• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Opa's zomersoep

zonnebrood

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Deze soep maakte opa zonnebrood altijd op warme dagen wanneer de eetlust niet zo groot was. Wanneer je zelf getrokken vlees of kippen bouillon gebruikt is deze het lekkerste, heb je daar geen zin of tijd voor gebruik je bouillonblokjes. Wil je liever vegetarisch en minder zout, dan is een kruidenbuiltje ook ideaal.

Wat heb je nodig:
Een grote pot, zeker 10 liter
4 liter bouillon
Een flinke prei
Stang selderij
Een groene paprika en (heb een rode gebruikt, had geen groene)
Twee blikjes tomatenpuree
Blikje groene bonen (gebruik ik niet)
4 kilo wortelen (onwijze hoeveelheid ik weet het haha)
Vermicelli of shirataki noedels

Doe de bouillon in de pan, snij de prei in ringen en de rest van de groente in stukjes. Wil je nou geen stukjes wortel in de soep, voeg deze dan het eerste toe en haal de staafmixer er door heen, daarna kan je de overige groente toevoegen.
Wanneer de groentes zacht zijn geworden kan je de vermicelli of shirataki noedels toevoegen.

Eet smakelijk!

IMG_20200620_183056.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Deze soep maakte opa zonnebrood altijd op warme dagen wanneer de eetlust niet zo groot was. Wanneer je zelf getrokken vlees of kippen bouillon gebruikt is deze het lekkerste, heb je daar geen zin of tijd voor gebruik je bouillonblokjes. Wil je liever vegetarisch en minder zout, dan is een kruidenbuiltje ook ideaal.

Wat heb je nodig:
Een grote pot, zeker 10 liter
4 liter bouillon
Een flinke prei
Stang selderij
Een groene paprika en (heb een rode gebruikt, had geen groene)
Twee blikjes tomatenpuree
Blikje groene bonen (gebruik ik niet)
4 kilo wortelen (onwijze hoeveelheid ik weet het haha)
Vermicelli of shirataki noedels

Doe de bouillon in de pan, snij de prei in ringen en de rest van de groente in stukjes. Wil je nou geen stukjes wortel in de soep, voeg deze dan het eerste toe en haal de staafmixer er door heen, daarna kan je de overige groente toevoegen.
Wanneer de groentes zacht zijn geworden kan je de vermicelli of shirataki noedels toevoegen.

Eet smakelijk!

Bekijk bijlage 18737

Ziet er uit om te watertanden :hug:
Krijg al lekkere honger .
Soepmannetje is mijn Alias ;)
Máár waar zijn de Tomaten :fluit::p
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Ziet er uit om te watertanden :hug:
Krijg al lekkere honger .
Soepmannetje is mijn Alias ;)
Máár waar zijn de Tomaten :fluit::p

Hier ook een soepjunkie, kan het iedere dag wel eten.
Twee blikjes tomatenpuree zitten er in, maar wel verdorrie, autocorrectie had van zomersoep tomatensoep gemaakt :fluit:

Meteen veranderd, dank!
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Met selderij bedoel je denk ik bleekselderij?

Zit er goed uit! Soep is goed voer op hete dagen...met wat zout, want dat heb je nodig met al dat zweten en hitte. Zout en vocht,dat begreep opa zonnebrood goed.

Hier was het op hete dagen voor de kinderen smiddags verplicht chips eten en ranja drinken. Ze mopperden nooit :)
En vruchtensalade en soep was ook iets voor hete dagen.
 

Flos

SHTF Expert
Ook ten huize Flos zijn het soep eters. Zowel in de winter als in de zomer.
Ik ga er zeker eens een variant van maken. 4kg wortelen vind ik nogal veel in vergelijking met de andere groenten.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ook ten huize Flos zijn het soep eters. Zowel in de winter als in de zomer.
Ik ga er zeker eens een variant van maken. 4kg wortelen vind ik nogal veel in vergelijking met de andere groenten.

De logica hier achter is volgens de notaten van opa zonnebrood dat wortelen veel mineralen bevatten, vezels en zorgen voor een gezonde bloeddruk. Als je de wortelen er door heen maalt dan merk je de hoeveelheid niet eens, bij ons gebruiken we een kilo of twee wanneer we dat niet doen. Opa zonnebrood at deze ook vaak in het voorjaar als vega variant, vervolgens at hij heel de week niets anders dan deze soep en wat brood. Heel de week mocht er alleen plantaardig gegeten worden om het lichaam te reinigen. Alleen niet lichamelijke zaken, planten dus mochten gegeten worden dus ook geen eieren, melkproducten en vis e.d. verder was het wwn hele nuchtere man die niet van poespas hield.

Volgens mijn pa zonnebrood is de grote hoeveelheid wortelen om de verlepte van de vorige oogst weg te werken haha.
 
Bovenaan