrikant in de VS besteld kan worden, komt daar dan ook nog de internationale verzendkosten en de inklaringsleges bij... Als ik deze zou bestellen in camo uitvoering en thuis laat bezorgen dan kan ik bij Zpacks 615 + 30 = 645 dollar aftikken (op moment van schrijven 595 euro), en dan bij aankomst in Nederland nog eens de 21% BTW voldoen (125 euro) voor een totaal van 720 euro! Dat gaat 'm voorlopig dus even niet worden denk ik. Maar ik hou deze tent wel in gedachten voor als ik zelf ooit misschien een (deel van een) Amerikaanse long-distance hike ga doen...

Let wel, daarmee is de Zpacks Altaplex altijd nog een stukje goedkoper dan de lichtste 1-persoons die ze hier bij de outdoorwinkel hebben staan, en bovendien een heel stuk ruimer en lichter (vergeleken met de Nordisk Telemark 1 ULW, zie link).

Ook nogmaals dank voor je reactie @Ray! Ik had nog helemaal niet naar de mogelijkheden gekeken bij onze favoriete Chinese grootgrutter, heb je ervaring met de kwaliteit tenten die daarvandaan komen? Die eerste tent die je noemt is inderdaad geweldig ruim voor dat gewicht, maar scoort niet goed op de wens van de insectbestendigheid. Die tweede ziet er wel heel interessant uit, vooral de binnenhoogte van 100 cm spreekt mijn 190 cm persoon aan, en natuurlijk de combinatie van dat gewicht met die betaalbaarheid!

Wat betreft de condensatie op een enkelwandige tent, dat is wel een beetje een puntje van zorg wat ik nu heb over die DD Superlight Tarp Tent uit de OP (alhoewel die van binnen dus best wel ruim is uitgevoerd, misschien zelfs wel ruim genoeg zodat je de wanden niet hoeft te raken). Bij Zpacks claimen ze dat ze een geweldige innovatie hebben in de dakrand van hun enkelwandige tenten, waardoor condensatieproblemen uitgesloten zijn, en dat verhaal wordt ook bevestigd door reviewers...
 
Bovenaan