• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

18e eeuwse energie drank

zonnebrood

Mankinds only hope
Sinds ik dit heb gezien op de webstek van Townsend staat er altijd wel een paar flessen van in de koelkast

Wat heb je nodig:
2 liter water
100 gram honing naar keuze (kan ook met stroop)
50 gram appelazijn
Een eetlepel gemberpoeder (je kan verse gebruiken, verhoudingen weet ik dan niet)

Eventueel citroen of munt als je dat lekker vind.

Bij super warm weer eventueel een snufje zeezout.


Water in een fles en de ingredienser er bij, schudden, koelen en drinken!

Heerlijk verfrissend en een opkikkertje bij warm weer.
 

Vempain

Prepper goeroe
Deze kende ik nog niet :) Maar op zich klinkt het wel logisch/lekker
Zelf wil ik bij een drukke dag nog weleens wat water met citroensap en honing maken (1 eetlepel citroensap + 1 theelepel honing in een halve liter water)
Deze zorgt ook voor meer energie en ga ik de 18e eeuwse variant ook een keer proberen:thumbsup:
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Verse gember is lekker hoor, gewoon een paar plakjes afsnijden en in het water doen. (voor die mensen die niet weten hoeveel een paar plakjes is, snijd een stuk gember ongeveer zo groot als je duim in plakken)
Zo maak ik ook mijn citroengemberwater.
 

drent

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Gezien de munt suggestie, muntthee als basis ipv water gebruiken?
Is er een omrekening naar ml voor de grammen honing en appelazijn?
Edit :
Video opgezocht.
1/2 cup melasse/honing
1/4 cup appeazijn
volle eetlepel gember
Let wel op, 1/2 gallon water is geen 2L, gallon is 3.7 liter. dus de helft is 1.85L
 

Ray

SHTF Expert
@drent Is het een Amerikaans filmpje, dan is de gallon 3,785 liter, in Engeland is de gallon 4,546 liter. Daarom is dat imperiale eenheden stelsel zo lastig.

Offtopic: Filmje over maten en precisie door de geschiedenis heen (Blij dat we van die tientallen verschillende 'inches' af zijn):
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Gezien de munt suggestie, muntthee als basis ipv water gebruiken?
Is er een omrekening naar ml voor de grammen honing en appelazijn?
Edit :
Video opgezocht.
1/2 cup melasse/honing
1/4 cup appeazijn
volle eetlepel gember
Let wel op, 1/2 gallon water is geen 2L, gallon is 3.7 liter. dus de helft is 1.85L


Ik heb dit recept ook eerst gemaakt met helemaal nagerekende cijfers, na vanand aangepast aan grammen ipv cups, aangepast aan het type ingrediënt. Cups gaat weer over een gram water of is het meel? Verschilt ook weer. Ben een dag of twee bezig geweest om dit recept van Townsend makkelijker te maken naar ons systeem. En wat @Ray dit imperial systeem maakt het zo lastig!
 

drent

Diehard Prepper
Ik heb dit recept ook eerst gemaakt met helemaal nagerekende cijfers, na vanand aangepast aan grammen ipv cups, aangepast aan het type ingrediënt. Cups gaat weer over een gram water of is het meel? Verschilt ook weer. Ben een dag of twee bezig geweest om dit recept van Townsend makkelijker te maken naar ons systeem. En wat @Ray dit imperial systeem maakt het zo lastig!
Cups en gallons zijn volumematen. Minder precies dan grammen en kilo's, maar voor dit soort recepten geen probleem. Mijn no-knead brood recept werkt ook met volumematen en dat kan ook makkelijk omdat het een aardig vergevend recept is. Een kneedbrood vraag meer precizie om het te kunnen kneden en dan is een weegschaal dus essentieel. Gezien hoe oud het recept voor de switchel is, is een accurate weegschaal een duur en kwetsbaar apparaat wat dus weinig huishoudens zullen hebben. Een maatsetje cups en lepels is een stuk simpeler werkend te houden en goedkoper, alleen al omdat zolang je maar dezelfde blijft gebruiken een al aanwezig kopje en lepel het grootste deel ervan kunnen doen.
Ook als prepper is werken met volumematen aantrekkelijk om deze redenen, er kan immers veel minder aan stuk en vervangers vinden/maken is simpeler.
Wij zijn die precizie echter zo gewend dat we van ongeveer zoveel van ingredient x de bibbers krijgen, want dan mislukt het zeker. Kennelijk niet dus, wel is vaak proeven de boodschap en hoeveelheden dus aanpassen naar eigen smaak. Dat het dan anders smaakt dan verwacht of een eerdere versie is normaal. Altijd precies hetzelfde smaken heb je een fabriek en robotsystemen voor nodig. Heeft zijn voordelen, maar maakt wel dat we die kleine varianten in smaak bij zelf maken niet gewend zijn en soms moeilijk accepteren ook al zijn ze allemaal wel lekker.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
@drent , voor mij is het ook een soort sport om bepaalde, en vootal oude recepten over te zetten naar moderne maten. Heb een heel oud kookboekje, eigenlijk meer een schrift met recepten van 1875 en daar is het vooral koppen en lepels enzo. Eigenlijk ook imperial systeem, alleen die koppen in NO zijn weer anders dan Cups systeem in de vs... Om het makkelijker te maken haha.

Voor mezelf kijk ik niet zo nauw en doe ik vaak maar een beetje, veel op het oog. Dat houdt de smaak beleving vooral spannend.
 
Bovenaan