• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Beste messen webshop?

V

Verwijderd lid 423

Gast
Een origineel merk moet tal van vergunningen betalen om te kunnen bewijzen dat hun product veilig is. Denk als ander voorbeeld betreft CE keuringen.
Er is nog geen CE markering van toepassing op dingen zoals messen, dus "CE-keuringen" zijn daarvoor niet relevant.
Hier is een overzicht te vinden van waar inmiddels wel CE markering voor bestaat.
https://www.rvo.nl/onderwerpen/inte...tgeving/ce-markering/overzicht-ce-richtlijnen
Overigens, wel aardig om te weten: Een CE-markering is een eigen verklaring van de fabrikant. Zie je ergens CE op staan dan heeft de fabrikant zelf daarmee aangegeven dat zijn product aan de (dan bestaande) regelgeving voor CE-markering voldoet. Er worden geen "CE-certificaten" afgegeven door derden, behalve dan zelfbedachte misschien. CE-keuringen zijn ook niet gebruikelijk, tenzij op verzoek van de producent zelf.

een RAT 1 folder zal ongeveer een 15 euro kosten aan materiaal, snijden, frees en montagekosten...
Ik waag dat te betwijfelen. Die kosten zullen niet noemenswaardig hoger liggen dan die van een goede Chinese "clone", behoudens misschien de loonkosten in Taiwan. De productietechnieken zijn immers hetzelfde, en een beetje meer Cr of Mo in zo'n friemeltje staal is eerder dubbeltjeswerk. En vergis je niet in die Chinees, die hamert niet op een afgeragd aambeeldje onder een golfplaten dakje. Maar heeft modern productiegereedschap, en produceert daarop volop en efficiënt. Het zal daar niet zelden gaan om "parallel productie", naast productie in opdracht van grote merken. Loonkosten...tja, die liggen in China vast lager dan hier... Kopen we meer Chinese messen dan kan men daar ook betere lonen gaan betalen, en valt het verschil vanzelf weg;)

Echter een bedrijf dat wil overleven moet ongeveer 4 keer de kostprijs als adviesprijs dat is meestal los van de werkuren die erin zitten betreft onderzoek, testing, eventueel verbeteren, terug testen, vergunningen aanvragen,... de marge van de wholesale en de retail zitten hier mee in verwerkt. en die willen nu eenmaal maximum winst..
"...En die willen nu eenmaal maximum winst..."
Maar ik wil dat nadrukkelijk niet en ik ben toevallig wel de potentiële klant;)
Ga voor het uiterste en je komt jezelf vanzelf tegen, zou mijn boodschap zijn aan zo'n fabrikant.
Hoe het ook zij, en of men het nu wil of niet, men zal tegen China en consorten moeten opboksen, ook al dringt dat nog niet overal door... We zitten niet (meer) op een eilandje... Bij de middenstand begint het webwinkel-kwartje nu langzaam aan te vallen, maar dat is dan wel rijkelijk (te?) laat. Onze scheepsbouw en veel andere bedrijfstakken ging hen al voor. Wie herinnert zich DAF nog, en de lampen van Philips en zo?

Een bedrijf dat keurig binnen de lijnen wil kleuren heeft gewoonweg meer onkosten... weet je hoeveel mesjes gefabriceerd moeten worden om een waterjet en een cnc waterfrees eruit te hebben?
Jet en Frees? Snijmachine bedoel je vast? Jouw vraag kan ook de clone-Chinees haarfijn beantwoorden denk ik:D.

Ik ken ik een paar mensen ken die een deftige boete boven het hoofd hangt op basis van een europese ordening
--> http://www.eccbelgie.be/themas/oneerlijke-praktijken/namaak-en-piraterij/wat-zegt-de-wet
Namaak gekocht zonder het te weten, stuk gegaan, opgestuurd voor garantie en zo ging de bal aan het rollen..
Maar zoals ik zei ieder moet doen wat hij of zij wil echter omdat de grens niet helder zwart/wit is, vind ik het geen goed idee om reclame te maken voor clones op deze site.
De Europese wet-en regelgeving is toch wel duidelijk lijkt me. Ook jouw link laat aan duidelijkheid niets over. Dan ben ik toch echt benieuwd welke aparte extra speciale (Belgische?) regeltjes er in zo'n geval tot een boete zouden kunnen leiden... Tenzij er sprake was van doorverkoop of import voor verkoop, door die mensen. Kortom, niet bang laten maken lijkt me...

Het noemen van die Chinese messen is m.i. informatieverstrekking die tot niets verplicht, en bovendien zijn het geen clones (Een cloon is een identieke kopie van het origineel). Dat men in China soms het (overigens oude) merk erop drukt, is natuurlijk wel jammer, maar dat maakt het nog lang geen clone.

Bij inport naar Belgie en Nederland komt daar nog eens een serieuze smak bij door het systeem... Daar treffen de fabrikanten geen schuld aan.
Daar heb ik als consument ook geen schuld aan, en heb ik nog minder een boodschap aan. Liefdadigheid heeft z'n grenzen. Er ligt dan een schone taak bij fabrikanten en overheden, om dat systeem eens te stroomlijnen.

3 pony's kunnen niet op tegen Brabants trekpaard als je maar 1 tuigje en zadel hebt...
Haha, geen nood: tuig genoeg hier, waar ik mee opgezadeld zit. Ik woon immers in De Randstad;)

Arbeid in Europa is duur en de arbeidsomstandigheden in Azië ... de maker een clone van 15 euro all in moet werken in omstandigheden vergelijkbaar met een kip in een legbatterij en een maandloon bijna gelijk van wat de gemiddelde arbeider hier een dagje voor werkt en kan rekenen op vrij goede arbeidsomstandigheden...
De kosten van leefonderhoud zijn daar natuurlijk ook iets anders... Ach, de verkoopprijzen zullen daar na verloop van tijd best verder oplopen, met verbetering van de arbeidsomstandigheden en het loon daar, en daar heb ik geen enkele moeite mee (integendeel). Daarvoor moet er al wel iets worden gemaakt en verkocht natuurlijk.

China is in opmars bezig met kwalitatieve messen te maken dan denk ik bv aan Real Steel knives en Sanrenmu (budget) en WE knives (duurder) deze laatste is ook een hogere prijscategorie omdat kwalitatief staal geïmporteerd moet worden en voor die grondstoffen moet men serieuze invoerrechten betalen.
Kwaliteitsstaal importeren? Maar dat spul komt juist daar vandaan... Dit is niet meer het China van vroeger...
PEKING (AFN) - De Chinese staalindustrie draaide in maart op volle toeren en produceerde een recordhoeveelheid van 72 milljoen ton. Dat meldde het Chinese nationale statistiekbureau maandag. China is goed voor ongeveer de helft van de wereldwijde productie van staal.
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/28006169/__Staalproductie_China_naar_record__.html
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Nog een laatste reactie want ben er stillaan klaar mee, heb geen zin meer in irritante uitgerokken quotes. vond 1 keer wel genoeg maar mijn reactie nog eens 5 keer opsplitsen... niet mijn ding om die kant op te gaan.

Ik ben al meer dan 7 jaar bezig met een mes te ontwikkelen voor een deftige run en heb me echt wel bij verschillende instanties en mensen laten informeren.
Ook om mijn ontwerp veilig te stellen ed en er komt echt wel meer bij kijken dan men zou denken. offertes gevraagd (ook in china.. )
Om een idee te geven, om uit mijn kosten te komen en het staal en afwerking naar keuze zou ik bijna 350 euro voor een mes moeten vragen...
Chinese kopiërende fabrikanten die ongegeneerd 20 000 stuks maken zonder licentie verpesten die markt gewoon.

Bedrijven die kleine runs doen (meestal tussen de 200 en de 600) komen makkelijk aan een kostenplaatje van 15 euro per stuk, als een overstock van bv meer dan 2000 maakt en deze niet verkocht geraakt is dat vragen om problemen.. cursus ondernemer 101

Nogmaals vind je raad om clones aan te raden op dit forum niet echt verantwoord zowel qua veiligheid als mogelijke gevolgen voor mensen met een voorraad..
Die kromme raad dan proberen recht te rekken met jou definitie van een 'kloon'

Ga je in de toekomst ook dan verantwoordelijkheid nemen als een forumlid of zelfs het forum door jou raad/post in de problemen zou komen?
(retorische vraag)
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook ik hou mijzelf ver vandaan "Namaak " . Producten die niet volgens en op een Veilige wijze te gebruiken zijn .
En dat geld vooral ook voor messen en Gereedschappen .
Ik durf geeneens te bestellen via Ali en Ali en Ali .
Zelfs al staat er 100 % origineel bij! dan nog pfff .
Mijn eerste SOG heb ik bijna 400 gulden voor betaald in een Dump met Naam .
Tijdje later kwam ik datzelfde mes in Beverwijk tegen op de Zwartemarkt voor 120 gulden .
De Chinezen of welk volkje dan ook ?? zaten ook in de jaren 80 niet stil !

Ik ga mee in @Carismo zijn denkbeeld .
Dat veel spullen te duur zijn is een ander verhaal pff .

Edit

Verkoper vermelde uiteindelijk dat ie niet wist of ze origineel waren !
Maar dit deed ie pas nadat ik Discussie aanging op die markt .
Ook vergrendelde het toch welzware lemmet van Tomcat niet optimaal pff .
 

Robert

Diehard Prepper
Ik ben ook voorstander van bestellen in China. Jaren geleden bij fasttech een mes gekocht van ganzo. Eurootje of zestien, cr 58, g10 groen geribbeld handvat, 4mm dik blade , helemaal niks mis mee. Zit altijd in mijn broekzak en om die reden het clipje er vanaf geschroefd.

Laatst nog bij Ali 4 stuks fixed blade hunting knives voor veertien euro gekocht. 5 mm dik blade. Je kent ze mss wel, met van die paracord omwikkelde handvaten. Met zn viertjes in een camo kleur foudraal. Amper kapot te krijgen maar ik ga wel een keer het (kunststof) foudraal vervangen door 4 losse zelfgemaakte van een steviger materiaal. Ook het paracord om de handvaten wil ik wat gaan modden door er wat langer touw op te zetten. Voor een fijnere grip.

Al met al meer dan honderd keer besteld in China en doorgaans is het goed. Mits je de beoordelingen hoger dan 4.5 hebt op basis van minimaal 50 aankopen. Als dan de reliability? van de verkoper hoger dan 98% is, kan het eigenlijk niet mis gaan.

Gaat het bij fasttech toch mis bel je ff PayPal op en je krijgt je geld terug of ze sturen een nieuwe, wat je wil.
Gaat het bij Ali mis moet je wel wat meer moeite doen (middels foto's) om te bewijzen dat het niet aan jou ligt maar bv. doa (dead on arrival).

Bovendien is de bezorgtijd steeds korter. Recentelijk vaak binnen een week thuisbezorgd gekregen.

Verder heb ik bij de kampeermarkt een mora gekocht voor minder dan een tientje en dat is ook een heel fijn mes. Dikke bang 4 the buck zogezegd.

En over buck gesproken, die heb ik lang geleden eens eentje gekocht voor bijna 200 piek en die had het nogal eens gauw begeven. Na een dag om precies te zijn. Lomp? Nee hoor!

Dus ik wil maar zeggen: het is net zo lang als het breed is, voor de prijs van een miele kun je ook om de drie jaar een nieuw minder duur machine kopen.

WASMASJIEN? Watdafak?
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ganzo is een op zich een eigen budget merk, ze hebben wel modellen die lijken op bestaande modellen en je weet hieraan op voorhand dat je voor een paar eurie geen topkwaliteit kan verwachten... itt tot namaak, het grootste probleem dat ik heb met clones is dat minder geïnformeerde mensen denken dat ze een superzaak doen en met the real stuff te maken hebben doordat ze op naam gaan surfen, reviews gaan bekijken van het echt spul.. bij sommige knock offs moet je echt goed kijken want ze maken ze steeds beter na qua afwerk zelfs de doosjes... zo heeft de Zero tolerance al menig nep materiaal binnen gekregen voor zogenaamde reparaties.

Ik ben zelf ook niet echt fan van buck omdat hun garantie service niet echt top is, als je echt een goed merk wil dat onverwoestbaar is ga voor TOPS, en als er toch een hot spot in je mes zit dan is hun service belachelijk goed. maar ze hebben nog niet al te veel vervangingen moeten doen, TOPS messen zijn differentieel gehard. Resultaat vergelijkbaar met de snij uitrusting van de samoerai.--> De snede is harder dan de rug en het handvat zodanig dat deze de schokken opvangt en deze minder snel breekt. Ga je voor budgetmessen dan is er zelden sprake van differentiële harding en de de hardheid van heel het lemmet heeft niet echt de juiste balans om de concurrentie aan te gaan met premium merken.

Buck heeft enkele bad runs gehad maar is zoals eerder vermeld met ZT ook slachtoffer van goedkope clones, net zoals cold steel, bayleyknife, Gerber,...
 
F

forumlid 1447

Gast
Al voor het binnenkomen sturen ze me weg, omdat ze denken dat ik hondsdolheid heb en teveel kwijl. ;)
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Kijk gerust ook even bij verkoper m.m op marktplaats. Diverse handgemaakte puukko's en exemplaren uit zijn verzameling te koop. Mooie prijsjes.
 
Bovenaan