• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tweede golf Covid-2

wildemossel

Diehard Prepper
Ik vroeg me af of er hier preppers zijn die zich op 1 of andere wijze bezig houden met een potentiele 2e golf van corona infecties.
Dit is namelijk niet alleen erg hypothetisch maar zelfs vrij zeker.....
Wie? En hoe? Roept u maar.....:)
 

Dreutel

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Nou ik doe nog steeds voorzichtig, mijd druktes, hou afstand, reis niet met het ov, en mag nog steeds niet werken van de regering.

Nu velen gewoon weer "los" gaan, er rijen staan op Schiphol omdat er weer gereisd wordt en mensen op vakantie gaan, kan het haast niet anders, of er komt weer een golf aan. Mocht het zo zijn dat die momenteel nog in de hand te houden is, oa doordat het virus in de zomer blijkbaar minder gevaarlijk lijkt, dan verwacht ik toch zeker een golf in het najaar, en ik hoop dat die aan mij voorbij gaat, want ik ben toch wel een paar keer risico groep.
 

hans013

Senior Prepper
Je zou je voorbereidingen nu wat uitgebreider op orde kunnen maken.

Het is allemaal wat duurder, maar je valt minder op als je nu spullen koopt.
 

petroman

SHTF Expert
Ik doe als @Dreutel.
De eerste golf gelukkig kunnen vermijden door gewoon alle drukte te mijden. Ik vermoed dat dat ook gaat werken voor de 2e golf. verder zal er wel geen run meer komen op wc papier en pizza's want die heeft het volk nog zat liggen.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Heb mijn preps aanzienlijk opgeschaald, van een voorraad van max 6 maanden naar 12 maanden (dit betreft hoofdzakelijk niet bederfelijke goederen).

De 2e golf gaat zeker komen, vraag is alleen wanneer.

Nu loop ik waarschijnlijk geen risico meer (heb het waarschijnlijk al gehad, zonder koorts), maar ik ga de gok niet nemen dus ben ik voorzichtig en heb ik bijna alles voldoende in huis.

Ben druk bezig met een opslag op zolder die ook nog eens overzichtelijk is, zodra het klaar is zal ik foto's delen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
EbCj76EX0AEk4me
 

Ray

SHTF Expert
In andere landen zie je idd opnieuw uitbraken waar het eerst onder controle leek. Sommige landen versoepelden al voordat de piek bereikt is, daar gaat het indammen helemaal niet lukken. Nu zijn er aanwijzingen dat met de tijd, het virus muteert naar een iets minder schadelijke variant.

Wereldwijd gaat de eerste golf als maar versnellend door. Lokaal kun je wellicht spreken van een tweede golf.

Nu hou ik sowieso niet van drukke plekken, dus voor mij was deze eerste 'losse' lockdown weinig anders dan wat omslachtiger winkelen. Ook viel het hier in Drenthe nogal mee, in bijna vier maanden hebben goed 500 drenten het opgelopen, dus de kans dat die voor ze het zelf weten mij zijn tegen gekomen is erg klein. Alleen de sauna mis ik wel.

De rest is al op orde, dus ik leef vrolijk verder zoals ik altijd al deed en doe.

Stoor me wel aan berichtgevingen, discussie en mensen die alleen kijken naar het aantal doden en dat afwegen tegen de economische malheur die de maatregelen veroorzaken.

Het is nu eenmaal geen onschuldig griepje en de sterfgevallen zijn te betreuren, maar is niet de grote maatschappelijk prijs die betaald wordt. Dat zijn de mensen die maanden nodig hebben om te herstellen, of nooit meer 100% herstellen. Als je een half miljoen mensen (3% van de NL bevolking) erbij krijgt die nog tientallen jaren extra zorg nodig hebben en minder productief zijn, gaat dat de komende de decennia een rekening opleveren van honderden miljarden.

Dat kwartje lijkt nog steeds niet gevallen bij veel mensen. Daarom is het van groot belang om dit virus in te dammen en we hebben daarvoor geen andere middelen dan de huidige maatregelen, die rap aan de kant gezet worden nu.

Dus ja, ik denk dat we in NL ook nog wel een tweede golf krijgen, wanneer, hoe heftig, geen idee, ze zitten er gelukkig nu wel redelijk bovenop. Ben alleen bang dat de bevolking er de brui aan geeft en een tweede ronde maatregelen bijzonder lastig gaat worden, waarmee het virus weer alle kans heeft. Plaatje van @Stuudje geeft dat mooi weer.
 

Flos

SHTF Expert
Ook ik mijd nog drukke plaatsen. Al loop ik wel als eens per week de supermarkt binnen.
Heb ook een nieuwe voorraad mondmaskers ( kapjes) in geslagen en gezicht beschermers.
Moet nog grotere latex handschoenen hebben.
Straks ga ik weer groenten wecken om de voorraad op punt te brengen. Pasata heb ik al voor een deel gemaakt.
Zo zijn er nog wel wat dingen waar ik mee bezig ben. Ontsmettingsmiddel voor de handen. Maar ook een extra voorraad dieren voeding. Enz.
 

drent

Diehard Prepper
2e vriezer zit sterk in overweging, voorraden op peil en weer naar zo minimaal mogelijk qua winkels enz. richting sept. en slechter weer/griepperiode. Al is het ook de vraag of de zomervakantie die piek niet vervroegd. Nu ga ik al liever max. 1/week 10 dagen, maar bijbehorende planning loopt nog niet helemaal lekker.
 

Ray

SHTF Expert
Ik denk dat het virus zich weinig aantrekt van het weer. Juist in de zuidelijke Amerikaanse staten slaat hij het hardst toe, terwijl het daar nog wel even warmer is dan hier. Iran, India, Zuid-Amerika, bloedheet op dit moment, altijd zon en 't gaat daar compleet los. In het najaar kruipen we in overdekte ruimtes weer dicht bij elkaar, dat lijkt me wel een leuk gegeven voor het virus.

Het lijstje landen waar het virus weer snel stijgt na versoepelingen doet me vermoeden dat ook wij niet tot het najaar hoeven te wachten.

Duitsland had het prima voor elkaar en nu is de R0 opeens gestegen naar 2,8. Ok als je heel weinig gevallen hebt dan hebben die 1000 vleesverwerkers en paar honderd man in die ene flat veel invloed op de R0, maar het duurt maar een week voordat je weer tienduizend extra verspreiders hebt en dan is de beer weer los.

Wellicht muteert het virus naar een wat minder heftige variant, daar zijn wat aanwijzingen voor, al wordt ieder hoopvol bericht wel heel erg uitvergroot tegenwoordig. Een paar doktoren zeggen dat ze nu meer bejaarden zien met covid-19 die geen extra zuurstof of IC nodig hebben, maar dat gold voor driekwart van de bejaarden in maart ook al. Hopelijk is daar over een maand, of twee, meer duidelijkheid over en vooral, geldt dat ook voor het lange herstel en blijvende schade bij jongere generaties?
 

Flos

SHTF Expert
De eerste golf is nog lang niet over en een beetje prepper denkt al wat hij kan ( beter ) doen voor de tweede.
Vandaag zijn wereldwijd 183020 besmettingen vast gesteld. Een record.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Preppertt

Senior Prepper
Het is ook maar net wie je gelooft natuurlijk. De modelleur van het RIVM zegt bijvoorbeeld dit vandaag:

https://www.ad.nl/binnenland/komst-tweede-virusgolf-minder-waarschijnlijk~aa60bddd/

Hoofdmodelleur Jacco Wallinga van het RIVM: ,,Al met al lijkt er op dit moment beperkt overdracht van het virus plaats te vinden.” De ‘grote tweede golf’ die sommigen vrezen, lijkt niet op komst: ,,Met hoe we op dit moment de monitoring inrichten, en met goede bron- en contactopsporing, lijkt het ontstaan van lokale clusters het meest reëel. Toch kun je een tweede golf niet compleet uitsluiten.” Maar alles is er nu op gericht om een eventuele brandhaard snel uit te trappen, waardoor een hausse aan nieuwe gevallen uitblijft.

Ook in andere landen waar het virus weer opvlamt is vaak heel lokaal. In Zuid Korea bijvoorbeeld vrijwel alle nieuwe besmettingen naar 1 club te herleiden. In Duitsland naar een kerkdienst en in China ook geconcentreerd in 1 wijk van Peking. Wel moeten we er rekening mee houden, mocht het hier weer opvlammen en uit de hand lopen dat we weer weken binnen moeten zitten, maar dit kan dus ook heel lokaal gaan voorkomen. In Duitsland zitten alle bewoners van 1 wooncomplex verplicht binnen, terwijl een straat verder niemand restricties heeft.
 

Ray

SHTF Expert
Ze proberen hier de vinger aan de pols te houden en hopelijk lukt het om die lokale uitbraken allemaal te bezweren. En dat kon nog wel eens lastig worden, zoals je ook in Duitsland ziet, omdat mensen het zat zijn en gewoon alles weer willen kunnen doen zoals voor corona.

Nu we allemaal weer lekker dicht op elkaar kruipen is de kans dat een lokale uitbraak niet meer compleet te traceren is en iedereen in quarantaine te laten gaan, best lastig. Als je niet nagenoeg alle besmette personen weet te traceren, kan een enkele lokale uitbraak leiden tot 10 andere lokale uitbraken, enz.

Gelukkig zijn er ook slimme horeca ondernemers die ook niet zitten te wachten op een nieuwe ronde maatregelen, vier cafe's sloten zaterdag nacht de te drukke terrassen en de klanten werkten mee: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/16...kte-weggestuurd-Geen-tweede-lockdown-riskeren
 

drent

Diehard Prepper
Ik denk dat het virus zich weinig aantrekt van het weer. Juist in de zuidelijke Amerikaanse staten slaat hij het hardst toe, terwijl het daar nog wel even warmer is dan hier. Iran, India, Zuid-Amerika, bloedheet op dit moment, altijd zon en 't gaat daar compleet los. In het najaar kruipen we in overdekte ruimtes weer dicht bij elkaar, dat lijkt me wel een leuk gegeven voor het virus.

Het lijstje landen waar het virus weer snel stijgt na versoepelingen doet me vermoeden dat ook wij niet tot het najaar hoeven te wachten.

Duitsland had het prima voor elkaar en nu is de R0 opeens gestegen naar 2,8. Ok als je heel weinig gevallen hebt dan hebben die 1000 vleesverwerkers en paar honderd man in die ene flat veel invloed op de R0, maar het duurt maar een week voordat je weer tienduizend extra verspreiders hebt en dan is de beer weer los.

Wellicht muteert het virus naar een wat minder heftige variant, daar zijn wat aanwijzingen voor, al wordt ieder hoopvol bericht wel heel erg uitvergroot tegenwoordig. Een paar doktoren zeggen dat ze nu meer bejaarden zien met covid-19 die geen extra zuurstof of IC nodig hebben, maar dat gold voor driekwart van de bejaarden in maart ook al. Hopelijk is daar over een maand, of twee, meer duidelijkheid over en vooral, geldt dat ook voor het lange herstel en blijvende schade bij jongere generaties?
Met zulke bloedhitte zoekt iedereen schaduw/airco plekjes op, dus vaak binnen en airco = ramen dicht.
 
F

forumlid 1447

Gast
Hier in Brussel gingen zaterdag de cafe’s om 1 uur dicht,
dus de jeugd danste tot 5 uur door op pleinen.
Politie vond het niet verstandig om in te grijpen,
was het een demonstratie geweest, dan hadden ze het waterkanon vermoedelijk boven gehaald.
Vind dat de BOA’s bewapend mogen worden, als de politie het vertikt.
Ben benieuwd wat er gebeurd als daar een groep BOA’s staat met hun Supersoaker in de aanslag.
(Sorry maar als ze zwaardere wapens willen, hadden ze maar naar de politieschool moeten gaan.)
Merk hier dat de jeugd het niets interesseerd, de 50 plussers hun gat aan alles vegen.
Nou ja , als hun maar mogen doen wat ze willen.
2 generaties die zich nergens aan (willen ) houden.
En de rest moet blijkbaar op vakantie kunnen en de Mac bezoeken.
O ja en het is een drama dat ze niet naar Tomorrowland etc kunnen.
Ik ben met loopgips thuis, boodschappen hier een keer in de 8 tot 10 dagen.
Krijg je commentaar dat je teveel in slaat.
Partner stond aan auto en kreeg die opmerking,
Ben vriendelijk met 1.90 cm uit de wagen gestapt en heb vermeld,
dat we wel moeten , omdat bepaalde personen zelfs op de parking geen afstand houden.
Toen werd hij pist, en heb ik mijn kruk laten zien.
Heb hem gemeld als hij niet terug ging staan dat ik met mijn kruk,
die anderhalve meter makkelijk kon vrijwaren.
80% houd zich perfect aan de regels 20 interesseerd het geen kl..en.
Onze voorraad is verder opgevoerd, ook als ik weer gewoon kan lopen,
geen drukke omgevingen, geen vakantiereizen, werken extra voorzichtig,
en voor de zomer van 2021 geen versoepeling van de regels hier.
(Klein)kinderen mogen langskomen, maar op afstand.
Cadeau’s kleinkinderen worden online besteld en opgestuurd, en beeldbellen mag tot 4 uur per dag.
Benodigde materialen etc worden online (plaatselijk) besteld en afgehaald,
of hier voor de poort bezorgd.
De supermarkten zijn het enige grote risico,
omdat sommige vinden dat ze de hele winkelgang mogen gebruiken zonder afstand te bewaren.
We blijven voorzichtig hebben standaard mondmaskers bij, mochten we toch in een verkeerde situatie komen, en verder hopen dat het genoeg is.
:hug: (Maar nu even alleen met de partner)
 

Ray

SHTF Expert
Met zulke bloedhitte zoekt iedereen schaduw/airco plekjes op, dus vaak binnen en airco = ramen dicht.
In de VS wel, maar 95% van het volk in Zuid-Amerika, Iran en India hebben daar de centen niet voor. In India is het een rommeltje, de elektriciteit voorziening.

Zuid-Korea, Singapore, China en Australie hadden het virus goed onder controle, maar daar zit het ook weer in de lift. Volgens de regeringen daar, omdat teveel mensen lak hebben aan de maatregelen.

Tot nu toe gaat het in Nederland best goed, hopelijk blijft dat zo.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Waarom sluit Nederland eigenlijk niet de grenzen met Duitsland? :confused: Hier gaat het vooralsnog best goed, daar is de Ro 2,88 . En dadelijk komen al die touristen hier naar toe.....:eek:
 

Ray

SHTF Expert
@wildemossel Omdat het totale aantal besmettingen erg klein is. Daarom springt die R0 ook ineens zo hard omhoog.

Als je van 100 besmettingen per dag, ineens naar 1100 springt (1000 uit de vleesindustrie) springt de R0 enorm omhoog, terwijl het nog steeds maar een enkele dagen zijn op een bevolking van dik 80 miljoen. Ook zitten ze er bovenop en hebben ze die 1000 in quarantaine gezet.

Inmiddels is dus ook de R0 (4 dagen) van 24 juni in Duitsland alweer gedaald naar 0,72: https://www.deutschlandfunk.de/coro...html?dram:article_id=472799#reproduktionszahl

R0 (over de laatste zeven dagen) van 24 juni is 1,17 waar nog een deel van die vleesindustrie piek in zit geeft weer.

De R0 (4 dagen) waarde reageert snel en is zeer dynamiek, zelfs de verminderde rapportages in het weekend zie je daar in terug. De Duitsers hebben dankzij het vele testen und grundlichheit ook nog eens een veel betrouwbaarder R0 waarde dan hier in NL.

Hier is de laatste R0 van 18 juni, 1,05 maar met een spreiding van tussen de 0,23 tot 2,18 wat niet echt nuttig is: https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/ (Even bij het R0 blokje 'Meer uitleg en data' aanklikken)
 
Bovenaan