• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Schoen onderhoud

F

frans81

Gast
Ik raak er behoorlijk mee in de war pff . Dat wat men oa op sites en merk gerelateerd aan info plaatst en wat bezitters of oa Militairen juist net anders doen .

Ik begon hier over na te denken toen ik vandaag van een Marinier 1 paar gebruikte Meindl Venediger Super Perfect D type schoenen heb overgenomen . Ze hebben een echte Patine ontwikkeld door de vele kilometers gebruik . Zie oa link van een dump waar ik niets mee heb . Dump vermeld dat het een C type is maar dat is toch echt een foutje. Zie ook de originele kleur foto 1.

Ik heb van die militair 2 blikjes BAMA Leervet voor glad leer meegekregen .
Het zijn Vol leren schoenen en dus ook binnenzijde . Geen Gore tex typetje.
Ook valt op dat deze schoen veel groter genomen moet worden .
Het is volgens de info in de schoen een maat 47 .
Máár militair heeft net als ik in de Meindl's 45 .
Dat scheelt nogal . Oké het is een D type en extra stug en stijgijzers vast . Maar toch .

Máár om terug te gaan naar de verzorging !
Meindl raad leervet af en stuurt jou richting Wax .
Waarom zou je je dan niet aan de info van de fabrikant houden ! En waarom verstrekt Defensie er dan alsnog alleen het leervet bij !?
Ik ga er volgende week even mee naar de hakkenbar en laat ze reinigen en even nazien .
Ze zijn nog zeer stevig en leder is in goede staat .

De huidige/ ook al weer vertrekkende Meindl's kregen een heel Granger onderhoudsset . Maar dat is dan ook een Gore tex type.

Zodoende een Topic omtrent Hoe onderhoud je/ jij jou schoenen .
Eigenwijs en toch doeltreffend Jaren plezier of ala Fabrikant en niet alles naar je zin maar toch niet afwijken !?

https://www.militarycollectibles4u....hoenen-super-perfect-nieuw-origineel-maat-43/

SmartSelect_20200506-201525_Chrome.jpg
15887885940271043270283480650880.jpg 15887886455371207649414050119051.jpg 15887886739824941799519370709561.jpg 20200506_133923.jpg
 
F

frans81

Gast
Hier is het type vet wat men gebruikte bij deze schoen .

15887890998043295158313574663304.jpg 1588789122956316118799905692047.jpg
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ik wou net schrijven: leervet bij de boerenbond, welkoop 1kg blik voor weinig.
Ik denk dat fabrikanten meer verdienen op luxe zaken zoals wax. Maar gewoon leer dus geen membraam kan gewoon in het vet.
Overigens denk ik dat zelf met een membraam kan je bet het leer in en komt dan niet het membraam tegen. Bij brgschoenen had je, waarschijnlijk alleen nog maar vroeger, ook gekeerd leer. Dwz de gladde kant zit binnenin dat is namelijk je waterdichte zijde van het leer.

Welkoop ledervet
150gram kost 6,50 maar 1kg 12,89, tel uit je winst....

8714666011165_1.jpeg
 

Ray

SHTF Expert
Zelf doe ik niet aan onderhoud van m'n schoenen. Schoenen gaan ongeveer 5000 km mee. Daarna is niet alleen de zool af, maar ook veel van de steun die zo'n schoen normaal dient te geven, een moderne schoen bestaat uit meer dan alleen leer. Aangezien 5000 km mij makkelijk lukt in twee jaar, zijn de schoenen daarna altijd aan vervanging toe.

Gebruik je ze alleen drie weken op vakantie per jaar, dan kun je wel tien jaar met je schoenen doen en is het wel belangrijk dat het leer niet helemaal uitdroogt en dus gaat scheuren.

Elk product wat je op je schoenen smeert, verminderd het ademend vermogen van het leer. Daarom hebben veel winkels een heel rijtje producten staan, van hele milde producten waarbij het ademend vermogen redelijk in tact blijft, tot Snow Seal achtige producten die iedere leren schoen 100% waterdicht maken en daarmee ook het ademend vermogen compleet verwoesten.

Sinds Goretex binnenvoeringen is dat allemaal wat minder belangrijk geworden.

Ook is tegenwoordig de opbouw van een moderne berg/wandel schoen heel anders dan die oude leger kisten van vroeger, dat was maar alleen maar 1 laag leer, hier en daar een dubbele laag waar de schoen steviger moet/mag zijn. Moderne schoenen hebben aparte lagen voor binnen en buitenzijde waartussen diverse vormen van padding (opvul materiaal) zit.

Wax tast het ademend vermogen minder aan dat leervet, bovendien verteerd leer sneller als je er terug vet op aanbrengt, want dat is precies wat het looi proces juist verwijderd uit het leer, vet. Daarom is bv bijenwas of andere plantaardige wassoorten. Leervet is vooral nuttig bij producten die heel soepel dienen te blijven, riemen en teugels bv.

Nu heb je meestal niet zoveel last bij schoenen dat leer verteerd en zwakker wordt, daar gaan ze simpelweg niet lang genoeg voor mee, tenzij ze vaak en lang nat worden. Dat zie je dus vooral bij mensen met natte voeten (zweetvoeten), daar is dan het binnenwerk kapot/verteerd binnen een jaar.

Doe je er tien jaar over om 5000 km te lopen, dan is onderhoud onmisbaar, loop je dat binnen een paar jaar, dan zal geen goede kwaliteit schoen gaan scheuren of hard worden en krijg je er alleen maar zweetvoeten van.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Het is een beetje afhankelijk welke schoen en welk seizoen deze worden gebruikt. Winter dus zout, gore natte troep etc. Is gewoon lekker ouderwets in de leervet. Naadjes aan de binnenkant smeer ik in met kaarsvet of met vaseline (wel de zuurvrije)

Zomer schoenen smeer ik gewoon in met bijenwas, dat spul wat je ook op meubels smeert. Niet de nubbik eller suede schoenen, die krijgen een spray behandeling.

Even toegevoegd:
Niet geheel onbelangrijk: schoenen die je nuet veel gebruikt onder spanning houden met behulp van schoenspanners of kranten.
 
F

frans81

Gast
Idd Welkoop :thumbsup: 12.95 1liter in Blanc.
Hakkenbar 8.95 klein blikje Rapide :eek:

Ook daar zeiden ze ( hakkenbar ) de schoenen gewoon opnieuw invetten na eerst even in lauw water reinigen .

20200508_144646.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kom echter best vaak tegen dat leervet een D schoen te soepel maakt !?

Vroeger idd kreeg je bij een D schoen ( Stug en Stijgijzer vast ) kleine blikjes vet op kleur ( bruin ) verstrekt .
Máár de schoenen van toen zijn niet de schoenen van nu . Leder ondergaat heel andere bewerkingen .

Zie foto van oa bijna zelfde type oud jaren 60/ 70 blikje van het Zwitserse leger . Militairen kregen leeg blikje dat gevuld werd uit zeer grote blikken . Zie link waarin ook zo'n blikje met J60 opdruk getoond word .
Dit spul is zelfs na jaren nog goed. Ik gebruik het op zwarte boots . Non Gore Tex.

15889532005704774256005145209881.jpg

https://www.army-store.ch/de/schweizer-armee-mannsputzzeug-ohne-schuhfett
 
Bovenaan