• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Dutch Prepper1989

Elementary prepper
Hoi allemaal.
Ik heb sinds een jaar tijd te maken met een haarnestcyste.
Voor degene die niet weten wat het is: een haarnestcyste is een holte in het lichaam vlak onder huid die ontstaan is als gevolg van een ontsteking die weer het gevolg is van ingegroeide haren. De aandoening is chronisch maar kan worden behandeld in het ziekenhuis op verschillende manieren. Echter geven geen van de verschillende bahandelmogelijkheden 100% garantie op genezing zelfs radicale excisie niet. Bij mij wordt de cyste met fenol behandeld en binnenkort mogelijk gelaserd.

Echter hoe zal men deze aandoening moeten verzorgen/behandelen na een SHTF -scenario.
De aandoening schijnt relatief veel voor te komen bij mensen onder de 35 jaar. En is bij deze leeftijdscatagorie na blindedarm ontsteking de meest voorkomende aandoening (4 t/m 6% van de jongere populatie). De kans dat je als jeugdige prepper hiermee te maken krijgt al dan niet na SHTF is dus behoorlijk groot ca 1/25.

Wat zouden de mogelijkheden zijn in een post collapse wereld om dit rustig te houden al dan niet te genezen?
 

petroman

SHTF Expert
Heel vervelend voor je.

Ik zou nu zoeken naar een alternatieve behandeling en daarna pas of die ook uit te voeren is in jouw "post collapse" wereld.
Heel cynisch: als alles om je heen platgebombardeerd is is dit minder urgent dan eten, drinken, onderdak.
Iedereen heeft een ander beeld van een ingestorte wereld, ik zou me daar niet op focussen.
 
F

forumlid 1447

Gast
Ingroeiende haren verminderen bij scheren met schermesjes.
De voor 1990 schermesjes, de ,voor, Mach 3 etc rommel.
Het ouderwetse krabbertje.
Ik gebruik die sinds mijn pubertijd, en heb nooit ingegroeide haren.
Scheerapparaten (electrisch, (ja met een C)) geven ook uitslag.
voor weinig geld heb je veel mesjes.
Link van mijn leverancier.
https://barbieredifigaro.nl/index.php?route=product/category&path=1_7
ik bestel ze per 100 en kan dan meer dan een jaar vooruit.
Ik verwacht niet dat je zonder chirurg je probleem dan kan oplossen.
Je scheermesje tussen een houder, en je hebt een scalpel.
Zelf alcohol kunnen maken voor ontsmetting, of genoeg Strohrum 80% in huis.
En dan het beste er van hopen, zit het op een vervelende of onhygiënische plek,
dan veel ontsmetten, en droog houden.
Normaal heelt een snijwond, bij sluiting, in 8 dagen.
Dus draad en naald zijn een must. (visdraad en gebogen dunne ledernaald)
Hechtdraad zal snel op zijn ben ik bang, of je moet een voorraad van 50 stuks kunnen aanleggen.
En dit zonder op te vallen.
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ik lees dat het specifiek een cyste is in de bilnaad, dat maakt zelf opereren onmogelijk. Komt vast door het vele zitten en de strakke kleding van de moderne mens, denk ik dan, al is de echte oorzaak niet echt bekend. Wielrenners scheren hun benen vanwege de strakke broekjes, anders zitten ze ook onder de ingegroeide haartjes.

Op zich zijn enkelvoudige, kleine cystes niet zo heel moeilijk te verwijderen, heb diverse achter m'n oor laten weghalen en wil dan van de dokter precies weten wat 'ie uitvreet. Incisie maken en de hele cyste (het hele zakje) eruit halen, simpel gezegd, daarna is hechten wel fijn, maar bij kleine sneetjes van een centimeter of minder doet een zwaluwstaartje het ook wel, of secondelijm.

Zo te lezen kan zo'n haarnestcyste wel flink uit de klauwen lopen en dan gaat het niet meer om erwt grootte cystes maar een heus complex van ontstekingsmateriaal. Dan wordt het echt wat serieuzer en heb je ook serieuzere hulp nodig. Lijkt me niet onmogelijk te doen voor een huisarts of chirurg tijdens een SHTF met huis tuin en keuken middelen. Alleen het ontbreken van verdoving wordt dan wel een dingetje. Ook de nazorg is dan een stuk lastiger, de wond kan niet meteen gesloten worden bij zo'n uitgegroeide haarnetcyste en wordt momenteel vaak nabehandeld met vacuumtherapie om de troep te verwijderen zodat de wond netjes kan dichtgroeien.

Beter om beginnende klachten meteen aan te pakken en het niet te laten uitlopen op dit:
haarnestcyste-i.jpg
 

Dutch Prepper1989

Elementary prepper
Gelukkig heb ik er wel weinig pijn en klachten van zolang het wondje dat ze hebben gemaakt open blijft en hij kan draineren en sinds het 2x is behandeld met fenol is de cyste niet zo groot meer (ong. 4cm lang en 1cm breed op mijn stuit. Het is een behoorlijk abces geweest van 6cm lang, 3cm breed en 1,5 cm hoge bobbel die behoorlijk jeukte. Mijn zorg is alleen de eventuele gladheid in de winter en ik uitglij en erop terecht kom of als ik tijdens de seks onderop (op mijn rug) lig zal ik haar moeten benadrukken het rustig aan te doen en niet op harde ondergrond.
Ik hoop dat er ook artsen en chirurgen zijn die preppen.
verder heb ik gelukkig een achtergrond in de scheikunde en heb in het laboratorium gewerkt en heb zelf ook wat laboratorium instrumenten thuis. Ik heb inderdaad mijn eigen ethanol gedistilleerd en maak ook wijn van wilde vruchten enz. Momenteel heb ik een zalfje gemaakt van salicine die ik uit wilgenbast heb geextraheerd in cocosolie met een beetje curcuma erbij en filteren tot een heldergele vloeistof die stolt bij kamer temperatuur. Dit smeer ik erop in de tussentijd van de behandelingen en het lijkt de ontsteking te verminderen echter helaas niet te genezen. Ook bepaalde voedingsmiddelen zoals gefrituurd eten oa patat en voeding met veel koolhydraten zoals pizza's moet ik helaas vermijden. Dit verergerd de ontsteking. Ook als ik snoep savonds is de volgende ochtend de zwelling erger. En dit is moeilijk vanwege de verveling die gepaard gaat met de coronacrisis. Wel fijn om te realiseren dat deze aandoening in principe ook in een postcollapse wereld te behandelen is mits er een dokter beschikbaar is of tenminste iemand met enige medische kennis. Ik zal zelf de stof moeten synthetiseren die ze gebruiken bij de lokale verdoving.
Ik heb sowieso al een catalogus van chemicaliën samengesteld zoals antibiotica, verdovingsmiddelen etc met de structuur formules door wikipedia over te nemen en op te slaan op mijn computer al voordat ik mijn haarnestcyste opliep. Verder hoop ik dat ik er tegen die tijd vanaf ben geholpen maar mijn gevoel zegt wel dat de tijd een beetje begint te dringen ivm economische gevolgen van de coronacrisis, de gigantische schuldenbubbel en daarbovenop klimaatverandering want dat begint ook te knijpen op onze voedsel voorziening wat ik met eigen ogen zie.
 

Dutch Prepper1989

Elementary prepper
Dankjewel.
Zoals ik zei heb weinig klachten van maar is wel smerig en lastig.
En je moet heel erg denken om extra hygiëne en dieet in de gate hadden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
D

Deleted member 2825

Gast
Probeer eens het paleo dieet en/of intermittent fasting. Geen graan of melk producten eten.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik scheer nooit.
Maar heb van de meesterslijpers.nl 2 tondeuzes.
Maar als je zoiets op de lastige plek heb is het wel heel vervelend.
 

Dutch Prepper1989

Elementary prepper
Ik ben er achter gekomen dat voeding inderdaad invloed heeft op de zwelling en push afscheiding.
Vooral gefrituurd eten moet ik vermijden. Maar ook aardappels en savonds snoepen lijkt invloed te hebben.
Het laatste vind ik echter super moeilijk om te laten.

Wat houdt een paleo dieet in?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik ben er achter gekomen dat voeding inderdaad invloed heeft op de zwelling en push afscheiding.
Vooral gefrituurd eten moet ik vermijden. Maar ook aardappels en savonds snoepen lijkt invloed te hebben.
Het laatste vind ik echter super moeilijk om te laten.

Wat houdt een paleo dieet in?
Aardappelen, snoep, gefrituurd eten...allemaal koolhydraatrijk eten. Dus koolhydraten mijden/verminderen is zinvol. Dan kom je uit op diëten als paleo, GOK(Grip Op Koolhydraten) en LCHF (Low Carb High Fat) en Intermittent Fasting die naast deze klachten ook zorgen voor gewicht verliezen, beter slapen, minder ontstekingen in het lijf, minder depressieve klachten, omkeren diabetes type 2, lagere cholesterol, betere bloeddruk...en nog veel meer.
Eigenlijk gewoon omdat er teveel koolhydraten en overbewerkt voedsel is voor mensen die vooral achter een bureau werken in plaats van als intensieve lichaamsarbeider.
 
D

Deleted member 2825

Gast
Paleo dieet is wat de oermens at. Geen graanproducten, geen melkproducten en geen bonen. Simpel weg omdat de middelen nog niet bestonden of de methodes nog niet waren uit gevonden om dit eetbaar te maken. Melk werdt alleen gedronken door de babies (moedermelk), graan producten kon men nog niet maken en bonen waren "giftig" omdat men nog niet wist dat deze langdurig gekookt moesten worden om de fytinezuur af te breken.

Ik volg zelf een 6/7 Low Carb Dieet, één dag mag ik zondigen. Ik ben zelf van het Paleo dieet afgestapt vanwege één contradictie over bonen. Bonen zouden niet tot het Paleo dieet behoren omdat deze "giftig" zouden zijn door de aanwezigheid fytinezuur maar verder wel gezond en laag in verteerbare koolhydraten (Dus wordt vrijwel niet omgezet en opgeslagen). Wij kunnen bonen nu koken en dat fytinezuur probleem is dus opgelost.

Waar ik bij een Low Carb Dieet de verleiding tot snoepen en koolhydraatrijke voedsel soms moeilijk vind. Heb ik bij intermittent fasting er geen problemen meer bij, mijn lichaam is gewoon zo geprogrammeerd nu dat hij pas om eten begint te roepen na 12.00u en om 20.00u als ik eenmaal voldaan ben heb ik ook geen hongergevoel meer. Mijn Intermittent Fasting "Window" of "Raam" is 8 uur. Ik kan zelfs in de ochtend naar de supermarkt heen- en terug fietsen (totaal 50 min.) of een fitness sessie houden (gewichten) soms zelfs beide en mijn lichaam roept nog steeds pas om eten rond 12.00u.
 
Bovenaan