• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Lockdown light.

Flos

SHTF Expert
Ik zoals de meeste Vlamingen zijn vandaag hun 5de week lockdown in gegaan. Al is het maar een light versie. We mogen gaan werken ( als jou bedrijf ten minste werkt ) we mogen boodschappen doen maar we moeten in ons kot blijven. Dus ik doe geen boodschappen. Mvr. Flos. Heeft wel al eens de buurt winkel binnen gelopen.
Voor de lockdown is er een stormloop op de supermarkten gedaan om massaal te beginnen hamsteren.
En zoals iedereen weet massaal veel WC papier.
Ik heb als prepper daar opzettelijk niet aan mee gedaan. Omdat ik naar mijn gedacht alles op een rijtje had.
Nu heb ik nog zeker geen gebrek aan voedsel. Al zijn er altijd wel dingen waarvan je denkt het mag geen maand meer duren wat dan heb ik dit of dat niet meer.
Ook zijn er zaken die ik al jaren prep en tot nu toe nog niets van nodig gehad. Dat komt omdat ik voor diverse scenario's prep.
Nu wie zit ook gewoon thuis in lockdown ( light) en hoe staat het met jou voorraad of lopen jullie nog X aantal maal per week naar de supermarkt.
En met of zonder PBM. En wat voor een heb je geprept.
 

DO-it

Diehard Prepper
Ik heb net werkweek 4 in lockdown afgerond. Het nieuwe werken lijkt een beetje vorm te krijgen, al mis ik de face to face gesprekken en kan ik toch minder betekenen voor mensen. Terwijl ze heel blij zijn met mijn wekelijkse telefoontje. In alle eerlijkheid is dat zo’n beetje het enige wat ik doe. Ik doe ‘normaal’ mijn boodschappen, al ga ik veel minder als voorheen. Hierdoor ga ik minder snel door de voorraad heen, maar dat is ook de bedoeling. Je weet maar nooit of het erger wordt of niet of dat ik ziek word of niet en om dan nu al fors in te teren, vind ik zonde. Dus met mate worden hier nog boodschappen gedaan. Verder maak ik me ook schuldig aan het feit dat ik een ‘klusjemarkt’ bezoek voor verf. Dat heb ik niet genoeg geprept, maar is wel handig om nu te doen. Ook maak ik me schuldig aan iedere dag even naar buiten en een rondje te lopen. De ene dag een wat groter rondje als de andere dag. Allemaal momenten om even te ‘ontsnappen’.
Ik ga niet meer naar vrienden toe of naar familie, maar probeer hen wel regelmatig te spreken. Ook mijn vrijetijdsbesteding wordt zeer beperkt en daar baal ik geloof ik nog het meest van, met de daarbij komende afhankelijkheid van beeldbellen oid, omdat ik niet weet welke veilig te gebruiken is.
Al met al kan ik zeggen dat het een leerzaam proces is en hoop ik dat we hier snel doorheen zijn! Het blijft een bizarre tijd.
 

Ray

SHTF Expert
Sinds 3 maart onthou ik mij van alle sociale contacten om voor de twee oudjes te zorgen.

Eens per week naar de supermarkt en winkels voor de hele week wat ze nodig hebben, dat loopt nu aardig. De eerste twee weken bleek elke dag wel een dingetje vergeten te zijn. Ik doe dat zonder mondkapje op, op het meest rustige tijdstip, maandag zo rond lunchtijd. Voor ik in de auto stap worden eerst de handen weer gedesinfecteerd. Op die dag was ik m'n handen wel twintig keer in twee uur tijd.

Handschoenen en twee mondkapjes heb ik altijd wel op zak, voor onvoorziene omstandigheden, bv om EHBO te kunnen verlenen indien nodig.

Nog steeds wandel ik elke dag, waarbij het geen enkele moeite is om meters afstand te houden van die paar mensen die ik tegenkom. Ik woon vlak bij een bos wat toch nog vrij rustig is en stap soms in de auto om op andere stille plekken te wandelen. De laatste 25km met 6,1km/h gemiddeld, meldt het wandelnavigatie apparaatje.

Die rustige winkels, wegen, bossen en velden bevallen me uitstekend, maar na zo'n zes weken geen andere mensen gezien te hebben dan de twee oudjes waar niet veel uitkomt, begin ik zowaar mensen te missen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Qua boodschappen red ik me nog, ben nog niet naar de winkel geweest, wel naar de boer.
Qua thuiszitten vind ik het zwaar, ook in de woongemeenschap ligt alles stil, zie je geen hond, kip, mens. Eens per week breng ik soep in een thermosfles bij een oudere dame. Dat gaat heel voorzichtig, zij zet de lege thermosfles bij de deur en ik zet een volle thermosfles neer, met een kaartje. Dan loop ik weg en geeft ze me een zwaai en een kus in de lucht.
Volgende week komen de schilders de buitenboel schilderen. Daar kijk ik wel naar uit. Gewoon even mensen zien.

De eierautomaat van de boer met verse scharreleieren en aardappels.

eierautomaat.jpg
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de laatste 4 weken thuis gewerkt. Met de telefoon, laptop en micosoft teaams gaat dat vrij aardig. Omdat op ons bedrijf vrijwel iedereen met een kantoorfunctie vanuit huis werkt is ons kantoorgebouw wellicht één van de veiligste plaatsen. Volgende week ga ik daar ook weer een paar dagen naar toe.

Qua sociale contacten is het leven vrij armetierig en ook het boodschappen doen is meer een verplichte taak dan een uitje of leuke bezigheid. Iedereen zie je geconcentreerd bezig met het boodschappenlijstje en het laveren door de winkel om voldoende afstand te houden. Omdat nog alles te koop is blijft de prepvoorraad vrijwel onaangesproken.

We hebben een inwonende student die zich vermaakt met online colleges en werkgroepen, en dat doet hij goed. Uitgaan, voetbalclub en sportschool is er niet meer bij. Af en toe gaat hij een stukje autorijden of zoekt een van zijn vienden op, die overigens ook allemaal stuk voor stuk reden hebben om voorzichtig te zijn en zich daarom keurig gedragen.
Pleister op de wonde is dat we de fitness toestellen die al geruime tijd in de doos zaten nu eindelijk opgesteld hebben in de garage. Daar leeft hij zich een paar keer per week uit.
Dat fitness spul is trouwens honderden euro's duurder geworden vanwege de enorme marktvraag van mensen die ook niet meer naar de sportschool kunnen.

Onze uitwonende student kreeg de keus tussen óf thuis wonen óf op de studentenkamer. De aanvankelijke keus voor thuis bij ons verblijven in ons rustige dorp is na twee weken ingeruild voor de eigen studentenkamer in de grote stad. Het was wel een strenge boodschap die we mee moesten geven: weg gaan is weg blijven voor minimaal een maand.

Dingen die me verder nog opgevallen zijn of waar ik over ben gaan nadenken:
  • Veel mensen die het toch al goed getroffen hebben met hun functie en salaris zitten veilig thuis te werken. Naast werknemers in de zorg zijn er nog duizenden anderen die dagelijks in de vuurlinie staan zoals winkelpersoneel, buschaufeurs, politie en tig ander beroepen.
  • We hebben meerdere auto's in ons gezin. Die weinige gereden kilometers in de afgelopen maand waren van ongekend kosten niveu, ik denk wel een paar euro per km :lol:
  • Een mens is in de basis een sociaal wezen. We gedragen ons nu als angsthazen en zien iedere soortgenoot als een bedreiging en houden angstvallig afstand. Zodra het kan hoop ik dat we dat gedrag weer snel loslaten.
  • Ik ben een redelijk hardnekkige klimaatscepticus maar de satelietbeelden van uitstoot van stikstof, co2 en fijnstof liegen niet. Dat geeft stof tot nadenken.
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Boodschappen doe ik wanneer mijn ouders een lijstje appen. Doordeweeks werk ik. In de weekenden vrijwel altijd op de tuin.

Naast de boodschappen is er verder nieta veranderd. Of toch: De grote voorraad wordt nu strakker bijgehouden dan eerder.

c
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Hoezo is dat dan heavy ? je hebt alles bij de hand of op 1,5m afstand. Lijkt mij gevalletje lichte opsluiting.

In NL noemen ze het een intelligente Lock down, maar feitelijk is het niet meer dan een beetje social distance houden. Er zijn wat horeca en winkels gesloten maar mensen kunnen nog steeds door het hele land reizen, massaal de tuincentra en winkels bezoeken etc. Een lachertje in mijn ogen wat niets met lock down te maken heeft. Er komen dagelijks nog steeds vluchten uit bijvoorbeeld New York waarbij de mensen niet gecontroleerd worden. Het doel lijkt om het aantal ic plekken niet te overschrijden en de zorg net niet te laten omvallen.

In BE waar @Flos over praat is men strenger en daarom noemt hij het lock down light.

Spanje is heel andere koek. Hier geldt sinds maart de noodtoestand die voorlopig verlengd is tot 28 april, maar zeer waarschijnlijk wordt deze verlengd.

Hier mag je dus niet de straat op alleen voor boodschappen of de apotheek. Alle andere winkels zïjn gesloten en er zijn overal controles door politie en militairen.

Als je hier de straat op gaat, dan moet je papieren bij hebben waarop staat wat je gaat doen, waar je vandaan komt en heb je id en bewijs nodig overal van. In de noodverordening staat dat je maximaal 10km mag reizen voor boodschappen, echter je bent verplicht de dichtstbijzijnde supermarkt te bezoeken. Dus wordt je aangehouden en er is een supermarkt dichterbij dan ga je op de bon.

De boetes lopen op van 400€ tot in Catalonië wel 600.000€. Ik ken twee mensen die in het begin 3000€ boete kregen.

Al ieders gangen worden gecontroleerd en gerapporteerd. Dus achteraf kunnen ze je ook nog pakken. Hardnekkige overtreders worden gearresteerd en zitten minimaal vast tot na de noodtoestand.

Voor de supermarkten staat vaak politie maar bij de ingang is beveiliging. Je bent verplicht de handen te ontsmetten, handschoenen aan te trekken en indien aanwezig of in je bezit een mondkapje te dragen. De 1,5 meter/2 meter regel hoor je te respecteren. Er is voldoende voedsel maar van sommige dingen minder keuze. Zo kun je uitsluitend kiezen uit een paar soorten hele broden en twee gesneden broden. De zelfbediening snijmachines zijn uitgezet. Veel verse producten zijn voorverpakt met een bepaald aantal. Etc

Er mag maar één persoon in de auto, behalve bij medische nood. In de auto gelden ook weer een hoop regeltjes.

Ik heb mijn zaken op orde op de BOL waar ik verblijf, maar er zijn zijn veel mensen die in een appartement wonen met kinderen van misschien 60m2 die dus al meer dan een maand niet naar buiten mogen. Dat is echt geen pretje. De NL variant op de lock down is dus echt een lachertje te noemen.

Ik heb op een klein uurtje rijden nog een finca waar ik de zorg heb van een aantal dieren. Formeel mag ik niet naar het tweede verblijf maar ik kan de dieren niet laten sterven. Ik rij dus om de nacht naar de boerderij waar ik snel de dieren voer en dan rij ik snel weer terug. Ik rij in de nacht en rij de binnendoor weggetjes, want hoewel ik een formulier ingevuld heb, weet ik niet of dit wel mag.

Op mijn formulier staat dat ik de dieren moet verzorgen, dat ik geen contact heb met andere personen en dat ik direct weer terug ga naar mijn woonverblijf. Tot nu toe is het me steeds gelukt en ben ik 's nachts nog niet aangehouden.

Zo zijn er nog tal van regeltjes en maatregelen. Je mag bijvoorbeeld je hond uitlaten, één persoon, tot maximaal 250 meter van je huis.

Dat zijn dus de redenen dat ik spreek van een lock down heavy, eigenlijk de noodtoestand, want in mijn ogen komt NL niet echt in de buurt van een lock down.

Komende week mogen een aantal niet essentiële beroepen weer worden uitgevoerd, maar dat wil nog niet zeggen dat het voor de meesten versoepeld want de noodtoestand blijft van kracht.

PS De meeste dorpen zijn afgezet met betonblokken, zodat je er nog maar via één weg in of uit kan rijden. Dat is makkelijker controleren voor de instanties.
 

Flos

SHTF Expert
Niet dat ik het leuk vind maar omdat ik met jou meeleef hoe hard het is een lockdown te hebben op een plaats waar de mensen voor 75% op straat leven.
En nu bijna in eenzame opsluiting zitten.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
In NL noemen ze het een intelligente Lock down, maar feitelijk is het niet meer dan een beetje social distance houden. Er zijn wat horeca en winkels gesloten maar mensen kunnen nog steeds door het hele land reizen, massaal de tuincentra en winkels bezoeken etc. Een lachertje in mijn ogen wat niets met lock down te maken heeft.
Een lachertje.

Behalve voor hen met kwetsbare gezondheid, die komen niet buiten, of in de winkel laat staan dat ze gaan toeren met de motorfiets of de bollenstreek of het strand bezoeken.
Behalve voor bejaarden en gehandicapten in tehuizen die geen bezoek mogen, niet in de gemeenschappelijke ruimtes mogen, geen dagbesteding meer hebben en verpleging en verzorging zonder beschermingsmiddelen.
Behalve voor de mensen die thuis een kwetsbare verzorgen, of een gehandicapt kind, of zoals @Ray zelf strikter in lockdown zijn omdat ze zorg dragen voor hun zelfstandig wonende ouders en hen niet willen besmetten.
Behalve voor de kinderen die in een onveilige of geweldadige omgeving opgroeien en daar nu 24 uur per dag inzitten zonder enige vorm van vluchten naar school of sportclub.
 

Flos

SHTF Expert
Mijn moeder woont nog steeds in haar ouderlijk huis. Zaterdag heeft haar knie een verkeerde bewegen gedaan.
Zodanig dat ze nu slecht kan stappen.
Mijn moeder is 88j ik ga tweemaal per dag langs ook omdat ik er nog dieren heb zitten.
Maar ik ga niet bij haar binnen. Nou ja tot de deuropening van de keuken.
Ook mijn broer komt er een paar maal per week. Mijn zus woont wat verder die komt minder.
Het moet erg zijn zo jou oude dag te moeten slijten.
 

markske

Diehard Prepper
Men heeft het voor elkaar gekregen om met de perceptie van vele extra doden, alle vrijheden en basisrechten van de mensen binnen Europa
onderuit te halen. Qua psychologische coup kan dat al tellen. Het zotte is, velen hebben het nog niet door ook! Sheeple.
 

Henk88

Diehard Prepper
In NL noemen ze het een intelligente Lock down, maar feitelijk is het niet meer dan een beetje social distance houden. Er zijn wat horeca en winkels gesloten maar mensen kunnen nog steeds door het hele land reizen, massaal de tuincentra en winkels bezoeken etc. Een lachertje in mijn ogen wat niets met lock down te maken heeft. Er komen dagelijks nog steeds vluchten uit bijvoorbeeld New York waarbij de mensen niet gecontroleerd worden. Het doel lijkt om het aantal ic plekken niet te overschrijden en de zorg net niet te laten omvallen.

[...]

Dat zijn dus de redenen dat ik spreek van een lock down heavy, eigenlijk de noodtoestand, want in mijn ogen komt NL niet echt in de buurt van een lock down.
De vraag is natuurlijk of een lockdown een doel op zich moet zijn, volgens mij moet het doel vooral gedragsverandering zijn. Want die harde lockdown is Spanje is op de korte termijn misschien effectiever in het terugdringen van het virus maar op de lange termijn niet. Jij vind de lockdown in Nederland een lachertje, ik vind het lachwekkend dat de Spaanse regering jou dwingt om midden in de nacht als een soort dief je dieren eten te geven. Dat heeft niets meer met virusbestrijding te maken maar is puur overreageren en de burger het leven onnodig zuur maken. Net als krankzinnig hoge boetes uitdelen waar iemand financieel de rest van zijn leven niet meer bovenop komt.

Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat de Nederlandse opstelling wel iets te mild is. Ik zou vooral graag meer blauw en misschien ook meer groen op straat willen zien om te handhaven, zeker als ik weer lees dat er files naar de bouwmarkten staan. Maar uiteindelijk gaat het wel om gedragsverandering, wat gaat Spanje doen na de harde lockdown? De grenzen met de rest van de wereld het komend jaar gesloten houden? Toezien hoe mensen weer op oude voet verder leven zodra maatregelen worden versoepeld? Of kijken hoe het land zich in absolute armoede heeft gestort? Wat dat betreft is de Nederlandse aanpak dan toch beter; het gros van de mensen enige vrijheid geven maar wel hun gedrag laten aanpassen zoals handen wassen, afstand houden, onnodige sociale contacten vermijden zodat virusversprijding tot een minimum beperkt wordt. Daarmee raken ze gewend aan de nieuwe werkelijkheid die echt nog wel langere tijd gaat duren, met of zonder harde lockdown.

Dat werkt misschien niet perfect, maar het Spaanse model is dat ook niet. Ik krijg steeds meer het gevoel dat de kuur erger is dan de kwaal en dat de balans zoek is. Een goed voorbeeld hiervan is verkeer, we doen veel moeite om het aantal verkeersslachtoffers tot een minimum te houden (verkeersdrempels, camera's, airbags, snelheidslimieten) maar we accepteren dat er een balans moet zijn tussen economie, verkeersveiligheid en bewegingsvrijheid van mensen. We verlagen bijvoorbeeld niet de snelheid op de snelweg naar 40 km/u om een paar extra doden per jaar te voorkomen en we vinden het ook te duur om bij elke basisschool een flitspaal neer te zetten, hoewel dat uiteindelijk wel veiliger zou zijn. Daarin zit dus een bepaalde balans en die lijkt mij corona zoek. Het is alsof we alle vormen van verkeer verbieden totdat er een soort persoonlijke airbag is ontwikkeld zodat iedereen verkeersongelukken kan overleven. Daarbij lijkt eigen verantwoordelijkheid ook niet meer te bestaan; je kiest ervoor om naar de supermarkt te gaan met een kleine kans om corona op te lopen net zoals je er voor kiest om deel te nemen aan het verkeer met een kleine kans dat je een gek tegenkomt of een mechanisch defect krijgt. En net als met alle verkeershufters zul je ook nooit alle coronahufters kunnen pakken, hoe streng de maatregelen ook zijn.

Ik ben dan ook blij dat ik in Nederland nog enige vrijheid heb en ik gebruik hier dan ook mijn verstand bij. Zo ga ik dagelijks wandelen in een natuurgebied in de buurt maar wel op een tijdstip dat er niemand anders is. Ik beperk mijn supermarkt- en bouwmarktbezoeken tot een minimum maar ik ga wel als ik iets nodig heb. Daarbij hou ik voldoende afstand, raak ik zo min mogelijk aan en was ik direct na het bezoek grondig mijn handen en zet ik mijn schoenen buiten de deur. Verder ontvang ik nog wel af en toe bezoek van ouders en goede vrienden maar niet meer dan 2 personen tegelijk en tijdens het bezoek hou ik doorlopend afstand. Voor- en na een bezoek maak ik deurklinken, kranen en toilet extra schoon. Dat werkt tot nog toe prima want niemand in mijn kennissenkring is ziek geweest, speelt wel mee dat ik in een gebied woon waar het aantal besmettingen minimaal is en ook niet sterk toeneemt. Zou ik in de randstad of Brabant wonen was ik wellicht wat voorzichter.
 

Prepfarmer

Senior Prepper
Wij zitten nu al een tijdje in een zelf isolatie. Mn ouders en broer wonen nu ook op de boerderij in een luxe zeecontainer. Mn voorraad is ongeveer al een kwart kleiner dus het rantsoen is wat strikter geworden. Maarja waarbij je vroeger veel tijd kwijt was aan de voervertegenwoordiger of andere mensen die de boerderij op kwamen om wat te kopen heb ik nu ineens zeeën van tijd over. Dus besloot ik maar de moestuin 3 keer zo groot te maken. Nu verwacht ik van de zomer compleet van eigen land te kunnen leven. Ieder nadeel heeft zo zn voordeel.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Net als zovelen in NL kom ik sinds 15 maart niet meer op mijn werk en gaan de kinderen niet meer naar school. Alles gaat nu op afstand hier, alle evenementen, bijeenkomsten, feestjes zijn natuurlijk taboe. Opa's en oma's zien we alleen nog maar vanaf het balkon en via Skype, we komen niet meer bij elkaar binnen.

Ik ga wel nog steeds ongeveer 2x per week naar de supermarkt, m.n voor versproducten en aanvullen van gebruikte voorraad (zodat we een voorraad van ~3 weken een beetje constant houden). Ik gebruik geen PBM maar beschouw mijn handen als besmet zodra ik iets heb aangeraakt, en ben vrij grondig met de handenalcohol bezig voordat ik weer op de fiets naar huis stap. Ook gaan we elke dag na de lunch een 3 kwartiertjes naar buiten om te luchten en te spelen, en vermijden daarbij verder elke interactie met mensen.

Het is voor mij wel een extra complicatie dat ik hooikoorts heb en daardoor flink loop te niezen, vermoedelijk heb ik geen corona maar het zou best kunnen dat ik een lichte infectie niet eens zou opmerken hierdoor!
 

Flos

SHTF Expert
In België is de lockdown verlengd tot 03. Mei.
Met een kleine versoepeling. Tuincentra en doehetzelf zaken mogen open gaan.
Alle massa bijeenkomsten en festivals zijn verboden tot 31 augustus.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
In Noorwegen zijn de grenzen gesloten naar de buurlanden en buitenlanders of als je maar een voet over de grens hebt gezet, moeten twee weken in quarantaine.

De scholen, opvang, restaurants, bioscopen zijn gesloten en bejaardentehuizen gesloten voor familie en ander bezoek. De opvang voor de jongste kinderen gaat de 20ste weer open, de oudere de 27e. Mini blijft voorlopig nog even lekker thuis.

Buiten je eigen gemeente verblijven en overnachten is niet toegestaan, dit vooral om de afgezonderde plaatsen te beschermen.

In de supermarkten zijn de brood snijmachines weg gehaald en over het algemeen houden de mensen zich wel aan de 1.5-2 meter.

Buiten is het nog stiller dan anders, het centrum is uitgestorven wat niet erg bijdraagt aan de sfeer.
 

Flos

SHTF Expert
De lockdown gaat hier wat versoepelen. Mvr. Flos mag volgende week 2 dagen uit werken gaan.
Ik ben er niet rouwig om. Tijdens de vaat van de lunch begint ze al te zingen op zich vind ik dat niet erg maar het is in het Duits en aangezien ze enkel Duits verstaat van naar de soap ,, storm der liebe ,, te kijken lijkt het nergens op.
Ook jammert ze al een paar dagen dat er telkens ze de afwas doet er minstens één glazen pot er bij is.
Waarop ik haar op wijs dat we meer uit de voorraad eten dan pakweg 2 maand terug.
 

PBear

Mankinds only hope
De lockdown gaat hier wat versoepelen. Mvr. Flos mag volgende week 2 dagen uit werken gaan.
Ik ben er niet rouwig om. Tijdens de vaat van de lunch begint ze al te zingen op zich vind ik dat niet erg maar het is in het Duits en aangezien ze enkel Duits verstaat van naar de soap ,, storm der liebe ,, te kijken lijkt het nergens op.
Ook jammert ze al een paar dagen dat er telkens ze de afwas doet er minstens één glazen pot er bij is.
Waarop ik haar op wijs dat we meer uit de voorraad eten dan pakweg 2 maand terug.
In Polen is de lockdown sinds vandaag ook wat versoepeld. Er mogen meer mensen tegelijk in de supermarkt en wandelen in bos en park weer toegestaan.
Mijn Tropische Verrassing heeft een nieuwe hobby gevonden. Ze zingt graag - en niet onverdienstelijk - en maakt opnames met haar smartphone. Ook maakt ze soms komische plaatjes en video-collages met muziek met een app op haar smartphone. Jammer genoeg mag ik ze hier niet publiceren, maar ik heb er best lol in. ;)
 
Bovenaan