• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het Aladdin petroleum lamp met gloeikous topic.

Vind jij dit nou een prep-waardige lamp?

  • Ja, ik wil hier wel 170 euro voor neer tellen.

    Stemmen: 0 0.0%

  • Totaal aantal stemmers
    6
  • Opiniepeiling gesloten .

petroman

SHTF Expert
Ik zou het graag willen testen, maar ik haal mijn gloeikous die er nu op zit er niet af omdat de kans groot is dat deze dan kapot gaat.

Niels, gij zijt toch prepper ? Waar is uw 2e lamp ?
Tip: geheel op eigen risico: verwijder trekglas voorzichtig zonder kousje aan te raken. Spuit wederom voorzichtig en van gepaste afstand kousje vol met haarlak.verteviger (nog niet op de bon) laat kousje en versteviger opdrogen. Kousje is nu stijf genoeg om iets mee te doen.

@frans81 :
Ik weet dat er hele discussies zijn over de mindere kwaliteit van in Brazilië gemaakte gloeikousjes.
Ik weet niet waar Aladdin nu de onderdelen laat maken. maar verschil in kwaliteit zal ongetwijfeld optreden.
Sinds petomax lampen in China gemaakt worden is dat ook geen duitse kwaliteit meer. En vergeet niet dat de kennis ook weg is. je kan wel dingen amken conform een tekening maar dat geeft je niet de kennis dat je snapt waarom iets een vorm heeft die het heeft.
 
F

frans81

Gast
Het moment aftastende ben ik tot een daad over gegaan .
Ik heb hem/ haar opgehangen :eek::p
Mijn Vrouw keurde het goed . Geen woorden nodig maar lichaamstaal was voldoende .
Wel moet ik nu ook iets voor haar ophangen .
Tja niets voor niets haha ;)

20200329_131658.jpg
 
F

frans81

Gast
@petroman weet jij de verzendkosten die Hytta hanteerd naar NL ?

Wou extra glas bestellen zonder logo en 2 gloeikousjes.
 

petroman

SHTF Expert
En altijd foto's vragen of vragen of de pit vastzit:
Bij de foto: brander heeft scheur en pit zit vast.
Eeen vastzittende pit krijg je eigenlijk nooit fatsoenlijk los. Oude petroleum is een goede verstoppen maar gaat ook een reactie aan met het metaal van de brander. Oxidatie en roest en troep zijn dan winnaar.

Ps: de lamp staat op mp als petroleum lamp maar tenzij je onderdelen nodig hebt niet kopen.

$_85.JPG
 

Niels

Mankinds only hope
Mijn vlam brand niet constant. De ene kant van de lont heeft meer vlam dan de andere, waardoor de gloeikous ook niet goed brand. Kan iemand @petroman @frans81 mij vertellen hoe ik die gloeikous weer perfect recht maak zodat de vlam weer constant is?
Zou ik enorm mee geholpen zijn :thnx:.
 
F

frans81

Gast
Mijn vlam brand niet constant. De ene kant van de lont heeft meer vlam dan de andere, waardoor de gloeikous ook niet goed brand. Kan iemand @petroman @frans81 mij vertellen hoe ik die gloeikous weer perfect recht maak zodat de vlam weer constant is?
Zou ik enorm mee geholpen zijn :thnx:.

Ik kan jou daar niet mee helpen helaas .

Ben afgestapt van dit type lamp . Mij te duur in gebruik en simpel is het niet tenopzichte van normale olielamp zonder kous . Daar komt bij dat die kousjes van goede kwaliteit dadelijk op zijn . Sowieso duur die dingen .

Die hier hangt en de staande worden ook niet gebruikt .
Onze andere olielampen branden perfect op goedkoop lont dat overal verkrijgbaar is . Tja .. minder licht . Ach zolang er electrische lampen te gebruiken zijn het geen probleem .

@petroman weet wel raad .
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb al heel wat lampen gehad waarbij de brander ooit eens een knal heeft gehad. Dan is die ruimte waar het lont in schuift, niet helemaal perfect rond meer of is de afstand ertussen niet meer constant. Bijzonder lastig te corrigeren. Bij een Kosmos brander is dat niet erg, bij een matador of elk ander systeem wat na het lont nog wat met de verdampte gassen doet geeft dat onregelmatige verbranding rondom.

Dit geintje heeft me al veel onbruikbare lampen opgeleverd en extra kosten (veel matador glazen). Daarom houdt ik het bij het kosmos brander type, veel meer en witter licht dat een recht lont zoals in een stormlantaren, maar geen gedoe meer met exact afbranden van het lont. Ze zijn veel vergeeflijker dan de meer complexe systemen, ook qua benodigde brandstof kwaliteit. Dat beetje extra efficientie die matador en aladdin kunnen bieden, laat ik dan met plezier liggen.
 

petroman

SHTF Expert
@Niels, dus je hebt de pit niet vlak afgesneden en voorgebrand ? Nieuw zijn pitten voorgevormd en "aangebrand".
Aladdin heeft een speciaal "pit mes", (wick trimmer) die kan de verkoolde bovenkant mooi in vorm snijden.

Ik doe de pit een paar keer op en neer , om de speling er uit te halen, dan met een vlijmscherp mes de pit gelijk snijden met de bovenzijde van de pitbuis, dan aanbrandenmet heet metalen voorwerp en in vorm schrapen met de trimmer.
 

Niels

Mankinds only hope
@Niels, dus je hebt de pit niet vlak afgesneden en voorgebrand ? Nieuw zijn pitten voorgevormd en "aangebrand".
Aladdin heeft een speciaal "pit mes", (wick trimmer) die kan de verkoolde bovenkant mooi in vorm snijden.

Ik doe de pit een paar keer op en neer , om de speling er uit te halen, dan met een vlijmscherp mes de pit gelijk snijden met de bovenzijde van de pitbuis, dan aanbrandenmet heet metalen voorwerp en in vorm schrapen met de trimmer.
Ik heb dit nu gedaan met een mes, en hij brand inderdaad veel beter nu.
Ik kan me voorstellen dat een speciaal mes hiervoor beter werkt nog.
Bedankt voor de tip :).
 

petroman

SHTF Expert
Nou ja mes, het is meer een schraper die de pit een iets andere vorm geeft. Dwz de verbrande korst op de top van de pit.
Alle kwaliteit branders zijn best kieskeurig qua brandstof en pitten. Vooral de dikte is van groot belang. Ik heb ondervonden dat nieuwe pitten zelfs voor stormlantarens niet altijd de juiste dikte hebben. Oude meuk (pitten) opkopen kan dan beter zijn.
 
Bovenaan