• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kaas invriezen

Marcogs

Senior Prepper
Ik heb vandaag een hele kaas van 9,5kg gekocht. Deze in nette stukken gesneden en vacuüm verpakt. Ik weet dat je kaas kan invriezen, maar weet iemand hoelang het verantwoord is?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Mijn ervaring is ook dat kazen met een hoog vet gehalte minder lekker zijn na het invriezen. Structuur voelt dan ook wat korreliger dan voor het invriezen.
 

drent

Diehard Prepper
Ik heb oude geraspte kaas in de vriezer, maar dat gaat bevroren het gerecht in (no-knead brood voornamelijk). Stukken kaas zijn hier voor plakken of blokjes en dan is bevroren een stuk minder practisch. Bovendien heb ik het liefste producten waar geen vriezer oid voor nodig is om het te bewaren, scheelt vaste lasten en zorgen om dingen die stuk kunnen.
 

PBear

Mankinds only hope
Ik heb een voorraadje Goudse jong belegen kaas mee naar Polen genomen en ingevroren. De Poolse versie van Goudse kaas vond ik weinig smaak hebben.
Na ontdooien merk ik dat de kazen wat brokkelig zijn geworden en het vergt wat subtiel "beschaven" om er plakjes van te snijden, zonder dat de uiteinden breken.
Geen probleem om de kazen enkele maanden in originele plastic verpakking ingevroren te bewaren. Zo lang gaat mijn voorraad overigens zelden mee. :p
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik kocht eerder 3 kazen van 4 kg per 3 maanden. Een belegen en twee jonge. De jonge legde ik in de voorraad. En we begonnen altijd aan de belegen. Na een maand was de eerste jonge die jong belegen geworden is, aan de beurt. En na 2 maand de laatste kaas die lekker belegen is.
Het enige waar je op moet letten is dat het niet te warm is op je oplegplek. En ik draai de kaas wekelijks om.
 

Marcogs

Senior Prepper
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ga eens experimenteren. Update volgt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

mrsjones

Diehard Prepper
Ik heb vandaag een hele kaas van 9,5kg gekocht. Deze in nette stukken gesneden en vacuüm verpakt. Ik weet dat je kaas kan invriezen, maar weet iemand hoelang het verantwoord is?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het woord wat brokkelig en minder fijn textuur bij invriezen. Geraspte kaas licht met bloem schudden dan invriezen is weer prima. En je kaas in stukken van 1 kg snijden dan steeds in warme wax dopen is , in mijn ogen, een betere oplossing.
 
Bovenaan