• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het Aladdin petroleum lamp met gloeikous topic.

Vind jij dit nou een prep-waardige lamp?

  • Ja, ik wil hier wel 170 euro voor neer tellen.

    Stemmen: 0 0.0%

  • Totaal aantal stemmers
    6
  • Opiniepeiling gesloten .
F

frans81

Gast
8 mnd geleden deze besproken op mp voor 65 .
Men zou deze lamp bij mij bezorgen nadat ze terug waren van vakantie . Nooit meer iets van vernomen .
Derhalve nu blij dat het Hanggedeelte erbij zit .

20190723_210820.jpg
 

petroman

SHTF Expert
@frans81, dat recevoir is een korte tafel uitvoering (short table) er is ook een versie zonder dat pootje eronder.
De diameter van Aladdin recevoirs is normaal te nomen en past in diverse (europeese) hangframes dus een mooi frame met scherm in een kringloopwinkel is een optie.
 
F

frans81

Gast
@frans81, dat recevoir is een korte tafel uitvoering (short table) er is ook een versie zonder dat pootje eronder.
De diameter van Aladdin recevoirs is normaal te nomen en past in diverse (europeese) hangframes dus een mooi frame met scherm in een kringloopwinkel is een optie.

Eén hangstel is genoeg . Speuren naar tweede is nu niet nodig . Ben benieuwd bij afleveren hoe het eruit ziet .
 

petroman

SHTF Expert
Voor als het light te fel is: een tripod of schermhouder:
Aladdin-Tripod-Chrom,_662.jpg

Dit is een vaste voor 17euro (hytta)

Er bestond ook een ikea variant:
s-l1600.jpg


Welk glasscherm je dan er op zet is een kwestie van smaak.
 
F

frans81

Gast
Vandaag is de Aladdin van @petroman gearriveerd.
Rechtstreeks van een verkoper naar mij ;)
Geen onnodig heen en weer posten met risico's van dien .

Als iedereen zo een lamp verpakt als deze verzender dan zag het er zeer zonnig uit voor iedere ontvanger . Wat een werk eraan besteed :hug:

Toen ik de lamp uitpakte bleek het idd om een 21C type te gaan . Maar met een voor mij niet bekende afwijkende kleinere tank en kleur .

Helaas bleek ondanks zorgvuldig en appart verpakt de Lox- On gloeikous kapot :( Maar dat is ook wel te verwachten van zo'n kwetsbaar iets .

Voor de verdere rest was alles in perfecte staat en met een zeer goede katoenen lont erin aanwezig .

Natuurlijk heb ik getest of mijn andere 21C type in de houder paste :) Maar dat leek toch niet te gaan in den beginne . Frame bleek verbogen . Na herstel viel het tankje er mooi in en lag het stabiel .
Deze juist verkregen Aladdin 21C oogt een stuk rustgevender en met meer karakter dan zo'n RVS look .
Binnenkort even gloeikous bestellen :hug:

Enjoy the pic's

20200318_140050.jpg 20200318_140007.jpg 20200318_140333.jpg 20200318_140405.jpg 20200318_133629.jpg
 

petroman

SHTF Expert
@frans81, dat deel is dus goed gegaan.
Wat voor glastype zit er nu bij ?
Hollanders zijn inventief en ik vermoed dat tank en frame niet van Aladdin zijn.
Vandaar dat de short table (RVS look) niet past in het frame. Maakt verder niet uit.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81, dat deel is dus goed gegaan.
Wat voor glastype zit er nu bij ?
Hollanders zijn inventief en ik vermoed dat tank en frame niet van Aladdin zijn.
Vandaar dat de short table (RVS look) niet past in het frame. Maakt verder niet uit.

Toch lijkt het wel een origineel voor zoiets bedoeld frame .
Ook heb ik al meerdere Aladdin lampen gezien met zo'n gloeikous brander en kleiner tankje in hangframe .

De short table rvs look tank steunt idd niet op de uitsparing . Ligt met bodem op de ring en voet komt er onderuit. Dit laat ik ook op de foto's zien .

Ook de klemgalerij lijkt anders dan van mijn 21C type of het is van ouder type . Het past wel en niet :confused:

Edit; probleem al opgelost ! De drie Bayonet kraagjes bleken te ver naar binnen te zitten . Heb ze iets naar boven geduwd en nu past de klemgalerij wel .

Het glas is dit type

Ik denk dat ik het met goedkeuring van Vrouwlief boven de tafel hang in de huiskamer.

Of in mijn Mancave ... waar die ook moge zijn haha

15845460509926027260934408241122.jpg 15845460652881154569150434350164.jpg20200318_165720.jpg
 

Niels

Mankinds only hope
Dat is ook een heelles glas. Jij hebt ook een adapter net als ik.
Ik wil nog spul uit Duitsland bestellen misschien, daar zijn de gloeikousje ook voordeliger.
 

petroman

SHTF Expert
Het loxon trekglas met de bajonet sluiting en dus de drie "pootjes" is meer gevoelig voor breuk > te vast zetten> uitzetten > krak > :(
De losse kroon is een adapter zoals @Niels als schreef om de gladde heelless te gebruiken.

Gloeikousjes zijn inderdaad goedkoper maar wat doen de verzendkosten ?
Gaat om totaal pakket. Andere Aladdin spullen zijn in NL weer goedkoper.
 
F

frans81

Gast
Dat is ook een heelles glas. Jij hebt ook een adapter net als ik.
Ik wil nog spul uit Duitsland bestellen misschien, daar zijn de gloeikousje ook voordeliger.

Het is idd een heelless glas . Gelukkig hebben beide branders zelfde adapter .

Ook ik moet nog 2 of drie kousjes bestellen en 1 lont.
 

petroman

SHTF Expert
Of een loxon trekglas kopen....
Lox-On-Glaszylinder,_650.jpg

Die met bajonet sluiting.
Dan heb je de adapter niet nodig. Maar het leuke is dat al die onderdelen nog beschikbaar zijn.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Of een loxon trekglas kopen....
Lox-On-Glaszylinder,_650.jpg

Die met bajonet sluiting.
Dan heb je de adapter niet nodig. Maar het leuke is dat al die onderdelen nog beschikbaar zijn.

Ja maar glas met Bayonet is weer kwetsbaarder zoals je al eerder aangaf.
Kopen zou ik het derhalve ook niet . Bij toevallige ontmoeting op een markt voor paar euro wil ik wel grensoverschrijdend gedrag vertonen haha .

Glas is al kwetsbaar , en dit type is extra kwetsbaar door ontwerp .

Bedankt voor die link met al dat moois Petro .
Máár ik ben toch maar gestopt na 1 pagina .
Alles nat van de kwijl :D

Ik wil niet overkomen als topic Kaper en derhalve houd ik even mijn B.K :(

Komt waarschijnlijk ook door te weinig geïnteresseerde van dit type lamp .:eek::lol:
 

Niels

Mankinds only hope
IMG_20200319_193314.jpg
Een Coleman gloeikousje van een Campingaz lamp verbouwd en met een metalen ring en heel wat secondenlijm in het frame gemaakt.
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat dit is gedoemd te mislukken.
Ik zou het graag willen testen, maar ik haal mijn gloeikous die er nu op zit er niet af omdat de kans groot is dat deze dan kapot gaat.
 
F

frans81

Gast
Bekijk bijlage 17992
Een Coleman gloeikousje van een Campingaz lamp verbouwd en met een metalen ring en heel wat secondenlijm in het frame gemaakt.
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat dit is gedoemd te mislukken.
Ik zou het graag willen testen, maar ik haal mijn gloeikous die er nu op zit er niet af omdat de kans groot is dat deze dan kapot gaat.

Ik was in mijn Hoofd ook al aan het improviseren haha . En idd met kleine campinggas kousjes die ik nog heb . Maar hoe dan ook dat kleine is nog veeel te groot . Ik ga toch maar voor origineel en haarlak versteviging .
 
F

frans81

Gast
Wat ik mij ook afvraag of er slechte producties zijn van de 21C type branders .
Branders gemaakt voor bijv uitzending naar andere werelddelen ? En met andere toleranties of opbouw !? Waardoor of een betere verbranding of juist slechte verbranding/ lichtopbrengst.
 
Bovenaan