• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Noordelijke provincies laten landelijk beleid los en testen massaal
Terwijl na het Zuiden het Westen van Nederland de grip op het coronavirus lijkt te verliezen, wordt de roep om meer testen luider. Onvoldoende capaciteit, is het antwoord. Dat gaat er bij Alex Friedrich, arts-microbioloog in het UMCG in Groningen, niet in. ‘Wij hebben ons losgekoppeld van het landelijke beleid en doen het gewoon: testen, testen, testen.’

https://www.groene.nl/artikel/noordelijke-provincies-laten-landelijk-beleid-los-en-testen-massaal
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ieder laboratorium kan coronatest uitvoeren, maar RIVM gaf alleen zichzelf en ErasmusMC vergunning. Dáárom kan er te weinig getest worden, niks te maken met "testkits". Noord-Ned weigert deze lijn te volgen.

Maar, hoe krijgen jullie het voor elkaar? Er is toch niet genoeg testcapaciteit in Nederland?
‘Ik heb nooit begrepen dat dat steeds wordt volgehouden. We hebben geen capaciteitsprobleem. Het kan dat een bepaald lab een tekort heeft aan bepaalde materialen, maar dat is business as usual, dat los je op. Zolang je niet afhankelijk bent van een commerciële partij is dat niet zo. We hebben zo’n partij ook niet nodig, want deze tests kun je in vrijwel ieder gewoon lab doen.’ link

Nederland heeft bijna de meeste labs en microbiologen enz ...top 3 van de wereld...KAN dus testentestentesten...maar er worden maar twee labs vergund om die testen te doen.
Papieren regeltjes he. Wij staan te klappen voor personeel, verzamelen onze vuurwerkbrillen en de regering geeft vergunning af voor maar twee labs...dáárom wordt ziekenhuispersoneel(en thuiszog en gehandicaptenzorg en verpleeghuiszorg) niet getest...die lopen écht gevaar.
Ik ben daar zo woest over.(ja kan ik niks mee behalve een post hier posten,even afreageren)
Er zijn al sneltests die in een half uur uitslag kunnen geven.
 

Wafels

Diehard Prepper
Even nog een kleine tip waar ik gisteren tegenaan liep . Wij hebben hier in de buurt van die ondergrondse vuilcontainers , je kent ze bak open trekken vuilniszak erin dichtdoen . Nu was het hier gisteren een prachtig mooie dag en niemand te zien hier (die dingen staan achter de huizen hier bij de dijk op een veld dus je kan heel de buurt zien ) en ik bracht mijn vuilniszak weg .Ding open zak erin en ja dat is een halve meter RVS buis waar de hele buurt dus aan pakt :rolleyes: Jullie zullen wel zeggen stom ,ja was het ook maar ik ben er nog niet helemaal aan gewent en ik hou ver mijn afstand van de mensen en er was niemand te zien dat je dit soort dingen dus onbewust doet :(:mad:
Wellicht dat jullie slimmer zijn ,maar let daar dus op (zelfde geldt voor die grijze bakken , de vuilnis man gaat van bak naar bak en dat is plastic dus het virus kan daar nog veel langer op zitten ) en zeg het ook even tegen kennissen , buren en familie

Dit soort dingen lijken mij hele mooie doorgeef luiken voor dat virus zeker als je ergens helemaal alleen staat bij zo'n bak bij prachtig mooi
weer , geen vuiltje aan de lucht :D .....:rolleyes:
Oh ja ik heb mijn gemeente er vanmorgen ook even over gebeld en hetzelfde gezegd omdat ik dit toch wel belangrijk vind .
Die mevrouw zag mijn punt en dacht er ook zo over zei ze en zou ermee aan de slag gaan , ben benieuwd :cool:
gr will
 

Wafels

Diehard Prepper
@Stuudje , dat is prachtig dat je dat doet , petje af , maar eigenlijk zouden de mensen daar zelf op geattendeerd moeten worden
want je kan dit moeilijk een jaar of zo blijven doen , iedereen moet eraan meehelpen
( Oh ja ik ga wel zo die rvs stangen schoonmaken :rolleyes: , maar dat niet voor de rest van het jaar , ik ga mijn buren er wel op wijzen ;) )
gr will
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Dat is dan weer het voordeel van gemeenschappelijk wonen, dan wordt het een taak die wisselt. Op dit moment heeft onze schoonmaakgroep de schoonmaak van gezamenlijke ruimtes.Die mogen niet gebruikt dus ik doe de grepen en deuren zolang het duurt(ook omdat ik weet dat ik het goed doe en niet een keer oversla)...en krijg dan wel vrijstelling van andere taken als het me teveel wordt.
Voor nu vind ik het prima, het geeft ook structuur he, even rondje nuttige dingen doen, buiten komen voor een echte reden.
Dit geldt voor iedereen:er is een antidotum tegen angst. En dat is bezig zijn, een plan hebben, ervaren dat je in regie bent. Kan niet altijd op grote schaal,dan moet je je mogelijkheden in kleinere kring zoeken.Wees creatief met handelingsperspectieven waar je zelf wat aan hebt.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
@Wafels ,
Vergeet ook je persoonlijke items niet schoon te maken, zoals pinpas en de vuilcontainer pas als je die hebt... leg je portemonee niet op de toonbank etc...

Het is echt knap lastig om niets in je omgeving aan te raken valt me op, net als de vuilnisbakken :).

Stay safe!
 

Wafels

Diehard Prepper
@joepmeloen die andere zaken doe ik al lang en ook al woon ik alleen , ik maak elke dag alle deurknoppen ,(ook de buitendeur buiten ) schoon , de lichtschakelaars ed alsook spuit ik mijn deurmatten in met chloor (het ruikt hier fris en ik hoef geen aftershave op :p:D)
nadeel is je handen worden er wel schraal van :( .
@Stuudje je hebt gelijk met structuur en dat als je het zelf doet je weet dat het goed gebeurd , dat dan weer wel ,maar ik moet zeggen je moet echt 24 /7 oplettend zijn tegenwoordig en dat is weleens moeilijk ,als je rondom kijkt en je ziet dat je helemaal alleen bent en alles zalig stil is dan heb je weleens zoiets van ''Tja dom van me " :rolleyes:
gr will
 
F

frans81

Gast
Wat te doen als het dichterbij komt ?

Vanmorgen ging de telefoon . Een tante van mijn Vrouw . De zus van haar moeder . Uit Brabant. Ik ving in dat telefoon gesprek dat mijn Vrouw en haar tante voerden het woord Corona op .
Brabant ging er door mijn hoofd , haar tante , jongste van de dames is besmet !?

Nee dus , de besmetting betrof haar tante uit Venray en haar Man .
Beide diagnose Carona .
Beide hebben al hoge leeftijd en kwakkelen al jaren met hun gezondheid .
De Vrouw is met spoed naar een Ziekenhuis vervoerd . Man moet voorlopig thuis uitzieken .

Bij ons zit het dus al in de Familie . Mensen die we eigenlijk maar twee keer per jaar zien .
Máár hoe vaak zien mijn schoonouders hun !?
Daar heb ik nog niets van vernomen . Normaal zijn het juist hun die direct aan de phone hangen wanneer er iets in de familie is .

Iedereen kan er op het gekste moment van de dag bewust van worden gemaakt dat het wel heel dichtbij komt .

Gelukkig zien wij amper mensen en gebruik ik mijn hoofd al geruime tijd meer dan optimaal . Focus op een aantal zaken . Vermoeiend ja , maar noodzakelijk .
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zat te denken, vroeger gebruikte ik vloeibare handschoen. Dat is een goedje wat je op je handen smeert en je handen beschermd. Daarvan zijn verschillende versies.
onder andere deze..
http://pr88.nl/
https://www.viba.nl/nl/catalog/pbm-...mi-vloeibare-handschoen/groups/g+c+p+t+a+view

Zou dit te gebruiken zijn als bescherming tijdens bv het boodschappen doen? Iemand die daar een zinnig idee over heeft?

Daar heb ik nog ergens een volle mega fles van staan . Maar zal zwaar over datum zijn daar ik in 2010 gestopt ben met werken . Ik vond het geen fijn spul en voorkeur ging toch uit naar normale goedpassende handschoenen .

Ik vroeg mij steeds af wat ik eigenlijk in/op mijn huid smeerde. En of dat bij geregeld dagelijks gebruik wel safe was .
Wat neemt je lichaam op van dit spul !? Niets of stiekem toch echt iets .

Een bevredigend antwoord krijg je van mij denk ik helaas niet :confused:;)

Máár ook dit goedje brengt werk met zich mee en zie ik ook als beter iets dan niets of veel duurder iets .

Zo heb ik ook nog 1 liter Tena Wash crème.
Mijn moeder gebruikte dat altijd bij mijn Vader die een Stoma heeft .
Ook deze crème is na aanbrengen , wassen zonder naspoelen, beschermend . Zegt men !
Ook deze heb ik nog nooit gebruikt .
Máár ga het nu waarschijnlijk doen .

https://www.tena.nl/professionals/producten/verzorgend-wassen/tena-proskin-wash-cream-pomp/

15849616852548068416044008386525.jpg 15849617010027773774148286671985.jpg
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Tip die ik in elk geval hoorde nav boodschappen doen en een persoon met kwetsbare gezondheid in huis. Na thuiskomst,schoenen buiten uitdoen, en/of op een dweil met chloor poos buiten laten staan, naar de badkamer, kleren uit en in de wasmachine en douchen. Met andere woorden, binnen zoveel mogelijk schoon houden.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik zie het nut niet zo in van handschoenen,
tenzij het virus niet van materiaal op materiaal overgedragen kan worden...

Het gaat er voornamelijk om dat je uit je gezicht blijft met je vingers (ogen vrijven, neuspeuteren, mond aanraken etc). Dit doe je waarschijnlijk ook als je handschoenen besmet met virus aan hebt.

Gewoon wat vaker je handen wassen. Voordat je thuis naar binnen gaat desinfecteren met handgel, het mooiste is wassen bij een buitenkraantje als je dat hebt...

Mocht je het echt op safe willen spelen zoek eens naar video's met mensen met smetvrees, om te leren hoe hen... werken?
 

Erny

Last (wo)man standing
@Wafels Omdat ik die containers zowiezo al niet vertrouw heb ik altijd mijn speciale vuilnishandschoenen aan als ik dat ding aanraak. Maar wel een puntje denk ik.

Probeer hier thuis ook een soort goede gewoonte aan te leren. Alleen met sleutel naar binnen na hond uitlaten of boodschap doen. Schoenen uit op de mat, onderkant besproeien met chlooroplossing en op krant zetten (krant later weg). Gelijk door naar de douche zonder iets aan te raken en handen met zeep wassen.
Gaat nu bijna gesmeerd. Alleen jammer dat ik nergens maar dan ook nergens de gewone dunne bleek kan vinden zodat die oplossing ook is zoals ie zijn moet. Echt NERGENS....
Straks, onderweg naar mn a.s. nieuwe kettingzaag, kom ik bij de Sligro langs. Ben benieuwd of daar het dunne bleekschap ook leeg is.
 

Ray

SHTF Expert
@phtvs besmetting via de huid is niet het probleem, zolang je niet in de buurt van je slijmvliezen komt. Handen wassen dus of van die handgel mee als je boodschappen doet. Ik gebruik handgel meteen als ik uit de winkel kom, voordat ik de auto instap.

Wat me tegenhoudt om met mondkapje voor, spatbril en handschoenen de supermarkt in te gaan is de reactie van andere mensen. Je moet die dingen inleveren, ipv zelf gebruiken niet waar. Nu zijn mijn mondkapjes vier jaar over datum en wilden ze die niet, ook geen aangebroken pak handschoenen, maar dat weet het publiek niet.

@Erny iedere zeep werkt, zolang het maar ontvet. Scheutje ammoniak in het water kan ook.
 

PBear

Mankinds only hope
Ik ben wat minder rigoreus in anti-corona maatregelen dan in de bovenstaande posts. Ga sowieso niet veel naar buiten en heb nauwelijks contacten. Toch zal het met ruime tussenpozen wel eens nodig zijn een winkel op te zoeken. Ik ga er eigenlijk van uit dat ik op een gegeven moment het 2019-nCoV wel tegen het lijf zal lopen. Daarom extra aandacht voor het op oorlogssterkte houden van mijn immuunsysteem. Rustig leven, lang uitslapen, dagelijks een multivitaminepil. Heb niet de indruk dat ik op mijn AOW+leeftijd al tot de serieuze risicogroepen behoor. Mocht ik besmet raken, dan maak ik een goede kans het te overleven en vervolgens immuniteit op te bouwen.
En zo niet... dan is mijn nalatenschap inmiddels aardig geregeld. Eeuwig leven wordt op den duur immeers verschikkelijk saai...:D Ik maak me dus meer zorgen om hoe mijn Tropische Verrassing het dan in haar uppie in Polen redt, nu er niet meer naar de Filipijnen gevlogen kan worden, ondanks dat voldoende geld voor een ticket aanwezig is.
 

Erny

Last (wo)man standing
Bleek gevonden bij de Makro ! :D (Was toch op de route naar de kettingzaagwinkel in het verweggistan industriegebied.). Daar ook zeker lege schappen, vooral blikgroenten enzo. Heb niet de hele winkel gecheckt maar ben recht op mijn doel afgegaan. Met succes dus. :) By the way: genoeg wcpapier aanwezig. ;)
Hadden bij de kassa ook een goed systeem met de pinautomaat aan het eind bij de loopband ipv bij de kassa.
Onderweg kwam ik bij de Bauhaus langs.... ik dacht wat staan die mensen nou te doen, is het een cordon op de parkeerplaats? eh... Oh... ja... het is een rij, alleen dan met twee meter afstand tussen elke klant dus dat ziet er wat raar uit en breidt zich snel uit over de lege parkeerplaats. Heb zelf het bezoekje daar maar uitgesteld.
 
Bovenaan