• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Was het geprep nou echt nodig voor de 2020 ellende

V

Verwijderd lid 1511

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn prepvaardigheid en activiteit heeft vooral betrekking op het aanhouden van voldoende voorraad en het goed volgen wat er om je heen en in de wereld gebeurd. Daarnaast vergaar ik kennis en ideeen door o.a. op dit forum te zijn.
Met die insteek ben je al beter voorbereid dan 98% van de bevolking denk ik. Bij het uitbreken van de corona pleuris in februari/maart van dit jaar was het daarom slechts een kwestie om, voor de meute aan, de boel even weer wat op orde te brengen.

Inmiddels zitten we in de 2e of 3e golf met een nieuwe lockdown en je merkt nauwelijks nog ongerustheid in de samenleving. Zie het ook bij me zelf, er is nog genoeg voorraad en meer dan een globale check daarop heb ik verder niet gedaan.
Het systeem van productie en logistiek is blijkbaar minder kwetsbaar dan menigeen dacht. Misschien staan we toch wel wat voor aap met onze voorbereidingen :)

Beide dingen knagen een beetje. Aan de ene kant wil ik me niet ongeruster maken dan nodig is een aan de andere kant ben ik te voorzichtig om mezelf in slaap te laten sussen door het gevoel dat het met een sisser afloopt.

Buiten deze community ga ik dat niet toetsen want opsec blijft key voor mij.
Maar wat vinden jullie er van; maken we ons te druk of is corona er eentje in de categorie "wacht maar tot het echt erg wordt" ?

[MOD]openingspost teruggezet[MOD]
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Mijn prepvaardigheid en activiteit heeft vooral betrekking op het aanhouden van voldoende voorraad en het goed volgen wat er om je heen en in de wereld gebeurd. Daarnaast vergaar ik kennis en ideeen door o.a. op dit forum te zijn.
Met die insteek ben je al beter voorbereid dan 98% van de bevolking denk ik. Bij het uitbreken van de corona pleuris in februari/maart van dit jaar was het daarom slechts een kwestie om voor de meute aan de boel even weer wat op orde te brengen.

Inmiddels zitten we in de 2e of 3e golf met een nieuwe lockdown en je merkt nauwelijks nog ongerustheid in de samenleving. Zie het ook bij me zelf, er is nog genoeg voorraad en meer dan een globale check daarop heb ik verder niet gedaan.
Het systeem van productie en logistiek is blijkbaar minder kwetsbaar dan menigeen dacht. Misschien staan we toch wel wat voor aap met onze voorbereidingen :)

Beide dingen knagen een beetje. Aan de ene kant wil ik me niet ongeruster maken dan nodig is een aan de andere kant ben ik te voorzichtig om mezelf in slaap te laten sussen door het gevoel dat het met een sisser afloopt.

Buiten deze community ga ik dat niet toetsen want opsec blijft key voor mij.
Maar wat vinden jullie er van; maken we ons te druk of is corona er eentje in de categorie "wacht maar tot het echt erg wordt" ?

Wat ik om me heen hoor, zeker nu de kerst voor de deur staat, is dat mensen hun (kerst)diner aan moeten passen aan wat er nog in huis is als ze in isolatie moeten omdat er een gezinslid ziek is. Vooral omdat ze geen anderen de winkel in willen sturen voor die speciale aanbieding en online bestellen voor kerst niet meer lukt.
Misschien lijkt het voor jou met een sisser af te lopen en niet zo urgent, hier zijn al een paar bekenden overleden aan corona. Ben ik ongerust, neuh, meer voorzichtig wel en kwaad op die idioten die zeggen dat het wel meevalt en die lopen te protesteren en op vakantie en naar de winkelstraat gaan. De ouderen in mijn omgeving zijn erg ongerust, wat ook logisch is, zij horen tot de kwetsbare groep. Ikzelf ook(hartproblemen) maar ik maak me minder druk dan de oudjes, als het leven over is, is het over, doe je toch niks aan.
De mensen die in de zorg werken weten uit ervaring dat het nog niet over is, nog steeds erger wordt. Jammer dat je dat niet meekrijgt. Tijd dat Frontberichten weer dagelijks op tv komt.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Topic kan weg.
Was bedoeld als toetsing en discussie over wat we thuis doen ter voorbereiding en hoe zinvol en noodzalijke dit is.
Niet over hoe zwaar de zorg het heeft.
En ik heb er al helemaal geen trek in als onwetende en onverschillige sukkel weggezet te worden met "jammer dat je dit niet meekrijgt".
 

Flos

SHTF Expert
Met wat ik in voorraad had voor de eerste lockdown in Vlaanderen kon ik op een been de crisis door komen.
Van mij mochten zelfs de supermarkten gesloten worden.
Ik ben gestopt met in slaan ( ik noem het expres niet hamsteren) als de helen bevolking begonnen is met voorraad in slaan. Wat in mijn ogen te laat was. Met mijn voorraad mondmaskers die ik had heb ik meerdere personen kunnen behelpen die een contract beroep uitoefenen. Zo was ik een zeldzaam persoon die in maart 2020 met een mondmaskers bij de bakker kwam. Of gewoon als ik de straat overliep.
Ik ben mijn voorraad beginnen aan vullen na de versoepeling maar ik heb het mondmaskers altijd gedragen.

Dus ja mijn prep hebben geholpen om de ellende door te komen.

En nog.
 

drent

Diehard Prepper
Ja, minder in de winkels hoeven zijn is nog steeds goed voor zowel mijn gezondheid als portomonee. En vooruit plannen is een goede oefening, aangezien mensen daar al eeuwen moeite mee hebben.
 

Ray

SHTF Expert
De huidige pandemie is in rijke landen prima ongeprept door te komen, in andere landen is dat wel anders. Zelfs als je hier je baan verliest, is er nog onderdak en eten op de plank, maar dat is eerder uitzondering dan regel op deze planeet. Hier kun je nog redelijk op de overheid vertrouwen om jou een vangnet te bieden.

Als je verwacht dat dit de enige en ergste dreiging is voor een maatschappij, dan hoef je idd niet te preppen. Mocht een volgende pandemie een dodelijker virus brengen, een chemische installatie in jouw buurt ontploffen, of de elektriciteit langdurig uitvallen en daarmee alle nutsvoorzieningen en betalingsmogelijkheden, dan heb ik liever een backup plan.

Topic kan weg.
Was bedoeld als toetsing en discussie over wat we thuis doen ter voorbereiding en hoe zinvol en noodzakelijke dit is.
Niet over hoe zwaar de zorg het heeft.
En ik heb er al helemaal geen trek in als onwetende en onverschillige sukkel weggezet te worden met "jammer dat je dit niet meekrijgt".

Het verbaasd me dat je meteen ontploft en interpreteert dat je dan als een 'onwetende en onverschillige sukkel wordt weggezet'. Niemand zegt dat.
 

petroman

SHTF Expert
Buzz; Maar wat vinden jullie er van; maken we ons te druk of is corona er eentje in de categorie "wacht maar tot het echt erg wordt" ?

Tsja lastige want wie zijn "jullie" en "we"?
Preppers maken in pricipe overal een olifant van, want de erge variant daar preppen we voor.
Dus niet voor een uurtje geen stroom, gezellig maken kaarsje aan maar meteen, volksopstanden en rovende bendes te paard.
Bij corrona is het niet anders.
Ik kan mij nog de discussies over ebola herinneren. Die gingen net zo.
Dus druk maken is aard van beestje prepper.

Of het erg is?
Ik zag toevallig een reactie van Smit Kroes, ja die, op de toespraak van Rutte. Die zei eigenlijk: jammer dat de beelden uit Italië van de eerste golf niet weer getoond werden. Om het belang dudielijk te maken
Het IS erg maar blijkbaar lukt het "ons" om er mee te leven. Opa en oma zijn al gestorven of daar gingen we toch al niet langs.
Bij de vorige griepgolf gingen ook mensen dood of meer mensen dood. Allemaal argumenten om toch de deur uit te gaan.
En ook preppers gaan noh even snel de grens over om bier te halen. Net als al die andere mensen die nog snel kerstinkopen gaan doen. De 1e vinden we prima en maken we ons niet druk over (valt onder preppen). Over de 2e groep denken we van alles.

Het wordt echt erger wanneer het dichtbij komt en je directe familie of jezelf treft.
Ik wens iedereen veel gezondheid toe maar vooral wijsheid* in deze moeilijke tijden.



* verwijzing naar de drie wijzen uit het oosten.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Tsja, hier was het wel erg fijn. Niet dat de winkels dicht waren maar wel dat er in eens een deel inkomsten weg viel. Toen kon er gewoon geleefd worden zonder dat we aan het spaargeld moesten komen.
 

DO-it

Diehard Prepper
Kan je jou verduidelijken. Ik ken 17 maart als Sint Patrick day, de verjaardag van mijn zwager een neef en een frituuruitbater. Of heb ik wat gemist.

Voor zover het er nu uitziet, lijkt het erop dat er dan verkiezingen zijn in Nederland. Ik zeg dit heel voorzichtig, want tegenwoordig kun je nergens meer zeker van zijn, maar in theorie zijn er dan verkiezingen. Mijn aanname is dat Rataplan hiernaar verwijst.

Juist hierom @buzz is het handig om gewoon je ding te blijven doen. Iedere lockdown brengt weer nieuwe uitdagingen met zich mee, lijkt het wel. Bij de eerste kon je nog ‘gewoon’ alles kopen, nu al veel minder. Alleen het noodzakelijke. Ben benieuwd wanneer de peuken en alcohol als niet-noodzakelijk word benoemd.
 

Jannes

Prepper goeroe
Mijn prepvaardigheid en activiteit heeft vooral betrekking op het aanhouden van voldoende voorraad en het goed volgen wat er om je heen en in de wereld gebeurd. Daarnaast vergaar ik kennis en ideeen door o.a. op dit forum te zijn.
Met die insteek ben je al beter voorbereid dan 98% van de bevolking denk ik. Bij het uitbreken van de corona pleuris in februari/maart van dit jaar was het daarom slechts een kwestie om, voor de meute aan, de boel even weer wat op orde te brengen.

Inmiddels zitten we in de 2e of 3e golf met een nieuwe lockdown en je merkt nauwelijks nog ongerustheid in de samenleving. Zie het ook bij me zelf, er is nog genoeg voorraad en meer dan een globale check daarop heb ik verder niet gedaan.
Het systeem van productie en logistiek is blijkbaar minder kwetsbaar dan menigeen dacht. Misschien staan we toch wel wat voor aap met onze voorbereidingen :)

Beide dingen knagen een beetje. Aan de ene kant wil ik me niet ongeruster maken dan nodig is een aan de andere kant ben ik te voorzichtig om mezelf in slaap te laten sussen door het gevoel dat het met een sisser afloopt.

Buiten deze community ga ik dat niet toetsen want opsec blijft key voor mij.
Maar wat vinden jullie er van; maken we ons te druk of is corona er eentje in de categorie "wacht maar tot het echt erg wordt" ?

[MOD]openingspost teruggezet[MOD]

Ik heb precies dezelfde gedachten (gehad): doe ik het hiervoor? Alles is nog gewoon te koop. Niemand aan de deur gehad of ik misschien nog een kopje suiker had ofzo.
Nu denk ik bij het zien van de voorraden: fijn dat we die hebben, want het zal me niks verbazen als het de komende jaren financieel een stukje minder goed gaat met veel mensen/met ons.

De mensen die in de zorg werken weten uit ervaring dat het nog niet over is, nog steeds erger wordt. Jammer dat je dat niet meekrijgt. Tijd dat Frontberichten weer dagelijks op tv komt.

Ja, de mensen in de zorg weten dondersgoed dat het nog niet over is, maar wat heeft dat met deze post te maken? In mijn ogen zijn het 2 totaal verschillende onderwerpen.

Topic kan weg.
Was bedoeld als toetsing en discussie over wat we thuis doen ter voorbereiding en hoe zinvol en noodzalijke dit is.
Niet over hoe zwaar de zorg het heeft.
En ik heb er al helemaal geen trek in als onwetende en onverschillige sukkel weggezet te worden met "jammer dat je dit niet meekrijgt".

Niet meteen boos worden. Zoals gezegd heb ik dezelfde gedachtengang en ik werk in de frontlinie. ;-)
 

Henk88

Diehard Prepper
Ik moet zeggen dat ik ook wel verbaasd ben hoe weinig verstoring de coronacrisis uiteindleijk heeft veroorzaakt. Daarmee bedoel ik niet het effect van de coronacrisis af te zwakken want enorm veel mensen ervaren er ernstige gevolgen van. Maar je ziet geen massale protesten of onrust. De supermarkten en ook andere winkels blijven goed bevoorraad enzovoorts. De gezondheidszorg heeft het zwaar maar echte chaos zoals in Lombardije of de VS is er niet geweest. Daarnaast blijft de economie ook nog redelijk doordraaien en loopt de werkeloosheid bijvoorbeeld niet absurd hard op.

Gezien de impact van corona had ik sommige dingen wel anders verwacht en ik heb amper beroep moeten doen op mijn voorraad. Alsnog heb ik er wel wat aan gehad omdat ik minder de drukte op hoefde te zoeken. Ik heb dan ook niet het idee dat ik voor niets heb geprept en wat ik nu niet heb gebruikt kan in de toekomst nog van pas komen.

Met een oog op het coronavaccin denk ik dat we na de komende maanden het ergste van corona wel hebben gehad. Maar dat betekend niet dat het gelijk helemaal voorbij is, bovendien zijn we niet gelijk immuun voor nadere virussen of andere problemen die wat minder aandacht hebben gekregen de afgelopen tijd. Dus ik blijf zeker doorlopend voorbereid.
 
F

frans81

Gast
Tot nu toe ook hier nog niets van voorraad hoeven te gebruiken .
Wat we niet hadden hebben we in begin van de crisis aangeschaft . Destijds toen mensen als Korenwolven gingen hamsteren .

Dus pijnstilling / mondkapjes en vooral handzeep en desinfectie .
Gezien de media input destijds en de reactie van mensen daarop was het soms moeilijk spulletjes te bemachtigen op moment dat je het wou gaan aankopen .
Er is genoeg, nog steeds en er is meestal altijd wel even een moment van :eek::confused: en uiteindelijk :hug:

En soms , vaak zijn er ook de €€ niet om extra in te kopen of gewoon wanneer op te gaan halen .

Niet iedereen heeft €€ extra . Maar hen gebruiken vaak wel beter hun verstand en komen via sluipweggetjes ( improviseren ) toch er doorheen .

Het geprep was niet echt nodig en we hebben nog steeds spul van toen extra aangekocht in de kast .
 

marzman

Diehard Prepper
Ik had maar een beetje extra gekocht. Blikgroenten, potje bonen enzo. Rijst hebben we altijd al veel van in huis (in zakken van 20KG) dus we zullen niet zo snel niks hebben voor de honger. Alleen toiletpapier dat bleek achteraf nodig, dat was overal uitverkocht ;) Ik heb er niet zo'n last van gehad, alleen sommige dingen waren vaker op (broodjes die ik lekker vond, maar dat is niet dat je dan niks anders te eten hebt). Ik vond de sluiting van de niet essentiele winkels in maart vervelender, als je kruipruimte in de lente opeens vol water staat dan worden niet essentiele winkels toch vrij snel essentieel.
 
D

Deleted member 2825

Gast
Is preppen voor de corona omstandigheden na 17 maart 2021 nog nodig?

Als het onder controle is en de coronavirus crisis wordt zo goed als afgelopen beschouwd dan wordt het pas interessant. Dan worden de rekeningen aan elkaar gepresenteerd. Ik ben dan ook benieuwd hoe bepaalde landen zichzelf gaan opstellen tegenover elkaar.

Indirect zou ik dus zeggen van wel, mede ook gelet erop dat de brandhaarden in de wereld ook niet verminderd zijn en juist aan het uitbereiden zijn.
 
Bovenaan