• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Verwarmen met airco

logan1202

Prepper goeroe
Als je bang bent dat je leefklimaat achteruit gaat zou je kunnen bekijken of je een wamtewisselaar te plaatsen. Dan ventileer je continu terwijl je de verse lucht verwarmd met de oude lucht. Dit wordt gebruikt bij passief woningen waar de ramen niet open kunnen. Maar dan moet je natuurlijk wel de mogelijk hebben om de luchtkanalen te leggen.
PrincipeWTW.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Zo'n systeem is in mijn woning aangebracht. Idd heel veel buizen en aftimmeringen daarvoor, maar het werkt als een tierelier. Omdat ik daar in het begin best twijfels over had, heb ik e.e.a. nagemeten qua efficiency (95+%) van die warmtewisselaar en of er niet toch lucht werd hergebruikt. Eigen fijnstof en CO2 metingen lieten zien dat het verse lucht is wat ik hier binnen krijg, zonder warmteverlies.

Ook wel handig dat het ding drie standen heeft, na het douchen, bij het koken, bezoek dat rookt, gaat hij even op stand 3.
Het was wel enorm wennen aan het constante geruis, daar ergerde ik me in het begin dood aan, nu hoor ik het niet meer.
Je merkt dat er veel minder stof in huis komt. Alle verse lucht wordt eerst goed gefilterd. Het voorfilter moet je zelf eens in de paar maand schoonmaken.

Leg je zo'n systeem goed aan, dan heeft elke ruimte zijn eigen aanvoer, in de keuken, badkamer en toilet beneden zitten afvoeren.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Als je bang bent dat je leefklimaat achteruit gaat zou je kunnen bekijken of je een wamtewisselaar te plaatsen. Dan ventileer je continu terwijl je de verse lucht verwarmd met de oude lucht. Dit wordt gebruikt bij passief woningen waar de ramen niet open kunnen. Maar dan moet je natuurlijk wel de mogelijk hebben om de luchtkanalen te leggen.
PrincipeWTW.jpg

Ik denk dat het wel belangrijk is om een goede leefklimaat te waarborgen. Maar of dat in deze woning nodig is... ik denk dat er nog teveel kieren zijn.

Dit is mss ook handig, als je geen zin heb in een verbouwing;

https://www.bouwwereld.nl/producten/brink-introduceert-wtw-zonder-toevoerkanalen/
 

petroman

SHTF Expert
Hangt er van af, als je meer lucht in kan blazen dan er uit terkt dan maakt alles niet heel veel uit denk ik. Je opend otoch ook de deur als je er in of uit gaat. Meest ideale (?) is inderdaad kierdicht. Maar ik denk dta iets midner ook wel werkt, misschien niet voor een certificaat A++++ maar voldoende voor luchtverversing.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Sprak vandaag een meneer,het viel hem op dat de warmtepomp 20% meer aanstond. Check gedaan,de rubbers van de pui waren na zeven jaar aan vervanging toe. Bij kierdicht merk je dat meteen. Je stookt meer want warmte gaat naar buiten.
Komende week nieuwe strips en blowerdoortest van het huis.

De vorige blowerdoortest
Er3KRvsXcAchREq
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Goed dan even een update.

Ondertussen de eindjaarrekening vor het gas en licht gekregen na 1 jaar zonne panelen... heb ik een whooping bedrag van 1100 euro terug.

Isolatie van spouw en vloer heeft 20% minder gas gekost.
En de energie rekening is voor maar liefst 80% opgevangen door de zonnepanelen.

De vraag die ik altijd krijg, wat kost het nou;
Airco' en aansluiten en een extra groep kostte mij bij elkaar €8200,- maar is een redelijk simpele installatie, geen bijzonderhedenz gat door de muur en klaar.

Aankomende donderdag gaat de installatie verder afgemaakt worden

We hebben een Daikin sylish 5.0 voor de woonkamer, hangt al en is even getest, maar nog niet volop gebruikt, kamer is rond de 23*C. Dus goed uit te houden.

De slaapkamers hangen ook. Maar nog niet aangesloten;
Daikon perfera, 2.0
3 stuks op een 5.2 buiten unit.

Beide heeft een scop van 4.5, houd in voor 1.0kw wat er in gaat aan stroom, krijg je 4.5kw aan warmte er uit tot een max van 5.8 kw, in ideale omstsndigheden. Dus boven de 0*c buiten temperatuur. Daaronddr gaat het rendement naar beneden tot en met -15 dan werken ze niet meer of met heel veel power, daar hebben we dan een zibrootje voor om die 2 dagen in het jaar mee op te vangem.

In theorie zou het dan goedkoper moeten zijn dan gas.
Daar ik 0,20 per kwh betaal en
0,80 voor m3 gas. Laag calories gas is ongeveer 9000 kwh?

We gaan het meemaken volgende update is denk ik na de winter om te kijken hoeveel de aircos bespaard hebben tegenover het gebruik van gas...

Tenzij het verwamen ons niet bevalt, maar ik denk dat het wel goed gaat komen.

Edit: spelfoutjes.
 

Ray

SHTF Expert
Leuk om te lezen, zoals je wellicht weet woon in zelf sinds twee jaar in een Nul Op de Meter woning. Ook een bult zonnepanelen waardoor elektrisch verwarmen goedkoper is dan gas stoken. Inmiddels is mijn maandelijkse energie rekening negatief, de energieboer stort elke maand, zodat ik niet aan het einde van het jaar pas m'n voordeel terugkrijg. Dit kan bij enkele energieleveranciers, de meeste echter hanteren een minimum maandelijks termijnbedrag.
 

Ray

SHTF Expert
Als je bang bent dat je leefklimaat achteruit gaat zou je kunnen bekijken of je een wamtewisselaar te plaatsen. Dan ventileer je continu terwijl je de verse lucht verwarmd met de oude lucht. Dit wordt gebruikt bij passief woningen waar de ramen niet open kunnen. Maar dan moet je natuurlijk wel de mogelijk hebben om de luchtkanalen te leggen.
PrincipeWTW.jpg
Ik heb zo'n WTW ventilatie, maar gelukkig kunnen de ramen ook gewoon open. Voor een heel goed geïsoleerd huis, heb je zo'n ding nodig, want die huizen zijn gasdicht. Het werkt uitstekend, filters kan ik zelf schoonmaken, eens in de twee jaar haalt de woningbouw de warmtewisselaar eruit en wordt het nagelnieuw schoongemaakt.

Wat ik in dit plaatje vreemd vind is de afzuigkap aansluiting. Daar komt normaal vette lucht vandaan en dan vervuilen je filters en warmtewisselaar snel lijkt mij. Meestal wordt in dergelijke woningen een recirculatie afzuigkap opgehangen.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Na wat stoeien gisteren de wifi aangeslingerd. Ondanks ict / netwerk beheer-achtergrond, vrij onstabiel en onlogish, bij de een werkt het meteen, bij de volgende airco waar je prcies hetzelfde doet werkt het niet. Afijn na wat trucken werkt nu alles...
Normaal ben ik niet zo van de apps en iot endergelijke zaken, maar de app is overzichtelijker en geeft conflicten (multisplit systeem) weer en de temperatuur van de kamers en buitenshuis. Dit doen de afstandsbediening niet.
Met conflict bedoel ik dat je niet de een op verwarmen kan zetten en de andere op koelen, dan gebeurd er namelijk niks bij de multisplit aircos. Voor mij nogal logish want voor verwarmen word het process omgedraaid, de aircos moeten daarom wel met de neuzen dezelfde kant op wijzen, dus alles op verwarmen of alles op koelen. Met de app zie je meteen welke kamer op verwamen, koelen, ontvochtigen of alleen blazen staat.
Met de app kun je ook meteen een schema maken voor wanneer die aan en uit mag, nog niet gedaan overigens, wellicht dat ik hem op dezelfde manier laat gaan zoals de c.v.
Snachts 15 en op de dag 19 a 20... al lees ik wel dat sommige hem op 23 a 24 zetten om soortgelijke temperaturen te krijgen.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Vorige week toch wel een beetje begonnen met verwarmen, vooral in de avonden begint het iets onaangenamer te worden.

De woonkamer airco staat de gehele week lekker te prutellen op 19* in de fluister eco modus, je hoort het niet je merkt het niet. De kamer word aangenaam gevuld met warmte dus geen wind.
Gisteren de eerste defrost gemerkt (teminste dat denk ik) hij begon opeens een beetje koude lucht te blazen, was wel fijn want het werd bloedje heet.
Maar de temperaturen die zijn wel bijzonder te noemen.
de airco staat zelf op 19.
De temperatuur die de airco meet is 24.
de temperatuur die de thermostaat meet van de c.v. schommeld tussen 20 en 21.

Nu is het buiten nog niet extreem koud, pas bij de -15 dan is het niet meer rendabel om te stoken met deze airco, maar dat moeten we nog even aankijken wat de gas prijs doet, daarbij vangen de zonnepanelen ook wel iets op van het verbruik gedurende dag.

De 2 aircos op de 1ste verdieping staan uit en in die kamers is het 18 en 19 graden. De zolder is vaak rond de 20, warmte gaat immers naar boven, maar ook deze airco staat uit. Ik denk dat de woonkamer airco stiekem ook de rest van het huis verwarmt want in ie kaners is geen enkele warmte bron behalve een oplader of 2.

Verbruik valt ook erg mee, nog geen euro voor de hele week, waarvan de zonnepanelen bij hebben gesprongen.
Screenshot_20211014-210127_Daikin.jpg Screenshot_20211014-210108_Daikin.jpg Screenshot_20211014-210057_Daikin.jpg
 

Ray

SHTF Expert
In wat voor type woning woon je @joepmeloen? Omdat je nu pas begint met stoken, lijkt het erop dat je woning of behoorlijk goed geïsoleerd is, of wellicht een appartement is dat zit ingeklemd tussen andere woningen.

Zoals waarschijnlijk wel bekend, is mijn woning super geïsoleerd. Ik stook (luchtwarmtepomp) nog net niet, als ik opsta is het 18 graden, tegen de tijd dat ik naar bed ga is het ruim 19 graden. Een PC, zuinige TV, ikzelf en dan nog wat koken en oven gebruik genereert nu nog voldoende warmte. Zonnetje scheelt ook iets, al heb ik warmtewerend glas.

Nog een andere vraag, kun je de airco/warmtepomp die jij hebt ook goed gebruiken om de woning te ontvochtigen?
Dit jaar was een vochtige zomer en de luchtvochtigheid in mijn huis vond ik te lang te hoog. Met een aangeschafte mobiele airco trek ik zo'n vier emmers water per etmaal eruit, maar dat is nog niet genoeg. Ik ben benieuwd naar de ontvochtigingscapaciteit van split unit airco's.
 

Ray

SHTF Expert
Mijn vraag hierboven heeft te maken met het WTW systeem, zoals ik zelf hier ook in huis heb.

Als je bang bent dat je leefklimaat achteruit gaat zou je kunnen bekijken of je een wamtewisselaar te plaatsen. Dan ventileer je continu terwijl je de verse lucht verwarmd met de oude lucht. Dit wordt gebruikt bij passief woningen waar de ramen niet open kunnen. Maar dan moet je natuurlijk wel de mogelijk hebben om de luchtkanalen te leggen.
PrincipeWTW.jpg

Het ding heeft voornamelijk voordelen, verse lucht zonder dat je huis afkoelt, of in de zomer opwarmt. Er is ook een nadeel, het heeft nogal effect op de relatieve luchtvochtigheid in huis.

Als de buitenlucht kouder is dan binnen, wordt de relatieve luchtvochtigheid van de verse buitenlucht verlaagd door de temperatuurstijging.
Als de buitenlucht warmer is dan binnen, wordt de relatieve luchtvochtigheid verhoogt door de temperatuurverlaging.

Te droge lucht is nog vrij makkelijk te verhelpen, al moet je het wel degelijk aanpakken, een paar natte handdoeken ophangen is echt niet genoeg. Ik heb twee luchtbevochtigers voor als het onder de 40% duikt, dat vind ik echt te laag. Een liter of vijf a zes water per dag, gaat er zo doorheen.

Met een zomer zoals afgelopen jaar, een redelijk natte zomer, stijgt de rel. vochtigheid dan weer boven de 80 en soms zelfs 90%. Je houdt dankzij zo'n WTW het wel lekker koel in de woning, maar dan met dit ongewenste bijeffect. Het teveel aan vocht afvoeren heb ik dit jaar geprobeerd met een mobiele airco die ook max 44 liter per dag kan ontvochtigen en dat werkt goed voor alleen de slaapkamer, maar is niet genoeg voor het hele huis.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
In wat voor type woning woon je @joepmeloen? Omdat je nu pas begint met stoken, lijkt het erop dat je woning of behoorlijk goed geïsoleerd is, of wellicht een appartement is dat zit ingeklemd tussen andere woningen.

Zoals waarschijnlijk wel bekend, is mijn woning super geïsoleerd. Ik stook (luchtwarmtepomp) nog net niet, als ik opsta is het 18 graden, tegen de tijd dat ik naar bed ga is het ruim 19 graden. Een PC, zuinige TV, ikzelf en dan nog wat koken en oven gebruik genereert nu nog voldoende warmte. Zonnetje scheelt ook iets, al heb ik warmtewerend glas.

Nog een andere vraag, kun je de airco/warmtepomp die jij hebt ook goed gebruiken om de woning te ontvochtigen?
Dit jaar was een vochtige zomer en de luchtvochtigheid in mijn huis vond ik te lang te hoog. Met een aangeschafte mobiele airco trek ik zo'n vier emmers water per etmaal eruit, maar dat is nog niet genoeg. Ik ben benieuwd naar de ontvochtigingscapaciteit van split unit airco's.

Wij wonen in een hoekhuis uit de jsren 50 van het merk tochtige schuur, na spouw isolatie parels, vloer isolatie (schuin) en nieuw glas en op sommige plekken nieuwe kozijnen, is het minder tochtig geworden, dak isolatie is overigens niet al te best maar dat geeft niet want de ramen staan altijd open op een kier.
 

Ray

SHTF Expert
@joepmeloen Nog geeneens erg goed geïsoleerd als ik het zo hoor en nog weer wat ouder dan de mijne (1968). Interessant om het jaarverbruik van zo'n type woning bij te houden nu je ook elektrisch kunt verwarmen.

Nog een idee over de ontvochtingingscapaciteit van jouw airco?
 

joepmeloen

Prepper goeroe
@joepmeloen Nog geeneens erg goed geïsoleerd als ik het zo hoor en nog weer wat ouder dan de mijne (1968). Interessant om het jaarverbruik van zo'n type woning bij te houden nu je ook elektrisch kunt verwarmen.

Nog een idee over de ontvochtingingscapaciteit van jouw airco?

Weet ik niet, zou wel gemeten kunnen worden natuurlijj.
Zit een optie in speciaal om alleen te ontvochtigen, maar nog nooit gebruikt.
Ik heb wel de streamer aan staan, die ioniseerd de lucht, dat merkte ik wel met het koelen, de lucht is frisser, beetje als de lucht uit een vrieskiest.
 

Ray

SHTF Expert
Staat wellicht in de specs. Er zit dus al een standje voor op het ding (max koelen, lage ventilatie snelheid, betekent dat gewoonlijk).

Ik ben daar in geïnteresseerd omdat ik hier met bijzonder weinig kosten en capaciteit een airco zou kunnen laten draaien. Mega geïsoleerd huis en ik produceer toch vier keer meer stroom dan ik zelf gebruik. Zelfs zonder salderingsregeling is het verbruik van zo'n airco voor mij gratis. Het aspect wat qua keuze voor een bepaald merk/type voor mij het belangrijkst is, is de hoeveelheid vocht die zo'n ding zou kunnen afvoeren.

Een tante van mij heeft vorig jaar zo'n een enkele unit binnen/buiten airco laten plaatsen voor 850 euro. En hoewel nog steeds veel geld, is dat voor mij nog eens bij elkaar te sparen met wat moeite en verkoop van spullen.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Staat wellicht in de specs. Er zit dus al een standje voor op het ding (max koelen, lage ventilatie snelheid, betekent dat gewoonlijk).

Ik ben daar in geïnteresseerd omdat ik hier met bijzonder weinig kosten en capaciteit een airco zou kunnen laten draaien. Mega geïsoleerd huis en ik produceer toch vier keer meer stroom dan ik zelf gebruik. Zelfs zonder salderingsregeling is het verbruik van zo'n airco voor mij gratis. Het aspect wat qua keuze voor een bepaald merk/type voor mij het belangrijkst is, is de hoeveelheid vocht die zo'n ding zou kunnen afvoeren.

Een tante van mij heeft vorig jaar zo'n een enkele unit binnen/buiten airco laten plaatsen voor 850 euro. En hoewel nog steeds veel geld, is dat voor mij nog eens bij elkaar te sparen met wat moeite en verkoop van spullen.

Ik heb nu een tijdje gezocht naar de specs. voor ontvichtigen, ik heb het nog steeds niet voor je gevonden. Heb je zelf al iets kunnen vinden?
 

Ray

SHTF Expert
Ik moet nog steeds bij die tante langs om dat uit te vinden. Niet dat ik er momenteel het geld voor heb of het een handige tijd is, want iedereen wil op dit moment zo'n airco/warmtepomp.
 

marzman

Diehard Prepper
Nog een andere vraag, kun je de airco/warmtepomp die jij hebt ook goed gebruiken om de woning te ontvochtigen?
Dit jaar was een vochtige zomer en de luchtvochtigheid in mijn huis vond ik te lang te hoog. Met een aangeschafte mobiele airco trek ik zo'n vier emmers water per etmaal eruit, maar dat is nog niet genoeg. Ik ben benieuwd naar de ontvochtigingscapaciteit van split unit airco's.
4 emmers? 40 liter? Dat is wel heel veel, speciale ontvochtigers als de Qlima D620 doen onder ideale omstandigheden (voor dat ding ideaal, niet voor het huis) maximaal 20 liter. Ik heb er naar zitten kijken omdat ik het overweeg voor de keuken maar juist voor de winter. Het is lastig al het kookvocht weg te ventileren (de afzuigkap is recirculatie, de verwarming is daar weggehaald door de vorige eigenaar). Split airco is ook nog een optie in de toekomst als er geen gas meer is.
 

Ray

SHTF Expert
@marzman Volgens de specs max 44 liter per dag. In de praktijk moet ik idd meermaals de emmer legen per dag, dus werd het een tuinslang naar buiten. De Qlima D620 is ook maar een klein apparaatje, verbruikt ook maar max 340 watt. De mijne verstookt 800 watt op standje ontvochtigen.

Het lijkt veel twee of vier emmers per dag, maar in de praktijk heb je veel capaciteit nodig omdat zo'n luchtontvochtiger de oorzaak van het vocht niet weg haalt. Rekensommen met het luchtvolume in je huis gaan dus nooit op.
 
Bovenaan