• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Dürkopp 241-3 high speed industrial Sewingmachine

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals al eerder vermeld ben ook ik één machine rijker .
Nu een ( wat ik nu pas weet ) ook niet complete en met een klein defect .

Het is de Dürkopp 241-3 met driedubbeltransport ! Een ook zogenaamde echte walkingfoot machine . Geschikt tot 2500 Rpm .

De vlugge test die ik gisteren op filmpje heb vastgelegd moet natuurlijk anders dan eerste filmpje liet zien .
Wanneer voetje naar beneden moet er altijd een stuk stof onder .
Dit zodat de metaaldelen elkaar niet te lang raken .
Tweede filmpje heb ik er een vaatdoek onder gelegd en voetpedaal ingedrukt .

Hetgeen mij opviel was dat het tension veertje dat meebeweegt tijdens naaien los zat en verbogen was . Kapot dus .
Gelukkig redelijk goedkoop !
Maar ook aan de onderzijde viel mij iets op ! En dat was dat er iets leek te missen . Na wat terug bladeren in mijn hoofd en overdenken ben ik voor een bevestiging een handleiding gaan zoeken . Eenmaal gevonden bleek ik gelijk te hebben .

Hoogtoerige machines lopen meestal in een olie badje . Meestal het grootste tandwiel .
Dit bakje dus bleek weg .
Helaas .
Vorige eigenaar zou kijken of het nog ergens lag .

Al bij al is ook dit een werkpaard en met reverse . Geen zigzag functie .
Ongeveer 10 mm dik materiaal kan er onder de voet .

Heel vaak liggen er onder deze machines hoogtoerige motoren die ruim boven de 2000 rpm zijn . Clutch motoren en op 380 volt .

Mooier kon het niet in dit geval , een 1450 rpm en lichtnet en nauwelijks hoorbaar . Bij uitschakelen spint de motor nog rustig 15 na . En dit zonder nare geluidjes .

Helaas blijkt dat wat ik eigenlijk wou niet te lukken . Mijn Singer 132k6 is te groot en te afwijkend kwa constructie om op deze tafel te monteren .
Helaas pff .
Het is dan ook jammer om het geheel zo te vrkrchtn dat het misschien toch lala lukt .

Ik laat het dus zo en ga opzoek naar veertje en olieschotel .

Foto 3 en 4 tonen type veertje en het niet aanwezige oliebakje ( no 98 op tekening) uit foto 1 .

Zie link met manual
https://www.libble.de/durkopp-adler-241/p/766294/


20201122_131008.jpg 20201122_125933.jpg 20201122_130607.jpg 20201122_163510.jpg
 
F

frans81

Gast
Wat tevens een mooi voordeel in de constructie is , is de knie bediening ( voetlifter ) onder de tafel ( foto 1 ) waarmee je het voetje kunt lichten . Doet men dit via de hevel op de achterkant van de machine ( foto 2 ) dan gaat het voetje minder de hoogte in . Scheelt een halve centimeter .

20201122_200118.jpg 20201122_200043.jpg
 
F

frans81

Gast
Geen geduld dus toch uit elkaar gedraaid om de veer uit te nemen .

Kapot en uitgerekt krom op foto 1 en hoe het moet zijn . Sowieso is het gedeelte afgebroken dat op foto 2 zichtbaar in midden van de veer aanwezig is . Dit valt in de sleuf van de bout en zorgt dat de veer op zijn plek blijft en spanning mogelijk is .

20201122_214802.jpg 20201122_215917.jpg 20201122_215853.jpg 20201122_215945.jpg
 
F

frans81

Gast
In dit filmpje hier onder kun je goed zien hoe het werkt . Zo te zien zit op die machine een complete nieuwe groep . Deze groep is identiek aan wat zich op mijn machine bevindt .

 
F

frans81

Gast
Zoals al eerder vermeld ben ook ik één machine rijker .
Nu een ( wat ik nu pas weet ) ook niet complete en met een klein defect .

Het is de Dürkopp 241-3 met driedubbeltransport ! Een ook zogenaamde echte walkingfoot machine . Geschikt tot 2500 Rpm .

De vlugge test die ik gisteren op filmpje heb vastgelegd moet natuurlijk anders dan eerste filmpje liet zien .
Wanneer voetje naar beneden moet er altijd een stuk stof onder .
Dit zodat de metaaldelen elkaar niet te lang raken .
Tweede filmpje heb ik er een vaatdoek onder gelegd en voetpedaal ingedrukt .

Hetgeen mij opviel was dat het tension veertje dat meebeweegt tijdens naaien los zat en verbogen was . Kapot dus .
Gelukkig redelijk goedkoop !
Maar ook aan de onderzijde viel mij iets op ! En dat was dat er iets leek te missen . Na wat terug bladeren in mijn hoofd en overdenken ben ik voor een bevestiging een handleiding gaan zoeken . Eenmaal gevonden bleek ik gelijk te hebben .

Hoogtoerige machines lopen meestal in een olie badje . Meestal het grootste tandwiel .
Dit bakje dus bleek weg .
Helaas .
Vorige eigenaar zou kijken of het nog ergens lag .

Al bij al is ook dit een werkpaard en met reverse . Geen zigzag functie .
Ongeveer 10 mm dik materiaal kan er onder de voet .

Heel vaak liggen er onder deze machines hoogtoerige motoren die ruim boven de 2000 rpm zijn . Clutch motoren en op 380 volt .

Mooier kon het niet in dit geval , een 1450 rpm en lichtnet en nauwelijks hoorbaar . Bij uitschakelen spint de motor nog rustig 15 na . En dit zonder nare geluidjes .

Helaas blijkt dat wat ik eigenlijk wou niet te lukken . Mijn Singer 132k6 is te groot en te afwijkend kwa constructie om op deze tafel te monteren .
Helaas pff .
Het is dan ook jammer om het geheel zo te vrkrchtn dat het misschien toch lala lukt .

Ik laat het dus zo en ga opzoek naar veertje en olieschotel .

Foto 3 en 4 tonen type veertje en het niet aanwezige oliebakje ( no 98 op tekening) uit foto 1 .

Zie link met manual
https://www.libble.de/durkopp-adler-241/p/766294/


Bekijk bijlage 20110 Bekijk bijlage 20111 Bekijk bijlage 20112 Bekijk bijlage 20113


Na wat speurwerk op andere fora bleek uit de aldaar aanwezige info dat de oliebad bakjes bij latere versies zijn weggelaten . Dit ivm de toch al vaak reikelijke olie die aan bovenzijde wordt toegediend. Er loopt dan genoeg naar beneden om het daar gesmeerd te houden .
Genoeg olie geven is vooral belangrijk wanneer er op hoge toeren genaaid word en langdurig .
Dat is ook de redenen dat er onder de machine in het blad een olieopvangbak is gemonteerd over de volle lengte van de machine .
Ook bevind er zich een fleshouder onder de tafel waar met gemak een ronde 1 liter fles in past .

SmartSelect_20201124-225337_Gallery.jpg
 
F

frans81

Gast
Even leuk om te tonen ?
Het verschil tussen een ( Singer 132K6 ) Zwaardraad industrie machine naald en van de Dürkopp 241-3 industrie machine . In de Dürkopp kan nog een iets dikkere maat voor leder .

20201125_203219.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

MimiMisato

Prepper
Zoals al eerder vermeld ben ook ik één machine rijker .
Nu een ( wat ik nu pas weet ) ook niet complete en met een klein defect .

Het is de Dürkopp 241-3 met driedubbeltransport ! Een ook zogenaamde echte walkingfoot machine . Geschikt tot 2500 Rpm .

De vlugge test die ik gisteren op filmpje heb vastgelegd moet natuurlijk anders dan eerste filmpje liet zien .
Wanneer voetje naar beneden moet er altijd een stuk stof onder .
Dit zodat de metaaldelen elkaar niet te lang raken .
Tweede filmpje heb ik er een vaatdoek onder gelegd en voetpedaal ingedrukt .

Hetgeen mij opviel was dat het tension veertje dat meebeweegt tijdens naaien los zat en verbogen was . Kapot dus .
Gelukkig redelijk goedkoop !
Maar ook aan de onderzijde viel mij iets op ! En dat was dat er iets leek te missen . Na wat terug bladeren in mijn hoofd en overdenken ben ik voor een bevestiging een handleiding gaan zoeken . Eenmaal gevonden bleek ik gelijk te hebben .

Hoogtoerige machines lopen meestal in een olie badje . Meestal het grootste tandwiel .
Dit bakje dus bleek weg .
Helaas .
Vorige eigenaar zou kijken of het nog ergens lag .

Al bij al is ook dit een werkpaard en met reverse . Geen zigzag functie .
Ongeveer 10 mm dik materiaal kan er onder de voet .

Heel vaak liggen er onder deze machines hoogtoerige motoren die ruim boven de 2000 rpm zijn . Clutch motoren en op 380 volt .

Mooier kon het niet in dit geval , een 1450 rpm en lichtnet en nauwelijks hoorbaar . Bij uitschakelen spint de motor nog rustig 15 na . En dit zonder nare geluidjes .

Helaas blijkt dat wat ik eigenlijk wou niet te lukken . Mijn Singer 132k6 is te groot en te afwijkend kwa constructie om op deze tafel te monteren .
Helaas pff .
Het is dan ook jammer om het geheel zo te vrkrchtn dat het misschien toch lala lukt .

Ik laat het dus zo en ga opzoek naar veertje en olieschotel .

Foto 3 en 4 tonen type veertje en het niet aanwezige oliebakje ( no 98 op tekening) uit foto 1 .

Zie link met manual
https://www.libble.de/durkopp-adler-241/p/766294/


Bekijk bijlage 20110 Bekijk bijlage 20111 Bekijk bijlage 20112 Bekijk bijlage 20113

Hallo! Ik heb exact dezelfde machine. Echter heb ik het probleem dat ik onderdraad niet naar boven krijgt waardoor er geen steek wordt gemaakt. Enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? groetjes, MM
 

phtvs

Sysop
Admin
Hallo! Ik heb exact dezelfde machine. Echter heb ik het probleem dat ik onderdraad niet naar boven krijgt waardoor er geen steek wordt gemaakt. Enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? groetjes, MM

Ik heb er niet veel verstand van, maar van wat ik weet is meestal de draadspanning te hoog of te laag. Kijk ook even of je de naald er goed in hebt zitten (platte kant achter). Ook kan het zijn dat het spoeltje niet vrij rond kan draaien, kijk even of er niets aanloopt en de draad er niet te straks opgerold is.
 

Flos

SHTF Expert
Het kan ook zijn dat de draad niet correct getrokken is. Zodat de spanning niet klopt.
En een beetje olie doet wonderen.
 
Bovenaan