• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vanaf 1 januarie, nieuw (duurder) energielabel

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
De oude regeling is nog net deze week aan te vragen.

Vanaf 1 januari is er een nieuwe manier om het energielabel van een huis vast te stellen.
Nu kun je online een energielabel voor je huis aanvragen door vragen te beantwoorden en documenten en foto's te uploaden, die dan door iemand gecontroleerd worden. Maar vanaf 1 januari is dat niet meer toegestaan. Dan moet je een energieadviseur laten langskomen. Die controleert wat voor een isolatie, glas en verwarming je hebt. Op basis daarvan krijgt je huis dan een label dat gaat van G tot A++++.
https://nos.nl/artikel/2362056-nieu...s-minder-fraudegevoelig-maar-ook-te-duur.html
 
F

forumlid 1447

Gast
Waarom heb je een energielabel nodig?
Als je niet verhuist of verhuurd, heb je er toch geen nodig?
En als je al huurt, wat kan je er mee?
Je weet zelf toch wel, wat je kan verbeteren.
Het is niet verplicht, dus wat na 31 december,
er veranderd niets, en je krijgt er geen boete voor.
Vragen, vragen, vragen.
En als je jezelf bij een koop druk moet maken over €200,
dan koop je ver boven je budget.
En persoonlijk zou ik zelf iemand inhuren en de zaak laten bekijken.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Het is niet verplicht, dus wat na 31 december,
er veranderd niets, en je krijgt er geen boete voor.
Vragen, vragen, vragen.

Wanneer is een energielabel verplicht?

Het energielabel is verplicht bij de verkoop, verhuur en oplevering van woningen en appartementen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energielabel-woningen-en-gebouwen/energielabel-woning

Eigenaren moeten bij verkoop of verhuur van hun woning een (definitief) energielabel laten zien. Dit geldt ook als eigenaren een nieuw huis laten bouwen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderw...antwoord/energielabel-voor-kopers-en-huurders

Krijg ik een boete als ik geen definitief energielabel heb bij verkoop of verhuur van mijn woning?
Als eigenaar moet u bij de verkoop of verhuur van uw woning een definitief energielabel hebben. Dit geldt ook als u een huis laat bouwen. Heeft u geen definitief energielabel? Dan kunt u een boete krijgen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderw...woord/boete-bij-ontbreken-energielabel-woning
 

petroman

SHTF Expert
@joepmeloen , dat is snel.
Ik heb het donderdag ingestuurd en de adviseur had een hitrate van 1 dag. Dat was 1e kerstdag.

Krijg je nog een reden waarom D en niet iets hogers?
 

Arie

Diehard Prepper
Ik heb hem ook net aan gevraagd 8 euro en na 30min al binnen via e-mail.
Hij is 10 jaar geldig nog geen idee of ik het nodig gaat hebben maar ach ik heb niet alles in eigen handen.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Heeft iemand al een verklaring van de puntentelling gevonden ?
Ik had verwcht dat dit op het uiteindelijke label zou staan maar dat is dus niet zo.
Wat bepaald dus in welke categorie je terecht komt?

De RVO site praat in algemeenheden en bijvoorbeeld zonnepanelen staan bij Cat. A
Maar je mag niet het echte aantal m2 opgeven maar moet rekenen met een vaste maat van 1.6m2 per paneel. Maar ik kan ook die regel nergens terug vinden.
Om het handig te maken staat er op het label wel de naam van de deskundige maar geen contactgegevens.

Edit:
Ik kom wel dit plaatje tegen:

6stappen.jpg
 

Larik

Diehard Prepper
Waarom heb je een energielabel nodig?
Als je niet verhuist of verhuurd, heb je er toch geen nodig?
En als je al huurt, wat kan je er mee?
Je weet zelf toch wel, wat je kan verbeteren.
Het is niet verplicht, dus wat na 31 december,
er veranderd niets, en je krijgt er geen boete voor.
Vragen, vragen, vragen.
En als je jezelf bij een koop druk moet maken over €200,
dan koop je ver boven je budget.
En persoonlijk zou ik zelf iemand inhuren en de zaak laten bekijken.

Nee als je blijft wonen of aan het huren bent en wilt verhuizen heb er geen nodig.
Als je wilt verhuizen en je hebt een koopwoning wel.

Het gaat verder niet om hoe duur je nieuwe woning gaat worden, dus ver boven je budget kopen is niet helemaal correct. Hoewel uiteindelijk vrijwel iedereen boven z'n budget woont, daar zijn hypotheken voor verzonnen.

Alleen daar gaat het niet om. Als je je woning te koop zet, moet je een makelaar inhuren, dat kost geld en dan komt dit er ook nog eens bij. Maakt het allemaal niet leuker en goedkoper op, je woning verkopen.
Dat geld geef je liever uit aan verf of een vloer.

Of in het ergste geval, moet je nog een maandje sparen om het geld uit te kunnen geven. Waardoor je droomwoning misschien weg is. Of je moet verhuizen vanwege financiële problemen en dan komt deze grap er nog bij.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
@joepmeloen , dat is snel.
Ik heb het donderdag ingestuurd en de adviseur had een hitrate van 1 dag. Dat was 1e kerstdag.

Krijg je nog een reden waarom D en niet iets hogers?

Omdat ik geen bonnen of iets van dak isolatie kon overleggen, dak was al redelijk geisoleerd en afgetimmerd... kan geen foto's maken van deze isolatie.
Zonnepanelen moet je het aantal m2 invullen, best raar want dat zegt niks over hoeveel je opwekt. Uiteindelijk werden de zonnepanelen niet meegeteld, maar had vanwegebhet label niet uitgemaakt.

Verder geen warmte pomp aanwezig gewoon gas anders waarschijnlijk een b of c label gekregen.

Voor de rest was ik niet van plan te verhuizen, mocht net zo goed een label G zijn.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
F

forumlid 1447

Gast
Gevalletje lange baan dus, er is namelijk geen regering, en de volgende heeft wel andere katten te geselen.
(sorry @Stuudje, de kleine rakker niet mee laten lezen)
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik heb zoals hierboven geschreven nu label D, ik ben niet van plan om te verkopen of iets maar ik had eigenlijk een mooi certificaat met watermerk en een glimsticker in de bus verwacht als blijk van echtheid, ik heb nu een simpel emailtje waarin staat dar het label D is... hoe gaan ze de authenticiteit checken van mijn label D?
 
Bovenaan