• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vacumeermachine

Marcogs

Senior Prepper
Ik kan niet zo snel terugvinden of er al een post over is, maar mijn vacumeermachine heeft de geest gegeven en ik moet dus weer een nieuwe.
Ik ben op zoek naar ervaringen met diverse apparaten.
Wie wil me een tip geven of van advies voorzien.
Wat is jullie keus?

Thanks, Marco


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Dat heb ik wel eens langs zien komen. Eigenlijk is er maar één echt goed merk en dat is een Henkelman.

Ik heb de Henkelman 35 of 40 een hele goede professionele machine die onverwoestbaar is.

Wil je iets goedkoops en niet professioneel, dan kun je bijvoorbeeld de Foodsaver nemen.
 

Marcogs

Senior Prepper
Ik ben eruit. Heb na een avondje spitten deze besteld.
Ik zal het laten weten als hij binnen is.
Thanks voor de adviezen.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Bijlagen

  • IMG_2135.png
    IMG_2135.png
    78.8 KB · Weergaven: 25

Marcogs

Senior Prepper
Gisteren kwam hij binnen eindelijk. Gelijk even uitgeprobeerd, wat een geweld zeg. Hij zuigt als een ...............:lol::lol:
Goede brede sealnaad en ontzettend gebruiksvriendelijk. Je moet wel even de handleiding lezen, want er zitten meerdere functies op, maar dat is alleen maar handig.
Ook een hele stapel zakken erbij besteld en ook zaten er al 100 stuks standaard bij.
Heel blij mee.
De marineerfunctie ga ik binnenkort ook uitproberen. Ben benieuwd.IMG_2156.jpg IMG_2157.jpg IMG_2158.jpg IMG_2160.jpg Capture.PNG
 
F

frans81

Gast
Gisteren kwam hij binnen eindelijk. Gelijk even uitgeprobeerd, wat een geweld zeg. Hij zuigt als een ...............:lol::lol:
Goede brede sealnaad en ontzettend gebruiksvriendelijk. Je moet wel even de handleiding lezen, want er zitten meerdere functies op, maar dat is alleen maar handig.
Ook een hele stapel zakken erbij besteld en ook zaten er al 100 stuks standaard bij.
Heel blij mee.
De marineerfunctie ga ik binnenkort ook uitproberen. Ben benieuwd.Bekijk bijlage 17847 Bekijk bijlage 17848 Bekijk bijlage 17849 Bekijk bijlage 17850 Bekijk bijlage 17851

Zo mooi dat compacte ding dat ik het een Felicitatie waard vind .

Eigenlijk onmisbaar voor iedere Prepper ;)
 

Superdeboer

Elementary prepper
Voor welke toepassing gebruiken jullie zo’n apparaat dan? Wat is de ‘opbrengst’ om het zo maar even te zeggen? Dat folie of die zakken zijn ook niet gratis, dus ik neem aan dat je het niet gebruikt om heel goedkoop eten langer houdbaar te maken? En zijn die zakken ook uitwisselbaar tussen merken, of moet je de zakken kopen die bij het merk van je apparaat horen? In dat laatste geval heb ik er een beetje het gevoel bij als bij de koppelverkoop van printers en inkt. De printer kopen gaat wel, maar je loopt leeg op de verplichte herhaaldelijke aanschaf van de verbruiksartikelen. :)
 

Vitor

Survivor
Voor welke toepassing gebruiken jullie zo’n apparaat dan? Wat is de ‘opbrengst’ om het zo maar even te zeggen? Dat folie of die zakken zijn ook niet gratis, dus ik neem aan dat je het niet gebruikt om heel goedkoop eten langer houdbaar te maken? En zijn die zakken ook uitwisselbaar tussen merken, of moet je de zakken kopen die bij het merk van je apparaat horen? In dat laatste geval heb ik er een beetje het gevoel bij als bij de koppelverkoop van printers en inkt. De printer kopen gaat wel, maar je loopt leeg op de verplichte herhaaldelijke aanschaf van de verbruiksartikelen. :)

Het is zeker niet een gratis manier om eten langer houdbaar te maken, maar wel de moeite waard. Als je bijvoorbeeld rijst koopt in zakken van 5 Kg, is het handig om kleinere porties te maken en met vacuüm heb je geen zuurstof, dus minder oxidatie en minder kans op bacteriën. Plus is het waterdicht (mits goed gevacuumeerd :) )
Verschillende soorten zakken kunnen op meerdere apparaten gebruikt worden, ook met verschillende doelen.
Hier is een uitleg over de zakjes:
https://vacuumtest.be/vacuum-zakken/
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Marcogs

Senior Prepper
Voor welke toepassing gebruiken jullie zo’n apparaat dan? Wat is de ‘opbrengst’ om het zo maar even te zeggen? Dat folie of die zakken zijn ook niet gratis, dus ik neem aan dat je het niet gebruikt om heel goedkoop eten langer houdbaar te maken? En zijn die zakken ook uitwisselbaar tussen merken, of moet je de zakken kopen die bij het merk van je apparaat horen? In dat laatste geval heb ik er een beetje het gevoel bij als bij de koppelverkoop van printers en inkt. De printer kopen gaat wel, maar je loopt leeg op de verplichte herhaaldelijke aanschaf van de verbruiksartikelen. :)

Nou ik gebruik hem voor van alles en nog wat. Toevallig gisteren left-over stamppot en draadjesvlees ingevroren. (de verfroller moet je ff wegdenken:)) Als je dan na het sealen de boel een beetje netjes "plet", dan krijg je heel mooi stapelbare pakketjes. Datum en naam erop en klaar.
Daarnaast ga ik van de week ook even ongekookte rijst in porties sealen. Zo veel dat het precies in een weckpot past. Is de pot leeg, dan even een pakketje openen en de pot vullen.
IMG_2229.jpg IMG_2230.jpg
 

Marcogs

Senior Prepper
Ik heb nog een vraagje. Als ik de vacumeerzak volschep, dan krijg je heel snel dat er voedsel aan de zijkant van de zak komt. Dat kan je door de ribbelstructuur aan de binnenkant van de zak niet goed wegvegen.
Als dit nou op de plek zit van je beoogde seal naad dan krijg je kans dat hij niet goed dicht zit.
Weet een van jullie hoe je dit kan oplossen? Ik zat al te denken aan een soort schenktuit oid.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Vitor

Survivor
Ik heb nog een vraagje. Als ik de vacumeerzak volschep, dan krijg je heel snel dat er voedsel aan de zijkant van de zak komt. Dat kan je door de ribbelstructuur aan de binnenkant van de zak niet goed wegvegen.
Als dit nou op de plek zit van je beoogde seal naad dan krijg je kans dat hij niet goed dicht zit.
Weet een van jullie hoe je dit kan oplossen? Ik zat al te denken aan een soort schenktuit oid.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
In de keuken deden we de zakjes in een maatbeker met de randen over de randen van de maatbeker heen gevouwen.
Maar je zou ook zoiets kunnen gebruiken:
60b8dfff3221818374014527b3a4c7c3.jpg
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Aangestoken door dit topic heb ik na lang aarzelen ook maar zo'n machientje gekocht.
Een net instapmodelletje van 67 euro, een Princess.

2.jpg

De gebruiksaanwijzing claimt dat voedsel 3 tot 4 keer langer mee gaat.
Dat ga ik dan rond de kerstdagen even testen met de eerste "werkstukken" (de biscuits) van zojuist.
Daarnaast is de vacumeermachine ook een mooi middel om zaken handzaam en waterdicht te verpakken.
Nog best lastig om die dure vacuumzakken zo aan te snijden dat je er kleinere zakjes van kunt maken die ook nog vacuum te trekken zijn.
Aldoende leert men.
1.jpg
 

Marcogs

Senior Prepper
In de keuken deden we de zakjes in een maatbeker met de randen over de randen van de maatbeker heen gevouwen.
Maar je zou ook zoiets kunnen gebruiken:
Bekijk bijlage 17925

Dat is idd ook een goede oplossing. Ik heb ondertussen ook al iets bedacht en het werkt perfect.
Een stuk pvc afvoerbuis van 80mm diameter en 30cm lang. Randen netjes afbramen en een keertje mee in de vaatwasser.
Die zet ik rechtop in de zak en schep het product in de buis. als je de gewenste hoeveelheid in de buis hebt geschept dan langzaam de buis omhoog halen.
Wel met het inscheppen de buis lichtjes tegen de bodem aangedrukt houden, anders wordt het nog een zootje.
Totaal geen restproduct tegen de zijkanten van de zak. Helemaal blij:thumbsup::thumbsup:

Leuk al die tips en tricks.
 

ladygrey

Elementary prepper
Vacuum verpakken van voedsel is niet zonder gevaar, net zoals alle andere methoden om voedsel te conserveren zijn pro's en contra's heeft. Welke methode je ook gebruikt; lees je altijd goed in, gebruik geen "beproefde" methodes uit het jaar blok (de meeste gevallen van botulisme met dodelijke afloop komen in Alaska voor met eeuwenoude recepten van preserveren) Nieuwe tijden nieuwe inzichten. Onderzoekt alles en behoudt het goede.

https://welke-kiezen-kopen.nl/vacuum-apparaat/botulisme-vacuum-verpakken-voedsel-gevaren-ontstaan
 
Bovenaan