• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Survival kit Nato

F

frans81

Gast
Bij de uitrusting die ik van een Militair gekocht heb zat oa deze Nato Survival kit .

Bescheiden kit of speciaal bedoelt voor een trainings opdracht ? Ik weet het niet . Ook weet ik niet of de set compleet is !? Lijkt er wel op want er is maar weinig ruimte over in de Rib Stop Cordura pouch .

( Resterende ) Inhoud

1 x Simpel survival tooltje , 1 x Grote Zip Bag 40x50 cm
1 x 0.5 liter Zip sluiting waterreservoir ,
1 x 1 mtr doorzichtige dunne slang ,
1 maal Waterbestendige Safety matches met strijkstrip,
1 x Fire starter paper ( ( zie oa link ) , 1 x zeer groot stuk zwart plastik,
2 x 10 stuks oasis purification tablets exp dat 2014

Ik ga het nog aanvullen met wat extra's en voeg deze mooie pouch toe aan de rest .


https://www.sharperimage.com/si/view/product/Extra+Fire+Starter+Paper/203494

20190617_165648.jpg 20190617_165722.jpg 20190617_165701.jpg 20190617_165709.jpg
 

Larik

Diehard Prepper
Heeft de rest ook een nummer? Of alleen de lucifers?
Dat is namelijk een product uit het Engelse leger, Smokers' Articles and Matches.
 
F

frans81

Gast
Heeft de rest ook een nummer? Of alleen de lucifers?
Dat is namelijk een product uit het Engelse leger, Smokers' Articles and Matches.

De rest draagt geen nummers / Nsn .
Marinier heeft het in 2013 verstrekt gekregen . Reden verder niet onderbouwd .
Mariniers hebben veel uit US afkomstige items .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vanddaag wat leuke items ontvangen uit een van de korpsen des lands .
Escape/ Evasion items .
Alle items om jezelf te redden uit nare situaties of opdracht gerelateerd gebruik .

1 x Silva ( Ranger ) 27 kompas ( zeer compact spiegelkompasje )
2x Kaarthoek meter
1x Speciale koershoek... schijf 1.50.000
1 x Zaagdraad
1x noodfluit
1x Waterfilter ( pompje )
1x Heliograph

20200409_122046.jpg 20200409_122053.jpg 20200409_122104.jpg 20200409_122619.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het water filter is een Pre-Mac Travel Well Pocket en goed voor minimaal 50 liter . Zelfs tot 100 liter bleek het in test fase nog veilig .Hierin zit een Iodine Resin ( zie link met uitleg werking ) .

Gezien de inhoud van pomphuis ( je ) word er maar een minimale gezuiverde hoeveelheid verkregen na iedere pompstok beweging . Dus het duurt even voor je een mok vol hebt.
Ook bemerkte ik zojuist tijdens een test dat het verkregen eindproduct ( gereinigd leidingwater :fluit: nog steeds na al die jaren naar iodine ( jodium ) ruikt . Niet overdreven maar herkenbaar .
In hoeverre dit oudere filter nog theoretisch veilig is weet ik niet .
Ik ga het niet testen in de praktijk en een naïeve vrijwilliger is er denk ik niet in de buurt haha .

https://www.worthpoint.com/worthopedia/pre-mac-travel-well-pocket-water-162963377

Voor de nood een geschikt product . Licht en compact . Uit de noodsituatie direct de prullenbak in ;):confused::eek:

Daar hoort dat wat ik nu verkregen heb ook thuis .
Toch om een of andere nog niet duidelijke redenen bewaar ik het nog even .
 

Ray

SHTF Expert
Het water filter is een Pre-Mac Travel Well Pocket en goed voor minimaal 50 liter . Zelfs tot 100 liter bleek het in test fase nog veilig .Hierin zit een Iodine Resin ( zie link met uitleg werking ) .

Gezien de inhoud van pomphuis ( je ) word er maar een minimale gezuiverde hoeveelheid verkregen na iedere pompstok beweging . Dus het duurt even voor je een mok vol hebt.
Ook bemerkte ik zojuist tijdens een test dat het verkregen eindproduct ( gereinigd leidingwater :fluit: nog steeds na al die jaren naar iodine ( jodium ) ruikt . Niet overdreven maar herkenbaar .
In hoeverre dit oudere filter nog theoretisch veilig is weet ik niet .
Ik ga het niet testen in de praktijk en een naïeve vrijwilliger is er denk ik niet in de buurt haha .

https://www.worthpoint.com/worthopedia/pre-mac-travel-well-pocket-water-162963377

Voor de nood een geschikt product . Licht en compact . Uit de noodsituatie direct de prullenbak in ;):confused::eek:

Daar hoort dat wat ik nu verkregen heb ook thuis .
Toch om een of andere nog niet duidelijke redenen bewaar ik het nog even .
Jodium verbinding zijn zeer stabiel en daarom zou ik geen twijfel hebben over de huidige werking van dit apparaatje, de eerste 50 a 100 liter ...

Het ding is oud, achterhaald inmiddels, maar halverwege de jaren tachtig van de vorige eeuw, was dit een geweldige nieuwe vinding. Nu is het misschien niets waard, qua liters en veiligheid, maar zolang het mechaniek werkt zijn de jodiumverbindingen zeker nog intact.
 

Ray

SHTF Expert
De Sundial op dit kompas werkt als volgt

Bekijk bijlage 18163

Wat is daylight saving time ?

Zie uitleg in de link

https://en.wikipedia.org/wiki/Daylight_saving_time
Je leest zelfs de zonnetijd, niet de de huidige tijd in een gebied, tenzij die tabel daarop is aangepast.

Zonnetijd is de echte tijd van je biologische klok, de tijd wanneer de zon opkomt, zijn hoogtepunt bereikt en weer onder de horizon verdwijnt. Om twaalf uur 's middags staat de zon op zijn hoogste punt.

In Nederland zijn we aangesloten bij de Duitse tijd, die in Berlijn (zeer oostelijk) is afgestemd. CET Central European Time noemen ze dat Nederland ligt echter ten westen van Berlijn en hier komt de zon veel later op. 34 minuten later in Emmen, om precies te zijn. Tel daar de zomertijd bij op, dan zit ik 94 minuten t.o..v de tijd die we hanteren in NL. Vind je het gek dat ik pas om acht uur m'n nest uit kruip? Dat is in echte, biologische tijd op mijn locatie, zonnetijd, 6:26AM.
 
F

frans81

Gast
Je leest zelfs de zonnetijd, niet de de huidige tijd in een gebied, tenzij die tabel daarop is aangepast.

Zonnetijd is de echte tijd van je biologische klok, de tijd wanneer de zon opkomt, zijn hoogtepunt bereikt en weer onder de horizon verdwijnt. Om twaalf uur 's middags staat de zon op zijn hoogste punt.

In Nederland zijn we aangesloten bij de Duitse tijd, die in Berlijn (zeer oostelijk) is afgestemd. CET Central European Time noemen ze dat Nederland ligt echter ten westen van Berlijn en hier komt de zon veel later op. 34 minuten later in Emmen, om precies te zijn. Tel daar de zomertijd bij op, dan zit ik 94 minuten t.o..v de tijd die we hanteren in NL. Vind je het gek dat ik pas om acht uur m'n nest uit kruip? Dat is in echte, biologische tijd op mijn locatie, zonnetijd, 6:26AM.

Weer wat geleerd ! Nou maar hopen dat ik het niet vergeet haha .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Jodium verbinding zijn zeer stabiel en daarom zou ik geen twijfel hebben over de huidige werking van dit apparaatje, de eerste 50 a 100 liter ...

Het ding is oud, achterhaald inmiddels, maar halverwege de jaren tachtig van de vorige eeuw, was dit een geweldige nieuwe vinding. Nu is het misschien niets waard, qua liters en veiligheid, maar zolang het mechaniek werkt zijn de jodiumverbindingen zeker nog intact.

Filter is verstrekt ergens tussen 2003/2005 .

Zie link van een eerder benoemd en ouder type Pre-Mac waterfilter . Type PWP .Deze is voor op de Veldfles. Ook in deze zitten geen keramische filters .

https://www.preppers-shelter.nl/for...ter-defensie-passend-op-osprey-veldfles.3507/
 
Bovenaan