• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe zit dat toch met bemesten…

phtvs

Sysop
Admin
Hoe zit dat toch met bemesten…
Veel mensen zien de keus van grond en bemesting als een donkere leemte in hun kennis en niet weinigen laten zich van alles wijsmaken over de enige goede wondermest. Termen als "microklimaat" en “biologisch evenwicht” strooien nog wat extra magie in deze put van onwetendheid. Ik vind dit gevoel wel logisch, zelf leer ik nog regelmatig nieuwe dingen over mest en er zijn misschien wel een paar honderd verschillende soorten te onderscheiden.

https://www.vreeken.nl/laatste-achtergrond


Zeer leerzaam verhaal, eigenlijk een must read voor iedere tuin hobbyist!
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Vorig jaar was het jaar van de bodem. Er zijn toen twee of drie goede boeken over bodem en bemesting verschenen. Een van die boeken is " Bodem in balans"
Hierin staat heel veel over de bodem en bemesting. De andere boeken weet ik zo niet meer uit mijn hoofd.

@Flos stalmest is het mooiste als het goed gecomposteerd is. Dan ruikt het als bosgrond en is makkelijk te verwerken. Ik weet dat iets ten zuiden van Gent een boerderij zit die een compostkeermachine heeft zoals we eerder op mijn bedrijf ook hadden.
 

petroman

SHTF Expert
Stalmest is goed maar bedenk dat daar ook veel resten van medicijnen inzitten.
Vee krijgt preventief veel medicijnen. Een deel daarvan verlaat het lichaam via de mest/urine, een ander deel blijft achter in het vlees.
Dit geldt niet alleen voor dieren maar ook voor mensen.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Vergeef me mijn oogkleppen. Als ik het over stalmest heb dan bedoel ik biologische rundermest van de potstal. In de biologische rundveehouderij wordt weinig preventieve antibiotica gebruikt.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Vergeef me mijn oogkleppen. Als ik het over stalmest heb dan bedoel ik biologische rundermest van de potstal. In de biologische rundveehouderij wordt weinig preventieve antibiotica gebruikt.
Helemaal waar. Buiten dat, als er al antibiotica gebruikt wordt, tenminste bij de boeren die ik ken, gaat het beest naar een niet bio-boer en wordt niet meer verkocht als zijnde biologisch vlees.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Dus stalmest is per definitie biologisch ?
Bij biologische boeren klopt dat wel, maar er zijn meer boeren.
Ik heb heel wat mest verplaatst uit de stal en potstal. Beide niet biologisch.
 

Roel

Mankinds only hope
Wij gebruiken eigenlijk nooit mest direct op het land, noch vers, noch oud.
Mest dient bij ons als organisch dierlijk materiaal in de compost.
Ik maak al jaren compost op de manier die Alwin Seifert heeft uitgeplozen en het bevalt ons prima.
"Tuinieren zonder gif" heet het boek dat hij er over schreef, maar dat is tegenwoordig moeilijk te vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

petroman

SHTF Expert
Met het risico een beerput open te trekken: je kan je afvragen of het gebruik van dierlijk afval (stront) überhaupt gezond te noemen is voor het opkweken van (voorbeeld) groenten voor menselijk consumptie.
(Ik schuur hierbij tegen antroposofische ideeën aan welke ik niet volledig ken.)
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Zolang je het lang genoeg laat "rijpen" kan dit absoluut geen kwaad, hetzelfde met menselijke mest (2 jaar dacht ik?). Altijd beter natuurlijk wanneer je weet van waar het komt, voornamelijk omwille van bv. antibiotica en andere medicijnen (en wat nog allemaal).
 

petroman

SHTF Expert
Zolang je het lang genoeg laat "rijpen" kan dit absoluut geen kwaad, hetzelfde met menselijke mest (2 jaar dacht ik?). Altijd beter natuurlijk wanneer je weet van waar het komt, voornamelijk omwille van bv. antibiotica en andere medicijnen (en wat nog allemaal).

Medicijnen breken niet 123 af. Ook niet door 2 jaar rijpen volgens mij.
Als de waterzuiveringsinstallaties het er niet "normaal" uit krijgen is het een stevige verbinding die natuurlijk niet makkelijk afbreekt. En dan is het de vraag of de afbraak resten risico's opleveren.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Nee, iets met medicijnen zou ik niet direct gebruiken. Dan kan je inderdaad natuurlijk afvragen in hoeverre de menselijke mest gebruikt kan worden, aangezien we bijna allemaal volgepompt zitten met allerhande medicijnen.
Ik kan er niet heel veel over vinden, maar iemand zegt bv.:
pharmaceutical medications are broken down by microorganisms during a proper thermophilic composting process. It's easy and you don't have to worry about any drugs or human pathenogens in the humanure you have created.

En in The Humanure Handbook vind ik wel informatie over virussen, bacteriën, wormen en dergelijke, maar niets over medicatie. Omwille van pathogenen mag je dus nooit verse mest gebruiken (en ik dacht dat het ook te sterk is voor de planten, dat ze kunnen verbranden).
 

petroman

SHTF Expert
Als in een composthoop broei ontstaat en de temertuur omhoogt loopt dan sterven de levende organismen: zoals virussen, bacteriën maar ook wormen.
Bij welke temeratuur medicijnen afbreken is mij niet bekend maar dat zal waarschijnlijk boven die van de worm liggen. Per saldo is het dus de vraag of het ''een en ander elkaar niet tegenwerkt. Immers de wormen heb je weer nodig voor de compostering.
 

Ray

SHTF Expert
Als in een composthoop broei ontstaat en de temertuur omhoogt loopt dan sterven de levende organismen: zoals virussen, bacteriën maar ook wormen.
Bij welke temeratuur medicijnen afbreken is mij niet bekend maar dat zal waarschijnlijk boven die van de worm liggen. Per saldo is het dus de vraag of het ''een en ander elkaar niet tegenwerkt. Immers de wormen heb je weer nodig voor de compostering.

Dat is ook de grootste valkuil bij het maken van een composthoop, een te hoge temperatuur, waardoor de compost verzuurt. Je wilt juist het leven het werk laten doen.
Hoe de vele soorten medicijnen af breken is geen zinnig woord over te zeggen, dat zal erg verschillen per soort, denk niet dat de temperatuur van de composthoop hier veel mee te maken heeft.
Uiteraard probeer je zo schoon mogelijke mest te bemachtigen om je groenten te kweken, maar uiteindelijk is het net als met luchtverontreiniging, je stopt niet met ademen omdat je bang bent voor luchtverontreiniging. ;) Het enige alternatief voor dierlijke mest is kunstmest.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Het enige alternatief voor dierlijke mest is kunstmest.

Het is heel goed mogelijk om van plantaardig martiaal compost te maken. Vooral als er veel vlinderbloemigen in zitten zijn de gehaltes in de compost-humus een prima meststof. Ook voor veganisten.

Twee weken geleden was ik bij de tuin dagen van kasteel Hex. Daar was een man die workshops humus-compost maken gaf. Ik heb niet meegedaan omdat ik het kan. Maar deze man had ook de theorie goed uitgewerkt. Hij had een tabel met de optimale temperatuur in de te composteren ril. Ik meen dat de temperatuur de eerste twee weken rond de 65 graden C zit. De ril moet dan drie keer per week omgeschept worden. Dat wordt afgebouwd naar twee keer en dan naar eens per week. In negen weken heb je dan humus-compost.

Toen ik nog een boerderij had, hadden we geen thermometer maar voelden hoe warm de compost was. Aan de hand daarvan besloten we of we moesten keren of niet. Als de compost te warm is verbrand het en gaan de nuttige bacteriën enzo dood. Als de compost te koud is composteert het niet goed.
Wij comosteerden koemest uit de potstal, groente afval en maaisel van een een stukje land wat verarmd moest worden.
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Er is perfect met enkel plantaardig materiaal compost te maken, ik denk dat de meeste mensen (in onze streken) nooit dierlijke mest gebruiken.
Ik heb eens gelezen dat er wel heel wat stoffen verloren gaan als je zo snel compost maakt. Hoe trager, hoe minder er zou verloren gaan. Maar in hoeverre dit mogelijk is zonder veel warmte verlies? Je zou dan niet omscheppen (of minimaal). Ik zou het nog eens moeten opzoeken.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Maar hoe langer hè duurt Hoe meer uitspoeling je hebt door de regen. Dus ieder voordeel heeft een nadeel.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Hier de site van het bedrijf in België wat ik bedoelde. Met grafiekjes van de optimale temperatuur en het gehalte aan co2. Let wel. De site is van een bedrijf wat zijn eigen producten wil verkopen. Maar ik heb uitgebreid met deze man gepraat. Het lijkt me iemand met passie voor compost. Geen uit gekookte zakenman.

http://www.bio-compost.be/compost/
 
F

frans81

Gast
Even dit topic weer reanimeren met nieuwe stof .

2 Grote konijnen en dus veel mest hiervan in combinatie met hooi/ Stro en houtvlokken ( onbewerkt ) .

Wat kun je hiermee in de ruime zin .
Ik doe het nu telkens in zakken en zet het weg tot ik een hoop kan maken in een hoek die nog niet vrij is .
 
Bovenaan