• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Survivorcord

Ray

SHTF Expert
Kennen we dit al?

Survivorcord een type paracord waar tussen de individuele draden drie speciale draden verstopt zitten. Een visdraad, een metalen draad om strikken te maken en een waterbestendige draad die gebruikt kan worden om makkelijk een vuurtje te starten.

Totale treksterkte wat we kennen van paracord type 4, minimaal 280 kg.

Ik meende dat ik in een filmpje van Wranglestar had gehoord dat het nieuwste type geen monofilament maar gevlochten vislijn bevatte, maar zie dat zo snel niet terug op de site van de fabrikant. Een vislijn uit meerdere draden wordt niet makkelijk doorgebeten door roofvis met scherpe tandjes, in NL met name snoek en in mindere mate snoekbaars.

  • We use a proprietary blend of high-quality, high-denier MIL-SPEC fibers to achieve a tensile strength of > 620 lbs. And our 7x 3-Ply braided strands are UV resistant, mold resistant, and pre-shrunk to make sure that there is no shrinkage or deterioration in the elements.

  • The outer sheath of our SurvivorCord also exceeds MIL-SPEC strength requirements, and is fabricated with a proprietary twist to minimize the risk of our inner components punching through the wall.

  • The included Fishing Line is a clear, 25 lb., high-strength mono-filament that can be used to not only fish in both fresh water and salt water, but can also be used to bind rudimentary tools.

  • Our Snare Wire is a 30 AWG (0.25mm) proprietary Brass alloy with an impressive tensile strength of ~7lbs, that can also be used as an emergency antenna, a trip wire, an electrical wire, and so many more things.

  • The waterproof fire tinder is made from paraffin-impregnated jute fiber, and it is completely odorless! We soaked it underwater for 4 hours, and we were still able to start a roaring fire with it, with just a few quick sparks from our SurvivorSteel.
 

logan1202

Prepper goeroe
Klinkt leuk maar kan ik 10 meter vislijn zo eruit trekken? hoe ziet de metaaldraad eruit na een week gebruik van het koord? En wat is een waterbestendig draad? Net als een multitool toch niet echt het echte stuk gereedschap is. In mijn ogen het zoveelste " must have" prepper item wat je moet hebben en waar je zonder de SHTF niet overleeft.
 

Ray

SHTF Expert
Paracord heb ik sowieso vaak bij me, deze is wat veelzijdiger dan standaard paracord.

Waterbestendig is de tondel, een paraffine geïmpregneerde jute vezel die je met een vonkje kan laten ontbranden, bv. met een firesteel. Maar dat had je zelf ook kunnen lezen. :p

Geen idee hoe makkelijk je dat visdraad eruit trekt, ik denk dat het bij een monofilament vrij makkelijk gaat, dat is nog gladder dan de aparte draadjes in paracord. Ik zou het als onderlijn gebruiken, ipv de hele lengte vrij te maken, dan gaat je survivorcord wat langer mee.

Ik heb veel plezier van m'n multitool, want ik heb niet vaak schroevendraaiers en een tang op zak.

Je mag zo sceptisch zijn als je wilt, het is ook niet voor homesteaders, maar mensen die onderweg zijn en ontwikkeld in samenwerking met het Amerikaanse leger voor hun special forces.

Het spul is wel anderhalf a twee keer duurder dan standaard type 4 paracord, dat dan weer wel. :)
 

Ray

SHTF Expert
Jawel, er is zoveel meuk op de markt uit Amerika speciaal voor die markt, maar ja, als ik mag kiezen tussen 10 meter paracord mee of 10 meter survivorcord, kies ik voor het laatste. Paracord heb ik sowieso regelmatig bij me, ideaal als de schoenveter knapt, ik een touwtje nodig heb, de scheerlijnen van de tent op zijn, de sleepkabel vergeten is, etc.
 
F

frans81

Gast
100 foot hanks ( 30 meter ) is toch mooie lengte .

En zoals de Chinezen de vele rommel goedkoop verkocht krijgen , zo krijgen de Amerikanen de vele rommel zelfs duur verkocht haha .

Maar ze hebben ook zeer veel goed spul voor $ prijsjes .

Ik ben touw liefhebber ! Nee geen fetishism gerelateerde liefhebberij haha .
Paracord heb ik nog zeer weinig .

Toch lijkt mij de door jou vermelde versie een nadere blik waardig .
4 in 1 uitvinding .
 

Ray

SHTF Expert
Gewoon paracord kun je ook splitsen in dunnere lijntjes, alleen hebben die geen speciale functies.

Wel handig om echt paracord te kopen en niet de namaak bij de Action. Die kunnen niet tegen UV/de zon, zijn veel minder sterk en soepel, slijten hard, etc.

Zelf heb ik 50 meter (althans dat was het) type 4, statische trekkracht > 350 kg. Stuk goedkoper, halve euro per meter, afhankelijk van hoeveel je besteld bij paracord.nl. Type 5 bestaat inmiddels ook, trekkracht > 567 kg.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Ik kende deze eigenlijk al een paar jaar, maar destijds niet gekocht omdat ik het in NL niet kon vinden. Normaliter heb ik al die functies onderweg sowieso al bij me (koord, vislijn, vuurstarter - vallen zetten doe ik niet aan), en dan gebruik ik liever die dingen waar ze eigenlijk voor zijn dan om zo'n duur koord uit elkaar te pluizen.

Dit koord zou eventueel misschien handig kunnen zijn om bijvoorbeeld de schoenveters van je hiking boots te vervangen als een soort van laatste redmiddel op een trektocht, mocht je dan eventueel je tas kwijtraken dan kan je toch nog wat beginnen.

Overigens, voor mijn gewone koord ben ik juist overgestapt naar het 3mm spul, is lichter en goedkoper en voor bijna alles wat ik ermee doe (kampklusjes) meer dan voldoende sterk. En mocht ik een keer toch wat sterkers nodig hebben (om een persoon te hijsen ofzo) dan kan ik altijd nog dat 3mm spul verdubbelen.
 

Ray

SHTF Expert
Daar is het idd precies voor, niet standaard als vervanging van een aansteker, vishengel of de winkel waar je een stukje vlees koopt.

Met schoenveters is het wel lastig, want je kunt je veters wel opofferen, maar dan......

Normaal heb ik al snel een paar meter paracord bij me, bij wandelingen, kleine tripjes en dan is het wel handig om hiervoor survivorcord ipv gewoon paracord te gebruiken.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Bijft de vraag waar je het gaat kopen... Want zolang het alleen daar te bestellen is, vind ik dit zelfs als redelijk welgesteld middenklasse burgermannetje die vrij regelmatig op trektochten gaat echt veel te duur voor 1 klosje koord:

upload_2020-8-3_10-21-49.png

En daar komt dan nog de importheffing, BTW en douaneadministratie overheen... kan je zomaar op zo'n 60-70 euro uitkomen, pffft.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Jaaa, zeg dat dan meteen! Zonder strikkenkoord zie ik niet eens als een nadeel (omdat ik zelfs in een werkelijke SHTF of survivalscenario nog niet bezig zou zijn met vallen zetten - ik zie dat als verspilling van tijd en energie). De NL verkrijgbaarheid in combinatie met de redelijk vriendelijke prijs maakt dit nog best een overweging waard trouwens... heb deze meteen maar op mijn "misschien ooit een keer"-wensenlijstje gezet!

Daar is het idd precies voor, niet standaard als vervanging van een aansteker...
Voordat je dit koord als vervanging van een aansteker kan gebruiken, moet je de techniek van het vuurbogen beheersen, en dat valt nog niet mee (zelfs als je weet hoe het moet).

Met schoenveters is het wel lastig, want je kunt je veters wel opofferen, maar dan......
In noodsituatie kan je voor tijdelijk best redelijke schoenveters maken van (sparren)wortels, of zelfs gevlochten taaie grassen als je in een boomloos gebied bent. Het is echter bijna oneindig veel moeilijker (als niet onmogelijk?) om een vuurboog gaande te krijgen met "koord" wat je uit de natuur gemaakt hebt. Bovendien kan je, als je het tondel eruit getrokken hebt en je vuurtje aangeboogd hebt en heerlijk je zelfgevangen visje aan het roosteren bent, dat resterende koord weer gewoon als schoenveter inzetten.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Nou ben ik wel benieuwd of je al in de praktijk schoenveters van sparrenwortels en gras hebt gefabriceerd en uitgetest ;) @De Bezorgde Burger
Specifiek de techniek van het schoenveter eruit halen om te kunnen vuurbogen en ondertussen je schoen dichthouden met boomwortels: check (volgens mij was het in dit geval berken).
Grassen gevlochten tot een redelijk werkbaar koord: check.
Grassen gebruikt om schoen dicht te houden: nog niet (misschien wel een leuke proef voor mijn volgende wandelingetje).

(EDIT: Ik ben overigens ruk in het vuurbogen. Van de handvol keren dat ik het heb geprobeerd, kreeg ik slechts 1 keer een smeulend hoopje, en vervolgens verprutste ik het ook nog eens met het "aanblazen". Echt heel frustrerend.)
 
F

frans81

Gast
Van vroeger weet ik nog dat koperdraad niet echt geschikt was voor Strikken . De meeste waren kapot getrokken .
Gevlochten of niet . Te dik heeft weer andere nadelen ( zichtbaarheid ) .
 

Ray

SHTF Expert
Er zit jutte in dat paracord van je link, geen firestarter geimpregneerd draad. Ik zou persoonlijk wachten tot het originele draad in NL verkrijgbaar is.
Verdorie, je hebt gelijk, niet met paraffine of wat anders geimpregneerd, maar simpelweg dom stukje jute.
Je moet wel stekeblind zijn wil je geen andere vezeltjes in het bos of veld kunnen vinden.

@frans81 bij het echte surviorcord is het toch een 'brass alloy', waarschijnlijk e.o.a. messingdraad. 'k Ken dat wel van vroeger omdat m'n pa imker was en dat spul zit meer veerkracht in en blijft mooi openstaan als strik. Maar wat het precies, wordt toch een kwestie van uitproberen.

Our Snare Wire is a 30 AWG (0.25mm) proprietary Brass alloy with an impressive tensile strength of ~7lbs, that can also be used as an emergency antenna, a trip wire, an electrical wire, and so many more things.
 
F

frans81

Gast
Het dom stukje jute is wel geïmpregneerd met paraffine beste mensen.
Zie stukje tekst uit de link van @Ray

SmartSelect_20200803-150622_Brave.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Bij survivorcord (het origineel) zit het goed, jute met paraffine.

Bij het goedkopere namaak survivorcord, zoals op paracord.nl te koop is, blijkt het slechts jute te zijn, zoals @phtvs terecht opmerkt, ik had daar overheen gelezen.
 
Bovenaan