• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hydrolyse probleem bij oa outdoor schoeisel .

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de zoveelste keer weer dat ik schoeisel aantref/ koop dat bij eerste inspectie niet meteen dit probleem toont .
Namelijk zichtbaar verval , uiteenvallen van de zool .
Pur zool . Zie de link met uitgebreide uitleg omtrent dit al door velen geconstateerde probleem .

Oa @Shadow had dit probleem ook al bij een paar nieuwe Haix die ik hem bezorgt had . Komt goed @Shadow , ben het niet vergeten !!

En waarschijnlijk heeft het lang on shelf staan dit alleen maar versneld.

Pas dus op met nieuw / overjarig of tweedehands schoeisel met pur opgebouwde zolen .

Vandaag dus een paar Amper gebruikte Raichle MT Track m6 bergschoenen gekocht die na effe poetsen van de zool meteen gaten vertoonde pff .

Zie foto's van de Haix ( reactie 2 ) en Raichle zolen .
Laatste foto lijkt niets aan de hand ! LIJKT ..



http://www.bushcraft.nl/hydrolyse-probleem-bij-outdoor-schoenen

20200523_174823.jpg 20200523_174909.jpg 20200523_174748.jpg 20200523_174830.jpg 20200523_174848.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
De Haix ME boots

15902502257937024677587474688938.jpg 15902502421614416899083498871778.jpg 15902502514626238083339751272605.jpg 15902502663529012050137137412351.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Zelf heb ik dit specifieke probleem nog nooit gehad eerlijk gezegd. Langste wat ik ooit deed met een paar bergstappers was 7 jaar, sinds ik al weer heel wat jaren 2500 minimaal per jaar loop, ben ik iedere twee jaar aan een nieuwe setje toe en komt dit probleem ook niet voor.

Ben benieuwd hoelang die van jou in opslag hebben gelegen @frans81.

Wat ik wel eens ervaren heb met een paar schoenen uit de opslag die ik voor een prepper moest meenemen, dat juist de onderzool uitgedroogd was en bij de eerste paar keer buigen overal brak.

Zit ik ook meteen naar m'n eigen Hanwag Tatra II stappers te kijken, maar daar kijk ik niet tegen PU schuim aan, het zit er niet tussen of is afgedekt met ander materiaal, 'k zou het moeten doorsnijden om het te weten te komen.

Interessante materie en een gewaarschuwd mens telt voor twee, dank je! :)
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Zelf heb ik dit specifieke probleem nog nooit gehad eerlijk gezegd. Langste wat ik ooit deed met een paar bergstappers was 7 jaar, sinds ik al weer heel wat jaren 2500 minimaal per jaar loop, ben ik iedere twee jaar aan een nieuwe setje toe en komt dit probleem ook niet voor.

Ben benieuwd hoelang die van jou in opslag hebben gelegen @frans81.

Wat ik wel eens ervaren heb met een paar schoenen uit de opslag die ik voor een prepper moest meenemen, dat juist de onderzool uitgedroogd was en bij de eerste paar keer buigen overal brak.

Zit ik ook meteen naar m'n eigen Hanwag Tatra II stappers te kijken, maar daar kijk ik niet tegen PU schuim aan, het zit er niet tussen of is afgedekt met ander materiaal, 'k zou het moeten doorsnijden om het te weten te komen.

Interessante materie en een gewaarschuwd mens telt voor twee, dank je! :)

Veel Topmerken gebruiken al jaren PU aan de binnenzijde . Vooral ook vanwege de demping .
Juist door niet gebruiken blijkt het nog harder of juist daardoor te gaan ontbinden ( hydrolyse) .

Het is dus idd afgedekt met een behandelde uit ook PUR bestaande buitenlaag .
Eenmaal door die laag kun je dat aangetaste Pur er gewoon uitkrabben/ Wrijven . En zonder moeite!

Het word onder druk en warmte samengesteld vertelde de schoenmaker .
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

petroman

SHTF Expert
Er zullen bets meer goede schoenmakers bestaan :)
Maar naast de vraag wie is de kern, kan het wel bij dit soort zolen. De zool zit namelijk helemaal om de stikrand heen, als één geheel.
Kun je die zonder meer schade verwijderen en dan een ander type er op zetten ?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
In de link die ik gaf, staat in plaatjes hoe dat eruit ziet...ik dacht, handig voor iedereen dan hebben ze er beeld bij hoe dat aangepakt wordt.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Buurman in nl was schoenmaker en heeft voor mij al heel wat schoenen verzoolt. Omdat vervangingszolen van vibram idioot duur zijn haalde hij al het materiaal weg en zette er een normale zool onder. Dit heeft hij ook gedaan met een paar lowa schoenen welke bij @frans81 vandaan kwamen.
 
F

frans81

Gast
Ik denk dat je ook vooral kosten gerelateerd moet gaan overwegen of je het wel laat doen als het kan . Hoe lekker liepen ze , hoe zalig en verwend werden jou voetjes In een goed Huwelijk blijf je voor elkaar zorgen tot de .... ( Op is op ) je van elkaar scheid :(

Zoals je op 1 van de foto's al mogelijker wijs gezien hebt staat er een " 6 " op de zool . Dat staat voor 6 € ( kringloop ) ! . Second hand en geen historie bekend .

Zoiets als een inmiddels perfect zittende en duur in weer aankoop zijnde schoen , daar zou ik het zeer zeker bij gaan overwegen . Dus navragen of het kan .
 
F

frans81

Gast
Heb even een Proffesioneel :p filmpje gemaakt waarin te zien is dat daar waar de Pur aan het vergaan is en ook al weg is , de stabiliteit/ Demping ook al niet meer werkt . Het zakt in en ik vermoed dat na een tijdje dragen ze zeer snel achteruit gaan . Vooral de rechter schoen waar het ook al visueel zichtbaar is .
Linker zakt ook al door en buitenlaag gaat ook al over de hak .

Wel jammer pff want ze zitten heerlijk. Net of ik ze zelf heb ingelopen deze Raichle boots .

 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ze nog maar zeer kort aan en misschien 25 meter gelopen .

Bij Linker schoen is nu ook al visueel zichtbaar dat ie aangetast is . Deze zichtbare ook uit Pur bestaande buitenlaag schuift dus nu nog verder over de zool .

15903275594371047617336026242639.jpg 15903275865368371016482995915224.jpg
 

Marcov

Prepper goeroe
Er zullen bets meer goede schoenmakers bestaan :)
Maar naast de vraag wie is de kern, kan het wel bij dit soort zolen. De zool zit namelijk helemaal om de stikrand heen, als één geheel.
Kun je die zonder meer schade verwijderen en dan een ander type er op zetten ?
Mijn Meindl's island pro zijn ook in Veenendaal verzoold. Alle zolen eraf en vernieuwd incl. stootrand
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Sorry voor offtopic maar ik vind het trouwens echt wel bijzonder dat sommige mensen zolang met schoenen doen. Ik heb ook meerdere paar maar wandelschoenen kan ik echt weg gooien na een seizoen. Enige schoenen die het lang uithouden zijn modellen uit het leger of de duurdere werk/veiligheidsschoenen. Ja er word afgewisseld, vooral om te luchten en te drogen. Heb toch het idee dat schoenen met een minder technische zool het langer uithouden dan de "comfort" modellen.
 

Jade

Senior Prepper
Spullen en zeker schoenen worden niet meer gemaakt om heel lang mee te gaan, uitzonderingen heb je wel.
De minder technische schoenen neem de Meindel perfect b.v. kunnen wel 20 jaar meegaan.
In deze schoenen zit ook niet zoveel demping/comfort, en komt het meeste volgens mij van de binnen/inleg zool.
Als je b.v. kijkt naar een paar goede hardloopschoenen, een heel ander soort schoen maar toch, deze zijn ook gemaakt voor de beste demping van klappen.
Voor dit soort schoenen adviseert men ze jaarlijks te vervangen.
De opgeschuimde/pur zolen verouderen gewoon heel snel.
Wel iets om op te letten bij aanschaf van een paar reserve schoenen.
Met meer comfort lever je dus behoorlijk in op duurzaamheid, jammer eigenlijk.
 

Ray

SHTF Expert
Sorry voor offtopic maar ik vind het trouwens echt wel bijzonder dat sommige mensen zolang met schoenen doen. Ik heb ook meerdere paar maar wandelschoenen kan ik echt weg gooien na een seizoen. Enige schoenen die het lang uithouden zijn modellen uit het leger of de duurdere werk/veiligheidsschoenen. Ja er word afgewisseld, vooral om te luchten en te drogen. Heb toch het idee dat schoenen met een minder technische zool het langer uithouden dan de "comfort" modellen.

Idem hier, ik loop dagelijks op die dingen en dan verslijt je ze nog voordat andere problemen gaan spelen. Zelfs de Meindl Perfects, inclusief een keer verzolen, waren na vier jaar tijd compleet op.

Oude legerkistjes uit de jaren 80 doen het nog steeds, maar het is alsof je een boeren trekker met een luxe automobiel vergelijkt.
 
Bovenaan