• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welke lang bewaar groenten zijn er?

30 dagen een avondmaaltijd met groenten op voorraad, maar welke groenten

  • Hak

    Stemmen: 3 100.0%
  • Bonduelle

    Stemmen: 0 0.0%

  • Totaal aantal stemmers
    3

M van der Lugt

Survivor
Voor een 30 dagen Bug In situatie voor 2 personen ben ik een voorraad aan het aanleggen.
Uitgangspunt is een roulatie systeem van dingen die we normaal ook wel eten.
Ontbijtspul lukt aardig
Lunchspul lukt ook wel
Voor het diner spul loop ik tegen de factor groenten aan. (en eigenlijk vlees ook wel).
Wat ik in blik en pot zie is;
Rode kool
Rode biet
Doperwten
Worteltjes
Sperziebonen/ Haricots verts
Bruine bonen-Witte bonen- chili bonen enz
Zuurkool in een zakje.
Aardappepuree in pakjes
Da's om de 6 dagen een herhaling van het zelfde. Misschien nog is rijst met currie en pasta tomaat tussendoor, maar dat is het dan wel.

Hoe lossen jullie dit op?
Wecken is geen optie
Zijn er alternatieven te koop?
 

logan1202

Prepper goeroe
Het ligt eraan wat je onder groente verstaat en of je alleen de Nederlandse keuken wil benutten. Want hoewel je in Nederland ongeveer alle groente, fruit en kruiden kan kopen die er op de wereld zijn is de keuken de meest flauwe op de wereld. ( mijn mening. ) Als je iets verder kijkt kom je uit bij mais, augurken, uien, paprika enz. En alles in pot, al dan niet in olie of zuur. olijven, knoflook....... Niet een groente om een bord vol van leeg te eten maar wel de smaakmakers van pasta of rijst.
Op het internet zijn genoeg recepten te vinden, gewoon eens iets nieuws proberen. Niet iedere dag aardappelen, rijst of elleboog macaro
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Probeer eens een toko te bezoeken. In Noorwegen is het nog triester met het aanbod groente in blik/glas dan dat het in Nederland is.

Koop hier vooral paddestoelen in blik als preps, u gemaakte kool etc.

106050-324x324.jpg
 

Erny

Last (wo)man standing
Ik wilde al beginnen met het noemen van aardappelen, zoete aardappelen, knollen, bieten, uien, wortelen e.d. in onbewerkte vorm. Maar dat is geen antwoord op je vraag blijkbaar want je bedoelt in pot of blik. De titel deed mij anders denken, misschien "pot/blik" toevoegen?

Ben wel benieuwd waarom wecken geen optie is?
 

petroman

SHTF Expert
Ik denk dat dhr Vanderlugt bedoelt groente als naast de rijst, macaronie, pasta en aardappelen.
Groente dus.
Kruiden vallen daar niet onder (denk ik) en aardappelen kan je gewoon ook al lang bewaren mits temperatuur etc. goed zijn.
 

martin

Mankinds only hope
Hoe lossen jullie dit op?

Ben je op zoek naar iets gezonds of gaat het puur om de variatie?

Een maaltijd samenstellen is meestal een mix van koolhydraten / vetten / eiwitten / vitamines / mineralen.
En of je die eiwitten dan uit vlees/ei/soja en de koolhydraten uit pasta/aardappel/rijst/graan haalt maakt niet zoveel uit.
Die mineralen die krijg je wel binnen door groente/zout/kruiden en vetten door olie/boter/vet

Je kunt zowat eindeloos variëren als je met losse ingrediënten werkt. Dus zorgen voor basiskruiden i.p.v. standaard zakjes.
En je kunt beter flink wat blikjes tomatenpuree inslaan dan standaard pasta sausen.

Als je een zak aardappelen of uien op een koele donkere plaats (liefst in zand) bewaard dan kan dat makkelijk 1 a 2 maanden goed blijven
Eieren blijven ook makkelijk 2 maanden goed.

Blikken stoofvlees of blikken smack zijn een jaartje of 30 houdbaar dus daar heb ik ook wel wat voorraad van liggen.
En vergeet ook niet ingeblikte vis zoals zalm/tonijn. Ideaal om te gebruiken in diverse gerechten (en tonijn in blik is geen tonijn maar een makreelsoort dus je hoeft jezelf geen schuldcomplex aan te praten)

En als je dat nog niet genoeg vind kan je eens gaan experimenten met witloof en spruitgroenten.
Deze 2 zaken kunnen worden geteeld in het donker en vooral spruitgroentes zitten boordevol vitamines en mineralen.
Witloof is ook wel makkelijk maar dan moet je wel zorgen dat je de wortels ieder jaar op voorraad houd.

Ik denk dat ik zonder veel problemen rond de 100 verschillende gerechten kan maken van de zaken die ik heb liggen in onze kelder.
Ik ga er niet vanuit dat ik 90 dagen niet meer buiten kan komen en ik alsnog voldoende verse ingrediënten kan gebruiken uit de tuin.

Als tip zou ik je willen adviseren om alvast te gaan oefenen wat je lekker vind en wat aanklooien met koken.
 

M van der Lugt

Survivor
Wij in een appartement helemaal bovenin dus zaken als witlof ondergronds bewaren is hier geen optie.
En uien, paprika, paddenstoelen, augurken en dergelijke zie ik meer als bijgerechten.
Maar echt groentes in pot of blik daar zie ik weinig variatie in.
Ik ga zeker is in wat toko's of Poolse supermarkten kijken. Daar is misschien wel wat andere variatie te vinden idd.
 

martin

Mankinds only hope
En uien, paprika, paddenstoelen, augurken en dergelijke zie ik meer als bijgerechten.
Maar echt groentes in pot of blik daar zie ik weinig variatie in.

Uien zijn zeker geen bijgerecht maar juist een basis.
Wat ik probeer over te brengen is dat JIJ de variatie moet maken door te combineren.
Stel je hebt 5 ingrediënten. Dan kun je rekenkundig gezien alles bij elkaar gooien en kom je uit op 1
Maar je kunt ook kiezen voor 123, of voor 234 of voor 345 etc etc
Je kunt met 3 variabelen in totaal 7 combinaties maken
Met 4 variabelen kom je uit op 15
Met 5 variabelen kom je dus uit op 31
En natuurlijk kan je niet alles combineren. Maar het kan nooit zo zijn dat je na 6 dagen terug moet gaan herhalen als je zelf een beetje creatief bent met het zoeken naar combinaties.
Ik ben vermoedelijk wat doorgeslagen in mijn voorraad maar ik het iets van 50 kilo rijst, 50 kilo pasta, 50 kilo graan en echt heel veel basisproducten zoals tomaten in blik, tomatenpuree, heel veel kruiden, flinke voorraad blikken vis/vlees/kip en soep.

Groente in een maaltijd is normaal gezien afhankelijk van het seizoen en in de zomer zal de keuze anders zijn dan in de winter.
In blik zijn de keuzes beperkt maar ik denk dat tijdens een echte SHTF situatie ik me niet heel erg druk gaat maken over mijn groentes maar meer over voldoende calorieën binnenkrijgen. Die vitaminen C krijg ik wel binnen via mijn voorraad van 10 kilo ascorbinezuur.

Maar we gebruiken onze voedselvoorraad vrijwel iedere dag want het is een van mijn vele hobby's om een evenwichtige en smakelijke maaltijd te maken.

Hier een voorbeeld
upload_2020-11-6_0-23-42.png
Dit is artesjok uit blik, en dan halveren. De bodem is een gewoon een deeg van pattenbloem met wat zout en gebakken op een ovenblik (een zogenaamd panbrood)
een "salsa" van ingekookte paprika met wat mayo en op het deeg wat ui voordat het in de oven ging. (en een klein/half reepje katenspek)

Hier een pasta gerecht:
upload_2020-11-6_0-35-57.png

Dat is dus een "verse" pasta gemaakt van die zelfde patentbloem waar ik die vorige bodem van heb gemaakt.
Gevuld met een inhoud van geweekte (gedroogde)paddenstoelen die ik ooit bij de Lidl heb gekocht en ze waren 2 jaar over de datum.
En dei groene "salsa" is een mix van een paar blaadjes spinazie en wat basilicum dus dat is wat smokkelen want dat gaat niet lukken tijdens een SHTF maar ik heb wel wat pesto in een potje liggen als het echt niet anders kan.


Hier bijna hetzelfde:
upload_2020-11-6_0-43-1.png
Deze is wel 100% prepperproof want dit is wederom een pasta met bloem wat een jaartje of 10 over de datum was. De vulling was een soort gehakt van een blikje smack en de salsa was een half blikje tomatenpuree verdund met koffiemelk.
De groene spikkels zijn een gesneden lente-ui dus die zal je moeten vervangen als je echt niks kunt vinden. (ik zou het denk ik dan liever skippen want gedroogde kruiden zijn echt niet lekker in dit soort gerechten)

Ik kan zo nog wel even doorgaan maar wil het forum niet te veel vervuilen.
Ok, nog eentje dan, ik was volgens mij in mijn "pasta periode"
Hier gewoon gedroogde pasta:

upload_2020-11-6_0-51-45.png
En terwijl ik het post denk ik gelijk aan die kaas wat wel een probleem gaat zijn tijdens een langdurige SHTF.
Kaas blijf wel goed maar ik heb echt niet een paar wielen op voorraad liggen.

Maar goed, terug naar je vraag.
Op welk moment mis je de groente?
 

LoneDrone

Senior Prepper
Wat ik standaard in de voorraad heb zijn o.a. Folie pakken Rosti (haal ik in DE maar is b.v. regelmatig in acties ook in NL te vinden, b.v. bij de LIDL). Niet direct groente, maar goed voor de afwisseling.

Blikken met Gratain Dauphinois (aardappelen in een room/kaas saus). in de oven gratineren en voila. Maar ook goed te eten als je het even opwarmt in een pan of in geval van nood gewoon koud uit het blik lepelen. In elke supermarkt in Frankrijk te halen. Tartiflette is een vergelijkbaar gerecht, maar dan ook met spek en uien. Nog steeds niet echt groente maar voor de afwisseling een aanrader.

Wat je ook veel ziet in Frankrijk: Casoulet, bonen met worst&vlees. Niet iedereens smaak (verschilt ook per merk) maar is een zeer stevig diner. Nu ff lastig natuurlijk om in Frankrijk te gaan shoppen, maar voor later wellicht een tip.

Uit Duitsland heb ik b.v. ook witte en groene kool in blik en daar zijn ook genoeg andere groentes in blik.

Bij de Pool/ Turk is ook heel interessant en afwisselend spul te vinden, kool in blik bij de Pool, vele soorten bonen in blik bij de turk.

Wat ik ook veel heb in voorraad zijn (rode) linzen, kun je van alles mee maken: stevige soep, heerlijke curry.

Een andere (maar duurdere) optie zijn gedroogde groentes. Ik heb b.v. onlangs bij de Pool een lading gedroogde paddenstoelen gekocht, lekker voor door de pasta of door de aardappelpuree.

Ik zou ook blikken erwtensoep in de voorraad stoppen, ook een leuke afwisseling (al haalt het natuurlijk nooit de zelfgemaakte..) Ook weer “groente”. Andere maaltijdsoepen kunnen natuurlijk ook.

Zelf ben ik een fan van droge bonen, nemen relatief weinig plaats in, en blijven zo’n beetje eindeloos goed. Bereiding kost meer tijd dan blik, maar ik vind ze beter smaken. Bij de Turk allerlei soorten te vinden.

Een favoriet hier (en simpel te maken uit lang houdbare zaken): bonen prut (van verschillende soorten bonen met uien en mais) met tortilla’s.

Wat ik in je rijtje mis zijn (redelijk) lang houdbare verse groentes: uien, knollen, knolselderij, pompoen. Bewaard op een koele en donkere plek zijn allerlei soorten kool ook zo een maand houdbaar.

Qua blikken mis ik de champignons, blikken gepelde tomaten (soep, pastasaus, curry) en blikken spinazie. Volgens mij zijn ook spruiten in blik/pot in nederland makkeijk te vinden. En natuurlijk de mais. Dat eten we hier heel veel, in salade, als groente (als dan niet gemengd met doperwten), in soep (Mais Chowder), in de bonenprut.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik droog champignons, dan zijn ze ook lang bewaarbaar. Ooit wil ik nog zelf oesterzwammen kweken...het schijnt niet zo moeilijk te zijn.
 

Ray

SHTF Expert
@M van der Lugt Welke groenten eet je normaal?

In Nederlandse supermarkt is het aanbod meestal beperkt, t.a.v. pot en blik, maar bij bv. bij de oosterburen kun je werkelijk alles in houdbare vorm krijgen en ik denk met een beetje zoeken bij bv. groothandels als Sligro en Macro, toko, Turkse winkel of online, ook hier in Nederland best nog wat andere groenten zijn te vinden.

Als je een lijstje hebt met de groenten die je normaal eet, zoekt het wat makkelijker. :)

Ook zijn er verse groenten die best heel lang te bewaren zijn. De knolgroenten zoals bieten, maar ook diverse soorten kolen en wortels, deze werden traditioneel aan het einde van het jaar geoogst om de gehele winter bewaard te worden.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Koolsoorten zijn idd behoorlijk lang houdbaar, daarom koop ik altijd hele kolen ipv voorgesneden zakjes, dan ben je nog goedkoper uit ook. In de Chinese winkel koop ik gedroogde paddo's als shitakes (Chinese champignons) en boomoren. Ook gedroogde nasi/bami groenten en gebakken uien worden hier geregeld gebruikt. De Xenos verkoopt die ook. Verder heb ik alle vormen van tomaten in huis, van puree, blokjes, en gepelde tot zongedroogde in olie. Verder al het gangbare in blik of pot, maar denk ook eens aan ragout, je gooit er een blik/pot erwten of sperciebonen door heen (en wat tabasco) en je hebt een prima saus voor over de rijst of pasta. Qua smaakmakers denk ook aan olijven en jalapeno in een potje.
 

drent

Diehard Prepper
Langer houdbaar als in : koop 1x/maand boodschappen, is niet beperkt tot blik, aardappelen, uien en pompoen redden dat zeker ook, courgette komt een aardig eind en goed gekoeld wortelen ook. Tel je de vriezer er bij op, dan ben je met combi van vers, blik en diepvries eerder beperkt door ruimtegebrek dan mogelijkheden.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik heb Hak geselecteerd omdat de meest elementaire optie ontbreekt.

de all american pressure canner.

ipv kant en klaar blikvoer kopen zou ik voor bovenstaande canner gaan.
Gelijk een kleine 100 cans kopen van een liter ( niet helemaal )
En 100 wat kleinere cans kopen,

Tevens een doos met deksels als reserve.

ik zou ipv blikken kopen de spullen zelf inmaken.
Jarenlang houdbaar en als je de recepten gaat volgen ook nog eens heerlijke maaltijden.

daarnaast hebben wij tich zakken rijst van een kilo, en pasta van ik meen 500 gram.
Stapels heb ik die op voorraad en als het in de aanbieding is koop ik weer bij.

ik hou van zilvervliesrijst, dus geen basmatie of andere papperige rijst,


we hebben 2 vriezers... maar spullen uit de vriezer zijn minder houdbaar dan uit de canner.

nadeel...
De Canner is niet goedkoop, maar wel de beste op de markt


Edit.
Ipv aardappels hebben wij dozen vol met aardappelpure.
En aardappelpartjes in geweckte potten.
 

marzman

Diehard Prepper
Je kan ook een moestuintje overwegen als alternatief. Dat kan ook in bakken op een balkon, dan moet je alleen planten uit kiezen die niet al te groot worden. Ik heb ooit tomaten gehad op mijn balkon, maar dan kon ik er zelf niet meer zitten ;)
 

M van der Lugt

Survivor
In de potten van HAK heb tot nu toe aangeschaft;
Rode Bieten
Rode Kool
Spinazie
Boerenkool
Spruiten
Sperziebonen
Tuinbonen

Met Worteltjes
Zuurkool
en
Doperwtjes ben ik wel een beetje voorzien voor een dag of 20.
De rest vul ik aan met rijst en pasta schotels
 

Jannes

Prepper goeroe
In de potten van HAK heb tot nu toe aangeschaft;
Rode Bieten
Rode Kool
Spinazie
Boerenkool
Spruiten
Sperziebonen
Tuinbonen

Met Worteltjes
Zuurkool
en
Doperwtjes ben ik wel een beetje voorzien voor een dag of 20.
De rest vul ik aan met rijst en pasta schotels

Wij hebben laatst de spinazie van hak uit pot gegeten. Ik kreeg meteen voor vraag wat er toch voor geur hing.
Zelf vond ik ‘t nog wel enigszins eetbaar. Dochter heeft 1 hapje geproefd, maar weer uitgespuugd. Zoon zag dit en wilde niet eens meer proeven. Man ook niet en vroeg of ik de spinazie meteen weg wilde doen, want de geur was z’n eetlust aan het bederven....

Dat vond ik erg opvallend, want normaal zijn ze best wel in om iets nieuws te proeven.
 
Bovenaan