• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het aankopen van 2e hands zonnepanelen.

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
@marzman Ook in Nederland krijg je voor terug geleverde stroom veel minder terug dan afgenomen stroom. Dat is ook logisch want op het moment dat die zonnepanelen flink opwekken, is de stroomprijs op de (internationale) markt laag.

Tot 2023 is de salderingsregeling nog van kracht (en het zou me niks verbazen dat deze verlengt gaat worden)
Dus opgewekte stroom streep je weg tegen afgenomen stroom. En stel dat je meer teruglevert dan je afneemt dan krijg je wel een mindere vergoeding. (tussen de 3 en 12 cent afhankelijk van je leverancier)
@marzman Ik probeer die foto's te fixen maar kan het bericht blijkbaar niet meer aanpassen.
Ik probeer ze anders onder dit bericht nogmaals te posten later op de dag/avond.

edit:

IMG_3264.jpg IMG_3265.jpg IMG_3266.jpg IMG_3267.jpg IMG_3268.jpg
 

marzman

Diehard Prepper
Ja dat salderen kan in Vlaanderen niet meer. Vorig jaar had de Vlaamse regering nog beloofd van wel (voor 15 jaar zelfs) en ik heb toen ook een offerte laten maken maar kreeg het niet voor het eind van het jaar geregeld omdat ik ook het dak vernieuwd wilde hebben. Achteraf gelukkig, want de netbeheerders waren een rechtszaak gestart en hebben die gewonnen waarna het salderen en de belofte van 15 jaar acuut verdwenen .

Maar met een goedkope oplossing voor de panelen (en andere ontwikkelingen als hoge elektriciteitsprijzen, elektrisch verwarmen en rijden) wordt het wel weer terug interessant ;) Ik zou het alleen wel door een elektricien moeten laten aansluiten denk ik op de meterkast en het zou ook gekeurd moeten worden.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Ik ga voor een hybrid systeem waarbij je overdag een accu oplaad, hoofdzakelijk gedacht voor de stoomuitval, tot ik vandaag de nieuwe stroomprijzen zag. Dan zou je gewoon off-grid willen.

Afbeelding doet het niet dus dan maar met een link. https://eshop.neosolar.cz/hybridni-solarni-system-easysolar-1600va-1-71kwp Ja, vreemde taal. Maar als je naar de plaatjes kijkt kom je er wel uit. En Victron is ook in Nederland en Belgie een begrip.
 

marzman

Diehard Prepper
@martin bedankt voor de foto's, slim gedaan zo :) Ik denk dat dit bij mij niet mag omdat het uiterlijk van de woning dan te veel veranderd (staan wat dingen in mijn koopcontract). Het zou wel kunnen denk ik wat zon betrefd, maar mijn overburen kijken er dan recht op :)
 

martin

Mankinds only hope
Zonnepanelen op marktplaats:

Bedankt maar ik moet eerst maar eens mijn bestaande panelen gaan aansluiten op het platte dak.
Het zal een redelijke uitdaging worden om panelen op een plat dak te monteren op een lowbudget manier. Goedkoop en veilig zonder kans op stormschade. Moet ook nog een paar extra groepen aansluiten in de meterkast.
Ik zal hier zeker een post van maken (maar kan nog wel even duren, het is nogal druk)
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Iedere keer als ik dit draadje lees komt de vraag naar boven: Mag je in Nederland zomaar alles op het net aansluiten?
Onze zonnepanelen moesten via een firma en een goedkeuring van de stroom leverancier. Dus tenzij je zelf de nodige papieren hebt om dit te mogen aansluiten zal je daar hier niet mee wegkomen. Of prik je het gewoon "zwart" op het net en laat je de meter terug lopen? En hoe verklaar je dan na jaren plus opeens min op de meter? Of heb je een systeem en prik je deze "erbij" ?
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
In Nederland mag veel ja.
Zelf het dak op kruipen en panelen leggen, een extra elektra groep aansluiten en terugleveren.
Enige schaduwzijde die veel mensen vergeten is aansprakelijkheid. Dus stel je bil fikt uit en wellicht die van de burne ook en de brandweer, schadeexperts leggen de schuld bij jouw knutselwerk dan heb je een goede advocaat nodig om je geld te krijgen van een verzekeraar.
Ik vermoed niet dat de WA verzekering dit gaat dekken als "normaal" risico.

Maar het is een risico gebied. Wat natuurlijk ook op gaat voor het door jou en mij extra geplaatse stopcontact(en).
Verder zijn de op de markt verkrijgbare omvormers e.d. voorzien va allerlei beveiligingen conform de lokale voorschriften. Zie hiervoor ook het stukje over afschakelen van systemen bij overspanning.
 

martin

Mankinds only hope
Iedere keer als ik dit draadje lees komt de vraag naar boven: Mag je in Nederland zomaar alles op het net aansluiten?
Onze zonnepanelen moesten via een firma en een goedkeuring van de stroom leverancier. Dus tenzij je zelf de nodige papieren hebt om dit te mogen aansluiten zal je daar hier niet mee wegkomen. Of prik je het gewoon "zwart" op het net en laat je de meter terug lopen? En hoe verklaar je dan na jaren plus opeens min op de meter? Of heb je een systeem en prik je deze "erbij" ?


Als aanvulling op @petroman, Er mag veel maar als het mis gaat krijg je inderdaad een geval van "wie zit er fout"
Er zijn hier in de regio al diverse daken in brand gevlogen en die zijn dan allemaal aangesloten door officiële installatiebedrijven.
Ik heb sterk de indruk dat een hobbyinstallateur zich stukken beter inleest dan een officieel bedrijf waar je alsnog afhankelijk bent van de kunde van het personeel.

M.b.t. de aanmelding gaat dat tegenwoordig automatisch. Mijn stroomleverancier krijg op een gegeven moment via de slimme meter door dat er "iets" terug word geleverd en die maakt hier een melding van.
Ik heb in ieder geval nooit iets aangemeld en kreeg een mailtje dat ik aangemeld bent

Teruglevering energie


Beste xxxxxxx,


Uw netbeheerder heeft bij ons aangegeven dat u zonnepanelen heeft op leveringsadres xxxxxxxxxxxxxxxxxxx, xxxxxxxxxxxxxxxxx. Goed om te horen. Want zo draagt u nog meer bij aan ons doel: een fossielvrij leven binnen één generatie.


U krijgt terugleververgoeding
Omdat u nu energie gaat terugleveren, krijgt u hier een vergoeding voor. Het werkt zo: de energie die u opwekt gebruikt u meteen. Wekt u meer op dan u verbruikt, dan levert u deze energie aan ons terug. De totale terugleververgoeding verrekenen we vervolgens op uw jaarafrekening.

Dus dat verloopt redelijk soepel. De reden dat ze dit tegenwoordig automatisch registreren heeft te maken met de noodzaak om een soort van "smart grid" te verkrijgen bij zonnige dagen. Dat ik de indruk heb dat dit alsnog fout gaat lopen heb ik in een ander draadje geschreven.

https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/de-elektrische-energie-chaos-van-2022.5375/

Nu is het wel zo dat ik niet zomaar wat loop aan te klooien zonder de risico's goed in te schatten. Ik heb bewust geen micro omvormers op de panelen zitten en de panelen van mijn hobbyproject liggen buiten en niet op het dak. (op die 3 stuks verticale na, maar daar zit dus geen elektronica op de panelen waardoor het ook niet kan doorbranden)
Enige wat met een paneel mis kan gaan is een diode die uitbrand of een inverter die doorbrand.
Het kromme is dat de installateur juist beweerd dat je met een microomvormers minder kans op brand zou hebben.

Op dit moment (onderzoek 2019) is de kans op brand bij een installatie 0,014% (volgens onderzoek van TNO)

https://www.rtlnieuws.nl/sites/defa...ltaïsche (PV) systemen in Nederland (002).pdf

De kans dat ik ga bezwijken aan een hartaanval is een stuk groter, dus ik neem de gok :)
 
Bovenaan