• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tactical of Grey(Wo)man?

Porta

Elementary prepper
Hallo preppers,

Waar gaan jullie voor als de SHTF? Wordt het tactical of grey? Als je op JoepTjoep verschillende preppers bekijkt zie je evenveel pro,s en con,s. Waarschijnlijk zal het ook met je locatie te maken hebben, maar toch.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar tactical. Waarom? Degelijk, prijs technisch over het algemeen redelijk gunstig en uitgebreid getest in het veld. Ter verduidelijking: dus niet als Rambo over straat lopen, maar toch een degelijke cargobroek en softshell jack. (ook leger onderkleding is trouwens top).


Maar uiteraard heb ik ook wel ergens een Northface jas hangen. (en laat ie nou toevallig grijs zijn) :D


Ben benieuwd hoe jullie hier in staan.


Porta
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Waar je ook de focus op gaat leggen vanuit dit gevraagde ! In een echte SHTF wordt het situatie gerelateerd altijd improviseren .
Dus eigenlijk is het met beide rekening houden en benutten wat dan op dat moment situatie gericht nodig is .

Zodoende heb ook ik genoeg liggen zodat ik in beide situaties uit de voeten kan . Tactical of juist als Grey- Man je in de situatie gaan begeven .
Eigenlijk is het één niet zonder het ander vanuit prepper perspectief . Maar dat geef je ook al een beetje aan .

Men houd rekening met beide . Dus dat " OF " bemoeid zich in het prepper leven eigenlijk met alles haha .

Edit op
@phtvs wat later aangeeft . Ik plaatste bovengenoemde dan ook vooral gerelateerd aan het er op uitgaan wanneer noodzakelijk . Ik woon ook niet in een stad maar minuscuul dorp 8 km van een 30.000 inwoners tellende Kern van de gemeente . De overige 14.000 wonen in dorpjes er omheen .
 

Vempain

Prepper goeroe
Vaak is het bij mij een combinatie van beide. een tactische zwarte broek valt de meeste mensen niet op, een tactische rugtas daarentegen is waarschijnlijk een ander verhaal.
Zelf ben ik een voorstander om op te gaan in je omgeving.
Als je in bosrijk gebied bent is andere kleding gewenst als wanneer je in een stad/mensenmassa op wil gaan.
Zoals meerdere mensen hier hebben we meerdere scenario's en is het per situatie afhankelijk wat het meest gewenst is.
 

phtvs

Sysop
Admin
Bij een echte SHTF blijf je volgens mij het best binnen. Thuis of in je BOL. Moet ik toch over straat en verwacht ik onbekend volk tegen te komen, dan kleed ik me als een zwerver. Oude kapotte kleding zodat van afstand te zien is dat er niets te halen valt. Voor de rest kijk ik vooral naar het praktische van de kleding (bijvoorbeeld stevig, makkelijk te repareren eventueel waterafstotend en warm) in plaats van me druk te maken over al dan geen kleurtjes of patronen.
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
's Zomers valt een bondgekleurde blouse , in het bos, op, in de stad, ziet het niemand.
Persoonlijk denk ik, als je over straat moet, kies niets wat er uit springt.
Geen reclame, één kleur, per kledingstuk en niet te opvallend.
Zoals ik dus al heel mijn leven, als een saaie mus, over straat.
Alles wat niet in de omgeving van je aanwezigheid past, probeer je te voorkomen.
In een tactical legerbroek met legerschoenen, val je meestal niet op.
Maar draag je een legerrugzak ipv een laptop tas, dan heb je in een binnestad niets te zoeken.
Met een laptoptas in de bossen, raad ik ook af.
En dus elke omgeving verdient zijn eigen aandacht.
Maar zorg dat je bij een uitdagende situatie, de eerste week, 14 dagen zonder problemen binnen,
of op zijn minst uit het zicht kan blijven
 

Prepfarmer

Senior Prepper
Ik doet gewoon een overall aan, waarom in de polder valt dat niet op. In de stad gewone stadse kledij meestal wel wat grijzig of zwart
 

Porta

Elementary prepper
Bedankt voor de reacties! Is mijn beeld dus niet zo heel afwijkend. :)

Ik ga nog een béétje moeten wachten om hier antwoord op te geven.
Op zijn minst 8 woorden in de openings post begrijp ik niet.
En omdat ik enkel over een verouderde Dikke Van Dale beschik kan dat nog effen duren.

Hoi @Flos, wil eventueel wel even PB-en hoor.

Porta
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Hier tactical? Waarom? Het is in het mooie hoge noorden geaccepteerd om outdoor/jacht kleding in je vrije tijd te gebruiken. Zeker wanneer je een buiten beroep hebt zoals ik.

De kwaliteit is meestal beter, vind het praktischer. Voor broeken kies ik liever voor werkkleding. Vooral merken als blåkläder hebben veel focus op comfort en pasform. Prijs kwaliteit ten opzichte van 'outdoor' merken is ook bijzond interessant.

Enige wat ik dus niet doe is full camo over straat gaan, wel vanuit de auto een benzinestation in om koffie te halen.

Maar zoals eerder genoemd, het is erg afhankelijk van je omgeving en wat je voor handen hebt.
 

mrsjones

Diehard Prepper
Je zal mij bijna altijd met een jurk aan , nette schoenen, leuke jas, kleurrijk handtas. Omdat ik weet hoe en waar ik andere dingen kan vinden op het moment dat het nodig is. Ben al heel lang in leven en aan het preppen en het enige moment dat ik camo aan heb is bij jagen of in mijn diensttijd. Ik ga echt niet in een grijze broek mijn hele leven doorbrengen.... Noem mij maar een Chanel prepper
 

Larik

Diehard Prepper
Ik heb eigenlijk altijd 'gewone' kleding aan. Wil er natuurlijk leuk bijlopen.
Wel probeer ik op kwaliteit te letten, erg veel Carhartt heb ik.
Nu woon ik in de stad, dus opvallen is al lastig, zoveel verschillende mensen hier.
Dat Grey man gedoe heb ik, mij wel in verdiept, maar komt op mij meer over als interessant geneuzel.
 
F

frans81

Gast
Ik heb eigenlijk altijd 'gewone' kleding aan. Wil er natuurlijk leuk bijlopen.
Wel probeer ik op kwaliteit te letten, erg veel Carhartt heb ik.
Nu woon ik in de stad, dus opvallen is al lastig, zoveel verschillende mensen hier.
Dat Grey man gedoe heb ik, mij wel in verdiept, maar komt op mij meer over als interessant geneuzel.

Carhartt idd . Goed spul . Heb er nog verschillende ( wel Defensie verstrekkingen ) kleding van liggen .
Slijtvast en goede stiksels . Dus kwaliteits garen in een kwaliteits product .
Ook Prof tech stiles uit destijds Ommen had top spul. Helaas deden bezuinigen bij defensie deed hun de das om .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Eigenlijk is het best moeilijk om het vanuit het nu te beantwoorden !

Want hoe ziet jou omgeving er tegen die tijd uit ! Hoe lopen de mensen er uiteindelijk bij. Het moraal , motivatie en ijdelheid krijgen best een deuk . Disciplines zullen ontwricht worden . Zo ook in verzorging . En uiteindelijk gaan velen zich kleden zoals ze zich voelen :eek: Misschien dan zelfs als een zwerver .. onbewust misschien het perfecte in een shtfje zijn :lol:

Misschien word dit wel het dagelijkse beeld en zie je dag na dag steeds minder mensen op straat pff

images.jpeg
 

SurvWifeAll

Elementary prepper
Als ik 't zo lees, ben ik w.s. een Duct-tape Denker: Heb de meest essentiële BOB-kit standaard bij me, of dat nou in een laptoptas of in een rugzak is. Verder draag ik sowieso veel (leger)groen en donker blauw omdat ik dat fijne kleuren vind, ze blijkbaar autoriteit uit stralen, en dat goed past bij mijn werk. Voorkomen is ook in de psychiatrie beter dan genezen ;) Verder kies ik mn spijkerbroeken erop uit dat ik geen handtas nodig heb voor telefoons portemonnee en sleutels zeg maar.

Vooral belangrijk is denk ik dat je jezelf traint in inschatten van situaties en dan snel handelen. Duurt een situatie langer, dan heb je inderdaad de tijd/ middelen om je rustig aanpassen voordat je je openbaar maakt, maar de meest voorkomende situaties zijn nogal acuut in de aanzet... dan moet je 't dus wel doen met wat je bij je hebt, ergo: de Duct-tape Denker.

Zo heb ik ooit in een kort jurkje, met mn haar los, op hoge hakken (kwam van een feestje met bubbels en taart ja) een oude dame uit haar ondersteboven gerolde, olie lekkende auto gered... en had eigenlijk pas door dat ik zo 'onpraktisch' gekleed was toen tijdens de getuigenverklaring een agent me een deken aanbood. Geen moment last gehad van die wapperende lokken of die klakkende hakken tijdens mn actie :rolleyes:
 
Bovenaan