• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Simpel kacheltje voor in de tent

Jade

Senior Prepper
Om het een beetje behaaglijk te krijgen en houden in een tent ben je nog wel een paar kw nodig is mijn ervaring.
Bij onze kachel op hout is het direct merkbaar of de kachel gevuld moet worden, de warmte is eigenlijk meteen weg.
Denk dat het in de winter met een 2kw kachel niet eens echt goed warm wordt.
Dit is natuurlijk ook erg persoonlijk, als ik stook in de tent wil ik zonder jas of dikke kleding kunnen zitten.
Winterkamperen is geweldig, maar ik wil absoluut niet koud zitten;)
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Net als bij een woonhuis begint het met isoleren. Een elektrische deken op een niet geisoleerde ondergrond zorgt alleen voor opwarming van de aarde, letterlijk.
 

Ray

SHTF Expert
ik vraag me af of een elektrisch dekentje in een tent ook handig is om op te zitten /liggen. er gaat dan geen warmte verloren door t doek van de tent. ik zag net dat er wel elektrische reisdekentjes bestaan, lichtgewicht, usb-oplaadbaar, dus i.c.m. de wakkawakka gaat dat misschien wel goed? ik heb de oplaadbare versie nooit geprobeerd, maar wel 's winters een gewoon elektrisch dekentje als tapijtje in de zithoek. je koelt echt niet direkt af als je even naar de keuken loopt.

De lichtste elektrische dekens zijn zo'n 50 watt. Stel je zou deze kunnen voeden met een powerbank van 10.000mAh dan is hij na goed 40 minuten leeg.
Een standaard wakawaka lampje heeft 500mAh, dus twintig keer zo snel leeg.

Wat je nodig hebt is een goed isolerende slaapmat.
 

Roel

Mankinds only hope
Zou ik denken, ik heb enkele jaren geleden een Thermarest matje aangeschaft met zo'n alu onderkant.
Het was voorbij met optrekkende koude. Super ding.
 

petroman

SHTF Expert
Bijkomend nadeel is condensatie onder je slaapmat.
Een combinatie van fleecedeken en , voor mijn part, een yoga mat, geeft een goede isolatie combinatie.
Ik had vroeger een karimat, 5mm dik denk ik, en niet comfortabel maar isoleren als een malle.
 

marzman

Diehard Prepper
De lichtste elektrische dekens zijn zo'n 50 watt. Stel je zou deze kunnen voeden met een powerbank van 10.000mAh dan is hij na goed 40 minuten leeg.
Een standaard wakawaka lampje heeft 500mAh, dus twintig keer zo snel leeg.

Wat je nodig hebt is een goed isolerende slaapmat.
Het dekentje hoeft ook niet de hele nacht aan te zijn, als je een isolerende deken of slaapzak hebt dan warmt die op van je lichaam. Die blijft dan na 40 minuten ook wel warm.
 

PBear

Mankinds only hope
Om energie te besparen in huis, kan een elektrische deken een nuttige bijdrage leveren, maar dan wel op het elektra net aangesloten. Dan kan de thermostaat een paar tandjes lager in de nacht.
Maar om het via een omvormer op accu's of batterijen te laten werken vraagt toch wel erg veel batterijcapaciteit. Mijn elektrische deken vraagt 60 Watt uur op vol vermogen. Is het bed voorverwarmd na ca. 15 minuten dan is meestal de laagste stand voldoende (ca. 20 Watt uur) om het 's nachts behagelijk te houden.
Om dat te voeden heb je toch een flink gewicht aan batterijen nodig, zeker omdat de meeste accu's niet volledig ontladen kunnen worden ivm hun levensduur. (loodzuur accu max. 50 procent ontladen). Wil je die in het koude seizoen met zonnepanelen overdag ook bij bewolkt weer opladen, dan ligt het rendement op 1 tot 10 procent van het Wattpiek vermogen, gedurende 6 uurtjes per dag. Lijkt me niet praktisch zulke capaciteit aan zonnepanelen mee te moeten slepen.
Waarom niet een warme kruik of waterzak mee in bed? Het water kan je met je kookgerei opwarmen en hergebruiken om 's ochtends je bakkie leut mee te zetten als je het opnieuw opwarmt. Als je kruik of waterzak hygienisch genoeg is tenminste...
 

drent

Diehard Prepper
Inderdaad een kruik (babykruik, dus metalen fles, want rubber mag maar tot 60-65 graden heet water in anders scheurt het nog sneller stuk, die metalen kruiken gaan heel lang mee en kunnen tegen kokend water) waarvan je het water overdag via de zon opwarmt (water warm houden in de hooikist in thermosfles). Stoken dan ook overdag als de zon zat stroom maakt voor je, vervolgens die warmte voor de nacht binnenhouden met isolatie. Beter de boel zo inrichten dat je met passieve zonne-energie kan werken of de gegeven energie direct in het gewenste kan stoppen dan nog meer middelen die zorg nodig hebben, slijten en klap geld kosten (+ ramp om van af te komen als ze stuk zijn) aanschaffen. Eigenlijk niet echt prepper qua practisch. Hoe minder er nodig is hoe minder er ook stuk kan, hoe minder er gekocht hoeft te worden, hoe minder er tijdens een shtf van je gejat kan worden, hoe minder je dan vervelende mensen aantrekt, ...
Dat anders gaan denken over wanneer stoken en piekenergie gebruiken zal bij groene energie toch een dingetje worden, zeker als er geen saldering meer is bij netgekoppelde systemen, maar anders ook. Je accu's redden het ergens tussen de 3 en 7 jaar meestal, je panelen zo'n 30 jaar (en daarna leveren ze wel, maar teveel minder om veelal rendabel geacht te worden, is gevolg van slijtage door zonlicht).

Denk dus goed na over hoe dingen kunnen ipv enkel hoe doe ik X net zoals nu met enkel een andere energiebron.
 
F

forumlid 1447

Gast
Wapenkist, pootjes onder schroeven, pijp eraan en stoken.
Of:
56c33db72108cdba98d9033a5b2d239b.jpg
 

marzman

Diehard Prepper
Ik ben toevallig vandaar ook met bloempotten bezig geweest vandaag. Het idee was dat mijn petroleumkachel meestal te veel vermogen heeft voor een kleine kamer en ik was wel benieuwd.

Ik merk weinig verschil tussen 1 en 2 bloempotten (en dan heb je nog filmpjes met drie maar ik denk dat het weinig uitmaakt) en ijzeren moeren die onderdeel zouden zijn van het systeem zoals je overal leest. Ik heb nu gewoon 1 bloempot, 5 waxinelichtjes en een muntje op het gat van de bloempot dat niet alle warmte recht omhoog gaat. De bloempot is onderaan (of bovenaan hij staat op zijn kop :p het dichtst bij de kaarsen in elk geval) iets meer dan 85 graden, halverwege is hij iets meer dan 110 graden en bovenkant zijkant 130 graden. De echte bovenkant is 145 graden en het muntje 165 graden. Het scheelt een paar graden in de kamer denk ik (ongeveer hetzelfde als een extra persoon dat is ook ongeveer 100 Watt aan warmte, dus je kan ook gewoon iemand uitnodigen in je tent ).

Als je het wilt proberen zou ik het gewoon bij een bloempot houden, dat is het simpelste, muntje er op dat de warmte niet door het gat ontsnapt. Maar echt warm gaat het niet worden, misschien 4 ipv 2 graden snachts ;)
 
Ik zou gaan voor een Seven Oaks kacheltje. En voor dat geld…. Redelijk, maar wel veilig warm in de auto.
Ik ben van plan om ook een te kopen voor als ik een nachtje/weekendje sterren ga kijken, lekker warm in de auto.
 
Bovenaan