• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Prepper-apps voor de smartphone, en welke smartphone?

Wie gebruikt er een smartphone, en welke prepper-apps gebruik je of zou je willen hebben?

  • ik heb (nog) geen smartphone en ben niet van plan om er een aan te schaffen

    Stemmen: 2 15.4%
  • ik heb (nog) geen smartphone, maar overweeg nu de aanschaf daarvan

    Stemmen: 1 7.7%
  • ik heb een smartphone, maar heb daarop (nog) geen prepper-gerlateerde apps

    Stemmen: 4 30.8%
  • ik heb een smartphone, en heb daarop de volgende interessante apps [namelijk, in het draadje...?]

    Stemmen: 4 30.8%
  • ik heb een smartphone en ben geinteresseerd in apps over [welke, in het draadje...?]

    Stemmen: 0 0.0%
  • ik gebruik mijn smartphone als prep-bibliotheek, en heb e.e.a. daarin opgeslagen [wat...?]

    Stemmen: 3 23.1%
  • ik heb tips en/of bedenkingen over welke smartphone, welke apps en zinvol gebruik [en wel...?]

    Stemmen: 1 7.7%

  • Totaal aantal stemmers
    13
V

Verwijderd lid 423

Gast
Beste mensen, nu ik onlangs een nieuwe (android) smartphone aanschafte, ben ik op zoek gegaan naar geschikte programma's (apps) om daarop te installeren. Ik heb er een aantal gevonden, en het leek mij tegelijk een aardig idee om dit draadje te openen, waarin wij elkaar daarover tips kunnen geven.

Een smartphone kan/zal bij een SHTF mogelijk geen bereik hebben, maar kan ook dan immers een hoop, en ook "off-grid", als er maar de juiste programmatuur op staat.

Ik denk daarbij aan (off-grid):
  • je kunt er prepper-documentatie er op lezen, dat je op de telefoon of op een SD-kaartje kunt zetten;
  • naar de radio luisteren - sommige smartphones hebben een ingebouwde FM-radio. Het is dan wel zaak om er al de juiste app voor geïnstalleerd te hebben...;
  • navigatie, en kaarten van het gebied waar je je bevindt en waar je heen wilt;
  • EHBO-informatie. Een app kan ons wellicht interactief behulpzaam zijn;
  • Triage-informatie. Nu is dat "in vredestijd" aan geneeskundigen voorbehouden, maar het kan geen kwaad om daarover informatie op de telefoon te hebben;
  • er zijn er vast veel meer nuttige te bedenken...
Tot nu heb ik aan [android] apps gevonden:
  • camscan = app om foto's te maken die automatisch in een PDF worden omgezet, die je vervolgens weer met anderen kunt delen als document.
  • Sygic GPS Navigation & Offline Maps = app voor routenavigatie
  • ....

Hebben jullie tips over het gebruik van de smartphone in een noodsituatie, over welke (smart)phone jullie geschikt lijkt is en vooral over apps die we dan het beste daarop installeren, laat dat dan weten!
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vond zojuist ook een artikel over NFC-tags en Near-field communication.
"Er zijn veel applicaties beschikbaar waarmee je de NFC tags kan beschrijven en taken uit kan laten voeren.", lees ik.

De meeste recente smartphones hebben de NFC techniek aan boord, en ik lees hier dat die tags ook programmeerbaar zijn.
Stel je voor: plak zo'n tag op het dasboard van de auto, en op de telefoon opent automatisch de routeplanner op de telefoon. Plak zo'n tag op een voertonnetje, en op de telefoon opent een tekst met de inhoud. Of laat zo'n tag ergens achter met een bericht voor een ander...

https://123nfc.nl/wat-nfc/nfc-tags-programmeren/

Ze zijn ook te gebruiken als je een reeks van acties moet uitvoeren maar niets mag vergeten.
Op het startpunt geeft de eerste NFC-tag aan dat je bij het kleinste kamertje bent aangekomen... Daarbinnen geeft het deksel aan dat het omhoog moet en tot slot geeft de WC-rol-houder aan dat gebruik van een papiertje wel hygiënisch is;) Haha, dat was maar een geintje, en met een telefoon in de hand wordt het toch een kliederboel, maar er is vast ook zinvols te bedenken. Denk ook eens aan het markeren van eigendommen...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Near-field_communication
upload_2021-2-26_11-45-5.png
Ik heb er nog geen ervaring mee, maar ga het zeker proberen.
https://nl.aliexpress.com/item/3296...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

En hier een aardig artikel daarover van onze onvolprezen KPN
https://www.kpn.com/beleef/innovatie-techniek/smart-home-met-nfc.htm
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb in het verleden wel een smartphone gehad en daar ook fanatiek een flink micro SD kaartje ingestoken en offline navigatie op gezet.
Wat in de praktijk een enorm nadeel blijkt te zijn is het grote stroomverbruik van een smartphone. Vier uur navigeren is niet erg lang, daarmee gaat de middag wandeling nog net, maar een bug-out gaat het niet worden.

Je kunt natuurlijk stapels powerbanks meenemen of een flink zonnepaneel, maar hier is de keuze gevallen op een E-reader en los navigatie systeempje op AA's. Samen met een zaklamp laadt ik alles prima op met een klein, draagbaar 7 watt zonnepaneeltje, ook op bewolkte dagen in de mindere seizoenen. Een alsnog vrij zuinige smartphone had met datzelfde paneeltje de hele dag flink zon nodig om bij te blijven.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik heb in het verleden wel een smartphone gehad en daar ook fanatiek een flink micro SD kaartje ingestoken en offline navigatie op gezet.
Wat in de praktijk een enorm nadeel blijkt te zijn is het grote stroomverbruik van een smartphone. Vier uur navigeren is niet erg lang, daarmee gaat de middag wandeling nog net, maar een bug-out gaat het niet worden.

Je kunt natuurlijk stapels powerbanks meenemen of een flink zonnepaneel, maar hier is de keuze gevallen op een E-reader en los navigatie systeempje op AA's. Samen met een zaklamp laadt ik alles prima op met een klein, draagbaar 7 watt zonnepaneeltje, ook op bewolkte dagen in de mindere seizoenen. Een alsnog vrij zuinige smartphone had met datzelfde paneeltje de hele dag flink zon nodig om bij te blijven.
@Ray Tja, daar heb je een punt. Het stroomverbruik is inderdaad een nadeel.
Ik heb er hier ook een kleine e-reader bij, en die kan best veel maar ook veel niet heb ik gemerkt.

Een van de dingen die ik zeker ga doen, is bezien hoe het stroomgebruik zo nodig snel kan worden geminimaliseerd.
Met alle overbodigde apps en gegevensoverdracht uit en met de schermverlichting op een lage stand is het vast langer te rekken, en desnoods kan de smartphone tussentijds uit voor behoud van de resterende energie. De "aeroplane" mode is ook niet slecht lijkt mij, want dan alle zendvermogen uitgeschakeld.
Een smartphone met (ook) een e-paper scherm of een e-reader met behoorlijke smartphone-functies zou nog wel het allermooiste zijn...
 

sittinduk

Elementary prepper
Ik weet het, ik ben zo'n rare die verder denkt dan zijn neus lang is. Maar mijn tip heeft te maken met het radio stukje dat al eerder is aangegeven, al ga ik daar wat verder in de materie.
Zelf heb ik een simpel USB verloopstekkertje voor elke smartphone. Buiten het feit om dat je op een gsm met OTG andere zaken kunt laten werken, gebruik ikzelf een simpel goedkoop RTL-SDR dongeltje. Met de juiste (soms betaalde) apps kun je bijna alle radiofrequenties beluisteren, maar bijvoorbeeld ook (vaak in combinatie met eventueel aanwezige internetverbinding) zelfs vliegtuigen volgen aan de hand van hun baken.
Tip in deze tip, het dongeltje is hongerig en zal je accu snel leeg maken, maar zeker de moeite waard voor mensen die verder willen kijken dan de standaard radio wanneer deze al aanwezig mocht zijn.
En denk even hier aan: in de beschermhoesje van de smartphones is vaak ruimte voor pasjes e.d. Een fresnel-lens past hier vaak perfect in. Een beetje off-topic, maar zeker het onthouden waard
 

Ray

SHTF Expert
@RockyFlats Of zorgen dat je een 20 watt zonnepaneel hebt voor het opladen, dan is ie wel werkend te houden. :) Vliegtuig modus sowieso niet vergeten, want je wilt niet zomaar dat het ding gaat zenden, helemaal niet als je op de vlucht bent en daar een beetje consequent mee om gaan, blijkt toch erg lastig als je Hunted VIPS bekijkt.

Navigatie is wel met stip de belangrijkste preppers app, leuk dat je er weer eentje gevonden hebt, wat ik vroeger gebruikte bestaat niet meer in z'n oude vorm.
 
F

forumlid 1447

Gast
Werkt ,zonder 'tinternet , de radio op je telefoon?
Zet in vliegtuigmodus, en probeer te luisteren.
Overigens uitzetten van gsm, op de vlucht , is ook nutteloos.
tegenwoordig blijft dat kreng uitzenden. (antenne zoeken),
en onder zijn specifieke code, ook zonder telefoonkaart.
Voor €10 ,bij bol, een wegenkaart van Europa.
Zoek zelf nog een "bevaarbare waterwegen kaart " van Europa,
die van België heb ik al.
 

phtvs

Sysop
Admin
Voor €10 ,bij bol, een wegenkaart van Europa.
Precies. Ik heb alle stafkaarten op mijn e-reader en gsm staan. En daarnaast de kaarten die ik verwacht meteen nodig te hebben, uitgeprint en in de backpack. Een goed kompas erbij en je hebt alles wat er nodig is om goed te kunnen navigeren. Waterkaarten heb ik ook in boekvorm maar dat weegt veel te zwaar om mee te nemen bij shtf.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet het, ik ben zo'n rare die verder denkt dan zijn neus lang is. Maar mijn tip heeft te maken met het radio stukje dat al eerder is aangegeven, al ga ik daar wat verder in de materie.
Zelf heb ik een simpel USB verloopstekkertje voor elke smartphone. Buiten het feit om dat je op een gsm met OTG andere zaken kunt laten werken, gebruik ikzelf een simpel goedkoop RTL-SDR dongeltje. Met de juiste (soms betaalde) apps kun je bijna alle radiofrequenties beluisteren, maar bijvoorbeeld ook (vaak in combinatie met eventueel aanwezige internetverbinding) zelfs vliegtuigen volgen aan de hand van hun baken.
Tip in deze tip, het dongeltje is hongerig en zal je accu snel leeg maken, maar zeker de moeite waard voor mensen die verder willen kijken dan de standaard radio wanneer deze al aanwezig mocht zijn.
En denk even hier aan: in de beschermhoesje van de smartphones is vaak ruimte voor pasjes e.d. Een fresnel-lens past hier vaak perfect in. Een beetje off-topic, maar zeker het onthouden waard
@sittinduk Mooi, dan hebben twee raren elkaar gevonden!;)
Radio... Ik was daar vandaag juist naar op zoek. Niet zozeer naar wat jij bedoelt, wat op zich een prima idee is, maar in eerste instantie naar de FM-radio waarover de telefoon zou beschikken. Ik kan mij ook wel voorstellen dat een smartphone een eenvoudige FM-radio heeft, want waarom een cheepo (maar prima) Baofeng portofoontje wel en een smartphone niet. Maar, ik ben nog niet veel verder gekomen. Het zal toch niet zo zijn dat er de "GSM-radiofrequentie" mee wordt bedoeld? Frequentie Modulatie, hmmm. Ik vermoed dat dat het geval is, wat een afgang (dan) hier...:rolleyes:
Hoewel... er staat toch duidelijk "FM Radio with RDS" ... raadsels...
upload_2021-2-26_18-15-15.png
Zo'n SDR dongel is wel een leuk hebbeding! Met mijn analoge Baofengs, heb ik het nakijken als het om SDR ontvangst gaat, hoewel ik laatst ook analoog+digitaal gecombineerd in portofoontjes zag.

Om eerlijk te zijn, lijkt mij het hebben van een paar portofoons goed, om tenminste over de "korte afstand" te kunnen communiceren. Met een beetje goede wil en line-of-sight kan het dan best over 20 of 30 km gaan. Ik vraag mij wel af wat er uiteindelijk betrouwbaarder zal blijken, en denk dat analoog (gewone portofoons) dan wel een streepje voor heeft boven digitaal (SDR), hoewel de ontvangst/helderheid van de laatste zeker beter zal zijn.

Ik hoop het niet, maar als zich eens een EMP-situatie voordoet (zoals in 1859 en bijna in 2012...:eek:), of nu door zonnevlam of nucleair, dan hebben analoge-radio-stations wel het laatste woord denk ik. Als het dan niet helemaal stil wordt "in de ether" tenminste ...
https://en.wikipedia.org/wiki/Carrington_Event
https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_storm_of_2012
Als die 2012 zonnevlam een weekje eerder had opgetreden, dan hadden we nu waarschijnlijk weer in berenvellen rondgelopen...

https://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2014/23jul_superstorm
In February 2014, physicist Pete Riley of Predictive Science Inc. published a paper in Space Weather entitled "On the probability of occurrence of extreme space weather events." In it, he analyzed records of solar storms going back 50+ years. By extrapolating the frequency of ordinary storms to the extreme, he calculated the odds that a Carrington-class storm would hit Earth in the next ten years. The answer: 12%.:eek:
Dat is dan eenmaal per 88 jaar meen ik, dus de kans klein is om het ooit eens mee te maken is er....

Maar .... analoog is vast ook te ontvangen met zo'n dongle???
Wat helemaal mooi zou zijn... is een dongle die ontvangt en zendt...:eek:
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@RockyFlats Of zorgen dat je een 20 watt zonnepaneel hebt voor het opladen, dan is ie wel werkend te houden. :) Vliegtuig modus sowieso niet vergeten, want je wilt niet zomaar dat het ding gaat zenden, helemaal niet als je op de vlucht bent en daar een beetje consequent mee om gaan, blijkt toch erg lastig als je Hunted VIPS bekijkt.

Navigatie is wel met stip de belangrijkste preppers app, leuk dat je er weer eentje gevonden hebt, wat ik vroeger gebruikte bestaat niet meer in z'n oude vorm.

Maar @Ray, heheh, ik heb een 100W zonnepaneel!;)
Ooit weleens aangeschaft als setje met een klein windmolentje... Ik moet het geheel nog opzetten...
Zo ongeveer zal het er dan wel gaan uitzien, ik met mijn paneeltje op de rugkast...
upload_2021-2-26_18-58-49.png
Dat Sygic had ik al op mijn oude telefoon. Ze boden voor een habbekrats al eens routenavigatie aan, met levenslange kaartupdates. Nou ja, zolang dat bedrijf leeft tenminste... Ik vind het voor gebruik in de auto toch minder dan het goede oude TomTom, maar voor dit doel is het best geschikt.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Werkt ,zonder 'tinternet , de radio op je telefoon?
Zet in vliegtuigmodus, en probeer te luisteren.
Overigens uitzetten van gsm, op de vlucht , is ook nutteloos.
tegenwoordig blijft dat kreng uitzenden. (antenne zoeken),
en onder zijn specifieke code, ook zonder telefoonkaart.
Voor €10 ,bij bol, een wegenkaart van Europa.
Zoek zelf nog een "bevaarbare waterwegen kaart " van Europa,
die van België heb ik al.
"Werkt ,zonder 'tinternet , de radio op je telefoon?"
Welja @wiliam, wrijf het er maar in...;) Ik weet het niet, maar het zou wel moeten lijkt mij!
Anders kan ik mij nog wel 1001 dingen voorstellen om dan in de telefoon-specificatielijst op te nemen...
En er wordt melding gemaakt van een logo'tje dat dan opduikt:
upload_2021-2-26_19-30-55.png

In de "die dingen die in vroeger tijden door de lucht vlogen"-modus zou de telefoon z'n snavel moeten houden, hoop ik...

"Voor €10 ,bij bol, een wegenkaart van Europa." Hmmm, tja, maar met de schaal daarvan heb ik wel 10 van @sittinduk 's fresnel-lenzen op elkaar nodig om iets te kunnen zien. Om dan tot de ontdekking te komen dat mijn hele plaggenhut schuil gaat onder een papiervezel;) Zo'n simpele app is tegelijk wel een kaart van zo'n 10 x 10 meter...??? Ik zie jou dan al naast mij lopen, met ook zo'n mooie kast op de rug. Ik met daarin het zonnepaneel en de accu's en jij de gehele wegenkaartenwinkel.:eek:

"Zoek zelf nog een "bevaarbare waterwegen kaart " van Europa"
Geen probleem, alles westelijk van Utrecht is al snel bevaarbaar, tenzij waterweg.
Je wilt er met een boot vandoor?
Dingen die mij dan te binnen schieten. Boot=groot en vermoedelijk vol=veel te halen, kan maar twee kanten op en zie je in de verte aankomen, en dat in een land met veel bruggen. Is dat niet een groot risico, op binnenwater, of zoek je de kaart juist vanwege "boot=groot en vermoedelijk vol"?:rolleyes:
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn zoon veronderstelde dat als er een FM-radio in zou zitten, er dan oortelefoontjes zouden moeten worden ingeplugd om als antenne te dienen.
Hmmm, dat is dan sowieso een probleem want ik heb geen gaatje voor een stekkertje; het is een bluetooth-feestje in die waterdichte smartphone.

Heeft mijn CAT S62 PRO nu FM-radio ingebouwd of niet, vraag ik mij af?
Het staat in de specificaties, er is zelfs een ikoontje voor aangegeven,
Maar ik heb geen aansluiting voor bedrade oortelefoontjes...
Hmmm, misschien zit er dan wel een soort super FM-antenne in (ja, ja, ik weet het: keep on dreaming...)?
Misschien is er iemand die raad weet?

En inderdaad zag ik dat over die oortelefoontjes later ook staan bij de volgende interessante NextRadio app die ik op internet aanbevolen zag.
https://androidappsforme.com/fm-radio-apps-without-wifi/

upload_2021-2-26_21-37-13.png

Op Amazon.com (de USA site) zie ik het ook aanwezig:
upload_2021-2-26_21-37-46.png

Maar daar kreeg ik na het inloggen te zien:
upload_2021-2-26_21-38-7.png
Inderdaad, waarom? Bij het aanklikken, op die vraag geen antwoord.

Jammer, want die app zou niet alleen voor mij interessant kunnen zijn. Er zijn er vast meer onder jullie die in de telefoon een FM-radio ingebouwd hebben.
De link naar de ontwikkelaar blijkt niet meer te werken; wellicht zijn die verdwenen....
Maar dan zou de app toch nog ergens te vinden moeten zijn.

Ik ben geen complotdenker, maar het zou zomaar kunnen dat een vrijelijk FM-kanalen-beluisterende-app in USA als een soort "geheim wapen" met exportrestricties wordt beschouwd, of gewoon als iets waarmee ook politieradio o.i.d. kan worden afgeluisterd, en dus ongewenst???

Hmmm...

Nu vind ik weer genoemd:
upload_2021-2-26_21-38-44.png
Ja, maar waar dan??? Maar enfin, who the hell is Mr Phone...

Heb ik dan een FM-radio cat-in-the-sack gekocht???
Of is USB-C dan het antwoord, en daarin een verloop-vrouwtje?
Ho, stop de pers... ik zie dat al aangeboden dus bedraad kan via een verloopje in de USB-C.
Maar of er dan nog iets van antennewerking is???

Op Google Playstore lees ik nog het volgende, en maakt dat NextRadio wel prepperwaardig...
En wellicht vreet het zo ook maar weinig stroom, met het scherm en de rest uit...
https://play.google.com/store/apps/...adio&utm_medium=homepage&utm_campaign=website
upload_2021-2-26_21-50-24.png
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Mensen, het moet niet veel gekker worden...

Via de Firefox-browser zie ik op Google-playstore...
upload_2021-2-26_22-15-28.png

En via de TOR browser zie ik, nu natuurlijk even via een Amerikaans webadres:D:D:D
En ineens is daar nu wel een download-knop...

upload_2021-2-26_22-1-48.png

Ik moest ook daar vervolgens inloggen, maar dat lukte en inmiddels is de app geïnstalleerd op de telefoon :thumbsup:
Vreemd, dat deze software dus aan ons Europeanen wordt onthouden...
 

Bijlagen

  • upload_2021-2-26_22-3-24.png
    upload_2021-2-26_22-3-24.png
    62.4 KB · Weergaven: 2
  • upload_2021-2-26_22-4-35.png
    upload_2021-2-26_22-4-35.png
    78.6 KB · Weergaven: 2

martin

Mankinds only hope
Hebben jullie tips over het gebruik van de smartphone in een noodsituatie, over welke (smart)phone jullie geschikt lijkt is en vooral over apps die we dan het beste daarop installeren, laat dat dan weten!

Ik zou sowieso voor een paar extra ssd kaartjes gaan met de software van kiwix
https://www.kiwix.org/en/

En dan de offline versie downloaden van de complete Wikipedia Engels en Nederlands

https://wiki.kiwix.org/wiki/Content_in_all_languages
Met een 128 GB gaat het passen

Wat helemaal mooi zou zijn... is een dongle die ontvangt en zendt...

Dan heb je deze nodig
https://greatscottgadgets.com/hackrf/one/
Ik ben er druk mee bezig maar ik heb het nog niet operationeel
Ik ben eerst bezig met het analoge gedeelte goed werkend te krijgen.

Maar .... analoog is vast ook te ontvangen met zo'n dongle???

Uiteraard, je kunt met de software van SDRsharp de meeste USB dongels wel aansturen en ook analoog ontvangen.
https://www.rtl-sdr.com/

m.b.t. stroomverbruik heeft @Ray zonder meer een punt dat een ebook verstandiger kan zijn voor platte tekst/pdf bestanden. Het stroomverbruik is echt minimaal.
Maar voor zaken zoals offline Wikipedia is een tablet toch wel een must. En met een 100W zonnepaneel moet dit prima te doen zijn.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Het blijkt toch een heuse cat-in-the-sack te zijn.
Tenminste, ik ben blij met die smartphone;), maar een FM-radio zit er waarschijnlijk niet in.
Wat is het geval? Ik had de handleiding vanaf de https://www.catphones.com/download/User-Manuals site gehaald, en nu blijkt dat https://www.catphones.com/nl-be/ een andere versie van de handleiding geeft: je raadt het ... zonder FM-radio:(
In de USA wordt het ding kennelijk met geleverd, en hier zonder.
Of het zit er wel op maar is niet geactiveerd...
Het is dan vast een radio voor fake news...
Enfin, mijn Baofeng heeft FM-radio aan boord, dus geen nood.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@martin

Ik zou sowieso voor een paar extra ssd kaartjes gaan met de software van kiwix
https://www.kiwix.org/en/

Bedankt, die staat er nu op!

En dan de offline versie downloaden van de complete Wikipedia Engels en Nederlands
https://wiki.kiwix.org/wiki/Content_in_all_languages
Met een 128 GB gaat het passen
Goed idee, maar... Grote griebels... Ik heb er nu een 128 Gb kaartje in zitten, waar al 32 Gb aan informatie op staat.
Hmmm, maar misschien koop ik dan eens een 256 Gb erbij, en heb dan alles op een kaart.

Dan heb je deze nodig
https://greatscottgadgets.com/hackrf/one/
Ik ben er druk mee bezig maar ik heb het nog niet operationeel
Ik ben eerst bezig met het analoge gedeelte goed werkend te krijgen.

Dat ziet er "bad" genoeg uit, zeg!
Er is dus nog wel een hoop "tweaken" voor nodig. Maar als het eenmaal werkt;)

Er is kennelijk ook een Chinees mee aan de slag? Knock-off versie waarschijnlijk, waar dan geen FM-radio in zit (analoog aan mijn smartphone...)?
upload_2021-2-26_23-59-34.png


Uiteraard, je kunt met de software van SDRsharp de meeste USB dongels wel aansturen en ook analoog ontvangen.
https://www.rtl-sdr.com/

Ik ga toch eens op zoek naar zo'n dingetje... En dan een ook die DVB-T2 heeft, als die er zijn, voor de vrije TV-ontvangst (win-win). Ik heb ze al wel voor DVB-T gezien.

m.b.t. stroomverbruik heeft @Ray zonder meer een punt dat een ebook verstandiger kan zijn voor platte tekst/pdf bestanden. Het stroomverbruik is echt minimaal.
Maar voor zaken zoals offline Wikipedia is een tablet toch wel een must. En met een 100W zonnepaneel moet dit prima te doen zijn.

Dan ga ik toch eerst eens kijken hoe die Engelsen dat in de koloniën oplosten. Met een "drager" (voor het enorme 100W paneel) ;)
Of iets thermoelectisch... Ik hoorde een commentator laatst doodleuk vertellen dat die Mars-lander Perseverence geen zonlicht nodig heeft want het ding heeft een plutoniumkacheltje :confused:aan boord. Tja, en als zij het kunnen, waarom niet?:eek:
upload_2021-2-27_0-9-4.png

Lekker is dat... Als er eens zo'n ding niet goed de lucht in gaat dan krijgen we hier op aarde nog meer van die rare hoestjes...

“Automating part of the Pu-238 production process is helping push annual production from 50 grams to 400 grams, moving closer to NASA’s goal of 1.5 kilograms per year by 2025,” said Wham. “The automation replaces a function our team did by hand and is expected to increase the output of pressed pellets from 80 to 275 per week.”

1,5 kg plutonium per jaar de lucht in! Je zou bijna denken dat Trump er nog de scepter zwaait...
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@hans013 Dat is een mooi apparaatje! Zinvol wordt het helemaal zodra er meer mensen zijn die er een hebben, kan ik mij voorstellen. Ik vraag mij wel af hoe het bereik er uit gaat zien zodra er bijvoorbeeld op een grid van telkens 2 km eentje staat, en een bericht 40 km ver moet, tussen alle andere berichten door.
Ik zie op Banggood dat er verschillende frequenties worden aangeboden, maar 433 MHz is dan vast het beste want hier legaal/meestgebruikt voor draadloze zaken? Correctie: Ik begrijp van @hans013 dat Lora in plaats daarvan werkt op 868 Mhz in Europa. Bedankt!
upload_2021-2-27_15-51-2.png
 

hans013

Senior Prepper
Bijna goed, Lora werkt op 868 in Europa. Het is een mesh netwerk dus alle devices zenden het bericht via de mazen van de verbindingen naar elkaar.

Een uitleg van de werking:


Aanvulling: 868 is in NL ook een vrijgegeven ISM band
 

phtvs

Sysop
Admin
Lora is een leuk speelgoedje om mee te spelen. Bedoeld voor communicatie over korte afstand. Maar dan lijkt mij een portofoon handiger. In feite is Lora de moderne versie van de blikken en het touwtje, de eeuwen oude tam tam of de rook signalen van de indianen.
Voor wat betreft de toepassing in de praktijk zie ik het nut er alleen van in als je binnen een community met elkaar wilt communiceren in geval van teotwawki. Dan kan het leuk en handig zijn. Een portofoon gebruikt meer stroom dan een Lora device. Maar voor de rest kan ik niet echt serieuze toepassingen bedenken voor zoiets tijdens of na een shtf.
 
Bovenaan