• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Klapperende vlam petroleumkachel

Hoop dat iemand een oplossing heeft voor het volgende probleem. heb afgelopen weekend de kous vervangen van mijn zibro rca 66 kachel.
Nu is het probleem dat zodra de kachel aan staat dat er een onregelmatige vlam is, hij klappert zeg maar. Iets wat je zou verwachten als de lont versleten is.
Met de oude lont/kous was er wel een regelmatige vlam.(maar die vlam kwam niet meer zo hoog in het glas)

iets zegt me dat een zuurstof issue is, maar geen idee hoe ik het op kan lossen.
 

petroman

SHTF Expert
Welkom op dit prepepr forum.
Wat zegt de handleiding hierover of de vakhandel ?

Als iets werkt, en je vervangt iets en het doet het niet meer of aners dan ligt het toch echt aan de monteur.
Ik denk dat niemand hier weet wat voor pit je gebuikt hebt en hoe je het aangepakt hebt.

Als je nu de oude pit er weer in doet, werkt het dan wel weer?
 
Welkom op dit prepepr forum.
Wat zegt de handleiding hierover of de vakhandel ?

Als iets werkt, en je vervangt iets en het doet het niet meer of aners dan ligt het toch echt aan de monteur.
Ik denk dat niemand hier weet wat voor pit je gebuikt hebt en hoe je het aangepakt hebt.

Als je nu de oude pit er weer in doet, werkt het dan wel weer?

handleiding zegt niet veel over dit. Behalve dat kous te verstellen is, zodra vlam niet meer de hoogte haalt. Ik was meer benieuwd of iemand hier ooit dit issue gehad heeft na vervangen van een kous en waar dit dan aan ligt. Makkelijke conclusie dat ik iets verkeerd heb gedaan, maar zoveel verkeerd kan er niet gaan. Kous heeft 3 pinnetjes waar die in mechanisme haakt en meer valt er niet te bevestigen met deze kachel. Kan net zo goed iets zijn met branderhuis wat met oude versleten lont niet zichtbaar/merkbaar was en nu met grotere vlam wel.
Dus mocht iemand dit eerder hebben gehad na vervangen kous/lont dan hoor ik het graag.
 

Hooiwagen

Senior Prepper
Welkom!
Met de oude lont/kous was er wel een regelmatige vlam.(maar die vlam kwam niet meer zo hoog in het glas)
Op basis van deze zin, vermoed ik dat u een kous heeft die nog niet versleten is, maar dat u deze wel hoger zou kunnen afstellen? Zelfde advies als @petroman : oude kous erin en dan nadenken over de te volgen stappen.
 

Ray

SHTF Expert
@E Van den berg Het is altijd lastig om zo van afstand, zonder veel informatie te duiden waar het probleem ligt.
De eerste keer dat ik van een petroleumkachel de kous verving, heb ik het drie keer moeten doen. Eerste twee keer zat hij er niet goed in, te hoog of te laag, of net scheef
Als je slechte petroleum verstookt of bv. lampenolie, kan een kous ook weer heel snel verstoppen en verbranden.
 

petroman

SHTF Expert
Makkelijke conclusie dat ik iets verkeerd heb gedaan, maar zoveel verkeerd kan er niet gaan.

Waarom zou een conclusie moeilijk en ingewikkeld moeten zijn ?
Er hoeft ook niet veel verkeerd te gaan maar blijkbaar is er iets, misschien maar één klein dingetje, toch anders gegaan dan dat de fabrikant voorzien had.

Zoals @Ray ook al zegt: wie zijn wij om op afstand te oordelen of iemand, die we totaal niet kennen, handig genoeg is om een nieuwe pit in een petroleum kachel te plaatsen ?
Ik heb genoeg petroleum gestookte voorwerpen gezien en/of in bezit om te weten dat het toch complexe dingen zijn waarbij het veel tijd en ervaring kost om storingen te herkennen en te verhelpen.
 
Bovenaan