• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hogedrukspuit en regenton

marzman

Diehard Prepper
Heeft iemand hier ervaring met regenwater (ongefilterd van plat dak) te gebruiken voor een hogedrukspuit? Kan ik gewoon een filtertje voor mijn hogedrukspuit er tussen zetten en een tuinslang langs bovenlangs er ingooien en die via het filter aansluiten op de hogedrukspuit?

Op zich moet dat gebruik wel een beetje te plannen zijn met regenbuien dat de ton niet te lang leeg blijft.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Één ding wat nu pas door mijn hoofd schiet is " Kan een hogedrukreiniger gevoed worden met water dat nagenoeg niet onder druk staat " ?
Dus is beetje zwaartekracht genoeg ?
Mij lijkt dat het water toch echt onder een vorm van ? druk gevoed moet worden . 20 ..30 .. 40 psi ?
Ik verwacht minimaal 1.5 a 2 Bar .

Verder zou ik voorzichtig zijn met keuze van voorfilter ( 's ) mocht het werken .
 

Flos

SHTF Expert
@frans81 dat zou moeten lukken maar je moet de ton 300m hoog zetten.
Een beetje hogedrukspuit werkt nog niet op een dompel pomp.
Maar wat de filter betreft is dat bij mij geen probleem.
 

Ray

SHTF Expert
De drukpomp zit in de hogedrukreiniger, die krijgt normaal via de kraan het met minimaal 1,5 bar (totaal, bij 1 bar komt het niet meer uit de kraan omdat de buitenlucht al 1 bar is). Een halve bar netto is maar weinig, een regenton op vijf meter hoogte levert een halve bar druk. Geen idee of een hogedrukreiniger werkt met minder druk dan die halve bar.

Waar ik me zorgen over maak is de vervuiling van het water in de regenton. Hogedrukreinigers werken met een zuiger/cylinder pomp en die slijten bij kraanwater gebruik toch al best rap.

Als het om leidingwater te besparen gaat, denk ik dat je duur uit bent. Is er geen andere mogelijkheid, dan zou ik er een echt goed filter tussen zetten en dat is best lastig omdat je ook nog steeds een redelijke stroom water op gang moet houden. Dat gaat met een Saywer niet lukken.

Interne werking van een hogedrukpomp zie je hier, dat dit merk RVS en keramische coatings gebruikt, maakt voor het principe niets uit:
https://hogedruktechniek.nl/technische-videos-kranzle/
 
F

frans81

Gast
Ik denk dat een beetje pomp zeker 2 Bar nodig heeft om minimaal niet optimaal te kunnen functioneren . Dat betekend dus/ dan ook een constante stroom aan water met gelijk volume.
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ik gebruik mijn hogedrukreiniger altijd op het regenwaterleidingsnet ( lang nieuw woord ) maar ik 2,5 bar nodig. En dat red iknet met mijn pomp.
20201220_214322.png
Foto van het net gehaald om aan te tonen welke soort pomp ik heb om mijn regen water op te pompen.
 
F

frans81

Gast
De hogedrukspuit is dan de pomp :) Ik heb ook nog wel een dompelpomp liggen, maar ik denk dat dit niet nodig is, het water loopt er al wel uit door het kraantje onderin.

Idd ! Maar je hebt dus de druk van het waterleidingsnet nodig om pomp van de cleaner optimaal te laten werken .
Laten we zeggen 3 bar !? .
Zie oa handleiding van jou hogedrukreiniger of zoek het op via internet ( specs van cleaner ) .

Lees je in in de materie en he kwartje valt :hug:

Edit

Koop alvast een reserve hogedrukreiniger .
Experimenteren is meestal ( vaak onnodig ) risico's nemen :)
 

marzman

Diehard Prepper
Ik heb bij Karchter nog wat gevonden (het is geen karchter), zij geven bijvoorbeeld zelf aan dat het wel kan, het toestel moet wel redelijk dicht bij de ton staan, maar dan kan hij zelfs water omhoog pompen (dus als het naar beneden valt kan hij verder weg staan)

Kan het apparaat water uit een regenton aanzuigen?

Ja, gebruik hiervoor de zuigslang met filter (artikelnummer: 4.400-238.0). Bevestig de zuigslang aan de wateraansluiting van het apparaat. Steek het andere einde in de regenton. Sluit de hogedrukslang aan op het apparaat. Verwijder de spuitlans van het pistool voordat u het apparaat inschakelt. Druk de hendel van het pistool in zodat dit geopend is en schakel het apparaat in. Zo kan de lucht uit het apparaat ontsnappen. De hogedrukreiniger begint het water aan te zuigen. Het apparaat mag niet meer dan 0,5 m hoger dan de waterbron staan.
 
F

frans81

Gast
Ik heb bij Karchter nog wat gevonden (het is geen karchter), zij geven bijvoorbeeld zelf aan dat het wel kan, het toestel moet wel redelijk dicht bij de ton staan, maar dan kan hij zelfs water omhoog pompen (dus als het naar beneden valt kan hij verder weg staan)

Kan het apparaat water uit een regenton aanzuigen?

Ja, gebruik hiervoor de zuigslang met filter (artikelnummer: 4.400-238.0). Bevestig de zuigslang aan de wateraansluiting van het apparaat. Steek het andere einde in de regenton. Sluit de hogedrukslang aan op het apparaat. Verwijder de spuitlans van het pistool voordat u het apparaat inschakelt. Druk de hendel van het pistool in zodat dit geopend is en schakel het apparaat in. Zo kan de lucht uit het apparaat ontsnappen. De hogedrukreiniger begint het water aan te zuigen. Het apparaat mag niet meer dan 0,5 m hoger dan de waterbron staan.

Tja .. als één fabrikant dat aangeeft bij een bepaald type dan zit het bij dat type goed . Tenminste tot het .. gaat .

Maar ! Vele hogedrukreinigers van uiteenlopende merken en modellen kunnen dit dus niet . En volgens mij vooral ook niet de bejaarden .
Er zijn dus modellen ( inmiddels ?? ) met een afwijkende pomp constructie of een soort van pomp voor de pomp .

Als Karcher zoiets vermeld en jij hebt geen karcher dan ben je dus net zo ver als in het begin van dit topic pff .
 

marzman

Diehard Prepper
Als het om leidingwater te besparen gaat, denk ik dat je duur uit bent. Is er geen andere mogelijkheid, dan zou ik er een echt goed filter tussen zetten en dat is best lastig omdat je ook nog steeds een redelijke stroom water op gang moet houden. Dat gaat met een Saywer niet lukken.
Er zit gewoon een waterkraantje in mijn garage met leidingwater :) Het ging me meer om het nuttiger inzetten van regenwater voor toepassingen die redelijk wat water gebruiken (ik weet dat water niet heel duur is ;-) ). Ik dacht aan de stoep schoonspuiten, de schutting, het dak van de veranda met regenwater.
 
F

frans81

Gast
Volgens mij hebben filters ook een bepaalde doorstroming ! Dit kan dus ook weer drukverlagend werken .
 

marzman

Diehard Prepper
Ik ben iets minder enthousiast geworden regenwater te gebruiken, al kan het best dat ik het nog steeds probeer (het is ook maar een budgethogedrukspuit van een paar tientjes en je moet jezelf toch bezighouden met dingen in deze coronatijden ;-) ).

Er staat geen minimum invoerdruk in de handleiding (alleen een maximum van 8 bar voor de invoer), met een filter dat zich met water vult zou er (volgens de omschrijving van het filter) altijd genoeg water moeten zijn. Zoiets https://www.bol.com/nl/p/karcher-wa...8Q8NC5T8oAYsMNx5duNuWN2TDY8669vBoCjxQQAvD_BwE . Als ik een emmer een paar keer gevuld heb met de regenton kan er wel wat zand onderin liggen, dat zou zo'n filter dan wel moeten tegenhouden.
 
Bovenaan